ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Κώστας Καραμανλής: Η Θεσσαλονίκη δεν έχει άλλο χρόνο για χάσιμο

Νίκος Οικονόμου07 Ιουνίου 2020

«Η Θεσσαλονίκη δεν έχει άλλο χρόνο για χάσιμο». Αυτό τονίζει ο Κώστας Καραμανλής σε συνέντευξή του στη «ΜτΚ». Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών μιλώντας στην εφημερίδα μας κάνει ένα συνολικό απολογισμό των έργων που βρίσκονται σε εξέλιξη στη Θεσσαλονίκη.

Για το μετρό και τις προσφυγές επισημαίνει ότι ο καθένας έχει συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα να κάνει προσφυγή, αλλά και ότι προσφυγές ίσον εκδικητική καθυστέρηση. «Αρκετά ταλαιπωρήθηκε η Θεσσαλονίκη από μειοψηφίες. Εμείς αυτό είπαμε από την πρώτη στιγμή: Τέλος η διχόνοια. Μην καθυστερείτε άλλο το έργο». Για τη Βενιζέλου τονίζει ότι ο Σταθμός θα γίνει, γιατί «για πρώτη φορά προχωράμε όλοι ενωμένοι. Και ότι θα είναι ένα ανοιχτό μουσείο». «Εμείς δεν κοροϊδεύουμε, δεν πετάμε επικοινωνιακά πυροτεχνήματα. Εργαζόμαστε μεθοδικά, για να παραδώσουμε το έργο ολοκληρωμένο το 2023. Δεσμευόμαστε να εγκαινιάσουμε Μετρό και όχι μουσαμάδες», σημειώνει.

Για τον ΟΑΣΘ επισημαίνει ότι η εικόνα ήδη αλλάζει και ότι μέχρι και τον Σεπτέμβριο θα κυκλοφορούν στην πόλη πάνω από 500 λεωφορεία.

Για το fly over που θα αποσυμφορήσει την περιφερειακή λέει ότι θα ξεκινήσει να κατασκευάζεται στα τέλη του 2021 και για το κολοβό χιλιόμετρο της Ποτίδαιας ότι επισημαίνει ότι αναμένεται η ολοκλήρωσή του περί το τέλος του 2021.

Ταυτόχρονα το υπουργείο προγραμματίζει σειρά έργων στην κεντρική Μακεδονία, όπως η αναβάθμιση και ηλεκτροκίνηση της σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας και η εγκατάσταση σηματοδότησης στη γραμμή Θεσσαλονίκη-Ειδομένη, η κατασκευή 17 νέων σχολικών μονάδων, παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας στον οδικό άξονα Θεσσαλονίκη-Πολύγυρος, καθώς και αντιπλημμυρικά έργα στη Λαχαναγορά.

Τέλος για τα ελληνοτουρκικά και την προκλητικότητα του Ταγίπ Ερντογάν απαντά: «Η Ελλάδα δεν παίζει. Κι αυτό νομίζω ότι πλέον έχει γίνει απολύτως σαφές στην Τουρκία».

Κύριε Καραμανλή, να ξεκινήσουμε από τη Θεσσαλονίκη και τα έργα που βρίσκονται εδώ σε εξέλιξη. Για το μετρό, το οποίο και επισκεφτήκατε πριν από δύο βδομάδες, δεσμευτήκατε για πλήρη λειτουργία το 2023. Ακόμη και αν υπάρξουν προσφυγές;

Εμείς δεσμευτήκαμε στους πολίτες της Θεσσαλονίκης ότι με την υλοποίηση του σχεδιασμού μας το Μετρό θα είναι έτοιμο και θα λειτουργεί το 2023. Όπως καταλαβαίνει ο καθένας βέβαια, η κυβέρνηση μπορεί να δεσμευτεί μόνο για το τι θα γίνει αν υλοποιηθεί ο σχεδιασμός της –όχι για το τι θα γίνει αν κάποιοι προσπαθήσουν να εμποδίσουν την υλοποίησή του. Πολύ σωστά λοιπόν, κύριε Οικονόμου, εντοπίζετε το ζήτημα των ενδεχόμενων προσφυγών. Οι οποίες το μόνο που θα μπορούσαν να «πετύχουν» θα ήταν να χαθεί κι άλλος χρόνος για τη Θεσσαλονίκη… Ο καθένας έχει συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα να κάνει προσφυγή, αλλά όποιος κάνει οφείλει να αναλάβει και την ευθύνη της καθυστέρησης του έργου. Προσφυγές ίσον εκδικητική καθυστέρηση του Μετρό. Τίποτα πέρα από αυτό, γιατί επί της ουσίας είναι σαφές ότι το θέμα έχει οριστικά κριθεί μετά κι από τη θετική γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, ότι η λύση μας εξασφαλίζει και Μετρό και αρχαία. Γι’ αυτό και θέλω να πιστεύω ότι θα πρυτανεύσει η λογική και δεν θα γίνουν προσφυγές.

Αρκετά ταλαιπωρήθηκε η Θεσσαλονίκη από μειοψηφίες που βάζουν συμφέροντα ή εμμονές πάνω από το κοινό καλό. Ο καθένας μπορεί να έχει ασφαλώς την άποψή του, αλλά κανείς δεν πρέπει πλέον να ταλαιπωρεί το έργο και την πόλη. Εμείς αυτό είπαμε από την πρώτη στιγμή: Τέλος η διχόνοια! Μην καθυστερείτε άλλο το έργο!

Για το σταθμό της Βενιζέλου είναι δεδομένη η απόφαση της κυβέρνησης για απομάκρυνση και επανατοποθέτηση; Τι απαντάτε στις αντιρρήσεις της Κίνησης Πολιτών Θεσσαλονίκης που ζητούν τα Αρχαία να παραμείνουν στη θέση τους;

Δεν είναι απλώς δεδομένη, αλλά έχει ξεκινήσει να υλοποιείται κιόλας. Ενώ μέχρι πριν λίγους μήνες, παρά την επικοινωνιακή φασαρία που έκανε η προηγούμενη κυβέρνηση, στο σταθμό Βενιζέλου δεν γινόταν καμία απολύτως σοβαρή εργασία. Μετά από χρόνια απόλυτης απραξίας, το μόνο που έκαναν ήταν να ρίξουν μία πλάκα, απλώς για να κοροϊδεύουν τους πολίτες ότι δήθεν κάτι κάνουν… Βέβαια τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ δεν φημίζονται για την ειλικρίνειά τους… Να το πούμε απλά; Δεν είχαν μελέτη για τη δήθεν πρότασή τους για το σταθμό, δεν είχαν χρονοδιάγραμμα, δεν ήξεραν το κόστος. Άρα δεν υπήρχε έργο.

Τώρα, αντιθέτως, οι εργασίες προχωρούν εντατικά. Βρισκόμαστε στο στάδιο της απομάκρυνσης της επίχωσης, ώστε να προχωρήσουμε στη λύση της απόσπασης και στη συνέχεια επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων. Μάλιστα, για να καλύψουμε το χαμένο έδαφος των περασμένων ετών, οι εργασίες συνεχίστηκαν αυτή την περίοδο -λαμβάνοντας ασφαλώς όλα τα αναγκαία μέτρα λόγω του κορωνοϊού. Και πρέπει να σας πω ότι κατά την πρόσφατη επίσκεψή μας στο εργοτάξιο, οι συνεργάτες μου κι εγώ νιώσαμε μεγάλη ικανοποίηση, όχι μόνο επειδή αυτό το εμβληματικό έργο επιτέλους προχωρά, αλλά και επειδή είδαμε τα σπουδαία αρχαιολογικά ευρήματα, τα οποία με τη λύση που υλοποιούμε θα αναδειχθούν και θα γίνουν επισκέψιμα για όλους τους πολίτες και τους επισκέπτες της πόλης.

Ξέρετε πόσο έχει διχάσει την πόλη αυτό το θέμα… Οι Θεσσαλονικείς έχουν κουραστεί πάρα πολύ. Τώρα όμως, για πρώτη φορά, προχωράμε όλοι ενωμένοι. Κυβέρνηση, Αττικό Μετρό, Δήμος, Περιφέρεια, τοπική κοινωνία, οι μεγαλύτεροι επιστημονικοί και επαγγελματικοί σύλλογοι της πόλης και βέβαια το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, όλοι συμφωνούν ότι η λύση που οριστικά επιλέξαμε και εφαρμόζουμε, είναι η καλύτερη για την πόλη. Γιατί είναι η μόνη που εξασφαλίζει ότι και τα αρχαία θα προστατευτούν και το Μετρό θα κατασκευαστεί –και μάλιστα όσο πιο γρήγορα και οικονομικά είναι δυνατόν.

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης αναφερόμενος στο βίντεο που παρουσιάστηκε κατά την περιοδεία του στη Θεσσαλονίκη υποστήριξε ότι θα γίνει ο πιο όμορφος σταθμός μετρό του κόσμου. Εσείς τι λέτε;

Έχουμε και στην Αθήνα σταθμούς που συνδυάζονται με σπάνια αρχαιολογικά ευρήματα, αυτό όμως θα είναι κάτι μοναδικό. Και το λέω αντικειμενικά, όχι με την υποκειμενική ματιά του Μακεδόνα. Ο πιο κεντρικός σταθμός του Μετρό Θεσσαλονίκης, ο σταθμός Βενιζέλου, θα είναι ταυτόχρονα ένα «ανοιχτό μουσείο».

Εκτός από το σταθμό Βενιζέλου, υπάρχουν άλλες πτυχές του έργου στις οποίες έχετε δώσει βάρος αυτή την περίοδο;

Οι εργασίες προχωρούν εντατικά στο σύνολο του έργου. Παράλληλα, προχωράμε κάτι ακόμα, εξαιρετικά σημαντικό, για το οποίο η προηγούμενη κυβέρνηση δεν είχε κάνει απολύτως τίποτα, απόδειξη ότι ήξεραν πως δεν υπήρχε καμία περίπτωση να ολοκληρώσουν το Μετρό όπως δήθεν ισχυρίζονταν… Προετοιμάζουμε τον φορέα λειτουργίας του Μετρό. Θα προκύψει από διαγωνιστική διαδικασία κατά τα πρότυπα των σύγχρονων ευρωπαϊκών συστημάτων Μετρό χωρίς οδηγούς.

Εμείς δεν κοροϊδεύουμε, δεν πετάμε επικοινωνιακά πυροτεχνήματα. Κοιτάμε τους πολίτες στα μάτια και τους λέμε την αλήθεια. Εργαζόμαστε μεθοδικά, για να παραδώσουμε το έργο ολοκληρωμένο το 2023 - στο σύνολό του και όχι μόνο μέχρι το Σιντριβάνι- όπως έχει δεσμευτεί ο ίδιος ο Πρωθυπουργός. Δεσμευόμαστε να εγκαινιάσουμε Μετρό και όχι μουσαμάδες.

Και ταυτόχρονα, βέβαια, δουλεύουμε συστηματικά και για την επόμενη φάση του έργου, την επέκταση προς Καλαμαριά. Επισκέφτηκα εργοτάξιο και αυτού του έργου και είδα και εμπράκτως ότι προχωράμε και εκεί με ταχύτητα. Η Θεσσαλονίκη δεν έχει άλλο χρόνο για χάσιμο.

Να πάμε στο ζήτημα του ΟΑΣΘ. Είστε ευχαριστημένος από το έργο που έχει γίνει την περίοδο της δικής σας θητείας;

Όταν αναλάβαμε το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, το πρώτο πράγμα που είχαμε πει στους πολίτες της Θεσσαλονίκης είναι ότι αυτό το χάλι που καθημερινά βίωναν στις αστικές συγκοινωνίες θα κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν για να το διορθώσουμε. Εξηγήσαμε ότι η κατάσταση αυτή δυστυχώς δεν μπορεί να αλλάξει μέσα σε μία νύχτα, αλλά ήμασταν εξαρχής αποφασισμένοι να αξιοποιήσουμε κάθε δυνατότητα που υπάρχει ώστε λίγο-λίγο, μέρα με τη μέρα, μήνα με τον μήνα, τα πράγματα να γίνονται όλο και καλύτερα.

Και πράγματι, αυτό γίνεται. Εκεί που επί 5 χρόνια δεν είχαν φέρει ούτε ένα νέο λεωφορείο, εμείς έπρεπε να βρούμε λύσεις διαφορετικές. Έξυπνες. Κι όσο το δυνατόν πιο γρήγορες. Αυτό κάναμε με τη συμφωνία με τα ΚΤΕΛ, που προσέθεσε 135 σύγχρονα οχήματα στον στόλο που κυκλοφορεί στην πόλη, αυτό συνεχίζουμε να κάνουμε με όποιον τρόπο έχουμε στη διάθεσή μας. Βέβαια, έχουμε ακόμα δρόμο μπροστά μας μέχρι να φτάσουμε εκεί που θέλουμε. Ακόμα περισσότερο τώρα που λόγω του κορονοϊού οι ανάγκες είναι ακόμα μεγαλύτερες. Ήδη όμως, η εικόνα αλλάζει. Προχωράμε σταθερά μπροστά, βήμα-βήμα. Από τα 212 όλα κι όλα λεωφορεία που παραλάβαμε να κυκλοφορούν στους δρόμους, σήμερα έχουμε ήδη φτάσει στα 350 και τον Σεπτέμβριο θα φτάσουμε στα 500, μπορεί και περισσότερα.

Πώς θα επιτευχθεί αυτό;

Με έναν συνδυασμό έξυπνων λύσεων. Οι πολίτες αυτό περιμένουν από εμάς: Όχι απλώς να τους εξηγούμε τι φταίει για τα προβλήματά τους, αλλά να βρίσκουμε λύσεις. Ενώνουμε, λοιπόν, δυνάμεις και ξεπερνάμε δυσκολίες, ξεφεύγοντας από την πεπατημένη.

Προσέξτε: Βγάλαμε στο δρόμο όσο περισσότερα γινόταν από τα υπάρχοντα λεωφορεία. Επιπλέον, σας ανέφερα ήδη τη λύση των ΚΤΕΛ. Πριν λίγες μέρες, επισκέφτηκα τον Δήμαρχο Θεσσαλονίκης κ. Ζέρβα και τον ευχαρίστησα για τη σπουδαία πρωτοβουλία να αγοράσει ο Δήμος λεωφορεία και να τα προσφέρει στον ΟΑΣΘ. Παράλληλα, έχουμε ήδη ανακοινώσει ανοιχτό διαγωνισμό προμήθειας με μίσθωση άλλων 180 λεωφορείων, που θα δώσουν τεράστια ανάσα στην πόλη. Όλες αυτές είναι άμεσες λύσεις. Και την ίδια ώρα, προετοιμάζουμε τη διενέργεια διαγωνισμού για την απόκτηση νέων, σύγχρονων οχημάτων, που θα λύσουν οριστικά το πρόβλημα. Πολλά από αυτά, μάλιστα, θα είναι ηλεκτροκίνητα. Κάνουμε ό,τι δεν έγινε όλα τα προηγούμενα χρόνια.

Τι νεότερα έχουμε για το «ορφανό» χιλιόμετρο στην Ποτίδαια που ταλαιπωρεί εδώ και χρόνια το καλοκαίρι τους πολίτες που ταξιδεύουν για τη Χαλκιδική; Πότε θα έχει ολοκληρωθεί;

Το έργο, προϋπολογισμού 14,5 εκατομμυρίων ευρώ, δημοπρατήθηκε και βρίσκεται στο στάδιο της εξέτασης των οικονομικών προσφορών. Λογικά μέσα στο καλοκαίρι θα υπογραφεί η σύμβαση, συνεπώς η ολοκλήρωση του αναμένεται περί το τέλος του 2021.

Τι άλλο να περιμένουμε σε επίπεδο υποδομών για την κεντρική Μακεδονία;

Προγραμματίζουμε και προχωράμε μια σειρά από σημαντικά έργα. Σας αναφέρω ενδεικτικά: Αναβάθμιση και ηλεκτροκίνηση της σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας και εγκατάσταση σηματοδότησης στη γραμμή Θεσσαλονίκη-Ειδομένη. 17 νέες σχολικές μονάδες. Παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας στον οδικό άξονα Θεσσαλονίκη-Πολύγυρος. Σύνδεση του 6ου προβλήτα του λιμένα με την ΠΑΘΕ και το σιδηροδρομικό δίκτυο. Αποχέτευση ομβρίων υδάτων του νοτίου τμήματος του Δήμου Καλαμαριάς. Αντιπλημμυρικά έργα στη Λαχαναγορά.

Πώς κρίνετε τη συνεργασία σας με τους τοπικούς αυτοδιοικητικούς άρχοντες της περιοχής; Τον περιφερειάρχη Απόστολο Τζιτζικώστα και τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνο Ζέρβα;

Τον Απόστολο τον ξέρω από μικρό παιδί, τον Κωνσταντίνο τον γνώρισα πρόσφατα. Και με τους δύο όμως, η συνεργασία μας μέχρι σήμερα είναι εξαιρετική. Και κυρίως, είναι δημιουργική. Γιατί αγαπούν την πόλη τους και πιστεύουν σε κάτι που πιστεύω κι εγώ: Ότι η πολιτική πρέπει να φέρνει αποτελέσματα.

Αναλάβατε τη θέση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών πριν από περίπου έναν χρόνο. Πως κρίνετε το έργο που έγινε αυτήν την περίοδο;

Κάθε Υπουργός θα έλεγε ότι έχει κάνει έργο, όμως στην πραγματικότητα αυτό το αξιολογεί ο Πρωθυπουργός και, βέβαια, οι πολίτες. Το μόνο που έχει νόημα να σας πω, λοιπόν, είναι ότι ήξερα πως το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δεν είναι ένα «εφετζίδικο» υπουργείο. Ούτε τα έργα «φυτρώνουν» σε μια μέρα, ούτε οι αστικές συγκοινωνίες αλλάζουν σε μια νύχτα. Ήδη όμως έχουμε καταφέρει συγκεκριμένα πράγματα, όπως: Προχωράμε έργα ύψους 13 δισ. ενώ η προηγούμενη κυβέρνηση δεν άφησε πίσω της τίποτα… Στο Μετρό Θεσσαλονίκης, στο Πάτρα-Πύργος, στον ΒΟΑΚ, ξεπερνάμε προβλήματα πολλών ετών. Στον ΟΑΣΘ μέρα με τη μέρα βελτιώνουμε την κατάσταση. Προχωράμε το διαγωνισμό νέων λεωφορείων που λύνει το πρόβλημα των συγκοινωνιών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Σίγουρα θέλουμε να πετύχουμε πολύ περισσότερα, αλλά δουλεύουμε αθόρυβα και χωρίς μεγάλα λόγια. Ξέρετε, κύριε Οικονόμου, σε αυτό το μοντέλο πολιτικής πιστεύω: Στην πολιτική που σέβεται τους πολίτες, δεν χαϊδεύει αυτιά, δεν ρίχνει πυροτεχνήματα, αλλά αποδίδει αποτελέσματα σε βάθος χρόνου.

Να πάμε λίγο στον απόηχο της πανδημίας. Γιατί τελικά τα καταφέραμε κόντρα στον κορονοϊό και δείξαμε το καλό πρόσωπο της Ελλάδας;

Γιατί πρώτα απ’ όλα είχαμε ηγεσία που ενέπνευσε εμπιστοσύνη. Ακούσαμε τους ειδικούς. Πιστέψαμε στους εαυτούς μας και τον κοινό στόχο. Υπήρχε σχέδιο και το ακολουθήσαμε πιστά. Το πιο σημαντικό ίσως είναι ότι αποδείξαμε –στον εαυτό μας αλλά και στη διεθνή κοινότητα- ότι αφού τα καταφέραμε σε αυτό, μπορούμε να τα καταφέρουμε στα πάντα. Αρκεί βέβαια να συνεχίσουμε σε αυτόν τον ίδιο δρόμο.

Σε τι σημείο βρίσκεται το έργο της αναβάθμισης της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Λεωφόρου, το λεγόμενο Fly Over, που θα περάσει σύντομα από τη Διυπουργική; Τι έπεται μετά και ποιες οι προσδοκίες από το έργο;

Σήμερα, προχωρούν από την Εγνατία Οδό Α.Ε. και το Υπουργείο οι απαιτούμενες μελέτες για τη δημοπράτησή του. Αναμένεται να ολοκληρωθούν το φθινόπωρο. Σύντομα θα περάσει από τη Διυπουργική Επιτροπή η πρόταση για υλοποίηση του έργου ως ΣΔΙΤ, για να ξεκινήσει αμέσως μετά η διαγωνιστική διαδικασία. Αναλόγως των προσφυγών, υπολογίζουμε τέλη του 2021 ή 2022 να ξεκινήσει η κατασκευή.

Είναι ένα έργο το οποίο το πιστεύω πολύ. Μια εξαιρετική ιδέα. Θα αποσυμφορήσει τον υφιστάμενο δρόμο, που εμφανίζει πάλι σημάδια κορεσμού και θα εξασφαλίσει την καλύτερη δυνατή πρόσβαση σε ΠΑΘΕ, Εγνατία Οδό Αεροδρόμιο «Μακεδονία» και Χαλκιδική. Δηλαδή κέρδος χρόνου για όλους, περισσότερη ασφάλεια, λιγότερα ατυχήματα, λιγότεροι ρύποι στο περιβάλλον.

Και κάτι τελευταίο για τα ελληνοτουρκικά: Τι θα λέγατε στον Ταγίπ Ερντογάν που εδώ και καιρό τραβά το σχοινί της έντασης με την Ελλάδα σε Αιγαίο και Έβρο;

Η Ελλάδα δεν παίζει. Κι αυτό νομίζω ότι πλέον έχει γίνει απολύτως σαφές στην Τουρκία. Άλλωστε και τον Μάρτιο η πατρίδα μας αντιμετώπισε με απόλυτη επιτυχία όσα επιχείρησε να κάνει η Τουρκία στον Έβρο και το Αιγαίο… Προασπίσαμε τα σύνορα όχι μόνο της Ελλάδας, αλλά και της Ευρώπης. Έχουμε αποδείξει εμπράκτως ότι πιστεύουμε στην καλή γειτονία, αλλά η πατρίδα μας είναι και απόλυτα προετοιμασμένη για κάθε ενδεχόμενο.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 06-07 Ιουνίου 2020

This page might use cookies if your analytics vendor requires them.