Σημειώνει ότι το Μετρό «επιτέλους ολοκληρώνεται», το FlyOver θα γίνει σε «χρόνο ρεκόρ», ο οδικός άξονας Θεσσαλονίκη-Έδεσσα ξεκινά, ενώ χαρακτηρίζει τεράστιας γεωστρατηγικής σημασίας τα σιδηροδρομικά έργα «Θεσσαλονίκη-Τοξότες» και «Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο». Οσο για τον ΟΑΣΘ επισημαίνει ότι δεν λύθηκαν όλα τα προβλήματα αλλά οι Θεσσαλονικείς αντιλαμβάνονται τη διαφορά.
Είχατε πει πολλές φορές ότι το 2021 θα ήταν «το έτος των κατασκευών» και μάλιστα είχατε εξαγγείλει ένα μεγάλο «πακέτο» έργων ύψους 13 δισ. ευρώ. Έχουμε φτάσει στο μέσον του 2022. Ποιος είναι ο απολογισμός; Πού βρισκόμαστε;
Αυτά τα σχεδόν τρία χρόνια στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, καταφέραμε και σχεδιάσαμε, ωριμάσαμε και πλέον υλοποιούμε ένα μεγάλο πρόγραμμα έργων -όπως σωστά είπατε- 13 δισ. ευρώ. Έργα που με απλά λόγια σημαίνουν σπουδαίες προοπτικές ανάπτυξης και δημιουργία θέσεων εργασίας, αλλά και άμεσες λύσεις σε προβλήματα δεκαετιών και καλύτερη ποιότητα ζωής.
Από αυτά τα έργα, λοιπόν, μέχρι σήμερα καταφέραμε να δημοπρατήσουμε έργα ύψους 8 δισ. ευρώ. και να συμβασιοποιήσουμε έργα ύψους 3,2 δισ. ευρώ. Αρκεί να σας αναφέρω ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ είχε συμβασιοποιήσει έργα μόλις 800 εκατομμυρίων σε 4,5 χρόνια. Ενδεικτικά, εκτός από την περιοχή της Μακεδονίας για την οποία θα μιλήσουμε αναλυτικότερα, πραγματοποιούνται έργα κυριολεκτικά σε όλη την Ελλάδα:
Το Βόρειο Τμήμα του Ε65 που είχε παγώσει επ’ αόριστον και πλέον υλοποιείται με ταχύτατους ρυθμούς. Το Άκτιο-Αμβρακία, που βρίσκεται πλέον σε πολύ προχωρημένο στάδιο και σύντομα θα παραδώσουμε μεγάλο μέρος του. Το Πάτρα-Πύργος, που ξεμπλοκάραμε και προχωρήσαμε ενώ κινδύνευε να μην πραγματοποιηθεί ποτέ και να συνεχίσουμε να θρηνούμε άδικα θύματα. Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης, που αποτελούσε αίτημα δεκαετιών και επιτέλους μέσα στο έτος θα δούμε και μπουλντόζες. Το μεγαλύτερο πακέτο σιδηροδρομικών έργων που έχει γίνει ποτέ στην χώρα. Έργα αντιπλημμυρικά, υδρευτικά, οδικής ασφάλειας. Και δεκάδες μεγάλα και μικρά έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη.
Τον περασμένο Απρίλιο που είχατε έρθει με τον πρωθυπουργό για το προσυνέδριο της ΝΔ αναφερθήκατε στα έργα που γίνονται στη Θεσσαλονίκη και δεσμευτήκατε ότι η πόλη μας σε λίγα χρόνια θα είναι «άλλη πόλη». Ισχύει αυτό; Τι έχει γίνει στο μεταξύ;
Ό,τι έχουμε δεσμευτεί για την πόλη της Θεσσαλονίκης και τη Μακεδονία μας, ασφαλώς ισχύει στο ακέραιο. Η Θεσσαλονίκη βρίσκεται στην πρώτη γραμμή του σχεδιασμού υποδομών: πρώτα απ’ όλα με το Μετρό που επιτέλους ολοκληρώνεται, αλλά και με σημαντικά έργα οδικά, σιδηροδρομικά, αντιπλημμυρικά, καθώς και κτιριακών υποδομών. Αρκεί να σας πω το εξής: περισσότερο από το ένα τρίτο του μεγάλου πακέτου έργων των 13 και πλέον δισ., δηλαδή πάνω από 5 δισ. ευρώ έργα, απαρτίζουν ένα συνεκτικό σχέδιο για τη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα, το οποίο υλοποιούμε βήμα-βήμα.
Έτσι, η Θεσσαλονίκη πλέον γίνεται αυτό που όλοι θέλαμε εδώ και χρόνια: Η πρωτεύουσα της νοτιοανατολικής Ευρώπης, η πρωτεύουσα των Βαλκανίων. Ένας σύγχρονος κόμβος μεταφορών και υποδομών. Με ένα σύγχρονο αεροδρόμιο και το λιμάνι της πόλης στην πρώτη γραμμή. Και εδώ να κάνω μία παρένθεση για να σας πω ότι τόσα χρόνια δεν είχε γίνει ούτε καν το αυτονόητο... Δεν είχε συνδεθεί το λιμάνι της Θεσσαλονίκης -όπως και το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης ή της Πάτρας- με σιδηρόδρομο και με το εθνικό οδικό δίκτυο. Επιτέλους αυτό γίνεται πραγματικότητα. Τέλος οι ψεύτικες υποσχέσεις. Η οδική σύνδεση με τον προβλήτα 6 κατασκευάζεται ήδη. Ενώ και το σιδηροδρομικό έργο έχει ήδη δημοπρατηθεί και η διαδικασία προχωρά πολύ γρήγορα -με τη μελετοκατασκευή που έχουμε πλέον θεσπίσει για τα σιδηροδρομικά- ώστε να είναι έτοιμο το 2027.
Πού βρισκόμαστε με το Μετρό της Θεσσαλονίκης. Ισχύει η δέσμευση για το 2023;
Εμείς ξεκαθαρίσαμε ότι η Νέα Δημοκρατία, η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη δεν θα εγκαινιάσει μουσαμάδες. Δεν προσπαθήσαμε να ξεγελάσουμε τους Θεσσαλονικείς -που αρκετά έχουν υπομείνει τα προηγούμενα χρόνια- αλλά δουλεύουμε συστηματικά και χωρίς μεγάλα λόγια. Έχουμε πει, λοιπόν, ότι τρέχουμε να καλύψουμε τον χαμένο χρόνο που έκλεψαν από τη Θεσσαλονίκη οι προσφυγές, ώστε τέλος του 2023 να παραδοθεί στους πολίτες ολοκληρωμένο και λειτουργικό το πιο σύγχρονο Μετρό της Ευρώπης. Συνεπώς μπαίνουμε στην τελική ευθεία.
Ήδη, οι Θεσσαλονικείς βλέπουν μέρα με τη μέρα πλατείες, που ήταν πάνω από 10 χρόνια με λαμαρίνες, να απελευθερώνονται από τα εργοτάξια και να αποδίδονται πίσω στην πόλη. Μέχρι σήμερα, το συνολικό ποσοστό υλοποίησης του αντικειμένου της σύμβασης ξεπερνά το 85%. Οι αρχαιολογικές εργασίες έχουν ολοκληρωθεί και στο επόμενο διάστημα ξεκινάει και η κατασκευή του Σταθμού Βενιζέλου. Οι δοκιμαστικές διαδρομές συνεχίζονται εντατικά. Οι driverless συρμοί πηγαινοέρχονται μεταξύ των σταθμών Καλαμαριά και Συντριβάνι. Έχει ολοκληρωθεί η προμήθεια των 18 πρώτων συρμών και θα προμηθευτούμε 15 επιπλέον. Ενώ έχει ξεκινήσει και η διαγωνιστική διαδικασία ΣΔΙΤ για τον Φορέα Λειτουργίας και Συντήρησης του Μετρό. Βλέπετε, δηλαδή, ότι η πρόοδος του έργου δεν είναι στα λόγια αλλά γίνεται στην πράξη, σε όλα τα επίπεδα.
Και με τις επεκτάσεις του Μετρό; Πού βρισκόμαστε;
Η επέκταση προς Καλαμαριά προχωρά και αυτή με ταχύτητα. Το πρώτο εξάμηνο μετά την ολοκλήρωση του βασικού έργου, το Μετρό θα φτάσει και στην Καλαμαριά.
Κι από εκεί και πέρα, θα προχωρήσουμε και προς δυτικά και προς ανατολικά. Ήδη έχουμε υπογράψει τη σύμβαση προς τη δυτική Θεσσαλονίκη, ενώ παράλληλα προχωρούμε τις μελέτες και για το ανατολικό κομμάτι, δηλαδή τη σύνδεση με το αεροδρόμιο.
Πάμε στο FlyOver, που είναι ένα πολύ σημαντικό έργο. Τι έχει γίνει; Τι σχεδιάζετε;
Ασφαλώς, όπως το λέτε. Η Θεσσαλονίκη αντιμετωπίζει σημαντικό κυκλοφοριακό πρόβλημα και γι’ αυτό έχουμε εκπονήσει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο που δίνει λύσεις, όχι μόνο για το σήμερα αλλά και για τις επόμενες γενιές. Κεντρικό κομμάτι αυτού του σχεδίου είναι το FlyOver, που θα ανακουφίσει πολύ την κυκλοφοριακή συμφόρηση της πόλης. Πρόκειται για έναν υπερσύγχρονο, εναέριο αυτοκινητόδρομο, προϋπολογισμού 373 εκατ. ευρώ, που θα κάνει τη ζωή και τη μετακίνηση των πολιτών πιο εύκολη και πιο ασφαλή. Ο σχεδιασμός για την υλοποίησή του προχωρά σε χρόνο ρεκόρ και ήδη έχουμε προσωρινό ανάδοχο.
Στα συν σας ότι επιτέλους παραδόθηκε το «ορφανό» χιλιόμετρο στην Ποτίδαια...
Το είχαμε υποσχεθεί στους Θεσσαλονικείς και κρατήσαμε την υπόσχεσή μας και σε αυτό το έργο που αποτελούσε ντροπή από το 2000! Είχαμε δεσμευτεί οι Θεσσαλονικείς να μπορούν να πάνε πιο γρήγορα και ασφαλέστερα στη Χαλκιδική, το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος. Αυτό κάναμε. Παραδώσαμε το λεγόμενο «ορφανό» χιλιόμετρο.
Και επιπλέον, προχωράει κανονικά και ο οδικός άξονας Θέρμη-Γαλάτιστα, που έχει ανάλογη θλιβερή ιστορία με το «ορφανό» χιλιόμετρο. Και μπορώ να σας πω ότι προς το τέλος Αυγούστου και αυτό το έργο θα έχει τελειώσει, ώστε η πρόσβαση προς το δεύτερο και τρίτο πόδι της Χαλκιδικής να είναι πλέον ευκολότερη.
Πώς κρίνετε την κατάσταση στον ΟΑΣΘ; Μπορεί να βελτιώθηκε αλλά συνεχίζονται οι απεργίες και οι στάσεις εργασίας. Τι λέτε;
Στον ΟΑΣΘ κατά την περίοδο της διακυβέρνησής μας έχουμε έρθει αντιμέτωποι με παθογένειες πολλών ετών και φυσικά με όλα τα σοβαρά προβλήματα που δημιούργησε η κρατικοποίησή του το 2017. Δουλεύουμε με σχέδιο, λοιπόν, και μέρα με τη μέρα προσπαθούμε να κάνουμε την κατάσταση καλύτερη. Και χωρίς να λέμε φυσικά ότι έχουν λυθεί όλα τα προβλήματα, οι Θεσσαλονικείς είμαι βέβαιος ότι βλέπουν την προσπάθεια και αντιλαμβάνονται τη διαφορά. Μέσα σε 3 χρόνια, έχουμε καταφέρει να διπλασιάσουμε τα λεωφορεία που κυκλοφορούν στο δρόμο. Και μάλιστα εν μέσω πανδημίας -σημειώστε ότι η Θεσσαλονίκη είναι από τις ελάχιστες πόλεις στον κόσμο που μεγάλωσε το στόλο των αστικών συγκοινωνιών της αυτό το διάστημα. Ταυτόχρονα, συνεχίζουμε την υλοποίηση του σχεδιασμού μας, με τον διαγωνισμό για την απόκτηση νέων, φιλικών προς το περιβάλλον λεωφορείων.
Σε όλη αυτή την προσπάθεια που κάνουμε, λοιπόν, έχω πει πολλές φορές ότι οι εργαζόμενοι στις συγκοινωνίες είναι πολύτιμοι συνεργάτες. Σε αυτούς βασιζόμαστε για να γίνεται η κατάσταση κάθε μέρα και καλύτερη. Προσπαθούμε να δημιουργήσουμε τις καλύτερες δυνατές συνθήκες εργασίας και να λύνουμε τα προβλήματα με καλή διάθεση και λογική. Το ίδιο περιμένουμε και από τη δική τους πλευρά -και τις περισσότερες φορές έτσι συμβαίνει. Μεταξύ άλλων προβλημάτων που χρειάστηκε να αντιμετωπίσουμε, λοιπόν, ήταν η νομιμότητα των καταβολών προς τους εργαζόμενους, μετά και την ένταξή τους στο ενιαίο μισθολόγιο. Έχει ήδη ψηφιστεί διάταξη για τη μη αναζήτηση κατά 90% της διαφοράς που θα προκύψει στις μισθολογικές παροχές που είχαν καταβληθεί προς το προσωπικό του ΟΑΣΘ για το χρονικό διάστημα που δεν είχαν υπαχθεί στο ενιαίο μισθολόγιο παρόλο που υπήρχε σχετική υποχρέωση. Παράλληλα, αυτές τις μέρες ψηφίζεται διάταξη που αποκαθιστά τη νομιμότητα στα καταβληθέντα επιδόματα θέσεων ευθύνης, επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας και εξασφαλίζεται η συνέχιση της καταβολής τους προς τους δικαιούχους. Τέλος, βρισκόμαστε σε διαρκή επικοινωνία με εργαζόμενους και τους εκπροσώπους τους, για την ολοκλήρωση των εκκρεμών ζητημάτων με τη Συλλογική Σύμβαση Εργασίας.
Απ’ όλα τα παραπάνω, βλέπετε ότι και καλή πρόθεση έχουμε αλλά και διάθεση έχουμε για να συνεννοηθούμε με το υπουργείο Οικονομικών προκειμένου να ικανοποιηθούν αιτήματα των εργαζομένων που κινούνται στη σφαίρα της λογικής. Από την άλλη, βλέποντας αυτές τις κινήσεις μας οι εργαζόμενοι, θα πρέπει να επιδείξουν την ίδια καλή πρόσθεση και διάθεση και να μην απειλούν με ομηρία μια πόλη…
Μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης και το Θεσσαλονίκη-Έδεσσα. Εδώ ποιος είναι ο οδικός χάρτης;
Όντως, προ ολίγων ημερών, η Διυπουργική Επιτροπή Έργων ΣΔΙΤ άναψε το πράσινο φως για τους διαγωνισμούς τεσσάρων έργων μέσω σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού τομέα. Ανάμεσα σε αυτά τα έργα είναι και η αναβάθμιση του οδικού άξονα Θεσσαλονίκη-Έδεσσα. Πρόκειται για ένα έργο με ενδεικτικό προϋπολογισμό 358,8 εκατομμυρίων συν ΦΠΑ, μήκους 80 χιλιομέτρων, με 3 έτη κατασκευαστική περίοδο και 27 έτη περίοδο λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης της υποδομής. Και, για να σας προλάβω, δεν θα προβλέπονται διόδια.
Όμως μου δίνετε την ευκαιρία να επισημάνω και κάτι που αποτελεί έναν από τους πυλώνες της στρατηγικής μας στο υπουργείο: Εμείς δεν έχουμε ιδεολογικές εμμονές, διότι θέλουμε τα έργα να γίνονται γρήγορα, με ασφάλεια και με χαμηλό κόστος. Δεν διστάσαμε και ούτε θα διστάσουμε να συνεργαστούμε με ιδιώτες προκειμένου να επιταχύνουμε τις διαδικασίες ή και να ξεμπλοκάρουμε έργα. Η εξυπηρέτηση των πολιτών και η πραγματοποίηση των έργων, ναι είναι αυτοσκοπός για εμάς!
Υπάρχει σχέδιο για τη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα και για τα σιδηροδρομικά έργα. Τι μπορείτε να πείτε για τα έργα αυτά;
Η κυβέρνησή μας επενδύει στον σιδηρόδρομο, υλοποιώντας όπως σας είπα το μεγαλύτερο πακέτο σιδηροδρομικών έργων που έχει γίνει ποτέ στην χώρα, ύψους σχεδόν 5 δισ. ευρώ. Και αυτό υπηρετεί διπλό στόχο. Αφενός, είναι σε πλήρη ευθυγράμμιση με τις πολιτικές της ΕΕ για μεταφορές με μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα. Και αφετέρου, βρίσκεται στο επίκεντρο της στρατηγικής μας να γίνει η Ελλάδα κόμβος υποδομών και συνδυασμένων μεταφορών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Τι κάνουμε στη Βόρεια Ελλάδα λοιπόν; Τα σιδηροδρομικά έργα Θεσσαλονίκη-Τοξότες και Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο, αποτελούν τμήματα του σχεδιαζόμενου ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού διαδρόμου που συνδέει τα λιμάνια Θεσσαλονίκης-Καβάλας-Αλεξανδρούπολης με τα λιμάνια Μπουργκάς-Βάρνα-Ρούσσε σε Μαύρη Θάλασσα και Δούναβη. Αντιλαμβάνεστε τη στρατηγική σημασία τους! Οι διαγωνισμοί ξεκίνησαν το Δεκέμβριο και πλέον εισέρχονται στο στάδιο του διαλόγου με τους συμμετέχοντες οικονομικούς φορείς.
Πάμε στα προβλήματα που δημιουργεί ο πόλεμος και η ενεργειακή κρίση. Πώς αντιμετωπίζετε τις ανατιμήσεις των υλικών που είναι βραχνάς πλέον για τις κατασκευαστικές εταιρείες. Υπάρχει κίνδυνος να σταματήσουν τα έργα;
Κάνουμε τα πάντα ώστε κανένα έργο να μην σταματήσει. Και μέχρι στιγμής, όλα τα έργα του Υπουργείου είναι εντός των χρονοδιαγραμμάτων που έχουμε θέσει. Προχωρούν κανονικά παρά τις αντίξοες διεθνείς συγκυρίες, πρώτα με την πανδημία, τώρα με τον πόλεμο και την ενεργειακή κρίση. Δύο πολύ σημαντικές παρεμβάσεις μας είναι ότι οι εργολήπτες έχουν πλέον δύο νέες δυνατότητες: Ή να πάρουν 6 μήνες παράταση. Ή να λάβουν πριμ 5% επί των εργασιών που απομένουν, για να τελειώσουν στην ώρα τους. Έτσι στηρίζουμε εκατοντάδες μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, χιλιάδες εργαζόμενους, αλλά και έργα που περιμένουν εκατομμύρια συμπολίτες μας σε όλη τη χώρα.
Ειδικότερα όσον αφορά τις ανατιμήσεις των υλικών, πράγματι υπάρχουν και μάλιστα σε ορισμένα υποπροϊόντα του πετρελαίου -όπως είναι η άσφαλτος, το ΡVC και το πολυαιθυλένιο- είναι σημαντικές. Όμως δεν μείναμε με σταυρωμένα χέρια. Όταν είδαμε ότι οι τιμές που πληρώνουμε τους ιδιώτες-κατασκευαστές, ήταν συχνά πολύ κάτω από το κόστος προμήθειας των υλικών, δεν μπορούσαμε να αδιαφορήσουμε. Έτσι, θεσπίσαμε την τιμολόγηση αυτών των υλικών με απολογιστικό τρόπο για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Γιατί αυτός είναι ο ρόλος του Κράτους, να παρεμβαίνει ρυθμιστικά απέναντι στις στρεβλώσεις.
Σας προβληματίζει ότι ο χειμώνας θα είναι δύσκολος για την κυβέρνηση, με δεδομένο πια ότι οι εκλογές πάνε για την άνοιξη του 2023;
Αλίμονο αν τέτοια μεγάλα ζητήματα τα βλέπαμε με «κομματικά γυαλιά». Όπως για άλλη μία φορά απέδειξε ο πρωθυπουργός, κάνουμε ακριβώς το αντίθετο: Βάζουμε το εθνικό συμφέρον πάνω από το κομματικό, όπως επιτάσσουν οι αρχές που μας κληροδότησε ο ιδρυτής μας Κωνσταντίνος Καραμανλής. Μπορούσαμε να κάνουμε εκλογές μετά το καλοκαίρι και όλοι ξέρουν ότι θα τις κερδίζαμε. Δεν τις κάνουμε όμως, γιατί δεν είναι αυτό το συμφέρον του τόπου.
Ποια είναι η κατάσταση τώρα λοιπόν: Αν ο χειμώνας είναι δύσκολος, θα είναι για όλον τον κόσμο, όχι μόνο για την Ελλάδα. Η κρίση είναι διεθνής. Ενώ εμείς έχουμε και την επιπλέον δυσκολία ότι εξερχόμαστε από μια δεκαετία σκληρών οικονομικών προγραμμάτων. Κι όμως όπως είδατε, η Ελλάδα, αντιμετώπισε τις αλλεπάλληλες κρίσεις -πανδημία, Πόλεμο, ενεργειακή- με αποτελεσματικότερο τρόπο από άλλες θεωρητικά ισχυρότερες ευρωπαϊκές χώρες. Η Κυβέρνηση, δουλεύοντας με σχέδιο και ορθή στόχευση εξαρχής, μπόρεσε και στάθηκε δίπλα στους πολίτες. Κάθε μέτρο που ελήφθη είχε κοινωνικό πρόσημο και απαντούσε σε αναγκαιότητες της καθημερινότητας.
Κι αυτό θα εξακολουθήσουμε να κάνουμε. Είναι δέσμευση. Στις δυσκολίες, κανείς μόνος του. Αξιοποιούμε κάθε περιθώριο για να μειωθούν οι κραδασμοί των αλλεπάλληλων κρίσεων για τους πολίτες και ιδίως όσους έχουν μεγαλύτερη ανάγκη. Πετυχαίνοντας τη δύσκολη ισορροπία: δημοσιονομική πειθαρχία-κοινωνική δικαιοσύνη.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 17.07.2022