Έντονες είναι οι αντιδράσεις που προκάλεσε το σποτάκι του ΣΥΡΙΖΑ για τη χρηματοδότηση των ΜΜΕ. Υπήρξαν και κάποιοι σύντροφοί σας που πήραν κάποιες αποστάσεις. Ποια είναι η άποψη σας για το βίντεο και τις αντιδράσεις;
Σε καμία περίπτωση δεν υπήρξε πρόθεση να προσβληθεί ο δημοσιογραφικός κόσμος, μέσα από το συγκεκριμένο video. Δεν είναι δυνατόν η πλειοψηφία των δημοσιογράφων να ταυτιστεί με ό,τι αντιπροσωπεύει η μορφή που πρωταγωνιστεί στο video αυτό. Το κύριο πολιτικό επίδικο είναι η διάθεση δημόσιου χρήματος σε απροσδιόριστο αριθμό Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας με αδιαφανείς όρους. Πρόκειται για ένα προφανές πολιτικό σκάνδαλο της κυβέρνησης, για όσο διάστημα δεν δημοσιοποιεί σε ποια ΜΜΕ και με ποια κριτήρια χορήγησε εκατομμύρια ευρώ.
Οι κινήσεις της κυβέρνησης έρχονται σε αντίθεση με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, για τον λόγο αυτό άλλωστε ο κ. Μητσοτάκης και οι υπουργοί του δεν έρχονται στη Βουλή, ώστε να ενημερώσουν για τον τρόπο και τα κριτήρια με τα οποία διατέθηκαν χρήματα των πολιτών. Ο τρόπος που κινείται η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, επιχειρώντας να χειραγωγήσει ΜΜΕ, με σκοπό τη φιλοτέχνηση ενός δήθεν φιλολαϊκού προφίλ, θεωρούμε ότι θέτει σοβαρό ζήτημα δημοκρατικής λειτουργίας.
Τα κρούσματα κορονοϊού σε αρκετές χώρες, ανάμεσα τους και η Ελλάδα, έχουν τάση αύξησης. Είστε ανήσυχος για ένα νέο κύμα κρουσμάτων εν μέσω καλοκαιριού;
Η ανησυχία, που πράγματι υπάρχει, στηρίζεται στα πορίσματα της ιατρικής επιστήμης, που προειδοποιεί για δεύτερο πανδημικό κύμα διότι, αφενός, δεν αναπτύχθηκε ανοσία σε μεγάλο τμήμα του πληθυσμού, αφετέρου παρατηρείται χαλάρωση στην τήρηση των μέτρων, για την οποία μεγάλη ευθύνη φέρει η πολιτεία, που δεν επιβλέπει την τήρηση των όσων συστήνει η επιστημονική κοινότητα. Η χαλάρωση των μέτρων, σε συνδυασμό με την επικοινωνιακή σπουδή της κυβέρνησης να προβάλλει την εικόνα επαναφοράς στην κανονικότητα, θεωρώ ότι θα προκαλέσουν μεγάλα προβλήματα στην προσπάθεια αντιμετώπισης της πανδημίας, ειδικά μέσα στο καλοκαίρι. Αρκεί να σας αναφέρω το διοικητικό αλαλούμ που επικρατεί στις δημόσιες υπηρεσίες, με ευθύνη της κυβέρνησης, αφού με Κοινή Υπουργική Απόφαση αναφέρεται, ότι ενώ οι δημόσιες υπηρεσίες τελούν σε πλήρη λειτουργία, από την άλλη η εξυπηρέτηση του κοινού γίνεται κατά προτίμηση, αλλά όχι αποκλειστικά, κατόπιν προγραμματισμένου ραντεβού.
Συνεπώς, η επικοινωνιακή σπουδή της κυβέρνησης να προβάλλει την εικόνα επαναφοράς στην κανονικότητα, την οδήγησε να επαναφέρει βεβιασμένα την αυτοπρόσωπη παρουσία των πολιτών στις δημόσιες υπηρεσίες. Οι παραπάνω αντικρουόμενες οδηγίες έχουν προκαλέσει σύγχυση στη λειτουργία των υπηρεσιών, αυξημένη ταλαιπωρία για τους πολίτες, εκτόξευση του διοικητικού κόστους και κινδύνους εκ νέου εξάπλωσης του ιού.
Η καραντίνα που προηγήθηκε έχει ήδη επιφέρει μεγάλα πλήγματα στην οικονομία και την εργασία. Πως μπορεί να ανακάμψει η ελληνική οικονομία και να μην χαθούν και άλλες θέσεις εργασίας;
Σε όλη την Ευρώπη δεν υπάρχει σοβαρός οικονομολόγος, που να πιστεύει ότι μπορεί να έρθει η ανάκαμψη χωρίς να πέσει χρήμα στην αγορά. Από την άλλη, μόνο στην Ελλάδα επιδοτείται η αναστολή της εργασίας και όχι η εργασία. Μόνο στην Ελλάδα μονιμοποιούνται έκτακτα μέτρα στην εργασία, με τη θεσμοποίηση της λογικής «μισή δουλειά, μισός μισθός», επιβεβαιώνοντας για μια ακόμη φορά, πως για την κυβέρνηση αυτή η κρίση είναι ευκαιρία αναδιάρθρωσης και εφαρμογής αντεργατικών μέτρων.
Ο ΣΥΡΙΖΑ από την αρχή της υγειονομικής κρίσης με το Πρόγραμμα «Μένουμε Όρθιοι», πρότεινε ένα σχέδιο αμέσων και κοστολογημένων παρεμβάσεων για εργαζόμενους και επιχειρήσεις. Η λογική του προγράμματος είναι σαφής. Η χώρα χρειάζεται άμεσες πολιτικές στήριξης της κοινωνίας και της οικονομίας.
Το Πρόγραμμα είναι κοστολογημένο, ύψους 13 δισεκατομμυρίων ευρώ και περιλαμβάνονται, πρώτον, εισόδημα έκτακτης ανάγκης, ύψους 3,5 δισεκατομμυρίων ευρώ, που αφορά τέσσερα εκατομμύρια ωφελούμενους, όπως άνεργοι, επισφαλώς εργαζόμενοι, ΑμεΑ, εργαζόμενοι στον πολιτισμό, πληττόμενοι ελεύθεροι επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενοι, για τους οποίους προβλέπεται ενίσχυση 400 ευρώ για το πρώτο ενήλικο μέρος, 200 ευρώ για κάθε πρόσθετο μέλος και 100 ευρώ για κάθε παιδί.
Δεύτερον, στήριξη της εργασίας, με την καταβολή μισθών των εργαζόμενων στο 100%, με κάλυψη μεγάλου μέρους από το κράτος και διατήρηση των θέσεων εργασίας.
Τρίτον, στήριξη των επιχειρήσεων, μέσω της μη επιστρεπτέας ενίσχυσης, της μείωσης της προκαταβολής φόρου στο 50% και της δανειοδότησης μέσω κρατικών εγγυήσεων. Απέναντι στην πρόταση μας στάθηκαν οι συνεχείς κυβερνητικές παλινωδίες, που επέτειναν την ανασφάλεια των πολιτών. Από τον αριθμό των υπό στήριξη κλάδων, μέχρι των τρόπων με τους οποίους θα στηρίζονταν, τα δεδομένα το προηγούμενο διάστημα άλλαζαν καθημερινά, παραμένοντας ωστόσο ανεπαρκή.
Η συζήτηση για την διεύρυνση και ανασυγκρότηση του ΣΥΡΙΖΑ - Προοδευτική Συμμαχία επανήλθε στο προσκήνιο, ενώ οι διαφωνίες στο εσωτερικό σας συνεχίζουν. Πώς πιστεύετε ότι πρέπει να γίνει η εν λόγω διεύρυνση;
Καταρχάς, τη στιγμή που μιλάμε ο ΣΥΡΙΖΑ είναι το μεγαλύτερο κόμμα της Ευρωπαϊκής Ριζοσπαστικής Αριστεράς, που σήμερα καταλαμβάνει έναν χώρο από το κέντρο και προς τα αριστερά του πολιτικού φάσματος.
Η «ενηλικίωσή» του έγινε σε δύσκολες συνθήκες, με την ευθύνη διακυβέρνησης μιας χώρας υπό τη μέγγενη των δανειστών, αλλά πλέον είναι ένα άλλο κόμμα. Προφανώς και υπάρχουν διαφορετικές φωνές, όπως σε όλα τα μεγάλα κόμματα, που όμως εκτιμώ, ότι οφείλονται περισσότερο σε μια αγωνία για το τι θα φέρει ο μετασχηματισμός του ΣΥΡΙΖΑ, που είναι σε εξέλιξη, παρά ενός στρατηγικού τύπου ιδεολογική διαφωνία, ως προς τα κοινωνικά στρώματα που θα πρέπει να προτάξουμε και τις πολιτικές με τις οποίες θα υλοποιήσουμε τον στόχο μας αυτό.
Τελικά ο ΣΥΡΙΖΑ άλλαξε μετά την κυβερνητική εμπειρία ή συνεχίζει να έχει αντανακλαστικά και λειτουργίες του «3%»; Είναι κάτι νομίζω στο οποίο δεν έχετε συμφωνήσει ακόμα στον ΣΥΡΙΖΑ.
Τα κόμματα έρχονται να υπηρετήσουν συγκεκριμένες ανάγκες της κοινωνίας σε δεδομένες στιγμές. Είναι η στιγμή λοιπόν, που είναι αναγκαίο η ελληνική κοινωνία να έχει ένα μεγάλο κόμμα της Αριστεράς.
Η ιστορική αναγκαιότητα έφερε τον ΣΥΡΙΖΑ από το 4% σε ποσοστά άνω του 30%, υπηρετώντας τον τόπο είτε έχοντας την ευθύνη της διακυβέρνησης, είτε τώρα στην αξιωματική αντιπολίτευση. Σε όλα τα μεγάλα, τα πολυσυλλεκτικά κόμματα υπάρχουν διαφορετικές φωνές, που μέσα από τη σύνθεσή τους οφείλουν να υπηρετούν ένα κεντρικό πολιτικό πρόταγμα, με σκοπό την εκπροσώπηση ευρύτερων κοινωνικών στρωμάτων. Η διαφορετικότητα, όταν αναζητά τη σύνθεση είναι πλούτος και ζωτικότητα.
Σε αντίθετη περίπτωση, υποβαθμίζει και παραλύει τη διαδικασία λήψης αποφάσεων. Για να αποτραπεί αυτός ο κίνδυνος είναι απαραίτητο τα πολιτικά συμπεράσματα που θα προκύψουν από το συνέδριο να εμπεριέχουν και να προϋποθέτουν την οργανωτική ανασυγκρότηση και μετασχηματισμό του ΣΥΡΙΖΑ.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 28 Ιουνίου 2020