ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Κρυονέρι: Η λωρίδα γης που «ξεχάστηκε», το δάσος που μπήκε... στο σχέδιο πόλης και το αδιέξοδο του παραλόγου (φωτ.)

Δημήτρης Λαζόπουλος26 Ιουνίου 2022

Την αγωνία τους για το ενδεχόμενο να ανεγερθεί 7όροφη πολυκατοικία και να χαθεί μέρος του δάσους για να κατασκευαστεί δρόμος στην περιοχή του ρέματος στο Κρυονέρι Θεσσαλονίκης, εκφράζουν κάτοικοι της περιοχής, οι οποίοι ετοιμάζονται να διαμαρτυρηθούν αύριο, Δευτέρα στις 18:00 στο δημαρχείο, εντός του οποίου θα εξελιχθεί η συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Θεσσαλονίκης.

Η Πρωτοβουλία Κατοίκων Κρυονερίου-Άνω Τούμπας έχει συγκεντρώσει περισσότερες από 900 υπογραφές τις οποίες κατέθεσε στις 20 Ιουνίου στον πρόεδρο του Δ.Σ. Θεσσαλονίκης, Πέτρο Λεκάκη

Η μονοκατοικία που υπήρχε στην περιοχή έχει ήδη κατεδαφιστεί και πλέον έχει κατατεθεί αίτημα για άδεια ανοικοδόμησης, αναφέρει στο makthes.gr μία εκπρόσωπος των κατοίκων, η Δήμητρα Κάρταλη.

Η απαλλοτρίωση, το «κρυφτούλι» με τα χτισίματα-γκρεμίσματα και το παράλογο του 1984

Το 1935 είχε γίνει η απαλλοτρίωση των οικοπέδων και διανεμήθηκαν σε πρόσφυγες. Στη δεκαετία του 1960 ανεγείρονταν τη νύχτα και παρανόμως κατοικίες και το πρωί κατεδαφίζονταν, μέχρις ότου τελικά σταμάτησαν οι κατεδαφίσεις και τα σπίτια χτίστηκαν κανονικά. Το 1984 ο δήμος Θεσσαλονίκης ενέταξε, με απόφασή του, όλα τα αυθαίρετα στο σχέδιο πόλης, μαζί με ένα κομμάτι του δάσους, περίπου, 150 τ.μ. συνοψίζει η κα. Κάρταλη αναφερόμενη στο ιστορικό της περιοχής του ρέματος.

Σύμφωνα με την ίδια, η πολεοδομία κινείται βάσει ενός χάρτη (δείτε ΕΔΩ) που έχει καταρτίσει και στον οποίο αποτυπώνεται δρόμος πλάτους 50 μέτρων «εκεί όπου βρίσκεται το ρέμα, πίσω δηλαδή από τα αυθαίρετα. Οι ιδιοκτήτες των έξι αυθαιρέτων απέδειξαν το 2012 ότι το κράτος δεν έχει απαλλοτριώσει αυτή τη λωρίδα που βρίσκονται τα αυθαίρετα» και συνεπώς κέρδισαν το δικαστήριο με χρησικτησία, δηλαδή με τον τούρκικο τίτλο και πλέον είναι νόμιμοι κάτοχοι.

Σε κάθε περίπτωση οι κάτοικοι δεν αντιδρούν για το ιδιοκτησιακό, αλλά το πρόβλημα είναι ότι «βρίσκονται σε απόκρημνη περιοχή, πάνω σε γκρεμό, η κοίτη του ρέματος είναι πάρα πολύ κοντά, το έδαφος είναι σαθρό γιατί συνεχώς κατεβαίνουν νερά και αλλάζει η κοίτη του ρέματος. Αυτός ο χείμαρρος του ρέματος Πολυγνώτου έχει χαρακτηριστεί από το υπουργείο ως επικίνδυνο ρέμα και είναι αχαρτογράφητο» ξεκαθαρίζει η κα. Κάρταλη και προσθέτει ότι οι κάτοικοι ζητούν να χαρτογραφηθεί

Η Πολυγνώτου και η... Πολυγνώστου που απειλεί το δάσος 

Στο τμήμα του ρέματος που εντοπίζεται πάνω από την οδό Γρ. Λαμπράκη υπάρχει ένα «άγριο» τοπίο, με μεγάλα δέντρα, «το ρέμα είναι τελείως φυσικό. Δεν έχει καμία σχέση με το ρέμα που ξέρουμε από τη Λαμπράκη και κάτω και το έχουν διευθετήσει με τον έναν ή τον άλλο τρόπο», περιγράφει η κάτοικος.

Παράλληλα, οι κάτοικοι έλαβαν πριν από λίγες ημέρες απάντηση από την ΕΥΑΘ Παγίων στα ερωτήματα που είχαν θέσει προ μηνών για το θέμα, στην οποία αναφέρεται ότι το οικόπεδο Γ6 96, όπου εντοπίζεται το οίκημα που κατεδαφίστηκε και επιχειρείται να γίνει ανοικοδόμηση, «βρίσκεται στη διασταύρωση Ιπποδρομίου με Πολυγνώτου. Η Πολυγνώτου είναι ένας δρόμος που είναι πάνω από τη Λαμπράκη και τελειώνει πολύ πιο κάτω από την Ολύνθου. Επομένως, στο σημείο που βρίσκεται το οικοδομικό τετράγωνο, δεν εφάπτεται πουθενά με την Πολυγνώτου. Υπάρχει μόνο αυτή στα χαρτιά οδός που λέγεται Πολυγνώστου και στην πραγματικότητα είναι ένα μονοπάτι 20 πόντων», αναφέρει η ίδια.

«Όλη η πράξη από την αρχή μέχρι το τέλος, το πώς κερδήθηκε το δικαστήριο, το πώς φτάσαμε να χτιστεί, βασίστηκε σε έναν ψεύτικο χάρτη», θεωρεί η κα. Καρτάλη.

Όταν οι κάτοικοι στράφηκαν στην Πολεοδομία, έλαβαν την απάντηση ότι δεν είναι αρμόδια, καθώς είναι θέμα ρυμοτόμησης. «Τρέχουμε για να αποδείξουμε αυτό το απλούστατο και παντού βρίσκουμε κλειστές πόρτες. Καταφέραμε να φτάσουμε μέχρι τον δήμο, αλλά δεν είναι βέβαιο ότι θα καταλήξει κάπου όλο αυτό, γιατί όλοι δηλώνουν αναρμόδιοι», καταγγέλλει η Δ. Κάρταλη.

Χαρτογράφηση του ρέματος το αίτημα των κατοίκων

Κατόπιν τούτων, οι κάτοικοι ζητούν από τον δήμο να πιέσει την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, «η οποία επίσης δηλώνει αναρμόδια για τα ρέματα» και να γίνει η χαρτογράφηση του ρέματος, διότι αν γίνει αυτή, θα αλλάξουν και οι υπόλοιπες παράμετροι που αφορούν τη σαθρότητα του εδάφους, τις κατολισθήσεις που συμβαίνουν ανά περιόδους και το γεγονός ότι το οικόπεδο απέχει λιγότερο από 10 μέτρα από την κοίτη του ρέματος. 

Οι κάτοικοι επισημαίνουν την αντίθεσή τους στο ενδεχόμενο να κατασκευαστεί δρόμος στο τμήμα που προβλέπει ο χάρτης της Πολεοδομίας, καθώς αυτό σημαίνει ότι θα χαθεί δάσος και συνολικά ένα κομμάτι της βιοποικιλότητας, την ώρα που το πράσινο στην πόλη σπανίζει δραματικά. «Θέλουμε να προστατέψουμε το δάσος και αυτούς που πρόκειται να ζήσουν μέσα. Έχουν πουληθεί τα διαμερίσματα από όσο ξέρουμε. Θα χτιστεί 7όροφη πολυκατοικία, όταν ο συντελεστής δόμησης για τα γύρω σπίτια ήταν για τέσσερις ορόφους».

«Ο παραλογισμός ξεκίνησε όταν βάλανε το (σ.σ. κομμάτι) δάσος στο σχέδιο πόλης», κάτι το οποίο αν δεν είχε γίνει, η κατάσταση δεν θα είχε φτάσει σε αυτό το σημείο, όπως λέει η κα. Κάρταλη.

Μετά την απάντηση της ΕΥΑΘ Παγίων και εφόσον υπάρχει το δεδικασμένο, οι ιδιοκτήτες των υπόλοιπων πέντε οικοπέδων «έχουν ξεκινήσει διαδικασίες μήπως μπορέσουν να χτίσουν και αυτοί», αναφέρει η Δ. Κάρταλη και παρατηρεί με νόημα πως «όλη η περιοχή από εδώ μέχρι την Πυλαία έχει απαλλοτριωθεί και η στενή λωρίδα που ήταν τα αυθαίρετα δεν απαλλοτριώθηκε». 

Παράλληλα, οι κάτοικοι συναντήθηκαν προχθές με τον αντιδήμαρχο Τεχνικών Έργων, Εφραίμ Κυριζίδη, ο οποίος τους είπε ότι οι υπηρεσίες της αντιδημαρχίας δεν έχουν καμία σχέση με το θέμα. «Εμείς ζητάμε στήριξη και από τον δήμο να πιέσει για τη χαρτογράφηση του ρέματος, (...) ούτως ώστε να μην κινδυνεύσουν και εκείνοι (σ.σ. οι αγοραστές των νέων διαμερισμάτων) και εμείς που είμαστε απέναντι», καταλήγει η εκπρόσωπος των κατοίκων Κρυονερίου.

Σ. Τζακόπουλος: Πρέπει να γίνει αναστολή των οικοδομικών αδειών από τον δήμο

Ο πρόεδρος της ΕΥΑΘ Παγίων και ανεξάρτητος δημοτικός σύμβουλος Θεσσαλονίκης, Σάκης Τζακόπουλος, εξηγεί στο makthes.gr ότι «οι χρήσεις γης καθορίζονται από τις πολεοδομικές μελέτες. Εκεί που είναι το ρέμα, δίπλα είναι ένας 25άρης δρόμος» με βάση το σχέδιο και συνεπώς «θα πρέπει να αποδεσμευθεί η χρήση αυτή, με κατάργηση του δρόμου αν δεν γίνεται ο δρόμος, και τροποποίηση του σχεδίου και να γίνει άρση της δυνατότητας να βγάζουν οικοδομικές άδειες». Η άλλη περίπτωση είναι ο δήμος να προχωρήσει στην κατασκευή του δρόμου που προβλέπει ο χάρτης της πολεοδομίας, ο οποίος θα απαιτήσει όμως πολλά χρήματα, τα οποία ο δήμος δεν διαθέτει.

Η περιοχή ήταν παλιά ο οικισμός Άνω Τούμπας η οποία μοιράστηκε μέσω της Πρόνοιας μετά την απαλλοτρίωσή της στην οποία όμως δεν συμπεριλήφθηκε αυτή η λωρίδα γης, σημειώνει ο κ. Τζακόπουλος και υπενθυμίζει ότι το 1984 η διοίκηση Μαναβή στον δήμο Θεσσαλονίκης έκανε μια τροποποίηση στο σχέδιο πόλης σε «λευκό χαρτί». «Όταν ισοπεδώθηκε ο οικισμός, έγινε σε ένα επίπεδο. Μπαζώθηκε η περιοχή και έτσι έγινε μια κατάπτωση 10 μέτρων. Το ρέμα είναι 30 μέτρα πιο πέρα. Δεν υπάρχει ρέμα. Υπάρχει μια μεγάλη πτώση, η οποία επειδή έγινε λόγω του μπαζώματος, δημιουργήθηκε ένα ρέμα το οποίο έγινε 100 μέτρα, ενώ παλιά κανονικά ήταν 15 μέτρα. Δεν χαρτογραφήθηκε το 1984 που μπήκε στο σχέδιο πόλης. Αν δεν είχε μπει στο σχέδιο, δεν θα υπήρχε το πρόβλημα σήμερα», διευκρινίζει ο πρόεδρος της ΕΥΑΘ Παγίων.

«Αν δεν μπορεί να ανοίξει ο δρόμος, δηλαδή η οδός Πολυγνώστου, ο δήμος μπορεί να κάνει τροποποίηση ώστε ο δρόμος να περάσει μέσα από το οικόπεδο» προσθέτει ο ίδιος και καταθέτει την άποψη πως «πρέπει να γίνει αναστολή των οικοδομικών αδειών. Αναστολή ο δήμος μπορεί να κάνει τη Δευτέρα. Αφού δεν διεκδίκησε αυτά που έπρεπε τότε, να πληρώσει τους ιδιοκτήτες που το έχουν χρησικτησία και να γίνουν αυτά που λέμε. Πρέπει να διορθώσουμε τα λάθη που γίνανε τα προηγούμενα χρόνια. Αν ο δήμος τη Δευτέρα δεν κάνει αυτό, μπορεί σε 10 ημέρες να βγει η άδεια και να χτιστεί. Πρέπει να τους σταματήσουμε να μη γίνει».

Τέλος, στο ερώτημα εάν ελλοχεύει κίνδυνος για τη στατικότητα της πολυκατοικίας που επιδιώκεται να ανεγερθεί, ο κ. Τζακόπουλος απαντά αρνητικά.

* Δείτε στη photogallery φωτογραφίες από την περιοχή και το τμήμα του δάσους που έχει ενταχθεί στο σχέδιο πόλης

This page might use cookies if your analytics vendor requires them.