ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Κυκλοφοριακό: «Κολλημένοι» στην κίνηση 3,5 μέρες το χρόνο οι Θεσσαλονικείς!

Βαγγέλης Στολάκης07 Ιουνίου 2022

Ούτε μία, ούτε δύο αλλά 3,5 ημέρες το χρόνο μποτιλιαρισμένοι στην κίνηση χάνουν στους δρόμους της πόλης οι Θεσσαλονικείς ή διαφορετικά τον τελευταίο χρόνο έχουν δαπανήσει 84 ώρες να σταματούν και να ξεκινούν, όπως προκύπτει από τα επεξεργασμένα στοιχεία της πλατφόρμας Pricefox που δημοσιεύει η «ΜτΚ».

Την περασμένη Κυριακή, στο φύλλο της 29ης Μαΐου 2022 η «ΜτΚ» ανέδειξε το πρόβλημα της καθημερινής κυκλοφοριακής συμφόρησης στους δρόμους της πόλης. Το καθημερινό μποτιλιάρισμα και το χάος στη Θεσσαλονίκη είναι αποτέλεσμα πολλών παραγόντων μεταξύ άλλων της μη τήρησης και εφαρμογής του ωραρίου φορτοεκφόρτωσης και τροφοδοσίας της αγοράς που αποτελεί νόμο, της έλλειψης αστυνόμευσης και της υποστελέχωσης Τροχαίας και Δημοτικής Αστυνομίας, της παράνομης στάσης και στάθμευσης, της… τάσης φυγής που δημιουργήθηκε στους πολίτες την περίοδο του κορονοϊού κ.ά.

Σύμφωνα με την έρευνα της πλατφόρμας, η Θεσσαλονίκη «βουλιάζει» στο κυκλοφοριακό χάος στα προ πανδημίας επίπεδα. Το 2021 η κυκλοφοριακή συμφόρηση αυξήθηκε στη Θεσσαλονίκη με την διάρκεια της μέσης διαδρομής να αυξάνεται κατά 2 λεπτά της ώρας. Ένα επίπεδο συμφόρησης 25% για το 2021 σημαίνει ότι, κατά μέσο όρο, οι χρόνοι μετακίνησης ήταν 25% μεγαλύτεροι από ό,τι κατά τη διάρκεια των βασικών συνθηκών, χωρίς συμφόρηση. Αυτό συνεπάγεται ότι μία μετακίνηση 15 λεπτών σε κατάσταση ελεύθερης ροής θα διαρκέσει σχεδόν 4 λεπτά περισσότερο όταν το επίπεδο συμφόρησης είναι στο 25%.

Είναι χαρακτηριστικό επίσης, πως οι Θεσσαλονικείς το Δεκέμβριο 2021 για μία διαδρομή 15 λεπτών της ώρας ήταν κολλημένοι στην κίνηση τα έξι λεπτά. Γεγονός καθόλου τυχαίο, καθώς όπως εκτιμά η πλατφόρμα συλλέγοντας και αναλύοντας στοιχεία από την TomTom, εταιρεία με τεχνογνωσία στα συστήματα πλοήγησης, χειρότερος μήνας με κριτήριο την κυκλοφοριακή συμφόρηση ήταν ο Δεκέμβριος του 2021 με την συμφόρηση να αγγίζει το 40%. Σε ημερήσιο επίπεδο η πιο μποτιλιαρισμένη ημέρα στη Θεσσαλονίκη ήταν η Πέμπτη 14 Οκτωβρίου 2021 με την κυκλοφοριακή συμφόρηση να αγγίζει το 60%, ενώ σε ωριαίο επίπεδο, κατά τη διάρκεια του 2021, η μεγαλύτερη συμφόρηση παρατηρείται κάθε Δευτέρα πρωί (8 π.μ. - 9π.μ.) με συμφόρηση που αγγίζει το 39%. Η συμφόρηση παραμένει άνω του 30% τις καθημερινές από τις 8 το πρωί έως τις 6 το απόγευμα.

Οι πιο «μποτιλιαρισμένοι» μήνες

Σύμφωνα με τον Δημήτρη Τσατίρη, Γενικό Διευθυντή και Συνιδρυτή του Pricefox.gr «Η αύξηση στους δρόμους των μεγάλων πόλεων έχει επανέλθει πλέον σε επίπεδα πολύ κοντά σε αυτά της προ πανδημίας εποχής και η Θεσσαλονίκη δεν θα μπορούσε να αποτελέσει εξαίρεση. Αυτό μας το δείχνει ο δείκτης κυκλοφοριακής συμφόρησης, το ποσοστό δηλαδή καθυστέρησης σε μία διαδρομή σε σχέση με το πόσο θα έπαιρνε χωρίς συμφόρηση. Έτσι ενώ το 2019 ο δείκτης αυτός ήταν 30% το 2020 έπεσε στο 20% και πλέον έφτασε στο 25%. Αυτό σημαίνει ότι για το 2021, μία διαδρομή που θα έπαιρνε κανονικά 15 λεπτά θα πάρει 19 λεπτά. Τέσσερα λεπτά παραπάνω κολλημένοι στη κίνηση» σχολιάζει. «Σε μηνιαίο επίπεδο, ο Δεκέμβριος φαίνεται να είναι ο χειρότερος μήνας με κριτήριο την κυκλοφοριακή συμφόρηση, με την συμφόρηση το 2021 να αγγίζει το 40%. Αυτό σημαίνει πως για την ίδια διαδρομή των 30 λεπτών οι οδηγοί στη Θεσσαλονίκη θα παραμείνουν ακινητοποιημένοι στην κίνηση για επιπλέον 12 λεπτά! Όσον αφορά την κίνηση μέσα στην ημέρα, σε ωριαίο επίπεδο, κατά τη διάρκεια του 2021, η μεγαλύτερη συμφόρηση παρατηρείται κάθε Δευτέρα πρωί (8 π.μ. - 9 π.μ.)με συμφόρηση 39%. Η συμφόρηση παραμένει άνω του 30% τις καθημερινές από 8 το πρωί έως τις 6 το απόγευμα. Συνολικά για το 2021, οι οδηγοί στη Θεσσαλονίκη έμειναν συνολικά 84 ώρες (3,5 μέρες) ακινητοποιημένοι στους δρόμους το 2021 με το αντίστοιχο ποσό προ πανδημίας το 2019 να φτάνει τις 98 ώρες το χρόνο. Ενδεικτικό είναι ότι οι ώρες αυτές προσεγγίζουν τις αντίστοιχες σε μεγάλες Ευρωπαϊκές πρωτεύουσες όπως τη Μαδρίτη και τη Λισαβόνα» σχολιάζει ο κ. Τσατίρης.

Η κατάσταση πάντως, στους δρόμους της πόλης είναι απελπιστική και γίνεται χειρότερη μέρα με τη μέρα, την ώρα που κανείς θα περίμενε η αύξηση της τιμής των καυσίμων να ακινητοποιήσει τα οχήματα.

Τώρα η στιγμή να «κόψουμε» το αυτοκίνητο

«Οι μεταφορές και η κινητικότητα είναι βασική ανάγκη των πολιτών και για πολλούς η χρήση του ΙΧ είναι ανελαστική ανάγκη για τις βασικές τους μετακινήσεις προς εργασία, είτε γιατί οι δημόσιες συγκοινωνίες δεν παρέχουν ικανοποιητική εναλλακτική, είτε γιατί δεν έχουν πρόσβαση σε αλλά μέσα. Οπότε η αύξηση του κόστους της ενέργειας θα έχει επίπτωση στη μείωση των κυκλοφοριακών φόρτων και της συμφόρησης, αλλά θα χρειαστεί περισσότερος χρόνος για να καταγράφει μια τέτοια αλλαγή» σχολιάζει η αναπληρώτρια διευθύντρια ΙΜΕΤ, συγκοινωνιολόγος Δρ. Γεωργία Αϋφαντοπούλου. Και συμπληρώνει: «Χρειάζεται επίσης χρόνος μέχρι που οι πολίτες να σκεφτούν, να σχεδιάσουν και να επιλέξουν τον εναλλακτικό τρόπο για τη μετακίνηση τους. Ήδη οι μεγάλες μήκους μετακινήσεις πιστεύουμε ότι έχουν μειωθεί γεγονός που καταγράφεται και στη μείωση του τζίρου των πρατηρίων καυσίμων και μείωση φόρτων στο περιαστικό δίκτυο. Τώρα είναι η στιγμή για να πείσουμε τους πολίτες να επιλέξουν λύσεις για στροφή στη βιώσιμη κινητικότητα και μη χρήση αυτοκινήτου. Πρέπει συγχρόνως να στηρίξουμε την παροχή τέτοιων λύσεων με πιο ποιοτικές δημόσιες συγκοινωνίες, σωστή υποδομή κοινόχρηστων και ιδιωτικών ποδηλάτων αλλά και προώθηση του συνεπιβατισμού» αναφέρει.

Άμεσες παρεμβάσεις ζήτησε ο Ζέρβας

Άμεσες παρεμβάσεις για το κυκλοφοριακό ήταν το νούμερο ένα ζήτημα που έθεσε ο Κωνσταντίνος Ζέρβας στη συνάντηση που είχε με τον Γενικό Επιθεωρητή Αστυνομίας Βορείου Ελλάδας Γεώργιο Δούβαλη και τον Γενικό Αστυνομικό Διευθυντή Θεσσαλονίκης Χρήστο Μπουλούμπαση, παρουσία και του Εντεταλμένου Δημοτικού Συμβούλου για δράσεις που αφορούν τη Δημοτική Αστυνομία Δημήτρη Δαγκλή, λίγες ημέρες μετά το ρεπορτάζ της «ΜτΚ». Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε σε συνέχεια τηλεφωνικής επικοινωνίας που είχε για το θέμα ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης με τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη Τάκη Θεοδωρικάκο.

Ο κ. Ζέρβας έθεσε το ζήτημα της λήψης μέτρων για την ανακούφιση του κυκλοφοριακού ως αίτημα πρώτης γραμμής για τον δήμο και την πόλη της Θεσσαλονίκης, ζητώντας ταχύτητα και αποτελεσματικότητα στην αντιμετώπιση του προβλήματος που ταλαιπωρεί τους πολίτες.

Κατά τη διάρκεια της συνάντησης επισημάνθηκε μεταξύ άλλων η ανάγκη να υπάρξουν μέτρα για τη διευκόλυνση της κίνησης ιδιαίτερα κατά τις ώρες αιχμής και κατά προτεραιότητα σε κόμβους όπου καταγράφονται υψηλοί κυκλοφοριακοί φόρτοι.

Δημοσιεύθηκε στην "ΜτΚ" στις 05.06.2022

This page might use cookies if your analytics vendor requires them.