Μπαίνουμε στον Απρίλιο, το Πάσχα κοντεύει, η θερινή τουριστική σεζόν ανοίγει, oι τιμές του πετρελαίου αποκλιμακώθηκαν μέσα στο τελευταίο τρίμηνο, η τουρκική κυβέρνηση πέρασε από τις απειλές σε διαχύσεις προς τη χώρα μας, αλλά παρά ταύτα, η Levante Ferries δεν έχει ανακοινώσει ως σήμερα την επανέναρξη του δρομολογίου Θεσσαλονίκη - Σμύρνη.
Η έναρξη της ακτοπλοϊκής σύνδεσης των δύο πόλεων, με τη λεγόμενη «γραμμή φιλίας», είχε χαιρετισθεί με ενθουσιασμό τον Οκτώβριο του 2022, καθώς αυτή η πολυσυζητημένη σύνδεση συζητείτο από το 2002, αλλά επί 20 χρόνια δεν έλεγε να υλοποιηθεί μέχρι που η Levante Ferries αποφάσισε να συνδέσει τα δύο λιμάνια, επενδύοντας μάλιστα στην αγορά, τη ριζική ανακαίνιση και μετατροπή του ΕΓ/ΟΓ Smyrna di Levante, περί τα 16 εκατ. ευρώ.
H σύνδεση που σταμάτησε στον ενάμισι μήνα
Όμως το Θεσσαλονίκη – Σμύρνη, αποδείχθηκε η πιο βραχύβια ακτοπλοϊκή σύνδεση στα χρονικά του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, παρότι στηρίχθηκε από φορείς, την ΟΛΘ Α.Ε. που δημιούργησε και τις υποδομές για extra Schengen επιβάτες, όπως και από την ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας. Και η τολμηρή αυτή επιχειρηματική κίνηση δεν ευδοκίμησε, γιατί μάλλον είχαν γίνει λανθασμένοι υπολογισμοί και ενέργειες.
Το δρομολόγιο που επρόκειτο να ξεκινήσει αρχές Ιουνίου του 2022, με τρεις εβδομαδιαίες συνδέσεις, εγκαινιάσθηκε τελικά στις 10 Οκτωβρίου, χάνοντας έτσι όλη τη θερινή περίοδο των τουριστικών μετακινήσεων. Κι όταν το πλοίο σάλπαρε, φάνηκε πολύ σύντομα ότι δεν θα μπορούσε να στηρίξει τα τρία δρομολόγια, μέσα στη χειμωνιάτικη περίοδο και με τις τιμές των καυσίμων να έχουν πάει στα ουράνια.
Γιατί δεν τράβηξε η ακτοπλοϊκή σύνδεση
Πέραν αυτού, αποδείχθηκε ότι η γραμμή που στο σκέλος των εμπορευματικών ροών θα εξυπηρετούσε κυρίως Τουρκικές εταιρείες που εξάγουν προϊόντα προς βόρειο Ελλάδα και Ευρώπη, δεν είχε τις πληρότητες που περίμενε στην επιστροφή από Θεσσαλονίκη προς Σμύρνη επειδή, οι μεταφορικές, για να γυρίζουν έμφορτα τα φορτηγά, επέστρεφαν οδικώς παίρνοντας εμπορεύματα στο δρόμο της επιστροφής.
Το αποτέλεσμα της παραπάνω κατάστασης ήταν, η εταιρεία, από τις 7 Νοεμβρίου 2022, δηλαδή σε λιγότερο από ένα μήνα από την έναρξη της σύνδεσης, να αραιώσει τα δρομολόγια από τρία, σε δύο την εβδομάδα, μέχρι που τελικά, στις 30 Νοεμβρίου, τα διέκοψε.
Τότε η Levante Ferries είχε εκδώσει ανακοίνωση στην οποία αναφέρονταν σε επανεκκίνηση των δρομολογίων για την καλοκαιρινή σεζόν 2023, σε ημερομηνία που θα καθορίζονταν με νεότερη ανακοίνωση. Μόνο που αυτή η ανακοίνωση δεν έχει ακόμη γίνει, παρότι το Πάσχα θα ήταν μία καλή ευκαιρία για να κινηθεί, με γκρουπ τουριστών η γραμμή, ενώ το makthes.gr, παρά τις επανειλημμένως τηλεφωνικές κλήσεις, δεν κατόρθωσε να επικοινωνήσει με τη διοίκηση της εταιρείας.
Όπως φαίνεται, μία σύνδεση που όλοι ή έστω, σχεδόν όλοι, την ήθελαν, δεν ήταν εύκολο να σταθεί από εμπορικής και οικονομικής πλευράς κι όταν ένα διεθνές δρομολόγιο – γιατί για διεθνή σύνδεση επρόκειτο- παράγει ζημίες, τότε προφανώς και διακόπτεται.
Δεν είναι τυχαίο, που οι τουριστικοί πράκτορες με τους οποίους επικοινώνησε το makthes.gr, μιλάνε για το Θεσσαλονίκη – Σμύρνη σαν ένα εγχείρημα που ήδη ξεχάστηκε, σαν όνειρο απατηλό, παρότι οι Αλησμόνητες Πατρίδες, είναι μακράν οι πιο αγαπημένοι και δημοφιλείς προορισμοί για τους βορειοελλαδίτες, οι οποίοι κατά χιλιάδες επισκέπτονται την Κωνσταντινούπολη αλλά και τη Σμύρνη και τα Μικρασιατικά παράλια, όπως και την Καππαδοκία και τον Πόντο.
Η Λέσβος θέλει τις συνδέσεις με Θεσσαλονίκη και με Σμύρνη
Από την άλλη πλευρά, ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Λέσβου κ. Ευάγγελος Μυρσινιάς, ελπίζει ότι τουλάχιστον για τη θερινή περίοδο η Levante Ferries θα επαναδρομολογήσει πλοίο στη γραμμή Θεσσαλονίκη – Σμύρνη, το οποίο μάλιστα θα πιάνει και στη Μυτιλήνη σαν ενδιάμεσο σταθμό.
«Φέτος το καλοκαίρι, θα έχουμε μία ακόμη σύνδεση με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, με πλοίο της Seajets, που θα προστεθεί στη σύνδεση που ήδη υπάρχει, κάθε Σάββατο, με πλοίο της Blue Star Ferries και η οποία θα παραμείνει και κατά τη θερινή περίοδο. Να σημειωθεί ότι το πλοίο της Seajets είχε δρομολογηθεί πέρυσι, όταν το Επιμελητήριο είχε κινητοποιηθεί για να πιάνει και στη Μυτιλήνη το πλοίο της Levante Ferries, αλλά ευτυχώς η σύνδεση της Seajets θα επαναληφθεί και φέτος επειδή είχε υπάρξει ενδιαφέρον και ικανοποιητική κίνηση στη γραμμή Θεσσαλονίκη- Λήμνος - Λέσβος.
«Να λάβετε υπόψη σας, ότι σε όλες τις ακτοπλοϊκές συνδέσεις –πλην ίσως αυτών με ταχύπλοα- η βιωσιμότητα των δρομολογίων εξαρτάται από τα φορτηγά, αλλά και από τα κόστη όπως π.χ. το μισθολογικό, το ενεργειακό, αλλά και του ελλιμενισμού στη Σμύρνη
«Για τη Λέσβο όπως και τα υπόλοιπα νησιά του Βορείου Αιγαίου, έχει μεγάλη σημασία η σύνδεση τους με τη Θεσσαλονίκη. Θεωρώ πάντως ότι η Levante θα ξαναδείξει ενδιαφέρον για τη γραμμή Θεσσαλονίκη – Σμύρνη, πέρασε έχασε τη θερινή περίοδο», δήλωσε ο κ. Μυρσινιάς.
Όπως είπε ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Λέσβου, τους νησιώτες δεν ενδιαφέρει μόνο η ακτοπλοϊκή σύνδεση με Θεσσαλονίκη, αλλά και με Σμύρνη, αν και το λιμάνι της Μυτιλήνης από τις 17 Ιουνίου θα συνδέεται με το συγκεκριμένο τουρκικό λιμάνι, με καταμαράν της IZDENIZ, εταιρείας συμφερόντων του Δήμου της Σμύρνης.
Ήδη έχουν γίνει δοκιμαστικοί πλόες και από τις 17 Ιουνίου, η Λέσβος θα ανοίξει τουριστικά και για τους Τούρκους που θα επιθυμούν να επισκεφθούν το νησί, ενώ έχει προταθεί η ένταξη και του λιμανιού του Πλωμαρίου στο συγκεκριμένο δρομολόγιο. H ΙΖDENIZ, θα έχει δύο απευθείας συνδέσεις με τη Λέσβο, την εβδομάδα και το ταξείδι θα διαρκεί 2 ώρες και 15’ λεπτά.
Να σημειωθεί ότι μήνες πριν ο Φορέας Τουρισμού Χίου, όπως είπε ο εκπρόσωπος του Φ.Τ.Χ. κ. Χατζημανώλης, είχε ζητήσει τη δρομολόγηση, το καλοκαίρι, της απευθείας σύνδεσης της Θεσσαλονίκης με τα πιο απομακρυσμένα νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου, δηλαδή με τη Χίο και τη Σάμο.
Μία τέτοια γραμμή θα μπορούσε να υποστηριχθεί με την επιδότηση που δίνει το κράτος στους Έλληνες για να ταξιδέψουν ( Τουρισμός για Όλους). Μάλιστα από τη Χίο, η σύνδεση με τη Σμύρνη είναι εύκολη, γρήγορη και χαμηλού κόστους και ήδη γίνεται στην περίοδο του καλοκαιριού.