Xωρίς… ανάσα συνεχίζονται οι επενδύσεις μεγάλων πολυεθνικών ομίλων στο εμπορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης, με την Τσιμισκή να αποσπά τη μερίδα του λέοντος χωρίς να χαμπαριάζει και πολύ από την ακρίβεια, αφού τα ενοίκια διατηρούνται σταθερά στο ύψος τους.
Οι δεύτερες και...τρίτες σκέψεις στους επενδυτές του retail στη Θεσσαλονίκη, και ο επανασχεδιασμός της στρατηγικής τους βάσει των νέων δεδομένων που προέκυψαν από τις συνεχιζόμενες πολεμικές συγκρούσεις στην Ουκρανία, φαίνεται να ξεθωριάζουν με την αγορά να καταγράφει ξανά αυξημένη κινητικότητα, χωρίς βεβαίως αυτό να σημαίνει πως τρέχουν και δε φτάνουν οι μεσίτες.
Οι αφίξεις
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις και προβλέψεις ανθρώπων της κτηματαγοράς η καρδιά του εμπορικού κέντρου της Θεσσαλονίκης θα παραμείνει σταθερά στα ραντάρ των πολυεθνικών, χωρίς ιδιαίτερες αρνητικές επιδράσεις από ακρίβεια και ενεργειακή κρίση, ειδικά αν υπάρξει μία σχετική σταθεροποίηση στις τιμές μέχρι το καλοκαίρι.
Σε αυτό το πλαίσιο, η ευρείας εμβέλειας διεθνώς σερβική πολυεθνική Sport Vision βάζει… πόδι στην ελληνική αγορά και τη Θεσσαλονίκη με την στρατηγική της να περιλαμβάνει το άνοιγμα καταστήματος στην Τσιμισκή. Η εταιρεία φέρεται ήδη να έχει βρει και εκμισθώσει τον κατάλληλο χώρο με την διαμόρφωσή του να αναμένεται να ξεκινήσει σύντομα.
Μέσα στους επόμενους μήνες πρόκειται να ανεβάσει ρολά το νέο κατάστημα Oysho του ισπανικού ομίλου Inditex, στην Τσιμισκή 84 (στέγαζε το δημοφιλές brand Bershka), μετά βεβαίως την ολική αναδόμηση του χώρου.
Την ίδια στιγμή, ζωηρό ενδιαφέρον για τις προοπτικές της ελληνικής αγοράς με το βλέμμα πάντα στραμμένο στην Τσιμισκή εκφράζει ο πολωνικός όμιλος ένδυσης LPP, «σκανάροντας» χώρους για να εγκατασταθεί. Θα προηγηθεί, ενδεχομένως και για να τεστάρει την ελληνική αγορά, το άνοιγμα καταστήματος μέσα στον Ιανουάριο στην Κρήτη.
Από εγχώριους παίκτες, ο Γκόφας που εκπροσωπεί μεγάλες εταιρείες ρολογιών και κοσμημάτων, πήρε το κατάστημα στην Τσιμισκή 94.
Αξίζει να σημειωθεί πως ήδη έχουν ανοίξει καταστήματα η πολωνική εκπτωτική αλυσίδα Pepco σε Σταυρούπολη (Λαγκαδά 341) και Πυλαία (Ποσειδώνος 33) ενώ στην Τσιμισκή άνοιξε τις πόρτες του πρόσφατα το νέο κατάστημα της πορτογαλικής δημοφιλούς αλυσίδας αξεσουάρ, Parfois που περιβάλλει με την εμπιστοσύνη της τη Θεσσαλονίκη. Ο πορτογαλικός όμιλος είχε ανοίξει το 2019 το πρώτο του κατάστημα στην Τσιμισκή.
Το κατάστημα που φιλοξενούσε επίσης την αλυσίδα Bershka, στο ύψος της οδού Κούσκουρα, φαίνεται να παραμένει στον ισπανικό όμιλο Inditex προκειμένου να μεταφέρει κάποιο από τα έτερα σήματά του το επόμενο διάστημα.
Σημειώνεται πως η Bershka απέκτησε πρόσφατα νέο κατάστημα, συνολικής επιφάνειας 1.500 τ.μ., το οποίο αντικατέστησε τα δύο σημεία πώλησης του brand, στη συμβολή των οδών Τσιμισκή και Κομνηνών.
Ενοίκια
«Yπάρχει κινητικότητα στην αγορά, όχι κάτι τρελό αλλά γενικά οι παίκτες, που δεν είναι πολλοί, ψάχνονται. O πόλεμος έχει σχεδόν ξεχαστεί με την αγορά να διαψεύδει τους απαισιόδοξους δίνοντας τη δική της απάντηση. Στην Τσιμισκή τα ενοίκια κυμαίνονται περίπου στα 120-130 ευρώ το τ.μ., δηλαδή προσεγγίζουν αξίες 2019», επισημαίνει ο γενικός διευθυντής του γραφείου Θεσσαλονίκης της Atria Property Services, μέλους του CBRE, Δημήτρης Τζιβράς.
«Συγκράτηση στις τιμές υπήρξε έντονη την περίοδο της πανδημίας, το 2022 οι αξίες ακούμπησαν ή και ξεπέρασαν το 2019. Αυτή τη στιγμή στα ενοίκια στην Τσιμισκή δεν υπάρχει, τουλάχιστον στον βαθμό που υπήρχε παλαιότερα, αέρας (άυλη εμπορική αξία)», τονίζει.
Πατά γκάζι το λιανεμπόριο
Στοιχεία της Cushman & Wakefield Proprius για το ελληνικό λιανεμπόριο καταδεικνύουν ότι στο τρίτο τρίμηνο του 2022 υπεγράφησαν 400 νέες συμφωνίες σε κομβικής σημασίας αγορές λιανικής πώλησης στην Ελλάδα.
Παρά τις σφοφρές πληθωριστικές πιέσεις, οι ικανοποιητικές τουριστικές επιδόσεις και η πτώση της ανεργίας οδήγησαν στην ανάκαμψη του οικονομικού κλίματος το 3ο τρίμηνο της φετινής χρονιάς.
Οι λιανικές πωλήσεις στην Ελλάδα αυξήθηκαν κατά 10,5% σε ετήσια βάση τον Σεπτέμβριο, μετά από την αναθεωρημένη πορεία του Αυγούστου, μήνας ο οποίος κινήθηκε ανοδικά κατά 15%. Η οικιακή κατανάλωση κατά το β’ τρίμηνο του 2022 αυξήθηκε σε ετήσια βάση κατά 20,1%, επηρεασμένη σε μεγάλο βαθμό από τις συσσωρευμένες αποταμιεύσεις των νοικοκυριών κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Τα είδη ένδυσης και υπόδησης σημείωσαν τη μεγαλύτερη μηνιαία αύξηση, 6,5% στη διάρκεια του περασμένου Αυγούστου, εν μέρει λόγω των καλοκαιρινών εκπτώσεων, καλύπτοντας σχεδόν το σύνολο των ζημιών του προηγούμενου διμήνου.