Εντός του 2022 αναμένεται να αρχίσει η κατασκευή της επέκτασης της έκτης προβλήτας της Θεσσαλονίκης, μετά από αρκετές καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση του διαγωνισμού, η δεύτερη φάση του οποίου συνέπεσε με το ξέσπασμα της πανδημίας.
Ο διαγωνισμός, που προκηρύχτηκε στα τέλη του 2019 και μόλις τον Φεβρουάριο του 2022 ανακοινώθηκε η κοινοπραξία "MYTILINEOS SA – ROVER MARITIME SL – HDK SA» χωρίς να γίνει γνωστό το ύψος της προσφοράς. Υπενθυμίζεται ότι ο προϋπολογισμός του έργου είναι 150 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο εκτελεστικός πρόεδρος της ΟΛΘ ΑΕ, Αθάνασιος Λιάγκος, σε συνάντησή τους με τους δημοσιογράφους, η καθυστέρηση σχετίζεται και με την απόφαση της εταιρείας να αλλάξει τις προδιαγραφές κατασκευής του έργου και συγκεκριμένα την επέκταση του μήκους του πρόσθετου κρηπιδώματος από τα 440 μέτρα στα 513 μέτρα, ώστε να μπορεί να υποδέχεται μεγαλύτερα πλοία.
Οι τελικές υπογραφές για το έργο θα «πέσουν» μέσα στους επόμενους 3-5 μήνες, δηλαδή μέχρι και τον Σεπτέμβριο του 2022, και εντός της χρονιάς θα πρέπει να αρχίσουν οι εργασίες για την κατασκευή του έργου που η Θεσσαλονίκη περιμένει επί δεκαετίες. Ο συμβατικός χρόνος υλοποίησης είναι 32 μήνες- αλλά δεν αποκλείεται να υπάρξουν αλλαγές, αν όχι στο χρόνο, αλλά στο κόστος εξαιτίας της αύξησης στις τιμές του κόστους κατασκευής.
Η επέκταση της έκτης προβλήτας θα τριπλασιάσει την χερσαία επιφάνεια και το βάθος του λιμανιού, και άρα τη δυνατότητα εξυπηρέτησης περισσότερων και μεγαλύτερων πλοίων και της αποθήκευσης μεγαλύτερου αριθμού κοντέινερ.
Πρωτοβουλία για μείωση της όχλησης στην πύλη 16
Αν αυξηθεί η διακίνηση φορτίων, όπως είναι ο στόχος για την ΟΛΘ ΑΕ (αλλά και για την πόλη που θα εισπράξει τα παράπλευρα οφέλη), θα αυξηθεί και η κίνηση στις εισόδους του λιμανιού. Ήδη, με τη σημερινή κίνηση, δημιουργείται κυκλοφοριακό πρόβλημα στην πύλη 16. Πάντως όπως ανέφερε ο κ. Λιάγκος το προσεχές διάστημα η εταιρεία θα αναλάβει πρωτοβουλία, ώστε να υπάρξει σημαντική μείωση της όχλησης.
Νέος εξοπλισμός και dry port
Εντός του Μαΐου θα καταφτάσουν στο λιμάνι και δυο μεγάλες γερανογέφυρες, που κόστισαν 17,5 εκατ. ευρώ και από τον Ιούλιο, οπότε θα τεθούν σε λειτουργία, θα μειωθεί κατά το ήμισυ ο χρόνος φορτοεκφόρτωσης των πλοίων, σύμφωνα με όσα ανέφερε ο κ. Λιάγκος.
Η διοίκηση του ΟΛΘ συνεχίζει να επενδύει στη στρατηγική των dry port, παρότι προς ώρας δεν φαίνεται να αποδίδουν τα προσδοκώμενα, και μέσα στο επόμενο εξάμηνο θα αποφασίσει για το πού θα δημιουργήσει το δεύτερο dry port επί του εδάφους της Σερβίας.
Επιπλέον, προσδοκά ότι το επόμενο διάστημα θα κεφαλαιοποιήσει τη συνεργασία της με την Οικονομική Ζώνη της Διώρυγας του Σουέζ.
Τι θα γίνει ο επιβατικός σταθμός
Ερωτηθείς για την τύχη του διατηρητέου κτιρίου του επιβατικού σταθμού, το οποίο στέγαζε το παλιό τελωνείο (και για το οποίο είχαν γίνει παλαιότερα προκαταρκτικές μελέτες) ο κ. Λιάγκος έκανε γνωστό ότι έχει ανατεθεί σε ολλανδική εταιρεία τη μελέτη που θα προτείνει χρήσεις για την αξιοποίηση του. Πάντως ο εκτελεστικός πρόεδρος της εταιρείας άφησε να εννοηθεί ότι δεν είναι στις προθέσεις της ΟΛΘ ΑΕ η δημιουργία ξενοδοχείου ή μιας δραστηριότητας που να θυμίζει «πόλη σε πόλη» όπως πχ ένα μεγάλο πολυκατάστημα, αλλά ένας σύγχρονος επιβατικός σταθμός που θα θυμίζει τις αντίστοιχες αίθουσες αναμονής των αεροδρομίων.