ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Μ. Παπαδόπουλος στη «ΜτΚ»: Η κυβέρνηση δημιουργεί στη Θεσσαλονίκη τη συγκοινωνιακή υποδομή δεκαετιών

Νίκος Οικονόμου17 Οκτωβρίου 2021

Στον ΟΑΣΘ η κατάσταση βελτιώνεται αλλά δεν εφησυχάζουμε, τονίζει στη «ΜτΚ» ο υφυπουργός Μεταφορών, ενώ για τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα λέει ότι διπλασιάστηκαν μέσα σε ένα χρόνο.

Σε συνέντευξή του στη «ΜτΚ» ο Μακεδόνας πολιτικός επισημαίνει τα μεγάλα έργα που υλοποιούνται στην πόλη, όπως το Μετρό, η νέα ανατολική Περιφερειακή Οδό Θεσσαλονίκης, αλλά και το πακέτο των σιδηροδρομικών έργων, ύψους 3,3 δισ. ευρώ, που περιλαμβάνει το τμήμα Θεσσαλονίκη - Τοξότες, τη σύνδεση του 6ου προβλήτα με το σιδηρόδρομο και τη δημιουργία προαστιακού σιδηροδρόμου στη Δυτική Θεσσαλονίκη.

Για την απολιγιγνιτοποίηση επισημαίνει ότι πρέπει να δούμε το εγχείρημα ως μία ευκαιρία να δημιουργήσουμε μια νέα υποδομή που θα καλύπτει την ανάγκη της παραγωγής ενέργειας για τις επόμενες δεκαετίες. Είμαστε και ανοιχτοί σε προσαρμογές που ενδέχεται να χρειαστούν σε αυτή τη μακρά πορεία. Για παράδειγμα, δεν είναι απίθανο σε ένα μεταβατικό στάδιο να χρειαστεί να τεθεί σε ψυχρή εφεδρεία έως τη στιγμή που θα αισθανόμαστε εντελώς ενεργειακά ασφαλείς. Ειδικά, σε μια περίοδο υψηλότατων ανατιμήσεων στην ενεργειακή αγορά».

  • Η κυβέρνηση συμπλήρωσε ήδη δύο χρόνια θητείας. Παρά τα βήματα που έχουν γίνει οι πολίτες της Θεσσαλονίκης εξακολουθούν να μην είναι ευχαριστημένοι από την εικόνα του ΟΑΣΘ. Εσείς;

Αποτελεί κοινή αντίληψη ότι η αστική συγκοινωνία στη Θεσσαλονίκη έχει βελτιωθεί σημαντικά και συνεχίζει να βελτιώνεται μέρα με τη μέρα. Οι πολίτες θυμούνται και συγκρίνουν. Βλέπουν ότι ο αριθμός των λεωφορείων σε κυκλοφορία καθημερινά διπλασιάστηκε και το πρόβλημα του συνωστισμού περιορίζεται.

Όμως δεν εφησυχάζουμε. Άλλωστε, όπως γνωρίζετε, συνολικά 310 λεωφορεία (260 μισθωμένα και 50 του δήμου Θεσσαλονίκης) εντάχθηκαν/εντάσσονται στον στόλο του ΟΑΣΘ τον τελευταίο χρόνο, δηλαδή περισσότερα από όσα έχουν ενταχθεί τα προηγούμενα 30 χρόνια.

Τον Οκτώβριο 2019 ο ΟΑΣΘ είχε πραγματοποιήσει έρευνα κοινής γνώμης για την κατάσταση της αστικής συγκοινωνίας και την επόμενη άνοιξη προγραμματίζεται μια νέα έρευνα για να αποτυπωθεί η γνώμη των πολιτών μετά τις αλλαγές που έχουν συντελεστεί.

  • Ποιος είναι ο προγραμματισμός του ΟΑΣΘ για το επόμενο διάστημα; Ο στόχος των 550 λεωφορείων στους δρόμους της Θεσσαλονίκης πότε θα υλοποιηθεί; Τι άλλο θα γίνει για να βελτιωθεί κι άλλο η δημόσια συγκοινωνία;

Ας πάρουμε λίγο τα πράγματα από την αρχή. Τον Ιούλιο του 2019 που ανέλαβε η σημερινή κυβέρνηση ο ΟΑΣΘ λειτουργούσε με 235 λεωφορεία. Με την ολοκλήρωση των καινοτόμων δράσεων που αναλήφθηκαν (μίσθωση λεωφορείων, συνεργασία με δήμο Θεσσαλονίκης και ΚΤΕΛ), μετά από πολλά χρόνια, κυκλοφορούν πλέον, σε καθημερινή βάση, περισσότερα από 450-470 λεωφορεία στη Θεσσαλονίκη.

Με την προσθήκη και των νέων μισθωμένων λεωφορείων, αλλά και την ανάταξη οχημάτων από τον ιδιόκτητο στόλο του ΟΑΣΘ, η επίτευξη του στόχου διαθεσιμότητας 550 λεωφορείων είναι προ των πυλών, όταν πριν από δύο χρόνια υπήρχαν μόλις 235.

Πώς αξιολογείτε τη σύμπραξη και τη συνεργασία που είχε ο ΟΑΣΘ με τα ΚΤΕΛ; Θα συνεχιστεί; Επίσης, ένα θέμα που συζήτησης στην πόλη είναι οι αποζημιώσεις των μικρομετόχων του ΟΑΣΘ. Που βρίσκεται η κατάσταση εκεί;

Η συνεργασία με τα ΚΤΕΛ είναι μια πρακτική που έχει αποδώσει σημαντικά οφέλη στον ΟΑΣΘ και γι’ αυτό ανανεώθηκε η σύμπραξη για τα 126 οχήματα, καθώς και η σύμβαση για τα 25 που είχε κάνει η προηγούμενη διοίκηση του Οργανισμού. Οι συμβάσεις με τα ΚΤΕΛ εξελίσσονται κανονικά έως τη λήξη τους το τέλος του 2022 και ασφαλώς, το ζήτημα μελετάται στο πλαίσιο του Κανονισμού 1370/2007.

Όσον αφορά στο ζήτημα των μικρομετόχων πρέπει να περιμένουμε την απόφαση της Δικαιοσύνης. Η έκθεση αποτίμησης προβλέπεται να κριθεί, σε πρώτο και τελεσίδικο βαθμό, από το Τριμελές Εφετείο Αθηνών, που έχει την αποκλειστική αρμοδιότητα να καθορίσει την αξία του Οργανισμού και άρα την οποιαδήποτε τυχόν αποζημίωση οιουδήποτε.

Συχνή κουβέντα γίνεται επίσης και για το απώτερο μέλλον του ΟΑΣΘ μετά την διαδικασία εκκαθάρισης. Τι σκέψεις υπάρχουν εδώ; Θα τελειώσει το μονοπώλιο του Οργανισμού; Τι μορφή θα έχει ο ΟΑΣΘ στο μέλλον;

Ο κρατικός χαρακτήρας του ΟΑΣΘ ήταν μία απόφαση της προηγούμενης κυβέρνησης, στην οποία η τότε αξιωματική αντιπολίτευση είχε αντιδράσει. Το 2019 η κυβέρνηση της ΝΔ παρέλαβε έναν Οργανισμό στα πρόθυρα της διάλυσης και η άμεση προτεραιότητά ήταν ανάταξή του με σκοπό τη συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού της Θεσσαλονίκης. Βρισκόμαστε σε ένα στάδιο που παρακολουθούμε τη λειτουργία του σημερινού σχήματος και αξιολογούμε τις δυνατότητές του. Αυτή τη στιγμή προέχει η ενίσχυση του στόλου για την εξυπηρέτηση των πολιτών.

Τι ετοιμάζετε και τι σχέδια υπάρχουν σε επίπεδο συγκοινωνιών στο υπουργείο για τη Θεσσαλονίκη;

Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και προσωπικά ο Κώστας Καραμανλής έχει δώσει σαφή προτεραιότητα στη συγκοινωνιακή υποδομή της Θεσσαλονίκης με μεγάλα έργα που υλοποιούνται. Οι εργασίες για την κατασκευή του Μετρό ξεκίνησαν και πάλι και το 2023 η πόλη θα έχει ένα σύγχρονο Μετρό που θα αλλάξει τα δεδομένα στην καθημερινότητα της πόλης.

Ξεκίνησε ο διαγωνισμός για το FlyOver, τη νέα Ανατολική Περιφερειακή Οδό Θεσσαλονίκης, έναν δρόμο που θα διπλασιάσει τη δυνατότητα εξυπηρέτησης από 5 σε 10 χιλιάδες οχήματα την ώρα.

Τεράστιο είναι και το πακέτο των σιδηροδρομικών έργων, ύψους 3,3 δισ. ευρώ το οποίο, ειδικά για τη Θεσσαλονίκη περιλαμβάνει το τμήμα Θεσσαλονίκη - Τοξότες, προϋπολογισμού 1,3 δισ., τη σύνδεση του 6ου προβλήτα με το σιδηρόδρομο και τη δημιουργία προαστιακού σιδηροδρόμου στη Δυτική Θεσσαλονίκη.

Μαζί με τη γενναία ενίσχυση του ΟΑΣΘ και με τα νέα λεωφορεία που θα ενσωματωθούν, δεν είναι υπερβολή να λεχθεί ότι αυτή την περίοδο δημιουργείται μια συγκοινωνιακή υποδομή δεκαετιών για τη Θεσσαλονίκη.

Επισκεφτήκατε αυτές τις ημέρες την Αστυπάλαια. Πώς προχωρά το πρότζεκτ να γίνει η Αστυπάλαια το πρώτο πράσινο νησί της Μεσογείου;

Το πρώτο Πράσινο και Έξυπνο νησί, θα μου επιτρέψετε να πω, γιατί το υπουργείο Μεταφορών συμμετέχει με ένα καινοτόμο σχέδιο που αφορά στην Κινητικότητα, καθώς θα εισαχθούν καινοτόμες υπηρεσίες μεταφοράς κατά παραγγελία, μέσω ψηφιακών εφαρμογών.

Τα νέα οχήματα θα ενσωματωθούν σε ένα δίκτυο που θα ανταποκρίνεται στη ζήτηση των επιβατών για μεταφορά, σε πραγματικό χρόνο!

Ο επιβάτης θα μπορεί μέσα από το κινητό του τηλέφωνο να δηλώσει που βρίσκεται και που θέλει να πάει και το δίκτυο θα μεριμνά για την κάλυψη αυτής της ανάγκης. Στην πράξη, αναπτύσσουμε μια διαδραστική μορφή μεταφοράς. Μάλιστα, την προηγούμενη εβδομάδα συμμετείχαμε σε μια εκδήλωση στην Αστυπάλαια όπου οι κάτοικοι ενημερώθηκαν για όλες τις λεπτομέρειες του προγράμματος, που μπορεί να αποτελέσει οδηγό να αναπτυχθούν ανάλογες πρωτοβουλίες και σε άλλες περιοχές της χώρας.

Γενικότερα τι σχέδια υπάρχουν για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας;

Το 2014 ως υφυπουργός Μεταφορών και τότε, είχα αναλάβει την πρώτη νομοθετική πρωτοβουλία που αφορούσε στην εγκατάσταση φορτιστών, ενώ εγκαινιάσαμε το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο.

Μετά από 4,5 χρόνια αδιαφορίας, η σημερινή κυβέρνηση έκανε επανεκκίνηση και από πέρυσι τον Σεπτέμβριο που ξεκίνησε το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά», καταγράφεται αλματώδης αύξηση στις ταξινομήσεις αμιγώς ηλεκτροκίνητων οχημάτων.

Το μητρώο του Υπουργείου περιλαμβάνει 4.474 αμιγώς ηλεκτροκίνητα οχήματα, εκ των οποίων τα 2.256, δηλαδή περισσότερα από τα μισά, έχουν ταξινομηθεί φέτος, έως σήμερα.

Πέρυσι, όλο το 2020 είχαν ταξινομηθεί 1.177 αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα και θεωρείται βέβαιο, ότι έως το τέλος του έτους, θα έχουμε υπερδιπλασιασμό των ταξινομήσεων σε σχέση με πέρυσι.

Πέρα όμως, από τα κίνητρα για την αγορά του οχήματος, το υπουργείο Μεταφορών διαμορφώνει το θεσμικό πλαίσιο για την τεχνική υποστήριξη του οχήματος σε όλο τον κύκλο ζωής του, που αφορά στα συνεργεία και στους τεχνίτες. Δημιουργείται, μάλιστα, μια νέα επαγγελματική ειδίκευση με σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης και ευκαιρίες απασχόλησης.

Θυμίζω επίσης ότι στον νέο διαγωνισμό για την προμήθεια λεωφορείων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, 350 από τα 770 οχήματα θα είναι ηλεκτροκίνητα. Επιπλέον, μέσω του νέου νόμου για τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, Δήμοι και Περιφέρειες, έχουν την ευκαιρία να ενταχθούν σε προγράμματα χρηματοδότησης για την αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων και δικτύου φορτιστών.

Ένα μεγάλο ζήτημα για τη ανάπτυξη όλης της Ελλάδας και ειδικότερα της δυτικής Μακεδονίας είναι το σχέδιο για την απολιγνιτοποίηση και τη μεταλιγνιτική εποχή. Σε τι φάση βρισκόμαστε; Και τι λέτε σε αυτούς που ακόμη αντιδρούν;

Η ΝΔ και ο πρωθυπουργός έχουν βάλει έναν υψηλό στόχο στον οποίο πιστεύω και υπηρετώ, προκειμένου να εφαρμοστεί ένα πρωτοποριακό μοντέλο μετάβασης στη μετά-λιγνίτη εποχή.

Το στοίχημα είναι να περάσουμε σε ένα βιώσιμο μοντέλο που θα εξασφαλίζει την ενεργειακή επάρκεια της χώρας και ταυτόχρονα, θα περιορίσει τις οικονομικές επιπτώσεις στην τοπική κοινωνία δημιουργώντας προοπτικές ανάπτυξης, μακροπρόθεσμα. Η Ελλάδα έχει την αρωγή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό για την υποστήριξη πολιτικών που θα λαμβάνουν υπόψη τις αγωνίες των εργαζομένων, τις οποίες φυσικά και συμμερίζομαι.

Προσωπικά, εκτιμώ ότι το χρονοδιάγραμμα είναι φιλόδοξο, όμως η βούληση όλων μας είναι να εργαστούμε σε αυτή την κατεύθυνση, με δεδομένο ότι η ανάγκη στροφής προς τις ΑΠΕ είναι προφανής. Θεωρώ ότι πρέπει να δούμε την απολιγνιτοποίηση ως μια ευκαιρία να δημιουργήσουμε μια νέα υποδομή που θα καλύπτει την ανάγκη της παραγωγής ενέργειας για τις επόμενες δεκαετίες.

Σε αυτό το πλαίσιο, μπορούμε να είμαστε και ανοιχτοί σε προσαρμογές που ενδέχεται να χρειαστούν σε αυτή τη μακρά πορεία. Για παράδειγμα, δεν είναι απίθανο σε ένα μεταβατικό στάδιο να χρειαστεί να τεθεί σε ψυχρή εφεδρεία έως τη στιγμή που θα αισθανόμαστε εντελώς ενεργειακά ασφαλείς. Ειδικά, σε μια περίοδο υψηλότατων ανατιμήσεων στην ενεργειακή αγορά.

  • Κλείνουμε με μια πολιτική ερώτηση: Πόσο εύκολο είναι για την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη να βάλει μπρος την οικονομία ενώ η πανδημία παραμένει απειλητική; Που πρέπει, κατά τη γνώμη σας, να δοθεί ιδιαίτερο βάρος;

Σε όλο το διάστημα της πανδημίας η κυβέρνηση στήριξε τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις με ένα γιγάντιο πρόγραμμα ύψους 41 δισ. ευρώ. Ταυτόχρονα, όμως, παρά τις δυσκολίες, συνεχίστηκαν οι μεταρρυθμίσεις και η οικονομία κατέγραψε ανάπτυξη της τάξης του 16,2% το δεύτερο τρίμηνο του έτους, ενώ οι φόροι άρχισαν να μειώνονται.

Το Σχέδιο «Ελλάδα 2.0». από το Ταμείο Ανάκαμψης προβλέπει εκταμιεύσεις 7,5 δισ. μέσα στο 2021, ενώ οι πόροι του θα εισφέρουν στο ΑΕΠ ακόμη 7 μονάδες σε βάθος επταετίας.

Σε αυτό έχουν ενταχθεί πολλά έργα τα οποία ενέχουν στοιχεία εκσυγχρονισμού της οικονομίας που θα δημιουργήσουν το περιβάλλον για την περαιτέρω ψηφιοποίηση των υπηρεσιών, την ενσωμάτων νέων τεχνολογιών και την πράσινη οικονομία.

Μάλιστα, στο πεδίο των Μεταφορών περιμένουμε σημαντικές αλλαγές όπως ο εκσυγχρονισμός του σιδηροδρομικού δικτύου και η ενσωμάτωση καινοτόμων υπηρεσιών που θα βελτιώσουν τις παρεχόμενες υπηρεσίες και θα δημιουργήσουν ευκαιρίες απασχόλησης σε ειδικότητες του μέλλοντος.

Επίσης, ο τουρισμός άρχισε να ανακάμπτει σημαντικά, ενώ το κόστος δανεισμού του κράτους μειώθηκε σημαντικά.

Υπάρχουν, λοιπόν, οι προϋποθέσεις οικονομικής άνθησης και η σημερινή κυβέρνηση εργάζεται σκληρά και με προσήλωση σε αυτόν τον στόχο. 

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 17 Οκτωβρίου 2021



This page might use cookies if your analytics vendor requires them.