«Η σύγκριση των πεπραγμένων αυτής της κυβέρνησης με την προηγούμενη για την δημόσια διοίκηση είναι ισοπεδωτική» και αναγνωρίζεται από τους διεθνείς οργανισμούς, εκτίμησε ο υπουργός Εσωτερικών Μάκης Βορίδης παρουσιάζοντας το νομοσχέδιο «Σύστημα Καινοτομίας στον δημόσιο τομέα - Ρυθμίσεις Γενικής Γραμματείας Ανθρωπίνου Δυναμικού Δημοσίου Τομέα - Ρυθμίσεις για τη λειτουργία των Ο.Τ.Α. α΄ και β' βαθμού και των αποκεντρωμένων διοικήσεων και για την ευζωία των ζώων συντροφιάς - Λοιπές επείγουσες ρυθμίσεις του υπουργείου Εσωτερικών» στην Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης.
Ο υπουργός απέρριψε ως μηδενιστική την κριτική της αντιπολίτευσης σχετικά με το συνολικό νομοθετικό έργο του υπουργείου που συντελέστηκε αυτά τα τριάμισι χρόνια, όταν αυτό είναι πλούσιο και η Επιτροπή του κοινοβουλίου είχε σημαντική συμβολή. Τόνισε, πως οι επικρίσεις αυτές είναι αίολες και καταρρίπτονται με μια απλή ανάγνωση του καταλόγου των 15 νομοθετικών παρεμβάσεων που έγιναν για τον χώρο της δημόσιας διοίκησης. Μάλιστα, επισήμανε, ότι ακόμα και η δευτερογενής νομοθεσία έχει εκδοθεί. Συνεπώς, χαρακτήρισε άδικη την αφοριστική κριτική και την απέδωσε σε μικροκομματικές επιδιώξεις. Ο κ. Βορίδης, πρόσθεσε, ότι «προφανώς και δεν λέμε ότι έχουμε τελειώσει σε όλα τα πεδία και βεβαίως υπάρχουν πράγματα που πρέπει να γίνουν την επόμενη τετραετία γι' αυτό και ζητάμε την ψήφο των πολιτών για την επόμενη τετραετία γιατί έχουμε δουλειά ακόμη να κάνουμε», αλλά αυτό «δεν σημαίνει πως ότι έγινε ήταν γονατογράφημα ή δεν είχε αξία ή είναι για πέταμα».
Ο υπουργός Εσωτερικών, ανέφερε ότι η σύγκριση του νομοθετικού έργου με αυτό της προηγούμενης κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ «είναι ισοπεδωτική» καθώς αυτό που είχε ψηφίσει ήταν τρία όλα και όλα νομοθετήματα. Η αξιολόγηση - που ήταν η επαναφορά στο σύστημα Παυλόπουλου - ένα σύστημα κινητικότητας που το έφερε το 2016 και το εφάρμοσε πλημμελώς και μια κύρωση διεθνούς συμβάσεως.
Το έργο που έχει συντελεστεί, ανέφερε ο κ. Βορίδης, αναγνωρίζεται από διεθνείς οργανισμούς για αυτό και η χώρα κέρδισε 13 μονάδες στους δείκτες της Διεθνούς Διαφάνειας για την διαφθορά και άλλες 10 θέσεις στον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνεται τη λειτουργία της δημόσιας διοίκησης και εμπιστεύεται τη δημόσια διοίκηση ο πολίτης σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ.
Ζήτησε να μην απαξιώνονται οι προσλήψεις στο δημόσιο ως ρουσφετολογικές λέγοντας πως οι 35.000 έγιναν με τη διαδικασία του ΑΣΕΠ και είναι ένα κακό μήνυμα για τους χιλιάδες υποψηφίους που θα διαγωνιστούν στις 4 Μαρτίου για τη δημιουργία αυτής της δεξαμενής υπαλλήλων.
Σε ότι αφορά την αύξηση του αριθμού των μετακλητών υπάλληλων από 2.700 που ήταν επί της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ σε 3.300 που είναι σήμερα, ο κ. Βορίδης ανέφερε ότι αυτοί οι 600 παραπάνω μετακλητοί έχουν δοθεί στους δημάρχους, ώστε να έχουν ένα σύμβουλο να κάνουν την δουλειά τους. Αντίθετα, οι μετακλητοί στους υπουργούς και τους βουλευτές έχουν μειωθεί.
Για την στελέχωση των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων με πολιτικά πρόσωπα, ο υπουργός ανέφερε πως το έκανε καθώς διαπίστωσε ότι ο θεσμός πήγαινε για κλείσιμο, και έπρεπε πράγματι να συνδεθεί οργανικά με την άσκηση της συγκεκριμένης πολιτικής.
Αναφερόμενος στο νομοσχέδιο, απέρριψε ότι είναι επικοινωνιακού χαρακτήρα, λέγοντας ότι εκ φύσεως η καινοτομία στο δημόσιο σύστημα δεν είναι ένα θέμα που θα λέγαμε ότι αποτελεί και τον καημό του μέσου ψηφοφόρου και αποτελεί επικοινωνιακό αντικείμενο.
Σχετικά με το ερώτημα εάν το σχέδιο της καινοτομίας έχει φτιαχτεί από κάποιο ιδιωτικό γραφείο, ο υπουργός απάντησε ότι σαφώς υπάρχουν πράγματα για τα οποία υπάρχει τεχνική βοήθεια. Δεν υπάρχει, όμως, ούτε ένα νομοθέτημα από αυτά που έχω εισηγηθεί εγώ, στο οποίο να μην έχει εμπλακεί πλήρως και απολύτως, σε όλα τα επίπεδα, η δημόσια διοίκηση και η υπηρεσία. Ναι, βεβαίως, μπορεί να υπήρξε τεχνική βοήθεια. Δεν υπάρχει όμως, ούτε ένα κείμενο, το οποίο να μην έχει τύχει της επεξεργασίας των υπηρεσιών μας, που να μην έχει γίνει αντικείμενο διαλόγου σε μεγάλο βάθος, σε ατελείωτες και πολύωρες συνεδριάσεις της διοίκησης και των υπηρεσιών, ανέφερε ο υπουργός.
Η τοποθέτηση των κομμάτων της αντιπολίτευσης
Εξάλλου, με τις επί της αρχής τοποθετήσεις των εισηγητών και ειδικών αγορητών των κομμάτων άρχισε η επεξεργασία του σχεδίου νόμου του υπουργείου Εσωτερικών.
Ο εισηγητής της πλειοψηφίας Γιώργος Κοτρωνιάς, χαρακτήρισε «το νομοσχέδιο μεταρρυθμιστικό καθώς εισάγεται για πρώτη φορά ένα Σύστημα Καινοτομίας που στοχεύει να αυξήσει τα πρωτότυπα και τις πρακτικές καινοτομίες των δημοσίων φορέων, να βελτιώσει τη μεταξύ τους συνεργασία στο κομμάτι αυτό, να προσφέρει κίνητρα και να εξασφαλίσει τον καλύτερο συντονισμό της πολιτικής της καινοτομίας. Που κινείται, παρέχοντας εργαλεία και κίνητρα, στο εθνικό στρατηγικό σχέδιο. Επίσης, στο νομοσχέδιο ρυθμίζονται ζητήματα του ανθρώπινου δυναμικού στον δημόσιο τομέα, εξασφαλίζεται η ομαλή λειτουργία της αυτοδιοίκησης και των αποκεντρωμένων διοικήσεων, η ασφαλής μεταφορά των μαθητών στα δημόσια σχολεία, η βιώσιμη ανάπτυξη και ένα σαφές πλαίσιο προστασίας για τα ζώα συντροφιάς». Πρόκειται, είπε, για ένα εκσυγχρονιστικό νομοσχέδιο της κυβέρνησης απαραίτητο για την προσαρμογή του δημόσιου τομέα στα νέα δεδομένα και τις εξελίξεις που διαρκώς συντελούνται, ώστε να μπορούμε να μιλάμε για ένα δημόσιο λειτουργικό, με υπηρεσίες σύγχρονες, που επιτέλους θα μπορούν να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες των Ελλήνων πολιτών. Η κυβέρνηση, τόνισε ο βουλευτής της ΝΔ, επί τριάμισι χρόνια τώρα θέτει τις βάσεις ώστε η Ελλάδα να κάνει βήματα μπροστά σε όλους τους τομείς. Ήρθε λοιπόν η ώρα ο δημόσιος τομέας να πάψει να είναι ο φτωχός συγγενής και να αποκτήσει όλα τα εχέγγυα ώστε να χαράξει τη δική του πορεία στο στίβο της καινοτομίας και της πρωτοτυπίας.
Ο εισηγητής της μειοψηφίας Μίλτος Χατζηγιαννάκης ανέφερε ότι «θα περιμέναμε σ' αυτό το σχέδιο νόμο να υπήρχε κάτι πιο ουσιαστικό από θεωρητικές προσεγγίσεις. Να ξεπερνούσαμε την εισαγωγή ρυθμίσεων αποσπασματικού χαρακτήρα, με ελάχιστη έως καθόλου συνοχή που είναι πασπαλισμένες με αρκετές δόσεις βερμπαλισμού. Οι περισσότερες από τις ρυθμίσεις για το Σύστημα Καινοτομίας στο δημόσιο, είπε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, ήδη εφαρμόζονται ως μεθοδολογία ή σε επίπεδο εργαλείων και παράγουν αποτελέσματα. Αναγνώρισε ότι τα 13 πρώτα άρθρα του Α΄Μέρους του νομοσχεδίου, έχουν μεταξύ τους συνοχή, όχι όμως με τα επόμενα μέρη του. Συνεπώς, έχουμε ένα σχέδιο νόμου "σκούπα" με προεκλογικό άρωμα. Παρ΄όλα αυτά αρκετές διατάξεις κινούνται προς την σωστή κατεύθυνση και επιχειρούν να "μπαλώσουν» κάποιες «τρύπες» και να λύσουν κάποια προβλήματα που έχει η Αυτοδιοίκηση και η δημόσια διοίκηση γενικότερα». Παρατήρησε, πάντως, ότι «είναι κρίμα που μια σειρά από θετικές διατάξεις χάνονται μέσα σε ένα νομοθετικό συνονθύλευμα». Ζήτησε «να υπάρξει μια καθαρή νομοθέτηση για τα οικονομικά προβλήματα των ΔΕΥΑ εάν θέλουμε να τις διατηρήσουμε». Σχετικά με τις διατάξεις των υπηρεσιών δόμησης των δήμων, παρατήρησε ότι οι ΥΔΟΜ είναι τραγικά υποστελεχωμένες και δεν έχει δοθεί καμία λύση. Οι απεργίες των μηχανικών σε αυτές τις υπηρεσίες, είπε, είναι απολύτως δικαιολογημένες και «δεν κερδίζουμε κάτι με το να μπορεί το υπουργείο Εσωτερικών να έχει την δυνατότητα να παρεμβαίνει για να βγουν οι απεργίες τους παράνομες ή καταχρηστικές». Επίσης, ζήτησε από τον υπουργό να φέρει μια ρύθμιση που αφορά διαδικαστικά θέματα για την αποτρέφωση των νεκρών.
Η ειδική αγορήτρια του ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ Ευαγγελία Λιακούλη, από την δική της πλευρά, δήλωσε την θεσμική της γενική απογοήτευση για την ποιότητα και το περιεχόμενο του νομοθετικού έργου του υπουργείου Εσωτερικών. Για μια ακόμη φορά, είπε, «έχουμε ένα νομοσχέδιο "σκούπα" με ασύνδετες και σκόρπιες διατάξεις ατάκτως ειρημένες, χωρίς αρχή, μέση και τέλος, σε ένα ατέρμονο ράβε- ξήλωνε, επί των ιδίων διατάξεων, χωρίς ίχνος μεταρρυθμιστικής πνοής για μια ακόμη φορά». Νομοθετείτε, υποστήριξε η κυρία Λιαγκούλη, «σαν να συντάσσετε δελτία τύπου. Βάζετε έναν "πιασάρικο" τίτλο, την Καινοτομία, όπου η έκτασή της είναι 13 από τα 75 άρθρα του νομοσχεδίου». Δημιουργώντας, «ένα επικοινωνιακό παραβάν για να καλύψετε την σάρα και την μάρα που ακολουθεί στις κάθε λογής υπόλοιπες διατάξεις του». Το νομοσχέδιο, παρατήρησε, τέθηκε σε μια διαβούλευση εξπρές, ενώ πολλά άρθρα του, το ένα τρίτο του, προστέθηκαν εκ των υστέρων. Χαρακτήρισε τον τίτλο της Καινοτομίας στο δημόσιο, σαν μπλακ χιούμορ καθώς, όπως είπε, με τις πολιτικές σας έχετε ανοίξει το χρονοντούλαπο και έχετε βγάλει σκελετούς όπως της κομματική εξάρτηση του δημοσίου, των ημετέρων, των απευθείας αναθέσεων, της «πεσμένης» Διαύγειας, του κράτους των μετακλητών που πλέον φυτεύονται και σε ιεραρχικές θέσεις ευθύνης.
Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Χρήστος Κατσώτης, ανέφερε πως αυτό είναι ένα ακόμα νομοσχέδιο, συνέχεια των διατάξεων που έχει θεσπίσει η κυβέρνηση για το επιτελικό κράτος που είναι πάρα πολύ ικανό να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των επιχειρηματικών ομίλων αλλά ανίκανο να ικανοποιήσει τις λαϊκές ανάγκες και να παρεμβαίνει για να προστατεύσει το λαό. Ένα νομοσχέδιο που συντηρεί τις βαθιές ταξικές πολιτικές. Εκτίμησε πως ο λαός δεν έχει να περιμένει τίποτα από την εφαρμογή του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για την Καινοτομία στον δημόσιο τομέα. Το γεγονός, για παράδειγμα, ότι τα δημόσια σχολεία, τα νοσοκομεία, δεν λειτουργούν σήμερα με τρόπο ικανοποιητικό, δεν οφείλεται στην έλλειψη καινοτομίας, αλλά στην εφαρμογή μιας πολιτικής που μετατρέπει τις ανάγκες του λαού σε πανάκριβα εμπορεύματα. Η καινοτομία που επικαλείστε, υπογράμμισε, είναι εκ των προτέρων ενταγμένη στα ασφυκτικά όρια των αντιλαϊκών πολιτικών. Και αυτό που η κυβέρνηση επιδιώκει με τις συγκεκριμένες διατάξεις, είναι να στρέψει τους δημόσιους υπαλλήλους και τους φορείς του δημόσιου τομέα, σε μια πιο ενεργητική στήριξη της αντιλαϊκής πολιτικής. Μάλιστα, δεν θα μας κάνει εντύπωση, αν στο μέλλον μετακυλίονται οι κυβερνητικές ευθύνες για τις δυσλειτουργίες των δημοσίων υπηρεσιών, στους ίδιους τους υπαλλήλους, με το επιχείρημα ότι δεν ήταν αρκετά καινοτόμοι. Για τις νέες ρυθμίσεις για τους ΟΤΑ και την Αποκεντρωμένη Διοίκηση ανέφερε ότι επιδιώκουν να προχωρούν πιο γρήγορα οι αντιλαϊκοί στόχοι και σε πρώτο πλάνο βρίσκονται οι ιδιωτικοποιήσεις δημοτικών υπηρεσιών. Γι' αυτό και ψηφίζουμε κατά επί της αρχής.
Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης Κωνσταντίνος Χήτας ανέφερε ότι «ο υπουργός θα έπρεπε να απολογηθεί πολιτικά γιατί δεν κατάφερε τίποτα από όλα όσα έχουν νομοθετήσει τόσα χρόνια και τα οποία δεν εφαρμόζονται». Σήμερα, πρόσθεσε, φέρνετε ένα ακόμα νομοσχέδιο που ρυθμίζει πάρα πολλά ζητήματα εκ των οποίων πολλά δεν τέθηκαν ούτε καν στην δημόσια διαβούλευση. Υπογράμμισε πως μεγάλη σημασία έχει το τι ψηφιοποιούμε κάθε φορά και όχι απλά να ψηφιοποιήσουμε κάτι. Σημείωσε, πως όταν «ο πολίτης συνεχίζει να ταλαιπωρείται, δεν κάνουμε τίποτα. Το να ψηφιοποιούμε την ταλαιπωρία του, τη γραφειοκρατία δεν είναι λύση». Επισήμανε, μεταξύ άλλων, ότι για να αναπτυχθούν νέες δράσεις με αποτελέσματα και για να γίνει παραγωγή πρωτοτύπων χρειάζεται το κατάλληλο περιβάλλον, η εξασφάλιση των κατάλληλων προϋποθέσεων.
Η ειδική αγορήτρια του ΜέΡΑ 25 Σοφία Σακοράφα ανέφερε ότι «το νομοσχέδιο αυτό αφορά ετερόκλητα ζητήματα. Θεσπίζει ένα νέο σύστημα που βαφτίζεται σαν σύστημα καινοτομίας στον δημόσιο τομέα. Στόχος είναι για μια ακόμα φορά η επικοινωνία και όχι, η ουσία. Γι' αυτό και όταν σβήνουν τα βεγγαλικά των δήθεν μεταρρυθμίσεων, το μόνο καταστάλαγμα της πραγματικότητας, είναι η αποδόμηση της δημόσιας διοίκησης». Ρώτησε, μεταξύ άλλων, ποια γραφεία συνέταξαν και συντάσσουν τα πολιτικά αυτά προγράμματα. Ζήτησε από τον υπουργό να δεσμευτεί εάν το συγκεκριμένο πληροφοριακό σύστημα θα αναπτυχθεί από το προσωπικό που υπηρετεί στη Βασιλίσσης Σοφίας ή εάν αυτό θα εκπονηθεί με το Σύστημα Δημόσιας Χρηματοδότησης κάποιας ιδιωτικής πρωτοβουλίας. Έθεσε, επίσης, και το θέμα των δικαιωμάτων της πνευματικής ιδιοκτησίας για προτεινόμενες καινοτομίες και πρωτότυπα έργα
Αύριο το μεσημέρι, η Επιτροπή αποφάσισε να διεξαχθεί η ακρόαση των φορέων και στην συνέχεια να διεξαχθεί η επί των άρθρων συζήτηση του νομοσχεδίου. Την Πέμπτη, το μεσημέρι θα διεξαχθεί η δεύτερη ανάγνωση του νομοσχεδίου στην Επιτροπή και το σχέδιο νόμου αναμένεται να εισαχθεί για συζήτηση και ψήφιση στην Ολομέλεια της Βουλής.