«Αυτή η διοίκηση προεκλογικά και μετεκλογικά είχε δεσμευτεί για την κατασκευή του υπόγειου χώρου στάθμευσης την πλατεία Ελευθερίας» τονίζει στη «ΜτΚ» ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων του δήμου Θεσσαλονίκης, Μάκης Κυριζίδης συμπληρώνοντας πως «αν ήθελε κάποιος κάτι διαφορετικό θα μπορούσε να είχε συμμετάσχει στις εκλογές, να τον είχε εκλέξει ο λαός για να διοικήσει ή να ψηφίσει κάτι διαφορετικό στο δημοτικό συμβούλιο».
Ο κ. Κυριζίδης υπεραμύνεται για ακόμα μία φορά την απόφαση για κατασκευή υπόγειου χώρου στάθμευσης με ταυτόχρονη επιφανειακή ανάπλαση όπως έχει σχεδιαστεί. Ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων αναφέρει πως ο χώρος που σήμερα περικλείεται από λαμαρίνες -που θα απομακρυνθούν μόλις ολοκληρωθεί η αρχαιολογική ανασκαφή- δεν θα μετατραπεί εκ νέου σε πάρκινγκ με την μορφή που είχε στο παρελθόν και πως θα παραδοθεί σε κοινή χρήση εάν καθυστερήσει για γραφειοκρατικούς λόγους ο επόμενος διαγωνισμός. Μεταξύ άλλων, ο κ. Κυριζίδης αναφέρεται και στην ανάπλαση της πλατείας Αριστοτέλους για την οποία πρόθεση της διοίκησης είναι η διενέργεια διεθνούς αρχιτεκτονικού διαγωνισμού.
Ποιος είναι ο σχεδιασμός και το χρονοδιάγραμμα για την πλατεία Ελευθερίας;
Παραλάβαμε ένα σταματημένο έργο, με έναν εργολάβο που έχει «τινάξει στον αέρα» τουλάχιστον 10 έργα ανά την επικράτεια και λαμαρίνες. Δυστυχώς δεν υλοποιήθηκε ούτε το 5% του έργου, με εγκληματικές ευθύνες προηγούμενης διοίκησης. Λάβαμε μία απόφαση με μεγάλη πλειοψηφία για διάλυση της σύμβασης και προχωρήσαμε τις διαδικασίες που ορίζει ο νόμος «περί δημοσίων συμβάσεων». Σε συνεργασία με την Εφορεία Νεωτέρων Μνημείων ψηφίσαμε τροποποίηση τεχνικού προγράμματος για διαγωνισμό με σκοπό ανάδειξη αναδόχου που θα ολοκληρώσει την ανασκαφή. Αυτά πρέπει να γίνουν όποιο και αν είναι το μέλλον της πλατείας. Περαιτέρω, προεκλογικά και μετεκλογικά, ο δήμαρχος αλλά και άλλα στελέχη της διοίκησης μεταξύ των οποίων και εγώ, έχουμε πει ότι πρέπει να γίνει υπόγειος χώρος στάθμευσης με ταυτόχρονη επιφανειακή ανάπλαση όπως έχει σχεδιαστεί. Και αυτό μόλις διορθώσουμε τις παλιές αμαρτίες θα διερευνήσουμε. Είναι εξωφρενικό να θέλει να επιβάλλει την άποψή της η μειοψηφία, να θέλουν να επιβάλλουν την άποψη τους στελέχη της προηγούμενης δημοτικής αρχής. Ο Κωνσταντίνος Ζέρβας εκλέχτηκε δήμαρχος και για τις εξαγγελίες και το έργο όλων μας θα κριθεί. Οι περισσότεροι των διαφωνούντων είχαν την δυνατότητα να ξανασυμμετάσχουν στις δημοτικές εκλογές, άλλοι επέλεξαν την αποστρατεία.
Για τι χρονικό διάστημα θα γίνει εκ νέου πάρκινγκ; Πότε θα απομακρυνθούν οι λαμαρίνες; Πότε υπολογίζετε να γίνει χώρος ελεγχόμενης στάθμευσης; Υπάρχουν έτοιμες μελέτες;
Πάρκινγκ όπως ήταν (εκμίσθωση σε ιδιώτη κ.τλ.) ποτέ! Οι λαμαρίνες θα απομακρυνθούν μόλις ολοκληρωθεί η αρχαιολογική ανασκαφή. Όλα θα εξαρτηθούν από τον χρόνο που θα χρειαστεί από την αρχαιολογία. Θα παραδοθεί σε κοινή χρήση μόνον σε περίπτωση που θα δούμε ότι καθυστερεί με γραφειοκρατία ο επόμενος διαγωνισμός. Αλλά όλα αυτά είναι πολύ πρώιμα και θα συζητηθούν σε επόμενες συνεδριάσεις δημοτικών συμβουλίων. Έτοιμες μελέτες όχι δεν μας παραδόθηκαν από την προηγούμενη δημοτική αρχή, ούτε είχαμε σε εξέλιξη διαγωνιστική διαδικασία για την ανάδειξή τους. Εδώ δεν είχε προχωρήσει η διαδικασία με τον προβληματικό εργολάβο με αποτέλεσμα για χρόνια λαμαρίνες και νέκρωση της πλατείας.
Η απόφασή για την μετατροπή του σε προσωρινό χώρο στάθμευσης δεν φοβάστε μη «σκοντάψει» στην Αποκεντρωμένη που έχει χαρακτηρίσει τον χώρο ως «κοινόχρηστό χώρο Πρασίνου»; Ο δήμαρχος σε πρόσφατη συνάντησή του με δημοσιογράφους τόνισε πως θα υπάρξει συνεννόηση με την Αποκεντρωμένη.
Η προηγούμενη διοίκηση είχε εκμισθώσει τον χώρο. Εμείς συζητάμε για κάτι άλλο. Άλλωστε ο προηγούμενος δήμαρχος ήταν υπέρ της διατήρησης του χώρου στάθμευσης και είχε πολυετή δικαστική διαμάχη (υπάρχουν σωρείες αποφάσεων και δικογράφων) και εκκρεμεί απόφαση από το ΣτΕ. Ξέρετε εμείς δεν είμαστε λάτρεις των προσφυγών σε ό,τι πάει να γίνει σ’ αυτήν την πόλη. Άλλοι έστησαν και στήνουν καριέρες, άλλοι προσπαθούν να διατηρηθούν στην επικαιρότητα με αυτές. Αντιλαμβάνομαι την αγωνία τους αλλά λυπάμαι, δεν θα βρουν πεδίο δόξης σε αυτήν την διαδικασία.
Γιατί η διοίκηση του δήμου επέλεξε να λύσει τη σύμβαση με τον εργολάβο και δεν προχώρησε σε έκπτωσή του, ώστε να ξεκινήσει το έργο από τον δεύτερο επικρατέστερο, όπως ισχυρίζεται η πρώην διοίκηση;
Αυτή η διοίκηση είχε προεκλογικά και μετεκλογικά δεσμευτεί γι’ αυτό. Την κατασκευή του υπόγειου χώρου. Το δημοτικό συμβούλιο αποφάσισε με μεγάλη πλειοψηφία. Αν ήθελε κάποιος κάτι διαφορετικό θα μπορούσε να είχε συμμετάσχει στις εκλογές, να τον είχε εκλέξει ο λαός για να διοικήσει ή να ψηφίσει κάτι διαφορετικό στο δημοτικό συμβούλιο. Η προηγούμενη διοίκηση (μετά από μια δεκαετία που διοίκησε) μας κληρονόμησε ένα πρόβλημα (αν είχε κάνει την δουλειά της δεν θα συζητούσαμε σήμερα) για το οποίο αδιαφόρησε επιδεικτικά και εμείς είμαστε υποχρεωμένοι να το λύσουμε. Διοικούμε για να βελτιώσουμε το επίπεδο ζωής των δημοτών, όχι για επίρριψη ευθυνών στους παλαιότερους για αυτά που δεν υλοποίησαν, ούτε για μνημόσυνα και ικανοποίηση αυταρέσκειας παλιών διοικούντων.
Πότε θα ξεκινήσουν οι διαδικασίες για την ανάπλαση της πλατείας Αριστοτέλους, ένα έργο οραματικό, όπως και εσείς ο ίδιος το έχετε αποκαλέσει;
Μία πλατεία για δεκαετίες σε εγκατάλειψη. Βούληση μας είναι η διενέργεια διεθνούς αρχιτεκτονικού διαγωνισμού. Τις επόμενες βδομάδες θα έχουμε και επίσημες αποφάσεις για την εξασφάλιση χρηματοδότησης. Μέσα στο επόμενο έτος θα υλοποιηθεί ώστε αυτό το τεράστιο έργο να πάρει το δρόμο του.
Σε τι σημείο βρισκόμαστε σε ό,τι αφορά την πλατεία Διοικητηρίου;
Ολοκληρώνονται οι μελέτες από την Εγνατία οδό, με δική της χρηματοδότηση. Ακόμη ένα έργο φάντασμα που παραλάβαμε και φιλοδοξούμε να το ολοκληρώσουμε. Μέσα στο επόμενο έτος θα έχουμε εξελίξεις.
H όποια απόφαση για επαναφορά του πάρκινγκ είναι παράνομη
Της Κατερίνας Νοτοπούλου
Επικεφαλής της παράταξης «Θεσσαλονίκη Μαζί»
Ανάπλαση φιάσκο η ανάπλαση της Πλατείας Ελευθερίας, με τις ευθύνες να βαραίνουν προσωπικά τον κ. Ζέρβα. Επί ενάμιση χρόνο, η πλατεία Ελευθερίας είναι με λαμαρίνες. Και αφού δεν έχει παρουσιαστεί και εγκριθεί κατασκευαστικό έργο, οι λαμαρίνες από την πλατεία Ελευθερίας απομακρύνονται όχι όμως για να μας παρουσιάσει ο κ. Ζέρβας ένα νέο έργο που θα δώσει ανάσα στην πόλη, αλλά για να ξαναφέρει το πάρκινγκ! Είναι ανεπίτρεπτο όμως, σήμερα, ύστερα από τόσα χρόνια ταλαιπωρίας, η Πλατεία Ελευθερίας να «ανοίγει» και πάλι, στην προηγούμενη κατάστασή της, χωρίς προοπτική.
Σήμερα ο εργολάβος έφυγε και με αποζημίωση, αντί να πληρώσει! H οποία απόφαση για επαναφορά του πάρκινγκ είναι παράνομη. Η πολεοδομική κατάσταση του ακίνητου είναι κοινόχρηστος χώρος πρασίνου, και υπάρχει επ’ αυτού και η απόφαση της Αποκεντρωμένης που απαγορεύει την δημιουργία παρκινγκ.
Επιμείνουμε στην αρχική λύση για την απόδοση χώρου πράσινου στους πολίτες της Θεσσαλονίκης, ενός χώρου μάλιστα ιστορικής μνήμης, που φαίνεται να ξεχνά ο κ. Ζέρβας. Τα οποία προβλήματα στάθμευσης τίθενται, θα πρέπει να αντιμετωπιστούν με μία συνολικότερη αντιμετώπιση. Υπάρχει άλλωστε καταγεγραμμένη απόφαση και διεκδίκηση, και αποτελεί θέση της παράταξης μας, η ενσωμάτωση στο σχεδιασμό της στάθμευσης του παρακείμενου στρατοπέδου Μυστακίδη, με παράλληλη εξυπηρέτηση των πολιτών με δημοτική συγκοινωνία.
Μία τρύπα στο νερό με ονοματεπώνυμο
Του Σπύρου Βούγια
Επικεφαλής της παράταξης «ΠΟΛΗχρωμη Θεσσαλονίκη»
Από τον Σεπτέμβριο του 2018 επιμένω, με συνεχείς δημοσιεύσεις σε κάθε ευκαιρία, ότι είναι τεράστιο λάθος η ματαίωση της ανάπλασης της πλατείας Ελευθερίας που προωθεί ο δήμος, με πρόσχημα την κατασκευή ενός υπόγειου πάρκινγκ. Γιατί το άσκοπο και τεχνικά δύσκολο αυτό έργο θα απαιτήσει (λόγω αρχαιοτήτων και υπογείων υδάτων) χρονοβόρες και αβέβαιες μελέτες τεχνικής και οικονομικής βιωσιμότητας και μεγάλο χρόνο και κόστος κατασκευής, που θα καθιστά τελικά το κόστος της στάθμευσης πολύ υψηλό και ασύμφορο για τους οδηγούς αλλά και τους επενδυτές.
Συζητήσιμη είναι επίσης και η συγκοινωνιακή σκοπιμότητα του έργου, αφού οι 200 θέσεις που χάνονται θα μπορούσαν εύκολα να εξυπηρετηθούν και με το παραπάνω στο λιμάνι αλλά, κυρίως, στο ανενεργό πολυόροφο γκαράζ της οδού Κουντουριώτη, που ευρίσκονται σε πολύ κοντινή απόσταση. Εννοείται ότι ο δήμος πρέπει άμεσα να διεκδικήσει την έγκαιρη διασφάλιση αυτών των χώρων, ώστε να τους προσφέρει για στάθμευση με πολύ χαμηλό κόστος στους Θεσσαλονικείς.
Τέλος, σε μία πόλη που κυριαρχείται έντονα από το Ι.Χ., πρέπει πάντοτε να αναζητούνται λύσεις διακριτικής αποθάρρυνσης της χρήσης του αυτοκινήτου, μέτρα βιώσιμης αστικής κινητικότητας και εξυπηρέτηση της στάθμευσης στην περιφέρεια του κέντρου. Θεωρώ βέβαιο πως αν η διοίκηση επιμείνει πεισματικά σ’ αυτή την αδιέξοδη πρόταση, θα δημιουργήσει μία ακόμη πολύχρονη ανοιχτή πληγή στην πόλη, μία (κυριολεκτικά και μεταφορικά) «τρύπα στο νερό». Και οφείλω να υπενθυμίσω, για να αποτραπεί εγκαίρως ένα μεγάλο λάθος, πως μπορεί να αποκτήσει (όπως και κάποιες άλλες στο παρελθόν), δημαρχιακό ονοματεπώνυμο.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 18 Οκτωβρίου 2020