Ευγενική, αξιοπρεπής, χαμηλών τόνων, μιλάει με απλότητα, γλυκύτητα, ανθρωπιά, χωρίς καμία έπαρση και τάση εντυπωσιασμού.
Αυτά κρατάω από τη συζήτησή μας με τη Μαρία Πρωτόπαππα, μία ηθοποιό και σκηνοθέτη που έχει κάνει πολύ προσεκτική και αξιοσημείωτη πορεία τόσο στο θέατρο, όσο και στην τηλεόραση και τον κινηματογράφο με ερμηνείες ξεχωριστές, με συνέπεια και ήθος σε αυτό που κάνει, κάτι που είναι παραδεκτό από ανθρώπους που έχουν κατά καιρούς συνεργαστεί μαζί της.
Αυτό το διάστημα ετοιμάζεται να παρουσιάσει στη Θεσσαλονίκη την «Αντιγόνη» του Ζαν Ανούιγ. Μετά το πρώτο ανέβασμα στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης η ίδια προσέγγισε σκηνοθετικά και ερμηνευτικά εκ νέου το έργο. «Έχω την τύχη να συνεργάζομαι με άξιους φίλους που γίνονται τα μάτια μου και δεν μου χαϊδεύουν τα αυτιά. Η Κατερίνα Φωτιάδη, ηθοποιός, σκηνοθέτης, χορογράφος, η Μαρία Ξανθοπουλίδου, σκηνοθέτης, θέατρολόγος ,παραγωγός, ο Χρήστος Στέργιογλου με τη μεγάλη εμπειρία του, ο Γιάννης Τσορτέκης, ο Δημήτρης Μαργαρίτης και οι νεότεροι ηθοποιοί Δημήτρης Μάμιος και η Ηλέκτρα Μπαρούτα, στάθηκαν στο πλάι μου και με βοήθησαν να δω. Με θάρρος και ειλικρίνεια και τεράστια υπομονή με κατηύθυναν. Δεν κρατάω δύσκολο ρόλο. Το βαρύ κομμάτι το κρατούν οι ηθοποιοί. Η Αντιγόνη ερμηνεύεται από την νεότατη Ηλέκτρα με πίστη και βάθος και θάρρος. Εγώ λειτουργώ ως σκηνοθέτης, ζωντανά στην παράσταση», λέει στη «ΜτΚ» η Μαρία Πρωτόπαππα.
Σε αυτό το ανέβασμα η σκηνοθετική ματιά της έχει κάποια επιπλέον στοιχεία σε σχέση με πριν. «Είμαι πολύ πιο κοντά στο αρχικό μου όραμα, σε ένα ανέβασμα ακόμα λιγότερο αναπαραστατικό, αφαιρετικό. Ένα ανέβασμα που προσκαλεί τη δημιουργική φαντασία των θεατών να συμμετέχει. Θέλω να διατηρήσω την αόρατη πλευρά της ηρωίδας, της Αντιγόνης, των νέων που σκοτώθηκαν υπερασπιζόμενοι μια πραγματικά όμορφη εκδοχή της ζωής, του χρόνου που μας δίνεται επί της γης. Και ποτέ δεν θα μάθουμε ακριβώς τι σκέφτηκαν. Τι ένιωσαν. Πόσο μετάνιωσαν. Αλλά που δεν θα πρόδιδαν ποτέ την ανθρωπιά τους για χάρη της επιβίωσης».
«Η εποχή μας σφυροκοπάει»
Η Αντιγόνη ως μυθικό πρόσωπο θέτει ένα γοητευτικό αίνιγμα ανά τους αιώνες. Τι την ωθεί να συγκρουστεί με την εξουσία; Η σύγκρουση αυτή δικαιολογεί τη θυσία της ζωής της; Υπάρχουν ελαφρυντικά στον Κρέοντα με τον οποίο αντιπαρατίθεται; Πόσο χρειάζεται η κάθε κοινωνία την παρουσία μίας Αντιγόνης και για ποιους λόγους πέρα από τους προφανείς; «Ο Ανούιγ δεν μας καλεί, κατά τη γνώμη μου, σε αντιπαράθεση με την εξουσία. Κάποιος πρέπει να κάνει τη... βρώμικη ή δύσκολη δουλειά, να σώζει και να κατευθύνει το καράβι.
Το θέμα είναι ο τρόπος και το κόστος της επιβίωσης. Αξίζει να υπερασπιζόμαστε τη συμπόνια και να σεβόμαστε την καθαρότητα, την αγνότητα μας. Στη ζωή αναγκαζόμαστε να παραβλέπουμε, να συμβιβαζόμαστε, να υποκρινόμαστε. Το θέμα είναι πώς σκέφτεται και τι θέση παίρνει κανείς μπροστά στην ισοπέδωση, στην αποκτήνωση. Υπάρχουν ιστορικές στιγμές που το ‘όχι’ και το ‘ναι’ μας φέρουν τεράστια ευθύνη. Κάποιοι άνθρωποι αυτοκτονούν κοινωνικά ή βιολογικά για να θυμίσουν την Αντίσταση», επισημαίνει η σκηνοθέτης και ηθοποιός.
Ο… Σασμός
Μιλάμε για το θέατρο, αλλά δεν μπορώ να μην τη ρωτήσω και για τον «Σασμό», μία τηλεοπτική σειρά που προκάλεσε αίσθηση από την πρώτη στιγμή της παρουσίασής της και διατηρεί ακόμη πολύ υψηλά επίπεδα τηλεθέασης με την ίδια να μπαίνει τουλάχιστον τέσσερις φορές την εβδομάδα στα σπίτια των τηλεθεατών κρατώντας τον ρόλο της σοφής μητέρας Μαρίνας Βρουλάκη. «Ο Σασμός για μένα είναι άλλη μία δουλειά. Νιώθω τυχερή που την έχω. Ενίοτε δίνει ευκαιρία για δυνατές ερμηνευτικά στιγμές και ταυτόχρονα απαιτεί ετοιμότητα και αντοχή και ευστροφία. Δεν είναι εύκολο, αλλά η συνεργατικότητα των ανθρώπων είναι πολύτιμη».
Στην παρούσα κατάσταση μας χρειάζεται άραγε ένας… «Σασμός» άλλου ίσως είδους; «Η εποχή μας σφυροκοπάει. Ειρήνη, συνεργασία και τιμιότητα είναι μονόδρομος», υποστηρίζει.
Όσο για την ίδια και την προσωπική της ζωή; Αυτά που επιθυμεί για το 2023 είναι «Ανανέωση, ξεκούραση, οικογενειακή θαλπωρή. Σε αυτά προσβλέπω», αποκαλύπτει.
Οι συντελεστές
Η μετάφραση είναι του Μάριου Πλωρίτη, η σκηνοθεσία και δραματουργική επεξεργασία της Μαρίας Πρωτόπαππα, ο σκηνικός χώρος και τα κοστούμια της Εύας Νάθενα, η κίνηση της Κατερίνας Φωτιάδη, η μουσική του Λόλεκ, οι φωτισμοί της Μελίνας Μάσχα. Βοηθοί σκηνοθέτη είναι οι: Δημήτρης Σταυρόπουλος και Ορέστης Σταυρόπουλος.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Θέατρο Αριστοτέλειον
Παραστάσεις: Παρασκευή 20 Ιανουαρίου στις 9 μ.μ., Σάββατο 21 Ιανουαρίου στις 9 μ.μ. και Κυριακή 22 Ιανουαρίου στις 7 μ.μ. Διάρκεια: 110 λεπτά. Προπώληση: Ταμείο Θεάτρου Αριστοτέλειον και viva.gr.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 08.01.2023