Την μαγεία της μουσικής του Franz Schubert και του Antonin Dvořák θα μεταφέρουν στο κοινό της Θεσσαλονίκης από τη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής οι παγκοσμίου φήμης σολίστ του περίφημου συνόλου μουσικής δωματίου Rosamunde Triο, Μαρτίνος Τιρίμος (πιάνο), Ben Sayevich (βιολί) και Daniel Veis (βιολοντσέλο) σε μία συναυλία - ορόσημο για το καλλιτεχνικό γίγνεσθαι της πόλης.
Οι μελωδίες των Schubert και Dvořák θα «πλημμυρίσουν» την ψυχή των ακροατών με τις κορυφαίες ερμηνείες των τριών σολίστ οι οποίοι παίζουν σαν να μοιράζονται το ίδιο σώμα και μυαλό.
«Έχω μία ιδιαίτερη αγάπη για τη Θεσσαλονίκη και έτσι όπως ήρθαν τα πράγματα πέρασαν πολλά χρόνια, μπορεί και 10, από την τελευταία συναυλία μου στην πόλη οπότε έρχομαι με πολύ μεγάλη χαρά. Είναι η πρώτη φορά που εμφανίζομαι στην πόλη με το Rosamunde Trio και νομίζω ότι ο κόσμος θα απολαύσει κάτι διαφορετικό» αναφέρει στο makthes.gr ο παγκοσμίου φήμης μουσικός Μαρτίνος Τιρίμος.
Οι μουσικοί που δημιούργησαν το Rosamunde Trio συμπράττουν επί σκηνής από το 2002 και κατά τη διάρκεια αυτής της 20ετούς περιόδου το σύνολο έχει καθιερώσει τη φήμη ενός από τα καλύτερα Τρίο με πιάνο στο σημερινό μουσικό στερέωμα. Ο κ. Τιρίμος μάλιστα τονίζει πως οι ισχυροί δεσμοί που ενώνουν τους τρεις μουσικούς είναι αντάξιοι με αυτούς της οικογένειας:
«Συνεργάζομαι με δύο κορυφαίους μουσικούς, είμαστε μαζί 20 χρόνια και έχουμε καλύψει σχεδόν όλο το ρεπερτόριο για piano trio. Η σχέση μας δεν είναι μόνο επαγγελματική. Και οι δύο ζουν στην Αμερική και δεν έχουμε την ευκαιρία να συναντιόμαστε κάθε μέρα. Έχουμε περιοδείες 2-3 φορές το χρόνο και όταν έρχονται στο Λονδίνο μένουν μαζί μου στο σπίτι μου, πίνουμε, τρώμε, αστειευόμαστε. Είμαστε σαν οικογένεια.
Υπάρχει μία βαθιά σύνδεση και οι δύο συνάδελφοι είναι πολύ υψηλού επιπέδου. Για παράδειγμα ο βιολιστής, ο Ben, δεν είναι μόνο θαυμάσιος βιολιστής αλλά και εξαιρετικός καθηγητής. Ένας από τους μαθητές του πριν λίγους μήνες διορίστηκε ως concertino της Cleveland Orchestra. Ήταν τεράστια επιτυχία για τον Ben και βέβαια τώρα είναι και περιζήτητος ως καθηγητής».
Μιλώντας για τη συναυλία στη Θεσσαλονίκη ο κ. Τιρίμος αναδεικνύει την αγάπη του για τη μουσική δωματίου και εξηγεί γιατί ο ίδιος προτρέπει πολύ συχνά τους μαθητές του να εξερευνήσουν το σύμπαν του συγκεκριμένου μουσικού είδους το οποίο κάνει τον μουσικό να συνομιλεί επί σκηνής με τους ομότεχνους του όχι με λέξεις αλλά με νότες και συναισθήματα:
Προσφέρουμε στη Θεσσαλονίκη δύο σπουδαία αριστουργήματα, το Τρίο με πιάνο αρ. 1 σε σι ύφεση μείζονα D. 898 του Franz Schubert και το Τρίο με πιάνο αρ.4 έργο 90 σε μι ελάσσονα του Antonin Dvořák, και νομίζω ότι είναι ένα πρόγραμμα που θα αρέσει στον κόσμο».
Έπειτα από τη συναυλία η οποία θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 23 Απριλίου στην αίθουσα «Αιμίλιος Ριάδης» του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης, oι καλλιτέχνες του Rosamunde Trio ενώνουν τις δυνάμεις τους με το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης και διοργανώνουν σεμινάρια – masterclasses για σπουδαστές στο πιάνο, το βιολί και το βιολοντσέλο, καθώς και για σύνολα μουσικής δωματίου την Τρίτη 18 Απριλίου, την Παρασκευή 21 Απριλίου, το Σάββατο 22 Απριλίου, την Τρίτη 25 Απριλίου και την Τετάρτη 26 Απριλίου στην αίθουσα «Μελίνα Μερκούρη» του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης, Φράγκων 15.
Τα σεμινάρια αυτά αποτελούν μία μοναδική ευκαιρία για τους σπουδαστές των Ωδείων, καθώς και των Πανεπιστημιακών Μουσικών Τμημάτων της Θεσσαλονίκης, να μελετήσουν έργα του ρεπερτορίου αλλά και να εμβαθύνουν στις προκλήσεις και τις ιδιαιτερότητες του είδους της μουσικής δωματίου κοντά σε αυτούς τους κορυφαίους μουσικούς
«Σε αυτά τα σεμινάρια εγώ ενθαρρύνω τα παιδιά να είναι παρόντες όχι μόνο όταν πρόκειται να παίξουν αλλά και για να ακούσουν διάφορες ιδέες. Το σεμινάριο είναι προφανώς πολύ διαφορετικό από ένα ιδιαίτερο μάθημα και ο σκοπός μου είναι όχι μόνο να βοηθήσω τον μαθητή αλλά να “αγκαλιάσω” όσους βρίσκονται εκεί ώστε να μπορούν να παρακολουθήσουν τα λεγόμενά μας και να κατανοήσουν με ακρίβεια για ποιο πράγμα μιλάμε» εξηγεί ο κ. Τιρίμος και συμπληρώνει:
«Όταν βγαίνει κάποιος στη σκηνή τι προσφέρει; Τη δεξιοτεχνία του; Για εμένα αυτό δεν αρκεί. Πρέπει να προσφέρει την πραγματική ουσία της σύνθεσης και να την προωθήσει στον ακροατή. Αυτή είναι η μεγάλη τέχνη. Μπορεί να είσαι θαυμάσιος δεξιοτέχνης αλλά να μην επικοινωνείς με το ακροατήριο. Αυτό είναι από τα μεγαλύτερα μαθήματα και στα σεμινάρια, το πώς ένας μαθητής μπορεί να ξεφύγει από τον περιορισμό της μελέτης και να επικοινωνήσει με το ακροατήριο. Είναι ένα τεράστιο άλμα αυτό».
Ερωτηθείς για τη μουσική εκπαίδευση σε Ελλάδα και Κύπρο, ο Κύπριος μουσικός βλέπει να γίνονται σημαντικά βήματα αλλά διαπιστώνει πως και οι δύο χώρες έχουν ακόμα δρόμο μπροστά τους προκειμένου η καλλιτεχνική εκπαίδευση να μην επαφίεται μόνο στην πρωτοβουλία της κάθε οικογένειας αλλά να αποτελεί ουσιαστικό κομμάτι του εκπαιδευτικού συστήματος: «Μιλάμε για δύο χώρες με μικρό πληθυσμό σε σχέση με άλλες Ευρωπαϊκές αλλά παρουσιάζονται εξαιρετικά ταλέντα. Χαίρομαι πολύ για αυτό αλλά δεν είναι αποτέλεσμα της παιδείας, των σχολείων αλλά των οικογενειών.
Συνολικά το επίπεδο στην Ελλάδα και την Κύπρο είναι καλύτερο από ότι ήταν πριν 10- 20 χρόνια, έχουμε καλύτερους καθηγητές αλλά χρειάζεται να διανύσουμε πολύ δρόμο ακόμα.»
Το παιδί θαύμα που διηύθυνε όπερες στα 12 του χρόνια
Ο Μαρτίνος Τιρίμος έχει χαρακτηριστεί ανά τα χρόνια ως «εμπνευσμένος ποιητής του πιάνου», «πιανίστας του οράματος» και «θαυμαστός βιρτουόζος με αδιαμφισβήτητο μαγνητισμό».
Η λαμπρή πορεία του μουσικού αντανακλά την αληθινή έννοια του ταλέντου καθώς ο ίδιος κατάλαβε από πολύ νεαρή ηλικία ότι ανήκει στον κόσμο της μουσικής:
«Ήμουν πολύ τυχερός. Η μητέρα μου μου έλεγε πως όταν ήμουν δύο χρονών με έβρισκαν κοιμισμένο πολλές φορές έξω από το στούντιο του πατέρα μου ο οποίος ήταν βιολιστής και μαέστρος. Πήγαινα για να τον παρακολουθήσω και να μάθω και κάποια στιγμή αποκοιμιόμουν.
Με ρωτούν αν είχα σκεφτεί ποτέ να κάνω κάτι άλλο στη ζωή μου. Ποτές δεν σκέφτηκα να γίνω κάτι διαφορετικό από αυτό που είμαι. Γνώριζα από την αρχή ότι γεννήθηκα για αυτό το σκοπό», εξηγεί.
Σε ηλικία 12 χρόνων διηύθυνε επτά παραστάσεις της «Τραβιάτας» του Βέρντι σε φεστιβάλ όπερας που είχε οργανωθεί στην Κύπρο, με ορχήστρα και σολίστες από την Ιταλία, κερδίζοντας επάξια τον «τίτλο» του παιδιού θαύματος. Ο ίδιος βέβαια, όπως λέει σήμερα, δεν μπορούσε τότε να αντιληφθεί το μεγαλείο της πράξης του, αλλά αντίθετα ένιωθε πως κάνει κάτι... καθημερινό:
«Θυμάμαι την πρώτη φορά που είχα πρόβα στην «Τραβιάτα». Θα έλεγα πως εκείνη η πρώτη πρόβα ήταν η απόλυτη αποτυχία. Ήμουν ένα παιδάκι και έβλεπα όλους εκείνους τους μεγάλους ανθρώπους, την ορχήστρα και ένιωθα άβολα. Γνώριζα τι μπορούσα να προσφέρω αλλά ήταν η πρώτη φορά που διηύθυνα. Σταδιακά άρχισα να νιώθω πως έκανα κάτι το οποίο κάνει ο καθένας. Τίποτα το αξιόλογο.
Μάλιστα, σε μία από τις παραστάσεις της "Τραβιάτας", είχε γίνει και το εξής περιστατικό: Στην τρίτη πράξη υπάρχει μία εισαγωγή και μετά μπαίνει η Βιολέτα στη σκηνή και αρχίζει την άριά της. Παίζουμε την εισαγωγή και δεν έρχεται η Violetta. Νιώθω πανικό. Δεν ήξερα τι να κάνω. Κάποια στιγμή γυρίζω στον concertino και του λέω "από την αρχή". Παίξαμε ξανά την εισαγωγή και ευτύχως αυτή τη φορά ήρθε η Violetta. Το πρόβλημα ήταν πως το τεράστιο φόρεμά της πιάστηκε στα σκηνικά και δεν μπορούσε να μπει. Ήταν από αυτές τις αξέχαστες στιγμές αλλά ευτυχώς μετά όλα πήγαν καλά».
Στη μεγαλειώδη μουσική πορεία που ακολούθησε το ταλέντο του και η συνεχής προσπάθειά του για αυτό που αγαπά τον οδήγησαν σε εμφανίσεις με πολλές μεγάλες ορχήστρες όπως η Φιλαρμονική της Βιέννης, η Dresden Staatskapelle, η Leipzig Gewandhaus, η London Symphony Orchestra, η Philharmonia, η Cleveland Orchestra και πολλές άλλες, υπό την διεύθυνση των Simon Rattle, Semyon Bychkov, Roger Norrington, Neville Marriner, Kurt Masur, Kurt Sanderling, John Barbirolli, Adrian Boult και πολλών άλλων κορυφαίων μαέστρων.
Οι πολυάριθμες ηχογραφήσεις του για τις EMI, Warner Classics, Supraphon και άλλες δισκογραφικές εταιρείες περιλαμβάνουν τα πλήρη έργα για πιάνο των Mozart, Beethoven, Debussy και Janacek, τις 21 σονάτες του Σούμπερτ, όπως και Κοντσέρτα για πιάνο των Mozart, Chopin, Brahms, Rachmaninoff και Tippett (με τον Tippett μαέστρο). H πρόσφατη δισκογραφική του έκδοση «Beethoven: Complete Piano Works», τα άπαντα για πιάνο του Beethoven, χαιρετίστηκε ως «το μεγαλύτερο επίτευγμα ηχογράφησης για την 250 επέτειο του συνθέτη» και ως «ένα συγκλονιστικό λυρικό ταξίδι, στέμμα μιας μοναδικής έκδοσης απάντων».
Έχει πραγματοποιήσει πολλούς μεγάλους κύκλους συναυλιών, στους οποίους ερμήνευσε όλα τα έργα για πιάνο του Mozart, του Beethoven, του Chopin και του Debussy, τα μεγαλύτερα έργα του Schubert και του Schumann, καθώς επίσης και κύκλους με Κοντσέρτα του Mozart και του Beethoven. Η κριτική έκδοση (‘Urtext’) που έχει κάνει για τις 21 σονάτες για πιάνο του Schubert θεωρείται η πιο αυθεντική. Επίσης προσκαλείται συνεχώς για masterclasses σε παγκόσμιο επίπεδο και 12 μαθητές του κέρδισαν τα πρώτα βραβεία σε διεθνείς διαγωνισμούς.
«Υπάρχουν μερικές ηχογραφήσεις τις οποίες επιθυμώ να ηχογραφήσω και ελπίζω ότι θα μου δοθεί η ευακρία να το κάνω. Εκτός αυτού θέλω απλά να συνεχίσω όσο αυτό το σώμα μου επιτρέπει να συνεχίζω να προσφέρω», καταλήγει ο κ. Τιρίμος.
ROSAMUNDE TRIO στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης:
Κυριακή 23 Απριλίου στις 20:30 στην αίθουσα «Αιμίλιος Ριάδης»
Προπώληση εισιτηρίων εδώ.
Πληροφορίες & κρατήσεις σεμιναρίων-masterclasses στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης:
ΚΡΑΤΙΚΟ ΩΔΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, κ. Ράνια Μουντράκη ranja_mountraki@hotmail.com
Τηλ: 231 6009657