ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ ΠΑΙΔΕΙΑ

Μαθητές από τη Φλώρινα εφηύραν σύστημα που μετράει τη ρύπανση κάνοντας... ποδήλατο

MakThes Team20 Φεβρουαρίου 2022

Ένα περιβαλλοντικό κοινωνικό δίκτυο, όπου οι χρήστες του θα διαμοιράζονται μετρήσεις σε πραγματικό χρόνο για την ατμοσφαιρική ρύπανση, τις οποίες θα συλλέγουν οι ίδιοι ενώ κάνουν ποδήλατο, δημιουργεί ομάδα μαθητών από τη Φλώρινα.

Ο Θεόφιλος, ο Δημήτρης, η Άσπα και ο Αχιλλέας γνωρίστηκαν στον όμιλο ρομποτικής Μικροί Χάκερς του Πειραματικού Δημοτικού Σχολείου Φλώρινας το 2017 και το 2020 συγκρότησαν την ομάδα «Coconut Robotics», η οποία συνεχίζει να φιλοξενείται στον όμιλο του σχολείου. Μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου σήμερα, έχοντας εξελίξει την ιδέα τους και έχοντας προχωρήσει στην υλοποίησή της, συμμετέχουν στο διαγωνισμό μαθητικής εικονικής επιχείρησης του Junior Achievement Greece, στο πλαίσιο του νέου θεσμού της διοργάνωσης «Inspirational Mentors».

Την Πέμπτη 17 Φεβρουαρίου, οι μαθητές είχαν τη δεύτερη τηλεδιάσκεψή τους με την υπουργό Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, η οποία έχει αναλάβει τον ρόλο του μέντορα των παιδιών, παρουσιάζοντας την πρόοδο της μαθητικής εικονικής επιχείρησής τους σε μια σειρά πτυχών της εργασίας τους, που είχαν τεθεί στην πρώτη συνάντηση γνωριμίας με την υπουργό, έναν μήνα νωρίτερα.

«Κινητοί περιβαλλοντικοί σταθμοί»

Το σύστημα το οποίο προτείνει η ομάδα «Coconut Robotics» αποτελείται από μια εφαρμογή για έξυπνα κινητά και μια συσκευή, η οποία μπορεί να τοποθετηθεί στο ποδήλατο και έχει τη δυνατότητα να συλλέγει μετρήσεις θερμοκρασίας, υγρασίας, μικροσωματιδίων και ηχορύπανσης.

Οι μετρήσεις αυτές κοινοποιούνται μέσω της εφαρμογής αυτόματα από όλους τους χρήστες της, μαζί με τις γεωγραφικές συντεταγμένες. Όλοι οι χρήστες της εφαρμογής μπορούν να βλέπουν χάρτες με όλες τις μετρήσεις σε πραγματικό χρόνο, στατιστικά με βάση τον χρόνο και τον τόπο, ειδοποιήσεις για επιβαρυμένες διαδρομές στην περιοχή τους, ενώ μπορούν παράλληλα να δικτυώνονται με άλλα άτομα που διαθέτουν την εφαρμογή.

«Ουσιαστικά οι ποδηλάτες θα μετράνε τα επίπεδα ατμοσφαιρικής ρύπανσης, συλλέγοντας πολύτιμες πληροφορίες, που θα ήταν δύσκολο να αντληθούν διαφορετικά, καθώς δεν είναι εύκολο να υπάρχουν παντού σταθμοί μέτρησης και σε επίπεδο μικροκλίματος», εξήγησαν οι μαθητές της ομάδας.

«Όταν ξεκινήσαμε να συζητάμε ιδέες και προτάσεις, πάνω στις οποίες θα μπορούσαμε να εργαστούμε, εστιάσαμε στα περιβαλλοντικά ζητήματα, δεδομένου ότι μας απασχολεί η περιβαλλοντική επιβάρυνση στην περιοχή μας, ιδιαίτερα τον χειμώνα, καθώς λειτουργούν αρκετά εργοστάσια. Θέλαμε καταρχήν να ευαισθητοποιήσουμε τους κατοίκους της περιοχής μας, να είναι πιο ενεργοί στα ζητήματα της κλιματικής αλλαγής. Πολλοί άνθρωποι εδώ στη Φλώρινα έχουν την εντύπωση πως επειδή είμαστε κοντά στη φύση, δεν υπάρχει ατμοσφαιρική ρύπανση, υπάρχει δηλαδή μία άγνοια για το πρόβλημα», ανέφεραν οι μαθητές στην κ. Κεραμέως, η οποία τους προέτρεψε να δώσουν έμφαση στα κίνητρα αυτά της προσπάθειάς τους, καθώς, όπως εξήγησε, «η περιβαλλοντική διάσταση είναι στην πρώτη γραμμή επικαιρότητας, η επιλογή του θέματος έχει πολύ μεγάλη προστιθέμενη αξία κατά τη γνώμη μου για την προώθηση της ιδέας».

«Η ιδέα από το χαρτί... στον 3D εκτυπωτή»

Η αρχική ιδέα ξεκίνησε να υλοποιείται αρχές του 2020 με μια ογκώδη συσκευή μέτρησης που ήταν δύσκολο να τοποθετηθεί σε ποδήλατο και μέχρι το καλοκαίρι του ίδιου έτους κατασκευάστηκε μία ξύλινη συσκευή, η οποία όμως ήταν βαριά. Στις αρχές του 2021 δημιουργήθηκε το σημερινό πρωτότυπο, που είναι σχεδιασμένο σε ειδικό λογισμικό τρισδιάστατης σχεδίασης και έχει κατασκευαστεί στους 3D εκτυπωτές του εργαστηρίου.

Παράλληλα, από το καλοκαίρι του 2021 οι μαθητές ξεκίνησαν να δουλεύουν στον μετασχηματισμό του αρχικού τους έργου «EnviroSocial/Environment get social», σε μια ολοκληρωμένη πλατφόρμα συλλογής και διαμοιρασμού περιβαλλοντικών δεδομένων, αλλά και μια ολοκληρωμένη εφαρμογή κοινωνικής δικτύωσης ανθρώπων με κοινά περιβαλλοντικά ενδιαφέροντα.

Μεταξύ των βελτιώσεων της συσκευής που πέτυχε η ομάδα στο διάστημα που μεσολάβησε από την πρώτη τηλεδιάσκεψη που είχαν με την υπουργό και σύμβουλό τους είναι η αύξηση της διάρκειας της μπαταρίας και αυτονομίας της συσκευής από 2 σε 12-13 ώρες, πρόοδο την οποία η κ. Κεραμέως χαρακτήρισε «τεράστια επιτυχία», καθώς και η τελειοποίηση της βάσης τοποθέτησης της συσκευής στο ποδήλατο.

Σε ό,τι αφορά το κομμάτι της επιχειρηματικής προώθησης της ιδέας, η κ. Κεραμέως πρότεινε στην ομάδα να τη φέρει σε επαφή με καθηγητές και φοιτητές τμήματος Πανεπιστημίου στον τομέα της Διοίκησης Επιχειρήσεων, ώστε να έχουν εξειδικευμένη καθοδήγηση.

«Έχει θετική και ουσιαστική συμβολή ο θεσμός των Inspirational Mentors, αυτή η επαφή που έγινε με την κ. Κεραμέως δίνει στα παιδιά και χαρά και ενθάρρυνση να συνεχίσουν το έργο τους. Πλέον, μετά από τόσα χρόνια που εργάζονται μαζί διαθέτουν εμπειρία στο τεχνολογικό κομμάτι, όμως στο κομμάτι της επιχειρηματικότητας, το πώς μετατρέπουμε την ιδέα σε προϊόν που επικοινωνούμε, είναι πολύ σημαντικό ότι θα έχουν πρόσβαση σε εξειδικευμένη γνώση», δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο υπεύθυνος του ομίλου ρομποτικής Μικροί Χάκερς του Πειραματικού Δημοτικού Σχολείου Φλώρινας Γιάννης Αρβανιτάκης.

Ο Όμιλος Ρομποτικής στο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Φλώρινας ξεκίνησε με δική του πρωτοβουλία το 2013. «Βλέπουμε τα παιδιά να ενθουσιάζονται και να γίνονται πολύ δημιουργικά. Επεκταθήκαμε σε πολλές πλατφόρμες ανοιχτών τεχνολογιών, συμμετέχουμε σε διαγωνισμούς, τα παιδιά εξελίσσονται, διαπιστώνουμε πως ακόμη και μαθητές δημοτικού μπορούν άνετα να δημιουργήσουν ρομποτικές κατασκευές, στην ουσία τεχνολογίες αυτοματισμών τεχνητής νοημοσύνης και του Διαδικτύου των Πραγμάτων», σημείωσε ο κ. Αρβανιτάκης.

This page might use cookies if your analytics vendor requires them.