ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Με το δεξί η κυβέρνηση στο 2020

Νίκος Οικονόμου05 Ιανουαρίου 2020

Με το δεξί μπήκαν στο 2020 η κυβέρνηση και ο Κυριάκος Μητσοτάκης με τη διακρατική συμφωνία για την κατασκευή του ενεργειακού αγωγού Eastern Mediterranean Pipeline (EastMed), την οποία υπέγραψαν την Πέμπτη στην Αθήνα ο ίδιος, ο πρωθυπουργός του Ισραήλ Μπενιαμίν Νετανιάχου και ο πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκος Αναστασιάδης.

Ένα πολύ σημαντικό ενεργειακό έργο, που, όπως είπε και ο πρωθυπουργός, έρχεται ως επιστέγασμα μιας πολύ ουσιαστικής τριμερούς συνεργασίας στον τομέα της ενέργειας και όχι μόνο.

Στην κυβέρνηση θεωρούν ότι το πρότζεκτ του αγωγού έχει ιδιαίτερο γεωπολιτικό ενδιαφέρον, καθώς παρέχει πλεονεκτήματα στη χώρα μας σε σχέση με τις εναλλακτικές λύσεις για τη διοχέτευση του αερίου της Νοτιοανατολικής Μεσογείου. Στα σημαντικότερα οφέλη του έργου συγκαταλέγονται μεταξύ των άλλων ότι συμβάλλει στην ανάδειξη της Ελλάδας σε ευρωπαϊκό διαμετακομιστικό κόμβο, ότι δημιουργεί άμεσες και έμμεσες θετικές οικονομικές επιδράσεις τόσο κατά τη φάση ανάπτυξης όσο και κατά την κατασκευή και λειτουργία του και ότι ανοίγει έναν νέο ενεργειακό διάδρομο, ο οποίος θα καλύψει μελλοντικά και τα κοιτάσματα του ελλαδικού χώρου. Επίσης, ο EastMed διευκολύνει την οικονομική ανάπτυξη της Ελλάδας και της Κύπρου, καθώς και την αύξηση του ανταγωνισμού στην τελική αγορά φυσικού αερίου, διασφαλίζει την παροχή φυσικού αερίου σε περιοχές της Ελλάδας, οι οποίες δεν έχουν πρόσβαση στο εθνικό δίκτυο, όπως η Κρήτη, η Πελοπόννησος και η Δυτική Ελλάδα, ενώ διευκολύνει την αντικατάσταση του πετρελαίου με φυσικό αέριο, με ισχυρό, θετικό αντίκτυπο στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στις προαναφερθείσες περιοχές.

Ο EastMed αποσκοπεί στην απευθείας διασύνδεση των κοιτασμάτων της Νοτιοανατολικής Μεσογείου με το Ευρωπαϊκό Σύστημα Φυσικού Αερίου, μέσω της Ελλάδας. Εκτείνεται σε μήκος περίπου 1.900 χιλιομέτρων, με σχεδιαζόμενη δυναμικότητα 10 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως, ξεκινώντας από τα κοιτάσματα φυσικού αερίου στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο. Το κόστος του αγωγού έχει υπολογισθεί σε περίπου 5,2 δισ. ευρώ, ωστόσο, με τη συνεχή τεχνολογική εξέλιξη η δυναμικότητα του αγωγού ενδέχεται να αυξηθεί κι άλλο.

Πέρα από τα μεγάλα ενεργειακά αλλά και οικονομικά οφέλη, ο EastMed αναβαθμίζει κατακόρυφα την Ελλάδα ως υπολογίσιμο παίχτη στην περιοχή, ενώ ενισχύει και την ευρύτερη συνεργασία της χώρας μας και με τις ΗΠΑ, που στηρίζουν το εγχείρημα. Ταυτόχρονα αποτελεί και μια απάντηση στην επιθετικότητα της Τουρκίας, με όπλο αυτήν τη φορά τη διακρατική συνεργασία. Όπως εκτιμάται, το τάιμινγκ για την υπογραφή της συμφωνίας δεν είναι καθόλου τυχαίο, καθώς συμπίπτει με την ευρύτερη κινητικότητα που επιδεικνύει στην ευρύτερη περιοχή η Τουρκία με επιθετικές κινήσεις, όπως η πρόσφατη συμφωνία με τη Λιβύη. «Οι γεωπολιτικές προκλήσεις δεν μας φοβίζουν. Έχουμε το δίκιο με το μέρος μας. Έχουμε ισχυρούς συμμάχους. Έχουμε την αποτρεπτική ικανότητα να αποκρούσουμε οποιαδήποτε αμφισβήτηση των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων, τονίζει σχετικά ο κ. Μητσοτάκης.

Η υπογραφή για τον EastMed είναι και ένα συναινετικό μήνυμα ότι ο πρωθυπουργός θα συνεχίσει τις πρωτοβουλίες που ξεκίνησε η προηγούμενη κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα, εφόσον αυτές κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση. Είναι δε ένα από τα πρώτα κομβικά θέματα στην ατζέντα του πρωθυπουργού για το επόμενο διάστημα. Σε διεθνές επίπεδο ξεχωρίζει ακόμη η επίσκεψη του πρωθυπουργού στις ΗΠΑ, όπου θα έχει συνάντηση με τον Ντόναλντ Τραμπ, με τον οποίο θα συναντηθεί στον Λευκό Οίκο την Τρίτη. Όπως σημειώνει χαρακτηριστικά ο πρωθυπουργός, η Ελλάδα και οι Ηνωμένες Πολιτείες βρίσκονται πιο κοντά από ποτέ και η χώρα μας είναι αξιόπιστος σύμμαχος της Αμερικής. «Αυτό περιμένω να επιβεβαιωθεί όχι μόνο με λόγια, αλλά και με πράξεις κατά τη συνάντησή μας. Μπορούμε να εμβαθύνουμε ακόμα περισσότερο την αμυντική μας συνεργασία, όπως στον τομέα των drones. Επίσης θα ξεκινήσουμε τη συζήτηση ώστε να αποκτήσουμε, σε βάθος χρόνου και όταν το επιτρέψουν οι δημοσιονομικές συνθήκες, αεροσκάφη F-35. Με τον πρόεδρο Τραμπ θα συζητήσουμε και για επενδύσεις», τονίζει χαρακτηριστικά ο κ. Μητσοτάκης, ο οποίος κατά την παραμονή του στις ΗΠΑ αναμένεται να καλέσει αμερικανικές επιχειρήσεις «να συμμετέχουν στο success story της Ελλάδας».

Στο εσωτερικό πεδίο η κυβέρνηση θα συνεχίζει να πατά γκάζι, όπως και το 2019, όταν σε διάστημα πέντε μηνών ψηφίστηκαν 32 νόμοι που εκσυγχρονίζουν την οικονομία και την κοινωνία. Η πρώτη σχετική κίνηση θα είναι ο νέος εκλογικός νόμος, για τον οποίο ο πρωθυπουργός έχει ήδη συζητήσει με τον αρμόδιο υπουργό Εσωτερικών Παναγιώτη Θεοδωρικάκο. Όπως έχει τονίσει ο κ. Μητσοτάκη, εντός του Ιανουαρίου θα έλθει στη Βουλή ο νέος εκλογικός νόμος που θα επαναφέρει το μπόνους των εδρών. Όμως αυτό θα γίνεται κλιμακωτά, ανάλογα με το ποσοστό του πρώτου κόμματος γιατί, όπως σημείωσε ο πρωθυπουργός στη συνέντευξη που παραχώρησε στο «Βήμα της Κυριακής», «δεν γίνεται αν το πρώτο κόμμα παίρνει 18% να έχει το ίδιο μπόνους με αυτό που θα λάμβανε αν έπαιρνε 38%. Το μεγαλύτερο μπόνους που θα δίνεται θα επιτρέπει σε ένα κόμμα με ποσοστά αντίστοιχα αυτών της ΝΔ στις εκλογές του 2019 να κυβερνήσει αυτοδύναμα». Δηλαδή κοντά στο 38% με 40%.

Όσο για το αίνιγμα της προεδρικής επιλογής, παραμένει. Ο πρωθυπουργός σε δηλώσεις που έκανε μετά την επιστροφή του από τις χριστουγεννιάτικες διακοπές άφησε πολλά πράγματα ανοικτά, σημειώνοντας ότι ακόμη δεν έχει αποφασίσει αν το πρόσωπο θα είναι άνδρας ή γυναίκα. Πάντως, όπως εκτιμάται από πολλές πλευρές, η αποστροφή του ότι θα προτείνει το πρόσωπο που θεωρεί πλέον κατάλληλο, πιστεύοντας ότι η εισήγησή του θα είναι τέτοια που θα πρέπει τα άλλα κόμματα να κληθούν να αιτιολογήσουν γιατί δεν θα την ψηφίσουν, δείχνει μια εμφανή πρόθεση να μην επιλεγεί εκ νέου ο Προκόπης Παυλόπουλος. Ταυτόχρονα ο πρωθυπουργός πρέπει να επιλέξει πέρα από το πρόσωπο και τη χρονική στιγμή των σχετικών ανακοινώσεων. Κι αυτό γιατί τις τελευταίες ημέρες αρχίζει και αποκτά πολλούς υποστηρικτές η άποψη να ξεκαθαριστεί το τοπίο άμεσα.

Κάτι που έκανε ο κ. Μητσοτάκης λίγες ώρες πριν να αλλάξει η χρονιά, δείχνοντας άμεσα αντανακλαστικά. Ύστερα από τη μεγάλη ταλαιπωρία που υπέστησαν οι πολίτες με το κλείσιμο της εθνικής οδού στο ύψος της Μαλακάσας, ζήτησε από τους αρμόδιους υπουργούς να κινήσουν τις διαδικασίες διερεύνησης των αιτιών για το οδικό φιάσκο, ενώ με απόφαση του Μιχάλη Χρυσοχοΐδη αντικαταστάθηκε ο διοικητής του Β’ τμήματος Αυτοκινητοδρόμων Αττικής. Στέλνοντας το μήνυμα ότι καθένας οφείλει να ανταποκρίνεται στα καθήκοντα που έχει αναλάβει, ότι η διάχυση ευθυνών καταλήγει τελικά στο να μη λογοδοτεί κανένας και ότι η κυβέρνηση δεν θα ανεχθεί τέτοια φαινόμενα.

*Δημοσιεύθηκε στις 5 Ιανουαρίου 2020

This page might use cookies if your analytics vendor requires them.