«παίΖΟΥΜΕ με τον έρωτα» έχει τίτλο ο νέος κύκλος διαδικτυακών εκδηλώσεων του Κέντρου Πολιτισμού Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας που ξεκινά απόψε στις 9μμ με τη συναυλία «Love» των Tales from the box, συνεχίζεται την Τετάρτη 10 Φεβρουαρίου στις 9μμ με τη συναυλία του Γιώργου Αβραμίδη και της μπάντας του «Invented Memories”, ενώ κορυφώνεται στη γιορτή του Αγίου Βαλεντίνου (Ημέρα των Ερωτευμένων) στις 9μμ με μια συναυλία της Ορχήστρας Δωματίου Ορφέας Βιέννης με τίτλο «Από τη Βιέννη με Αγάπη».
Καλλιτεχνικός διευθυντής του σχήματος ο Κωνσταντίνος Δημηνάκης, ένας μαέστρος με διεθνή πορεία, παρακολουθεί εδώ και καιρό τις δράσεις του ΚΠΠΚΜ. «Θεωρώντας πως οι στόχοι του ταιριάζουν απόλυτα με τους στόχους της Ορχήστρας Δωματίου Ορφέας Βιέννης (Orpheus Kammerorchester Wien), πιστεύω πως ήρθε η κατάλληλη στιγμή για μια πρώτη συνεργασία. Μπορεί να μένω εδώ και 13 χρόνια στη Βιέννη, αλλά γεννήθηκα και μεγάλωσα στη Θεσσαλονίκη και σίγουρα είναι ιδιαίτερη χαρά όταν μπορώ έστω και έτσι να συνδράμω σε μία κοινή προσπάθεια πολιτισμικής προσφοράς», λέει στο makthes.gr.
Στη διάρκεια της βραδιάς θα ακουστούν άριες από αγαπημένες όπερες με θέμα τον έρωτα και την αγάπη. «Λατρεμένες μελωδίες από τις όπερες La Boheme, La Traviata, L’elisir d’amore κ.α. τις οποίες θα ερμηνεύσουν δύο αξιόλογοι καλλιτέχνες, η σοπράνο Ζώη Νικολαΐδου (Κύπρος) και ο τενόρος Oreste Cosimo (Ιταλία). Θα τους συνοδεύσει η Orpheus Kammerorchester Wien, η οποία κλείνει φέτος 10 χρόνια αξιόλογης καλλιτεχνικής παρουσίας», επισημαίνει ο μαέστρος.
«Το διαδίκτυο, προσωρινή διέξοδος της τέχνης»
Με το δεύτερο κύμα της πανδημίας να είναι ακόμα ενεργό, το σχήμα ακολουθεί πιστά όλα τα πρωτόκολλα ασφαλείας του αυστριακού κράτους προς αποφυγήν διασποράς του ιού. «Φυσικά, δεν επιτρέπεται ακόμα παρουσία κοινού στις παραστάσεις μας, αλλά κρατώντας όλοι μας τις απαραίτητες αποστάσεις επί σκηνής, έχουμε τη δυνατότητα να συμπράξουμε μουσικά έστω και υπό αυτές τις πολύ δύσκολες συνθήκες. Γι’ αυτό και η ορχήστρα θα εμφανιστεί με μικρότερο σχήμα και σε ενορχηστρώσεις μου ειδικά για τη συγκεκριμένη συναυλία», τονίζει ο Κωνσταντίνος Δημηνάκης.
Θεωρεί πως ίσως και να μην έχουμε συνειδητοποιήσει τι αλλαγές θα επιφέρει στο άμεσο μέλλον αυτή η τόσο δύσκολη εποχή. «Οι Τέχνες γενικότερα έχουν πληγεί σε τεράστιο βαθμό. Όταν χάνεται η δυνατότητα της άμεσης επαφής με το κοινό, του ζωοδότη ουσιαστικά της Τέχνης, είναι σα να σταματά η καρδιά ενός ζωντανού οργανισμού», λέει.
Για εκείνον το διαδίκτυο δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να υποκαταστήσει την εμπειρία μίας ζωντανής παράστασης σε ένα θέατρο. «Μιλώντας με καθαρά τεχνικούς όρους, αν πάρουμε το παράδειγμα μίας μουσικής παράστασης, το ανθρώπινο αυτί που θα ακούσει μία διαδικτυακή συναυλία, θα λάβει ένα πολύ μικρό ποσοστό των ηχοχρωμάτων και της ποικιλίας συχνοτήτων που παράγονται από μία συμφωνική ορχήστρα σε σχέση με κάποιον που βρίσκεται στη μέση μίας αίθουσας συναυλιών, η οποία έχει χτιστεί με τις απαραίτητες αρχιτεκτονικές μελέτες ακουστικής», υπογραμμίζει.
Παρ’ όλα αυτά το ίντερνετ έχει δώσει διάφορες δυνατότητες σε καλλιτέχνες τους τελευταίους 11 μήνες. «Μπορούν να κρατήσουν μία επαφή με το κοινό τους, βρίσκοντας εναλλακτικές επιλογές με διαδικτυακές πλατφόρμες είτε για να δώσουν στο κοινό συναυλίες που μαγνητοσκοπήθηκαν στο παρελθόν, είτε παραδίδοντας OnLine σεμινάρια σε μουσικούς, διασφαλίζοντας με αυτό τον τρόπο κάποια έσοδα. Για όσο ακόμα δεν θα υπάρχει η δυνατότητα φυσικής συνύπαρξης καλλιτεχνών και κοινού, το διαδίκτυο θα αποτελεί μία προσωρινή διέξοδο της Τέχνης», παραδέχεται ο αρχιμουσικός.
ΟΡΧΗΣΤΡΑ ΔΩΜΑΤΙΟΥ ΟΡΦΕΑΣ ΒΙΕΝΝΗΣ
«Ο προγραμματισμός είναι αδύνατον να γίνεται μακροπρόθεσμα»
Όταν σκέφτεται την καθημερινότητά του πριν από έναν χρόνο ακριβώς, αντιλαμβάνεται αμέσως πόσο έχουν αλλάξει όλα γύρω του. «Θυμάμαι μία περίοδο που τη μία μέρα είχα ηχογράφηση στη Στοκχόλμη, την επόμενη βρισκόμουν στο Λονδίνο για τις πρώτες πρόβες μίας καινούργιας όπερας και δύο μέρες μετά βρισκόμουν μπροστά από 150 μαθητές ωδείων στην Κύπρο δημιουργώντας εκπληκτικές μουσικές. Όλο αυτό σταμάτησε τόσο απότομα που δεν πρόλαβα να συνειδητοποιήσω τις επιπτώσεις. Για έναν μαέστρο, το όργανο παραγωγής μουσικής είναι το σώμα του. Φανταστείτε λοιπόν τι συμβαίνει όταν κάποιος που κάνει μία χειρωνακτική εργασία, σταματήσει να την εξασκεί για 11 μήνες. Φυσικά όλο αυτό το διάστημα κατάφερα να κάνω πράγματα που δεν είχα τη δυνατότητα τα προηγούμενα χρόνια. Μελέτησα αρκετά καινούργια έργα, αφιέρωσα περισσότερο χρόνο στην οικογένειά μου και φυσικά δε σταμάτησα στιγμή να οργανώνω τις επόμενες μουσικές παραστάσεις», ανακαλεί τη μνήμη του.
Αλλά και για την ορχήστρα οι επιπτώσεις ήταν πολλές. «Μετά από μία περίοδο συνεχιζόμενων ακυρώσεων των παραστάσεων, περάσαμε στη φάση του προγραμματισμού των μελλοντικών. Η διαφορά είναι πως αυτός ο προγραμματισμός είναι αδύνατον να γίνεται μακροπρόθεσμα πλέον, αφού οι συνθήκες αλλάζουν σχεδόν κάθε μέρα. Οι μουσικοί της ορχήστρας στράφηκαν ακόμα περισσότερο στη διδασκαλία μέσω διαδικτύου αναμένοντας κι αυτοί με τη σειρά τους να δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες και να συμπράξουμε όλοι μαζί επί σκηνής», σημειώνει.
«Οι καλλιτέχνες της Αυστρίας παίρνουν μηνιαίο βοήθημα με μια απλή αίτηση»
Η Αυστρία, με πληθυσμό παρόμοιο με αυτόν της Ελλάδας, χτυπήθηκε πολύ έντονα από το δεύτερο κύμα της πανδημίας με κρούσματα που έφταναν και τα 8.000 την ημέρα το Νοέμβριο. Επίσης είναι μία χώρα που οι Τέχνες αποτελούν σημαντικό κομμάτι της καθημερινότητας της και της οικονομίας της. «Γι’ αυτό και από τον περασμένο Μάρτιο, όλοι οι εγγεγραμμένοι καλλιτέχνες που είναι τακτοποιημένοι φορολογικά και ασφαλιστικά, λαμβάνουν μηνιαίο βοήθημα, συμπληρώνοντας μία απλή αίτηση. Το ύψος του βοηθήματος εξαρτάται από το ποσό της τελευταίας τους φορολογικής δήλωσης. Ας μη ξεχνάμε πως οι περισσότεροι καλλιτέχνες είναι ελεύθεροι επαγγελματίες που βασίζονται σε παραγωγές, χωρίς σταθερή μισθοδοσία. Υπό τις συνθήκες μιας πανδημίας λοιπόν, που έχει απαγορευτεί κάθε είδους καλλιτεχνική παραγωγή, αυτό το κρατικό βοήθημα καλύπτει έστω κάποιες βασικές ανάγκες τους τελευταίους μήνες. Μιλώντας με συναδέλφους τον τελευταίο καιρό πάντως, εκλαμβάνω μία τεράστια δίψα για την επιστροφή στην καλλιτεχνική ‘κανονικότητα’. Είμαι σίγουρος πως όποτε το επιτρέψουν οι συνθήκες, θα υπάρξει ένα τεράστιο κύμα δημιουργικότητας αλλά ταυτόχρονα και πολλών νεωτερισμών σε όλους τους τομείς των Τεχνών», καταλήγει ο γνωστός διευθυντής ορχήστρας.
Περισσότερα για τον μαέστρο μπορείτε να βρείτε εδώ: www.diminakis.com