Με γοργούς ρυθμούς προχωρούν οι εργασίες στο Σταθμό Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκης, ο οποίος ετοιμάζεται να εντυπωσιάσει, χρήστες του μετρό αλλά και επισκέπτες, με τα αρχαιολογικά ευρήματα που θα εκτίθενται στο επίπεδο -1 αλλά και στις προσβάσεις του σταθμού, όπως και με τα ειδικά σχεδιασμένα στέγαστρα, τα οποία αισθητικά θα δένουν με τα όμορα μνημεία, αλλά και θα επιτρέπουν τη διέλευση του φυσικού φωτός στο εσωτερικό του σταθμού.
Μία πρώτη εικόνα του Σταθμού Βενιζέλου, με τα στέγαστρά του, όπως θα είναι τοποθετημένα, έχει εξασφαλίσει, αποκλειστικά, το makthes.gr, το οποίο επίσης κατέγραψε φωτογραφικά τις εργασίες που σε αυτή τη χρονική φάση βρίσκονται σε εξέλιξη, στις δύο προσβάσεις του Σταθμού, νοτίως αλλά και βορείως της οδού Εγνατίας.
Ο Σταθμός, ως προς τα έργα πολιτικού μηχανικού, έχει κατασκευαστεί, έχουν τοποθετηθεί οι κυλιόμενες σκάλες και στις δύο προσβάσεις του, ενώ δύο ανελκυστήρες θα εγκατασταθούν στη νότια πρόσβαση. Στο μεταξύ προχωρούν τα έργα συντήρησης και ανάδειξης των αρχαιοτήτων που είχαν προσωρινά αποσπασθεί, μέχρι να ολοκληρωθεί η κατασκευή του σταθμού, στον οποίο, στην παρούσα φάση, ολοκληρώνονται τα αρχιτεκτονικά τελειώματα και εγκαθίστανται ορισμένα συστήματα ηλεκτρομηχανολογικά. Σημειώνεται ότι από το συγκεκριμένο σταθμό περνούν, σε τακτική βάση, οι συρμοί του μετρό, καθώς εκτελούνται δοκιμαστικά δρομολόγια, από τη Νέα Ελβετία έως το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό.
Οι υπολειπόμενες εργασίες στο Σταθμό Βενιζέλου θα περαιωθούν μέσα στο καλοκαίρι ενώ τέλος Αυγούστου με αρχές Σεπτεμβρίου, σχεδιάζεται να τοποθετηθούν τα ειδικά σχεδιασμένα στέγαστρα, που έχουν εγκριθεί από την Ελληνικό Μετρό ΑΕ, αλλά και από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο καθώς ο Σταθμός Βενιζέλου βρίσκεται δίπλα σε χαρακτηρισμένα και προστατευόμενα μνημεία (στο Χαμζά Μπέη τζαμί ή Αλκαζάρ και στη σκεπαστή αγορά Μπεζεστένι) .
Τα στέγαστρα αυτά, που σχεδίασε η BETAPLAN, θα αποτελούνται από ειδικά ενισχυμένους υαλοπίνακες ασφαλείας, οι οποίοι θα αφήνουν να περάσει το φυσικά φως αλλά δεν θα αντανακλούν τις ακτίνες του ηλίου. Στη νότια πρόσβαση θα τοποθετηθούν δύο στέγαστρα και , ένα στη βόρεια.
Η περιοχή του Σταθμού Βενιζέλου, μετά από πολλά χρόνια προβληματικής λειτουργίας, έχει αρχίσει να αποκαθίσταται σταδιακά, τόσο σε ό,τι αφορά την κυκλοφορία οχημάτων αλλά και πεζών, καθώς από τις αρχές της Μεγάλης Εβδομάδας, ολοκληρώθηκε η αποκατάσταση των πεζοδρομίων και στο άνω τμήμα της Εγνατίας, όπου υπήρχαν μετατοπίσεις λόγω της εργοταξιακής κατάληψης. Μπήκε τέλος στα πεζοδρόμια- στενωπούς και στους αποκλεισμούς των εμπορικών καταστημάτων, κι η περιοχή, λίγο – λίγο, ξαναζωντανεύει εμπορικά.
Αυτή την περίοδο, τρέχουν παράλληλα πολλές διαδικασίες, προκειμένου η βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης, να είναι έτοιμη να τεθεί σε εμπορική λειτουργία, τέλος Νοεμβρίου του 2024. Για να δοθεί το πράσινο φως για τη λειτουργία, εμπλέκονται στους ελέγχους πέντε διαφορετικοί φορείς, μεταξύ αυτών, δύο ανεξάρτητοι διεθνείς πιστοποιητές.
Δοκιμές κάνει αυτή την περίοδο ο ανάδοχος κατασκευής ( ΑΚΤΩΡ και Hitachi) , στις υποδομές, στα συστήματα λειτουργίας και στο τροχαίο υλικό. Οι δοκιμές αυτές γίνονται υπό την επίβλεψη της Ελληνικό Μετρό Α.Ε., η οποία επίσης ελέγχει την ποιότητα της κατασκευής και τη λειτουργικότητα των υποδομών , έχοντας από κοντά της στελέχη του αναδόχου Λειτουργίας και Συντήρησης, δηλαδή της ΤΗΕΜΑ Α.Ε., που εξοικειώνονται με τα συστήματα λειτουργίας του Μετρό.
Στις 9 Αυγούστου, πρόκειται να αρχίσουν και οι δοκιμές από πλευράς ΤΗΕΜΑ Α.Ε., ενώ ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη η εκπαίδευση του προσωπικού της Εταιρείας, σε κάθε ένα τομέα της Λειτουργίας και Συντήρησης του Μετρό. Σημειώνεται ότι κατά τον πρώτο χρόνο Λειτουργίας του Μετρό, υπεύθυνος για τη Συντήρηση, συνολικά, είναι ο κατασκευαστής του έργου.
Παράλληλα, έλεγχοι εκτελούνται από τον ανεξάρτητο διεθνή φορέα πιστοποίησης του έργου, την TUV Rheinland η οποία ελέγχει ένα προς ένα τα συστήματα του Μετρό. Πέραν των ελέγχων που γίνονται από την Ελληνικό Μετρό ΑΕ και την ΤΗΕΜΑ ΑΕ, ανεξάρτητος διεθνής πιστοποιητής της THEMA θα διενεργήσει επίσης ελέγχους. Σημειωτέον, ότι η σφραγίδα της ΤUV, είναι αυτή που θα δώσει το «καλώς έχειν», για να εκδοθεί η άδεια λειτουργίας του Μετρό.
Τι προβλέπεται από τη σύμβαση
Η σύμβαση που υπογράφηκε μεταξύ της Ελληνικό Μετρό Α.Ε., της ΤΗΕΜΑ Α.Ε. και των εταίρων της ΤΗΕΜΑ ( ΑΤΜ και EGIS) στις 4 Οκτωβρίου 2023, προβλέπει αναλυτικά τις υποχρεώσεις της προπαρασκευαστικής περιόδου των 14 μηνών.
Για να εκδοθεί η άδεια λειτουργίας, θα πρέπει να υποβληθούν όλα τα έγγραφα και πιστοποιητικά, που θα βεβαιώνουν ότι ο παλαιός ανάδοχος ( του έργου κατασκευής) έχει ολοκληρώσει τις συμβατικές του υποχρεώσεις, ενώ θα υποβληθεί και βεβαίωση από πλευράς της Ε.Μ. για την αρτιότητα, ασφάλεια, λειτουργικότητα και αξιοπιστία των συστημάτων του Βασικού Έργου ΚΑΙ έκδοση πιστοποιητικού από διεθνή φορέα πιστοποίησης ( την TUV) με το οποίο θα πιστοποιείται η αρτιότητα, ασφάλεια, λειτουργικότητα και αξιοπιστία των συστημάτων του Βασικού Έργου.
Επίσης, θα πρέπει να έχει προσληφθεί και εκπαιδευτεί το προσωπικό που προβλέπεται για το βασικό έργο, ενώ θα πρέπει να έχει πιστοποιηθεί και η επάρκεια του προβλεπόμενου προσωπικού.
Πέραν αυτών, θα πρέπει να έχουν εγκριθεί τα προγράμματα λειτουργίας και συντήρησης, να έχει δοκιμαστεί και τεθεί σε λειτουργία το Πληροφορικό Σύστημα ΙΤ/ERP, να έχουν εγκριθεί τα εγχειρίδια που αφορούν την ασφαλή λειτουργία, την διαχείριση ποιότητας και την περιβαλλοντική παρακολούθηση κ.αλ., να έχουν υπογραφεί τυχόν συμβάσεις του αναδόχου με υπεργολάβους, να έχει εγκριθεί ο Κανονισμός Λειτουργίας και Συντήρησης , μία μακριά σειρά προαπαιτούμενων που ορίζονται σαφώς και επί τη βάσει χρονοδιαγράμματος.
Σε εξέλιξη βρίσκεται μεγάλος αριθμός ενεργειών και διαδικασιών, με στόχο η βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης, με απόλυτη ασφάλεια, να τεθεί σε λειτουργία το Νοέμβριο του 2024.