ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Μετρό Θεσσαλονίκης: Η πόλη θα ζήσει τη μεγαλύτερη αναβάθμιση της δημόσιας συγκοινωνίας

MakThes Team02 Νοεμβρίου 2024

Της Γεωργίας Αϋφαντοπούλου

Διευθύντριας ερευνών Ινστιτούτου Μεταφορών ΕΚΕΤΑ, αντιπρόεδρος του Συνδέσμου του Ευρωπαϊκού Κόμβου Καινοτομίας για την Αστική Κινητικότητα, EIT Urban Mobility Association



Η λειτουργία του Μετρό έχει την ικανότητα να προκαλέσει σημαντικές θετικές αλλαγές στο σύστημα Μεταφορών και Κινητικότητας της Θεσσαλονίκης.

1. Η πόλη θα ζήσει τη μεγαλύτερη εμπειρία αναβαθμισμένης, βιώσιμης, αξιόπιστης και μοντέρνας κινητικότητας με δημόσια συγκοινωνία. Μία πρόταση για τεράστια αλλαγή παραδείγματος στην καθημερινή μετακίνηση των πολιτών θα είναι διαθέσιμη στην πόλη. Η εμπειρία αλλαγής θα είναι σαν αυτή που έζησαν οι πολίτες όταν η νέα παραλία της Θεσσαλονίκης δόθηκε στη χρήση τους. Το αίσθημα επανάκτησης του δημοσίου χώρου τότε και του δημοσίου δικτύου και χώρου τώρα με το Μετρό θα τονώσει το αίσθημα των πολιτών για βελτίωση της καθημερινότητας της ζωής τους.

2. Το Μετρό θα αποκαταστήσει την εμπιστοσύνη των μετακινούμενων στις δημόσιες συγκοινωνίες και σταδιακά θα πείσει για την μη χρήση του ΙΧ από και προς τις περιοχές επιρροής της γραμμής του.

Μείωση των ΙΧ και του CO2

3. Τουλάχιστον το 35% των οχημάτων που κινούνται στους άξονες Καραμανλή Παπαναστασίου και Εγνατία στις ώρες αιχμής θα μειωθούν, όταν οι μετακινούμενοι με ΙΧ πολίτες επιλέξουν το Μέτρο που θα τους παρέχει πολύ καλή πρόσβαση στους προορισμούς τους στο κέντρο της πόλης. Αν και θα υπάρχουν θετικές επιπτώσεις στην κυκλοφορία και σε άξονες όπως η Τσιμισκή και η Βασιλίσσης Όλγας, οι σημαντικές μειώσεις οχημάτων σε άλλους άξονες αναμένονται μετά τη λειτουργία της γραμμής προς την Καλαμαριά.

4. Η μείωση των ρύπων που θα επιτευχθεί θα ικανοποιήσει περίπου το 3,5% του στόχου μείωσης του CO2 του δήμου της Θεσσαλονίκης από τις μεταφορές που έχει τεθεί στο action plan του για την κλιματική ουδετερότητα μέχρι το 2030. Ένα ποσοστό που θα αυξηθεί σημαντικά μετά την λειτουργία της επέκτασης του μέτρο.

Οι περιοχές που θα επιβαρυνθούν

5. Οι μετακινούμενοι από όλα τα δημοτικά διαμερίσματα του δήμου της Θεσσαλονίκης θα προσπαθούν να προσεγγίσουν τον πλησιέστερο σταθμό του μέτρο, ως εκ τούτου:

* Το δίκτυο ασφαλούς κίνησης πεζών, που πρότεινε το ΙΜΕΤ στο Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας Θεσσαλονίκης και τέμνει τους μεγάλους άξονες, πρέπει να λειτουργήσει εξαιρετικά, με έμφαση στην αναβάθμιση στις διαβάσεις πεζών με διαγραμμίσεις, προστατευμένες φάσεις πεζών στους σηματοδότες και ειδικό ηλεκτρονικό εξοπλισμό φωτισμού και διαχείρισης διαβάσεων.

* Οι κάθετοι άξονες προς τους βασικούς σταθμούς του μέτρο θα επιβαρυνθούν κυκλοφοριακά στην αρχή, αν οι κάθετες στο θαλάσσιο μέτωπο λεωφορειακές γραμμές δεν αναδιαρθρωθούν και λειτουργήσουν ικανοποιητικά για να εξυπηρετήσουν αυτή τη ζήτηση.

* Οι περιοχές στα άκρα του μέτρο θα επιβαρυνθούν από αυξημένη ζήτηση για στάθμευση παρά την οδό και εκτός οδού ( park & ride). Χαρίλαου, Βούλγαρη, Νέα Ελβετία θα δεχθούν τη μεγαλύτερη πίεση. Το κόστος στάθμευσης στα πάρκινγκ περιφερειακά (δυτικά και ανατολικά) θα αυξηθεί. Δυτικά αντίστοιχα, περιοχές γύρω από τον σιδηροδρομικό σταθμό και εκατέρωθεν της οδού Λαγκάδα, στη πρόσβασή της στον κόμβο Βαρδαρίου, θα έχουν αντίστοιχες πιέσεις για στάθμευση και μετεπιβίβαση. Σε αυτή την περιοχή μόνο οι express λεωφορειακές γραμμές σύνδεσης των δυτικών δήμων με τον σιδηροδρομικό σταθμό μπορούν να δώσουν λύση.

* Οι πολίτες πρέπει γρήγορα να ενημερωθούν για τις συνθήκες κυκλοφορίας και στάθμευσης στις περιοχές των σταθμών ώστε να μην επιλέξουν τη προσέγγιση των σταθμών με αυτοκίνητο.

Μικροκινητικότητα και συνδυασμένες μεταφορές

6. Η μικροκινητικότητα και η ποδηλασία στο αρχικό και τελικό μίλι (προς και από τους σταθμούς του Μετρό) θα αυξηθεί θεαματικά, προσφέροντας χαμηλού κόστους και πράσινη μετακίνηση στους νέους της πόλης και όσους αισθάνονται νέοι!

7. Το διάστημα αμέσως μετά την λειτουργία του Μετρό θα απαιτηθεί παρακολούθηση του όλου συστήματος κινητικότητας της πόλης και ειδικά των δημοσίων συγκοινωνιών. Άμεσες διορθωτικές παρεμβάσεις για την καλύτερη συνδυασμένη λειτουργία λεωφορείου και Μετρό, χώρων στάθμευσης περιφερειακά και συστημάτων διευκόλυνσης park & ride, υποδομών ασφαλούς κίνησης ποδηλάτων και μικροκινητικότητας.

Για όλα αυτά το ΙΜΕΤ είναι έτοιμο να υποστηρίξει τους φορείς, την πόλη και τους πολίτες στη μετάβαση σε μια καλύτερη περίοδο βιώσιμης και έξυπνης κινητικότητας. Το Μετρό είναι εδώ για να αλλάξει τον τρόπο που μετακινούμαστε και καμία δικαιολογία ποια δεν υπάρχει για να καθυστερούμε αποφάσεις βιώσιμης κινητικότητας, περιβαλλοντικά φιλικών αστικών διανομών και απόδοσης του δημοσίου χώρου και του δρόμου στους πολίτες για την βελτίωση της ποιότητας της ζωής τους και τη βιώσιμη ανάπτυξη της πόλης.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 26-27.10.2024

This page might use cookies if your analytics vendor requires them.