Τα μεγάλα «κεφάλια» της ιταλικής ATM και της γαλλικής ΕGIS, των δύο εταιρειών που ένωσαν δυνάμεις και μέσω της ΤΗΕΜΑ, θα διαχειρίζονται για 11 χρόνια το Μετρό Θεσσαλονίκης, έρχονται σε μία επίσκεψη αστραπή στην πόλη, για να γνωρίσουν τους τοπικούς φορείς και να δούνε από κοντά την πρόοδο των κατασκευαστικών εργασιών.
Σύμφωνα με πληροφορίες του makthes.gr, στη Θεσσαλονίκη πρόκειται να έρθουν το Σάββατο 9 Σεπτεμβρίου, δηλαδή την ημέρα εγκαινίων της 87ης ΔΕΘ η πρόεδρος της Αzienda Trasporti Milanesi ( ATM) Gioia Ghezzi και ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Αrrigo Giana, ενώ τον όμιλο της EGIS θα εκπροσωπεί ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Consulting & Operations Egis Group, Renaud Beziade.
H έλευση των μάνατζερς των δύο εταιρειών, στη συγκεκριμένη χρονική στιγμή, φυσικά και δεν είναι τυχαία. Συμπίπτει με τα εγκαίνια της ΔΕΘ, ενώ αρχικά σχεδιαζόταν και η υπογραφή της σύμβασης μεταξύ THEMA και Ελληνικό Μετρό Α.Ε., κάτι που όμως δεν θα συμβεί στη συγκεκριμένη χρονική στιγμή, επειδή ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο, ο προσυμβατικός έλεγχος.
Εν τούτοις, ο χρόνος υπογραφής της σύμβασης, είναι πολύ κοντά, ενώ με την υπογραφή του ΣΔΙΤ ξεκινάει και η κρίσιμη περίοδος της προετοιμασίας για την εμπορική λειτουργία της βασικής γραμμής και, στη συνέχεια, της επέκτασης προς Καλαμαριά. Άλλωστε μέσα στο Σεπτέμβριο, πρόκειται να αρχίσουν και τα τακτικά δοκιμαστικά δρομολόγια των συρμών, σε όλο το μήκος της γραμμής, έως το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό.
Οι επικεφαλείς των δύο εταιρειών, όπως πληροφορείται το makthes.gr, θα παρακολουθήσουν την ομιλία του πρωθυπουργού στα εγκαίνια της ΔΕΘ ενώ θα έχουν και τη δυνατότητα να επισκεφθούν το έργο, το οποίο πλησιάζει στην ολοκλήρωση της κατασκευής του.
Οπωσδήποτε ξεχωριστό ενδιαφέρον για τους επικεφαλής των ΑΤΜ και EGIS, πέραν του Κέντρου Ελέγχου και Λειτουργίας, θα έχουν οι δύο σταθμοί που φιλοξενούν σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα και ουσιαστικά θα αποτελέσουν μουσεία στο κέντρο της πόλης, οι σταθμοί «Αγία Σοφία» και «Βενιζέλου».
Κόσμημα ο σταθμός «Αγία Σοφία»
Μάλιστα στην «Αγία Σοφία», δουλεύουν σε καθημερινή βάση, σε βάρδιες, περισσότερα από 200 άτομα, προκειμένου να ολοκληρωθούν οι εργασίες των αρχιτεκτονικών τελειωμάτων του σταθμού, αλλά και ανάδειξης του αρχαιολογικού χώρου, στον οποίο, βορείως της οδού Εγνατίας, τοποθετείται το μόνιμο στέγαστρο.
Για τους δύο σταθμούς, που φιλοξενούν σημαντικό μέρος των ευρημάτων που έφερε στο φως η αρχαιολογική έρευνα, η Ελληνικό Μετρό Α.Ε., επέλεξε, με τη συνδρομή της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, ειδικά υλικά για τα αρχιτεκτονικά τελειώματα, προκειμένου η σύγχρονη κατασκευή να εναρμονίζεται με τις αρχαιότητες .
Έτσι, ο σταθμός «Αγία Σοφία», ντύνεται με έναν πανέμορφο συνδυασμό μαύρου, βαθυκόκκινου γρανίτη και φύλλων etalbond, ενώ η προσοχή στη λεπτομέρεια είναι τέτοια, που στα σκαλοπάτια, όπως μαθαίνουμε, τα πατήματα είναι από ματ μαύρο γρανίτη και τα ρίχτια από γυαλιστερό.
Στην «Αγία Σοφία», σταθμό που φθάνει σε βάθος 29 μέτρων από το φυσικό έδαφος, υπογείως της Εγνατίας οδού, έχουν ήδη τοποθετηθεί οι θύρες ασφαλείας στο επίπεδο -3, δηλαδή στο επίπεδο της αποβάθρας, έχουν τοποθετηθεί τα Η/Μ συστήματα, ενώ ξεκινάει και η τοποθέτηση των ακυρωτικών μηχανημάτων/ηλεκτρονικών πυλών διέλευσης των επιβατών.
Στο περιβάλλοντα χώρο, προχωράει η διαμόρφωση της Πλατείας Μακεδονομάχων.
Να σημειωθεί ότι στο επίπεδο -1, δηλαδή στο επίπεδο των εκδοτηρίων, θα τοποθετηθούν ειδικές προθήκες εντός των οποίων θα εκτίθενται αρχαιολογικά ευρήματα που αποκαλύφθηκαν κατά την ανασκαφή.
Στο μεταξύ, στο σταθμό «Βενιζέλου», προχωρά η τοποθέτηση των θυρών ασφαλείας (PSD) στις αποβάθρες προκειμένου να αρχίσουν τα δοκιμαστικά δρομολόγια.
Κρίνοντας από τη διαμόρφωση του αρχαιολογικού χώρου στο σταθμό «Αγία Σοφία», τόσο νοτίως της οδού Εγνατίας, όσο και βορείως, γίνεται σαφές ότι η Θεσσαλονίκη αποκτά ένα έργο υποδομής, κόσμημα για το κέντρο της πόλης.
Πάνω από 170 εκατ. στην αρχαιολογική έρευνα
Αναφέρεται ότι για την αρχαιολογική έρευνα, που άρχισε το 2006 και η οποία απέδωσε περισσότερα από 300.000 ευρήματα, επενδύθηκαν άνω των 170 εκατ. ευρώ, ποσό στο οποίο περιλαμβάνεται και το κόστος πλήθους μελετών, μεταξύ αυτών των μελετών για το μουσείο που θα δημιουργηθεί στο σημείο του cross over, όπως και για την αποκατάσταση του τεμένους Χαμζά Μπέη, του γνωστού ως Αλκαζάρ.
Η Θεσσαλονίκη, οφείλει στην κατασκευή του Μετρό, τη δημιουργία σταθμών – μουσείων στο ιστορικό κέντρο της πόλης, στα οποία αναδεικνύονται σημαντικότατα ευρήματα της ύστερης ρωμαϊκής και πρώϊμης βυζαντινής περιόδου, κάτι που αποτελεί γεγονός παρά τις αντιδράσεις που για χρόνια εκφράσθηκαν , για τον τρόπο κατασκευής του σταθμού «Βενιζέλου».