Ανάβουν τα φώτα αλλά και οι μηχανές στο Μετρό Θεσσαλονίκης και στην Αττικό Μετρό κινούνται πλέον με απόλυτο στόχο να ξεκινήσουν τα πρώτα δοκιμαστικά δρομολόγια των συρμών στο τέλος του μήνα ή το αργότερο τον Αύγουστο όπως προανήγγειλε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής. Είναι ένα από τα ιστορικά ορόσημα για το πολύπαθο έργο που αισίως έκλεισε τα 15 χρόνια κατασκευής.
Αυτό που έγινε γνωστό είναι πως ολοκληρώθηκε το στρώσιμο των γραμμών (επιδομή) στο τμήμα από τον σταθμό Συντριβάνι μέχρι τον τερματικό σταθμό στη Νέα Ελβετία και το Αμαξοστάσιο στην Πυλαία. Τη Δευτέρα ξεκίνησε το στρώσιμο των γραμμών και στο τμήμα Αγία Σοφία-Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός.
Σύμφωνα με το ypodomes.gr, εκτός απροόπτου, μέσα στον Αύγουστο, την ώρα που η πόλη θα αδειάζει λόγω καλοκαιρινών αδειών, οι συρμοί του Μετρό θα κινούνται σε καθημερινή βάση “σπάζοντας” μία αναμονή ετών, προετοιμάζοντας την πόλη για την μελλοντική λειτουργία του μέσου το 2023.
Πολύμηνες δοκιμές
Οι πρώτες δοκιμές θα είναι και οι πιο δύσκολες γιατί εκεί θα καταγραφούν όλες οι ατέλειες οι οποίες, βήμα-βήμα θα διορθώνονται μέχρι να ομαλοποιηθεί πλήρως το σύστημα. Πηγές κοντά στο θέμα σημειώνουν πως θα χρειαστούν μήνες μέχρι να γίνει αυτό. Συνολικά θα χρειαστούν περίπου 18 μήνες.
Για την προετοιμασία των πρώτων δοκιμών, ήδη ξεκίνησε να ρευματοδοτείται το τμήμα Ανάληψη-Αμαξοστάσιο και τις επόμενες ημέρες το ίδιο θα γίνει και στο τμήμα Συντριβάνι-Ανάληψη.
Το πρώτο βήμα για τις δοκιμές έγινε πριν λίγες ημέρες με τον έλεγχο του περιτυπώματος της πρώτης γραμμής με τον συρμό “Νο2” στη διαδρομή Συντριβάνι-Αμαξοστάσιο ο οποίος διήρκησε σχεδόν 12 ώρες.
Ουσιαστικά αυτό που έγινε ήταν να ελεγχθεί ο συρμός καθώς κινούνταν στις σήραγγες και τους σταθμούς αλλά και να εξασφαλιστεί η ομαλή κίνηση και πως δεν θα “βρει” σε κάποιο σημείο της σήραγγας ή της αποβάθρας. Σύμφωνα με πληροφορίες ο έλεγχος ολοκληρώθηκε επιτυχώς. Την ερχόμενη εβδομάδα και συγκεκριμένα στις 19 Ιουλίου, θα γίνει το ίδιο και στη δεύτερη γραμμή στο τμήμα από το Αμαξοστάσιο ως το σταθμό «Συντριβάνι», σηματοδοτώντας έτσι την εκκίνηση των δοκιμών.
Θα πρέπει να αναφέρουμε πως ολοκληρώθηκε η τοποθέτηση των θυρών ασφαλείας στις αποβάθρες όλων των σταθμών. Οι θύρες όταν θα λειτουργήσει το Μετρό, θα ανοίγουν μόνο με την έλευση και στάση του συρμού, κάνοντας το Μετρό Θεσσαλονίκης ένα από τα ασφαλέστερα στην Ευρώπη. Να θυμίσουμε πως τα έργα εκτελεί η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ-Impregilo-Hitachi.
Απόδοση τμημάτων στην πόλη
Την ίδια ώρα γίνεται μεγάλη προσπάθεια μέχρι τον Σεπτέμβριο να αποδοθούν στην πόλη τμήματα των επιφανειών των εργοταξίων των σταθμών από Παπάφη μέχρι το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό. Η αρχή θα γίνει στον σταθμό Αγία Σοφία όπου παραδίδεται στην νεά του μορφή το νότιο πεζοδρόμιο. Το Σαββατοκύριακο θα παραδοθεί τμήμα του σταθμού Δημοκρατίας και στο τέλος του μήνα το βόρειο τμήμα του εργοταξίου του Νέου Σιδηροδρομικού Σταθμού.
Από την πλευρά του ο ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό Α.Ε. Νίκος Ταχιάος, μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό της Θεσσαλονίκης Status 107.7 προανήγγειλε το άνοιγμα της οδού Βενιζέλου για τα αυτοκίνητα, μέχρι τα Χριστούγεννα.
Σύμφωνα με όσα είπε θα επιτρέπεται η διαμπερής κίνηση της Βενιζέλου, διότι αυτό που πρέπει να κατασκευαστεί τώρα είναι η πλάκα της νότιας εισόδου, δηλαδή, αν θέλετε η οροφή της εισόδου του σταθμού. “Υπολογίζουμε πως επίσης μέχρι τα Χριστούγεννα θα έχει αποκατασταθεί και η Εγνατία στο ύψος της Αγίας Σοφίας. Δηλαδή δεν θα χρειάζεται πλέον η παράκαμψη η οποία γίνεται εκεί πέρα” είπε ο κ.Ταχιάος.
Το έργο
Το Μετρό Θεσσαλονίκης είναι το μεγαλύτερο συγκοινωνιακό, αναπτυξιακό και περιβαλλοντικό έργο υποδομής που κατασκευάζεται στη χώρα μας και αφορά σε μία επένδυση που για τις δύο υπό κατασκευή γραμμές ξεπερνάει τα 1,5 δισ. ευρώ. Η ολοκλήρωσή του θα αναβαθμίσει τη Θεσσαλονίκη σε μια σύγχρονη ευρωπαϊκή πόλη, αλλάζοντας τη μορφή του αστικού τοπίου και βελτιώνοντας ριζικά την καθημερινότητα των πολιτών.
Το Μετρό Θεσσαλονίκης (βασικό έργο) έχει μήκος γραμμής 9,6 χλμ., 13 σύγχρονους σταθμούς και ένα αμαξοστάσιο, συνολικής έκτασης 55 στρεμμάτων, στην περιοχή της Πυλαίας.
Προβλέπεται να έχει 18 υπέρ-αυτόματους driverless συρμούς τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενους και συστήματα αυτόματων θυρών επί των αποβάθρων κάθε σταθμού για καλύτερη εξυπηρέτηση και μέγιστη ασφάλεια του επιβατικού κοινού.
Με την ολοκλήρωση της κατασκευής του βασικού έργου και της επέκτασης προς Καλαμαριά, αναμένεται να εξυπηρετούνται καθημερινά 313.000 επιβάτες. Επιπροσθέτως, με τη λειτουργία του έργου στο σύνολό του, θα κυκλοφορούν καθημερινά περίπου 57.000 ΙΧ οχήματα λιγότερα, επιφέροντας αντίστοιχα μείωση των ρύπων CO2 κατά 212 τόνους ημερησίως.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ενσωματώνοντας στην κατασκευή του τα πιο σύγχρονα τεχνολογικά δεδομένα σε συνδυασμό με τις πιο απαιτητικές προδιαγραφές ποιότητας και λειτουργικότητας, το Μετρό της Θεσσαλονίκης αναμφισβήτητα θα αποτελέσει το πιο σύγχρονο Μετρό στην Ευρώπη.
Οι σταθμοί του βασικού έργου
ΝΕΟΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ
ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ
ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ
ΣΙΝΤΡΙΒΑΝΙ / ΕΚΘΕΣΗ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ
ΠΑΠΑΦΗ
ΕΥΚΛΕΙΔΗ
ΦΛΕΜΙΓΚ
ΑΝΑΛΗΨΕΩΣ
25ΗΣ ΜΑΡΤΙΟΥ
ΒΟΥΛΓΑΡΗ
ΝΕΑ ΕΛΒΕΤΙΑ
Για το Μετρό της Θεσσαλονίκης εργάζονται καθημερινά περισσότερα από 650 άτομα διαφόρων ειδικοτήτων, ενώ η ανάδοχος κοινοπραξία έχει αναπτύξει συνολικά 16 εργοταξιακούς χώρους στην πόλη.