Κόντρα στην πανδημία και τις επιπτώσεις του κορονοϊού, την ενεργειακή κρίση και την αύξηση του κόστους των υλικών κατασκευής που προφανώς έχουν επηρεάσει το σύνολο των δραστηριοτήτων παγκοσμίως, άρα και το έργο κατασκευής του Μετρό Θεσσαλονίκης, μέχρι στιγμής οι εργασίες που πραγματοποιούνται βρίσκονται εντός χρονοδιαγράμματος και το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη του 2023. Παράλληλα με την απομάκρυνση των λαμαρινών, με τελευταίες στην οδό Μαρτίου, που «έκρυψαν» εντός τους ακόμα και για δεκαετία ολόκληρες γειτονιές και σημεία της πόλης όπου κατασκευάζονται σταθμοί του έργου, βρίσκονται σε εξέλιξη κάθε λογής εργασίες σε σταθμούς αλλά και το κεντρικό αμαξοστάσιο στην Πυλαία, ενώ σε καθημερινή βάση το Μετρό... τρέχει στις ράγες, καθώς πραγματοποιούνται τα δοκιμαστικά δρομολόγια. Τα δρομολόγια Συντριβάνι-αμαξοστάσιο Πυλαίας είναι καθημερινά από τον Αύγουστο 2021. Το πρόγραμμα των δοκιμαστικών δρομολογίων παρακολουθείται σε εβδομαδιαία βάση.
Την περασμένη Δευτέρα, δόθηκε στην κυκλοφορία τμήμα των οδών Σόλωνος και Χαλκιδικής στην περιοχή της Μαρτίου, στα ανατολικά της Θεσσαλονίκης, μετά από δέκα και πλέον χρόνια, έπειτα από την απελευθέρωση του εργοταξίου του Μετρό που είχε στηθεί για τις ανάγκες κατασκευής του ομώνυμου σταθμού. Η απομάκρυνση των λαμαρινών έδωσε «ανάσα» στην ταλαιπωρημένη από πολλές απόψεις περιοχή. Οι πεζοί μπορούν και πάλι να περπατούν στα πεζοδρόμια που είχαν... καταληφθεί τα τελευταία χρόνια και καταστήματα και είσοδοι οικοδομών... ανέπνευσαν. «Βαδίζουμε με πολύ μεγάλη συνέπεια στην υποχρέωση που έχει αναλάβει η Αττικό Μετρό ΑΕ απέναντι στην πόλη ότι πολύ γρήγορα θα αποδώσει όλα τα επίπεδα οδού που είναι κατειλημμένα από εργοτάξια και είναι εφικτό να παραδοθούν σε χρήση» τόνισε σε σχετικές δηλώσεις του ο πρόεδρος της «Αττικό Μετρό ΑΕ», Νίκος Ταχιάος.
Σύμφωνα με τους προγραμματισμούς της εταιρείας σταδιακά αναμένεται να ανοίξουν όλα τα εργοτάξια και να αποδοθούν δρόμοι και πεζοδρόμια αναπλασμένοι. Υπενθυμίζεται πως η συνολική επένδυση του έργου που έχει ταλαιπωρήσει τους Θεσσαλονικείς και την πόλη τις τελευταίες δεκαετίες, ανέρχεται σε 1,5 δισεκατομμύριο ευρώ. Η βασική γραμμή του Μετρό έχει μήκος γραμμής 9,6 χλμ., διαθέτει 13 σύγχρονους σταθμούς και ένα Αμαξοστάσιο, συνολικής έκτασης 55 στρεμμάτων. Οι υπερ-αυτόματοι συρμοί είναι τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενοι και διαθέτουν συστήματα αυτόματων θυρών επί των αποβάθρων κάθε σταθμού για καλύτερη εξυπηρέτηση και μέγιστη ασφάλεια του επιβατικού κοινού. Η χωρητικότητα του κάθε συρμού είναι 450 άτομα, ενώ υπολογίζεται πως η μέγιστη ικανότητα μεταφοράς επιβατών είναι 18.000 επιβάτες ανά ώρα και ανά κατεύθυνση. Υπολογίζεται πως καθημερινά 250.000 επιβάτες θα χρησιμοποιούν το Μετρό για τις μετακινήσεις τους.
Η πρόοδος των έργων
Σύμφωνα με πληροφορίες μέχρι σήμερα το συνολικό ποσοστό υλοποίησης οικονομικού αντικειμένου της σύμβασης ανέρχεται στο 85% και το ποσοστό προόδου των εργασιών πολιτικού μηχανικού είναι περίπου 97.5%. Το ποσοστό προόδου των αρχιτεκτονικών εργασιών είναι 79% και ηλεκτρολογικών και μηχανικών εργασιών σε ποσοστό 71%. Οι αρχαιολογικές εργασίες έχουν ολοκληρωθεί σε όλες τις θέσεις του έργου, πλην του σταθμού Βενιζέλου, με τα στελέχη του υπουργείο Υποδομών να εκτιμούν πως ο εν λόγω σταθμός θα κατασκευαστεί μέχρι τα τέλη του 2022.
Παράλληλα, όπως ανακοίνωσε ο κ. Ταχιάος κατά τα... αποκαλυπτήρια στο σταθμό «25η Μαρτίου», εντός του τρέχοντος μήνα ξεκινούν οι εργασίες στο μεγαλύτερο τμήμα του σταθμού της Βενιζέλου, οι οποίες αφορούν την κατασκευή του ίδιου του σταθμού, παράλληλα με κάποιες εκκρεμείς αρχαιολογικές εργασίες που επιβλέπει το υπουργείο Πολιτισμού και αναμένεται να ολοκληρωθούν το προσεχές διάστημα. Αναφορικά με το άνωθεν της Εγνατίας τμήμα της οδού Βενιζέλου ο κ. Ταχιάος παραδέχτηκε ότι υπάρχουν εκκρεμείς αρχαιολογικές εργασίες. «Εκεί πρέπει να γίνει μία ανασκαφή. Το θέμα είναι ότι είναι πάρα πολύ δύσκολο για την αρχαιολογική υπηρεσία να εποπτεύει παράλληλα δύο ανασκαφές. Αυτό μας έχει οδηγήσει σε μία μικρή καθυστέρηση για την οποία οφείλουμε να απολογηθούμε αλλά είναι ανωτέρα βία. Ο στόχος μας είναι μέχρι τέλους του έτους να έχουμε αποδώσει σε χρήση μία λωρίδα κυκλοφορίας στο πάνω τμήμα της Βενιζέλου, διότι προφανώς πρέπει να κατασκευαστεί και η δεύτερη είσοδος του σταθμού. Καταλαβαίνω ότι εκεί οι κάτοικοι διαμαρτύρονται και δικαίως αλλά είναι καθυστερήσεις εκτός της επιθυμίας της Αττικό Μετρό». Εκτιμάται πως λωρίδα κυκλοφορίας για άνοδο προς την Αγίου Δημητρίου θα δοθεί στην κυκλοφορία τα Χριστούγεννα.
Αναφορικά με τον σταθμό της Αγίας Σοφίας επισήμανε ότι γίνονται σημαντικές παρεμβάσεις στο κομμάτι άνωθεν της Εγνατίας, ώστε όπως είπε να ολοκληρωθεί η μορφή του αρχαιολογικού σκάμματος, για να αποτελέσει τμήμα της πλατείας Μακεδονομάχων η οποία θα αποδοθεί στον κόσμο σε συνέχεια του άξονα της Αγίας Σοφίας.
«Προχωράμε επίσης μία επιπλέον ανασκαφή που πρέπει να γίνει για να ολοκληρωθεί το σκάμμα που θα παραμείνει ανοιχτό και συγχρόνως κάνουμε τις μελέτες για την ανάπλαση της πλατείας Μακεδονομάχων. Στο εσωτερικό του ο Σταθμός Αγίας Σοφίας έχει ολοκληρωθεί σε μεγάλο βαθμό» λέει στην «ΜτΚ» ο κ. Ταχιάος και συμπληρώνει πως οι εκκρεμότητες στους υπολοίπους σταθμούς πλην της Βενιζέλου είναι λίγες.
Δοκιμές εδώ και ένα χρόνο
Σύμφωνα με πληροφορίες της «ΜτΚ» σε πρόσφατη συνεδρίασή του το διοικητικό συμβούλιο της «Αττικό Μετρό ΑΕ» αποφάσισε την παράταση του χρόνου ολοκλήρωσης του έργου μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2023. «Βρισκόμαστε σε φάση ολοκλήρωσης. Όλοι οι δρόμοι σταδιακά επιστρέφουν στην προ εργασιών περίοδο, ενώ εδώ και περίπου ένα χρόνο πραγματοποιούνται δοκιμαστικά δρομολόγια» υποστηρίζει στη «ΜτΚ» στέλεχος της εταιρείας. Σύμφωνα με πληροφορίες τα δοκιμαστικά δρομολόγια είναι καθημερινά και αναμένεται να γίνουν χιλιάδες μέχρι τη στιγμή που θα ανέβει στο Μετρό ο πρώτος επιβάτης, καθώς θα λειτουργεί χωρίς οδηγό, επομένως θα πρέπει να προβλεφθούν μέχρι και οι παραμικρές λεπτομέρειες. Σημειώνεται πως το Μετρό Θεσσαλονίκης αναμένεται να είναι ένα από τα πιο σύγχρονα της Ευρώπης, καθώς έχει προβλεφθεί να λειτουργεί με τελευταίας τεχνολογίας και πρωτοπόρα συστήματα. Εκτιμάται πως από τον Φεβρουάριο 2023 τα δοκιμαστικά δρομολόγια θα φτάσουν μέχρι το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό και θα συμπεριλάβουν και τον σταθμό Βενιζέλου.
«Το έργο θα γίνει κανονικά εντός χρόνου. Έχει προχωρήσει πολύ το έργο. Οι δοκιμαστικές διαδρομές που γίνονται θα συνεχιστούν το επόμενο διάστημα» σχολιάζει ο κ. Ταχιάος.
Αμαξοστάσιο: Κτίριο πρωτοποριακό
Το Αμαξοστάσιο στην Πυλαία είναι ένα από τα μεγαλύτερα κτιριακά συγκροτήματα στην πόλη με αρχιτεκτονική άποψη. Εκεί θα χτυπά η «καρδιά» του Μετρό Θεσσαλονίκης, ενώ οι εικόνες που έχουν δοθεί στη δημοσιότητα παραπέμπουν σε ένα υπερσύγχρονο κτίριο. Στο κτίριο στεγάζεται το Κέντρο Ελέγχου, ενώ πρόσφατα τοποθετήθηκαν και όλα τα σχετικά έπιπλα και εξοπλισμός. Στο κτίριο φυλάσσονται οι 18 συρμοί του Μετρό Θεσσαλονίκης, με τον τελευταίο να καταφτάνει στην πόλη πριν από λίγους μήνες. Σύμφωνα με πληροφορίες σε ό,τι αφορά τις ηλεκτρολογικές εργασίες που προβλέπονται βάσει μελέτης, αυτές έχουν υλοποιηθεί σε ποσοστό 67%. Οι υπόλοιπες εργασίες βρίσκονται επίσης σε τελικό στάδιο, έχουν τοποθετηθεί οι ράγες και πραγματοποιούνται βαφές. Στα τέλη του καλοκαιριού μάλιστα εκτιμάται πως θα μεταφερθούν εκεί τα γραφεία της εταιρείας. Την ίδια ώρα, προχωρά και ο διαγωνισμός για την προμήθεια επιπλέον 15 συρμών, έξι από τους οποίους θα τοποθετηθούν στην βασική γραμμή και εννέα στην επέκταση της Καλαμαριάς.
Σε ό,τι αφορά την κατασκευή της επιδομής των γραμμών (ράγες) έχει ολοκληρωθεί πλην του σταθμού της Βενιζέλου. Στο υπόλοιπο έργο οι εργασίες έχουν ολοκληρωθεί, ενώ το επόμενο διάστημα αναμένεται να ολοκληρωθούν και στην επέκταση της Καλαμαριάς.
Στο μεταξύ, η Αττικό Μετρό ΑΕ, σύμφωνα με πληροφορίες, συνεχίζει τις ενέργειες προετοιμασίας διεθνούς διαγωνισμού για τη σύναψη σύμβασης ΣΔΙΤ με τίτλο «Λειτουργία/Συντήρηση του δικτύου του Μετρό Θεσσαλονίκης» δηλαδή διαγωνιστική διαδικασία, προκειμένου να προσλάβει Ιδιώτη-Φορέα Λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης, για πρώτη φορά στα Ελληνικά δεδομένα. Σήμερα, έχει οριστικοποιηθεί η μορφή και το περιεχόμενο της αίτησης προς την Ειδική Γραμματεία ΣΔΙΤ και αναμένεται να κατατεθεί το αμέσως προσεχές διάστημα προς έγκριση.
Σχετικά με τους σταθμούς του έργου, πλην του πολύπαθου σταθμού της Βενιζέλου, πληροφορίες θέλουν οι υπόλοιποι δώδεκα να βρίσκονται σε φάση ολοκλήρωσης.
Η πορεία των εργασιών
Αναλυτικά, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας η πορεία των εργασιών στους σταθμούς (πλην Βενιζέλου και Αγίας Σοφίας που αναφέρθηκαν παραπάνω) έχουν ως εξής:
Σταθμός Ν.Σ.Σ.: Σε εξέλιξη βρίσκονται εργασίες τελικής αποκατάστασης επιφανείας οδού στην περιοχή της νότιας πρόσβασης, ορθομαρμαρώσεων στο κεντρικό κλιμακοστάσιο από το επίπεδο έκδοσης εισιτηρίων στην αποβάθρα καθώς και προκαταρκτικές εργασίες εγκατάστασης των αυτόματων θυρών αποβαθρών στην πλευρά της τροχιάς 1.
Σταθμός «Δημοκρατίας»: Οι εργασίες εγκατάστασης των αυτόματων θυρών αποβαθρών βρίσκονται στο στάδιο της ολοκλήρωσης. Βρίσκονται, επίσης, σε εξέλιξη εργασίες τοποθέτησης ηχοαπορροφητικών επενδύσεων στα επίπεδα -1 και τροχιών, τοποθέτησης των επενδύσεων και συναρμολόγηση των εσωτερικών κυλιομένων κλιμάκων, καθώς και εργασίες εγκατάστασης σχαρών καλωδίων στον σταθμό και στις σήραγγες προς τον σταθμό «Βενιζέλου».
Σταθμός «Σιντριβάνι»: Ολοκληρώθηκαν οι εργασίες εγκατάστασης του κεντρικού πίνακα πυρανίχνευσης. Σε εξέλιξη βρίσκονται εργασίες ξηράς δόμησης στους χώρους αερισμού στα επίπεδα -2 και -3, επένδυσης των μετωπικών τοίχων της αποβάθρας με αδιάτρητα μεταλλικά πανέλα, εγκατάστασης εξοπλισμού τηλεπικοινωνιών στους χώρους κοινού (κάμερες, μεγάφωνα κ.λπ.), καθώς και εργασίες εγκατάστασης στομίων αεραγωγών του συστήματος αερισμού / κλιματισμού.
Σταθμός «Πανεπιστήμιο»: Βρίσκονται σε εξέλιξη εργασίες καλωδιώσεων και συνδέσεων του συστήματος φωτισμού.
Σταθμός «Παπάφη»: Σε εξέλιξη βρίσκονται εργασίες κατασκευής ψευδοροφών στις προσβάσεις, στο κεντρικό κλιμακοστάσιο και την αποβάθρα και εργασίες εγκατάστασης εξοπλισμού τηλεπικοινωνιών στους χώρους κοινού (κάμερες, μεγάφωνα κ.λπ.).
Σταθμός «Ευκλείδης»: Ολοκληρώθηκαν οι εργασίες τοποθέτησης των βιομηχανικών ρολών ασφαλείας στις προσβάσεις. Βρίσκονται σε εξέλιξη εργασίες τοποθέτησης του υποσκελετού ανάρτησης των αδιάτρητων μεταλλικών πανέλων επένδυσης των μετωπικών τοίχων της αποβάθρας, κατασκευής ψευδοροφών στην αποβάθρα καθώς και προπαρασκευαστικές εργασίες για την κατασκευή δείγματος του στεγάστρου της εισόδου 1.
Σταθμός «Φλέμινγκ»: Σε εξέλιξη βρίσκονται εργασίες επένδυσης της αποβάθρας με πλάκες γρανίτη, τοποθέτησης σκελετού ανάρτησης ψευδοροφής τσιμεντοσανίδας στην κεντρική είσοδο, τοποθέτησης υποσκελετού ανάρτησης πανέλων επένδυσης αλουμινίου, καθώς και εργασίες εγκατάστασης του συστήματος πυρανίχνευσης και του συστήματος ελέγχου πρόσβασης και μη εξουσιοδοτημένης εισόδου.
Σταθμός «Ανάληψη»: Βρίσκονται σε εξέλιξη εργασίες αποκατάστασης στην επιφάνεια, επένδυσης της αποβάθρας με πλάκες γρανίτη, καθώς και εργασίες συνδέσεων του εξοπλισμού του συστήματος αυτόματου ελέγχου κτηρίου.
Σταθμός «25ης Μαρτίου»: Ολοκληρώθηκαν οι εργασίες τοποθέτησης των υπερυψωμένων δαπέδων στους χώρους της αίθουσας σταθμάρχη και του εκδοτηρίου εισιτηρίων. Βρίσκονται σε εξέλιξη εργασίες εγκατάστασης αεραγωγών και εξοπλισμού αερισμού σηράγγων και αερισμού / κλιματισμού, υδραυλικών συνδέσεων αντλιοστασίου, εγκατάστασης του συστήματος πυρανίχνευσης, καθώς και εργασίες συνδέσεων του εξοπλισμού του συστήματος αυτόματου ελέγχου κτηρίου.
Σταθμός «Βούλγαρη»: Ολοκληρώθηκαν οι εργασίες τοποθέτησης του υποσκελετού ανάρτησης των αδιάτρητων μεταλλικών πανέλων επένδυσης των μετωπικών τοίχων της αποβάθρας. Βρίσκονται σε εξέλιξη εργασίες συνδέσεων του εξοπλισμού του συστήματος αυτόματου ελέγχου κτηρίου, εγκατάστασης του συστήματος πυρανίχνευσης, καθώς και εργασίες κατασκευής γειώσεων εξοπλισμού.
Σταθμός «Νέα Ελβετία»: Ολοκληρώθηκε η κατασκευή των υπερυψωμένων δαπέδων στους τεχνικούς χώρους εξοπλισμού θυρών αποβαθρών, συστημάτων αδιάλειπτης παροχής ισχύος και αίθουσας σταθμάρχη. Βρίσκονται σε εξέλιξη εργασίες ορθομαρμάρωσης στην είσοδο 2 και τοποθέτησης υπερυψωμένου δαπέδου στον υποσταθμό φωτισμού και βοηθητικής ισχύος.
Γ. Καραγιάννης: Η Θεσσαλονίκη θα είναι μία μητρόπολη των Βαλκανίων
Μιλώντας στη «ΜτΚ» ο υφυπουργός Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης δήλωσε: «Το Μετρό Θεσσαλονίκης έχει πλέον ορατό ορίζοντα ολοκλήρωσης το τέλος του 2023, με απόλυτο σεβασμό όλων των αρχαιοτήτων. Η εξέλιξή του είναι ορατή και στην καθημερινότητα των κατοίκων που πλέον βλέπουν να απελευθερώνονται από λαμαρίνες χώροι οι οποίοι για πολλά χρόνια παρέμεναν αποκλεισμένοι. Ήδη, έχει ολοκληρωθεί η παραλαβή των 18 υπερσύγχρονων συρμών και πραγματοποιούνται δοκιμαστικά δρομολόγια, ξεκίνησε ο διαγωνισμός για επιπλέον 15, ενώ προχωρούμε και στον διαγωνισμό ΣΔΙΤ για τον Φορέα Λειτουργίας και Συντήρησης.
Τα επόμενα χρόνια η Θεσσαλονίκη θα είναι μία διαφορετική πόλη, μία μητρόπολη των Βαλκανίων και έργα όπως το Μετρό και το FlyOver θα συμβάλλουν στη μεταμόρφωσή της. Επιπλέον, ως πολιτεία πια, ξανακερδίζουμε τη σχέση εμπιστοσύνης με τους πολίτες» καταλήγει ο κ. Καραγιάννης.
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα "Μακεδονία της Κυριακής" στις 05.06.2022