«Για το αίμα, για τις μάνες, για τα νιάτα, για τους άλλους, για την ασφυξία». Κάθισε απέναντι από τον πίνακα, βιντεοσκοπούσε. Έγραφε με τον μαύρο μαρκαδόρο της και έσβηνε. Μηνύματα για το Ιράν, την πατρίδα της. Για τα τραγικά γεγονότα που συνέβησαν εκεί. Μηνύματα για όλο τον κόσμο, που υποφέρει, που πονάει. Για τα media. Και τέλος ολοκλήρωσε: «Για τον Μακρόν. Και για τους άλλους που χρειάζονται πετρέλαιο». Καταγράφει άγραφες ιστορίες γυρίζοντας την πλάτη στους θεατές.
Η Ιρανή εικαστικός Γκαζέλ που είναι χρόνια εγκατεστημένη στη Γαλλία, υπέρμαχος των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και με ενασχόληση με το μεταναστευτικό μέσα από το έργο της, άνοιξε την έκθεσή της με τίτλο «Γεωπολιτικές Αναμορφώσεις» που παρουσιάζεται στο πλαίσιο των 57ων Δημητρίων με μια peformance που είχε σαφείς αναφορές στην παγκόσμια επικαιρότητα και, φυσικά, στη χώρα της. Ο τίτλος της «Road Movie 2022».
Εξάλλου, τα έργα που φιλοξενεί η έκθεση δημιουργήθηκαν από την ίδια τους τελευταίους τρεις μήνες και είναι εμπνευσμένα από όλα όσα συνέβησαν εκεί.
Η έκθεση επρόκειτο να γίνει πριν από τον κορονοϊό όταν η καλλιτέχνης τιμήθηκε με το μετάλλιο του Ιππότη των Γραμμάτων και των Τεχνών, όπως είπε η αναπληρώτρια γενική διευθύντρια του ΜΟΜus και μέλος της επιτροπής των Δημητρίων για τα εικαστικά Μαρία Τσαντσάνογλου. Λόγω της πανδημίας δύο χρόνια το φεστιβάλ έγινε διαδικτυακά και έτσι η πρόταση επανήλθε τώρα. «Ήταν αυτή η τρομακτική συγκυρία με την κατάσταση στο Ιράν με τις διαδηλώσεις και η Γκαζέλ είχε μια δυσκολία στην αρχή λέγοντας ότι από τότε που ξεκίνησε όλο αυτό της κάνουν διαρκώς προτάσεις από μουσεία της Ευρώπης να συμμετάσχει με εκθέσεις και περφόρμανς και αρνείται διαρκώς γιατί αυτό που προτείνει είναι ο κόσμος να βγει στους δρόμους για να διαδηλώσει αν θέλει να υποστηρίξει κάτι όχι να πω κάτι εγώ, ωστόσο επειδή έχω αυτή τη δέσμευση με τη Θεσσαλονίκη θα έρθω. Δεν έδειξε ούτε ένα από τα έργα που είχε προγραμματισμένα να δείξει. Ήρθε κατευθείαν από την Τεχεράνη και όλα τα έργα της είναι καινούρια. Έχει μια μεγάλη συγκίνηση, λέει ότι είναι στρατευμένη η δουλειά της και ότι μιλώντας για όλες τις σκοτεινές στιγμές της ανθρωπότητας θέλει να τονίσει ιδιαίτερα όλο αυτό που γίνεται σήμερα στο Ιράν. Είχε άλλα έργα υπόψιν τα οποία θα τα φέρναμε από το Παρίσι. Είπε όχι και θέλησε να τα φτιάξει όλα από την αρχή», τόνισε η κ. Τσαντσάνογλου.
Από την πλευρά της η αντιδήμαρχος Πολιτισμού Μαρία Καραγιάννη μίλησε για τις ποικίλες πολιτικές και κοινωνικές ανακατατάξεις. «Το θέμα της καλλιτέχνιδος είναι λαοί in transit, άνθρωποι in transit, καλλιτέχνες in transit”.
Τέλος, ο πρόεδρος του MOMus Επαμεινώνδας Χριστοφιλόπουλος αναφέρθηκε στα ανθρώπινα δικαιώματα, που μπορούν να γίνουν το αντικείμενο συζήτησης γύρω από αυτή την έκθεση.
Την παρουσίαση της έκθεσης, που θα ολοκληρωθεί στις 10 Δεκεμβρίου έκανε από την πλευρά της Δημοτικής Πινακοθήκης Casa Bianca η Μαργαρίτα Σαλπιγγίδου.
Ποια είναι η Ghazel
H Ghazel (Γκαζέλ) αντιμετωπίζει με χιούμορ και κριτική στάση θέματα της επικαιρότητας.
Γεννήθηκε στην Τεχεράνη του Ιράν το 1966, και έχει συμμετάσχει σε πολλές διεθνείς εκθέσεις και μπιενάλε. Το 1986 έφυγε από το Ιράν για να σπουδάσει στη Γαλλία. Αφού σπούδασε κινηματογραφικές σπουδές στο Université Paul Valéry στο Montpellier και στην Ecole Supérieure des Beaux Arts of Nimes, επέστρεψε στο Πανεπιστήμιο Paul Valéry για να πάρει το Πτυχίο Κινηματογραφικών Σπουδών. Το 1997, αφού προσπάθησε να αλλάξει το μεταναστευτικό της καθεστώς από φοιτήτρια σε μόνιμη κάτοικο, έλαβε επιστολή απέλασης από τον κυβερνήτη του Languedoc - Roussillon.
Αυτό ήταν ένα σημείο καμπής τόσο στη ζωή της όσο και στην καλλιτεχνική της Ζωή.
Σήμερα το έργο της είναι ευρέως αναγνωρισμένο. Παρουσιάζει για πρώτη φορά ατομική έκθεσή της στην Ελλάδα.