ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ

«My Street»: Αντιδράσεις και προβληματισμός στην εστίαση - Πώς θα λειτουργεί η εφαρμογή

Θεολόγος Ηλιού24 Σεπτεμβρίου 2024

Από τις παραλίες και τα beach bar, στα εστιατόρια και τα καφέ μέσα στον αστικό ιστό, από τις παράνομες ομπρέλες και ξαπλώστρες, στην κατάληψη δημόσιου χώρου με τραπεζοκαθίσματα. Αυτή θα είναι η μετάβαση του «My Coast», που χρησιμοποιούσαν οι πολίτες το φετινό καλοκαίρι, στη νέα εφαρμογή «My Street». To νέο «όπλο» καταγγελιών είναι ήδη υπό κατασκευή από το υπουργείο Ψηφιακής ∆ιακυβέρνησης, ενώ σε αυτό είχε αναφερθεί και ο Κυριάκος Μητσοτάκης από το βήμα της 88ης ΔΕΘ.

Συγκεκριμένα ο πρωθυπουργός, μιλώντας για την Ελλάδα του 2027, είχε αναφέρει ότι σύντομα θα παρουσιαστεί µία πρωτοβουλία αντίστοιχη του My Coast για την προστασία του δημόσιου χώρου, ώστε η νομιμότητα να επιβάλλεται πραγματικά παντού. Σύμφωνα με πληροφορίες της «ΜτΚ» από πηγές στο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, το «My Street» αναμένεται να παρουσιαστεί σε περίπου έξι μήνες. Είναι ακόμα υπό διαμόρφωση και όλοι οι δήμοι θα χρειαστεί να ανεβάσουν δεδομένα μισθώσεων σε ειδική πλατφόρμα, ώστε να γνωρίζουν όλοι πόσα μέτρα δικαιούται κάθε επιχείρηση για χρήση τραπεζοκαθισμάτων. Σύντομα αναμένεται να πραγματοποιηθεί συνάντηση του αρμόδιου υπουργού, ∆ηµήτρη Παπαστεργίου µε τον πρωθυπουργό, ώστε να προχωρήσουν οι διαδικασίες.

Πώς θα λειτουργεί

Το «My Street» θα λειτουργεί στα πρότυπα του My Coast. Οι πολίτες θα μπορούν να κατεβάζουν την εφαρμογή στα κινητά τους και με απλά βήματα θα μπορούν να ελέγχουν τη χρήση τραπεζοκαθισμάτων εστιατορίων, καφέ και μπαρ σε κοινόχρηστους χώρους, όπως πεζοδρόμια και πλατείες. Σύμφωνα με πηγές από το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν να ανοίγουν την εφαρμογή και να εμφανίζεται στην οθόνη της συσκευής τους το πολύγωνο της παραχώρησης και τα στοιχεία της κάθε επιχείρησης. Στην περίπτωση που διαπιστώσουν αυθαίρετη κατάληψη δημόσιου χώρου, θα μπορούν να προχωρήσουν σε καταγγελίες.

Ωστόσο, υπάρχει στο τραπέζι η δημιουργία QR code που θα είναι αναρτημένα έξω από τα καταστήματα, ώστε να δίνονται άμεσα στους πολίτες πληροφορίες για την παραχώρηση δημόσιων χώρων. «Συζητιέται να δημιουργηθούν QR code και να υπάρχουν έξω από τα καταστήματα, ώστε ο πολίτης αλλά και ο ελεγκτής κάθε δήμου να μπορεί να δει τον χώρο που έχει παραχωρηθεί σε κάθε επιχείρηση» δηλώνει στη «ΜτΚ» ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εστιατορικών και Συναφών Επαγγελμάτων, Γιώργος Καββαθάς.

Η εφαρμογή δεν θα περιοριστεί σε χώρους εστίασης αλλά σε όλους όσους καταλαμβάνουν δημόσιο χώρο, ενώ θα προσφέρει και τη δυνατότητα αίτησης για ενοικίαση. «Οι πολίτες που θα έχουν στα χέρια τους την εφαρμογή, θα μπορούν να ελέγχουν οποιονδήποτε καταλαμβάνει δημόσιο χώρο, θα έχουν στοιχεία ακόμα και για μία έκθεση που διαρκεί μία ημέρα. Ωστόσο, μέσω της εφαρμογής θα μπορούν να γίνουν και online αιτήσεις για χρήση δημόσιου χώρου» αναφέρει στη «ΜτΚ» υψηλόβαθμο στέλεχος με γνώση των σχετικών διαδικασιών.

«Το δυσκολότερο κόμματι για τη δημιουργία της εφαρμογής είναι το στάδιο που όλοι οι δήμοι θα πρέπει να ‘περάσουν’ τις σχετικές πληροφορίες για τη μίσθωση των χώρων, ώστε να διαμορφωθούν τα στοιχεία της εφαρμογής» συμπληρώνει το υψηλόβαθμο στέλεχος. Πάντως, όπως επισημαίνουν από το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, στόχος είναι η απόλυτη διαφάνεια και η αίσθηση που θα έχει κάθε πολίτης, ότι μπορεί να βλέπει και να κρατάει στα χέρια του τα πάντα που σχετίζονται με το Δημόσιο.

Επιφυλακτικοί οι επιχειρηματίες

Θετικοί αλλά επιφυλακτικοί παρουσιάζονται προς το παρόν επιχειρηματίες της εστίασης, καθώς φοβούνται μήπως οι μηχανισμοί λειτουργήσουν καθ’ υπερβολή, μήπως κάποιοι πολίτες λειτουργήσουν εκδικητικά.

Οι αντιδράσεις από ιδιοκτήτες καφέ μπαρ που μιλούν στη «ΜτΚ» έγκεινται στη σχέση που μπορεί να αναπτύξουν πλέον με τους πελάτες, αλλά και στο εάν θα υπάρχει σωστή αξιολόγηση των καταγγελιών.

«Τα θέμα είναι πόσο αληθής θα είναι μία καταγγελία και κατά ποσόν οι αρμόδιες αρχές θα κάνουν αυτοψίες, ώστε να παίρνουν αποφάσεις σύμφωνα με τον νομό. Δεν με βρίσκει αντίθετο μία τέτοια πλατφόρμα που ο πολίτης θα συμμετέχει στον έλεγχο της πόλης που ζει, αλλά θέλει προσοχή», δηλώνει ο πρόεδρος της ΠΟΕΣΕ Γιώργος Καββαθάς.

Δεν είναι ασφαλής μία καταγγελία μέσω κινητού, επισημαίνει ο ιδιοκτήτης καταστήματος εστίασης στην οδό Αγίου Δημήτριου στη Θεσσαλονίκη, Κώστας Κοταργύρης. «Να λειτουργήσει η εφαρμογή, αρκεί να μην γίνονται εκδικητικές καταγγελίες και να μην καταλήξει ‘γαϊτανάκι’. Όταν γίνεται μία καταγγελία και το αρμόδιο όργανο πρέπει να πάει να το ελέγξει» τονίζει στη «ΜτΚ».

«Είμαι υπέρ κάθε νόμου που μπαίνει για τη βελτίωση της κατάστασης» δηλώνει ο επιχειρηματίας εστίασης Δημήτρης Γαλανίδης, «αρκεί μετά να γίνονται σωστά οι έλεγχοι από τις αρμόδιες αρχές και να μην γίνονται επιλεκτικά, χωρίζοντας τους ιδιοκτήτες καταστημάτων σε δύο κατηγορίες».

Όπως φαίνεται μέχρι στιγμής, οι περισσότεροι επιχειρηματίες συμφωνούν να στέλνουν οι πολίτες τις καταγγελίες μέσω της εφαρμογής αλλά ζητούν εν συνεχεία την αρμόζουσα μεταχείριση από τα ελεγκτικά όργανα. Το ίδιο ζητούν και οι πολίτες, ώστε να ελέγχονται όλες οι καταγγελίες που θα στέλνουν μέσω του «My Street». «Είναι πολύ θετική εξέλιξη η δημιουργία αυτής της εφαρμογής, αλλά το μείζον είναι τι θα γίνεται μετά από τις καταγγελίες. Ακόμα και τώρα γίνονται καταγγελίες για παράνομη καταπάτηση του δημόσιου χώρου, αλλά δεν υπάρχει πάντα αντίδραση. Το θέμα είναι να υπάρχει αποτέλεσμα μετά από τις καταγγελίες» δηλώνει στη «ΜτΚ» ο πρόεδρος του Σωματείου Φίλοι του Ιστορικού Κέντρου της Θεσσαλονίκης, Άκης Λαζάρου.

«Με την εφαρμογή δηλώνουν έλλειψη ελεγκτικού μηχανισμού»

Την ίδια ώρα, οι επιχειρηματίες μεταφράζουν τη δημιουργία της εφαρμογής ως αδυναμία ελέγχου από το κράτος και επιστράτευση των πολιτών για βοήθεια. «Με αυτόν τον τρόπο καλλιεργείται μία εικόνα αδυναμίας του κράτους να ελέγξει τις επιχειρήσεις και λόγω έλλειψης υπηρεσιών, ζητά να το κάνουν οι πολίτες» τονίζει ο κ. Καββαθάς.

«Η κυβέρνηση κάνει τον πολίτη χωροφύλακα στην εστίαση» δηλώνει ο επιχειρηματίας Κωνσταντίνος Φωτόπουλος, που διατηρεί εστιατόριο στο κέντρο της πόλης. «Θεωρώ ότι αυτό δεν θα βοηθήσει την εστίαση. Σαφώς θα είναι αποτρεπτικό για κάποιους που κάνουν όργια με την καταπάτηση δημόσιου χώρου και λειτουργούν σε βάρος άλλων συναδέλφων τους, αλλά δεν νομίζω ότι είναι καλό να μπει ο πολίτης σε διαδικασία αστυνόμευσης. Θα αλλάξει η σχέση επιχειρηματία-πελάτη, καθώς θα έρχονται στα μαγαζιά με την ψυχολογία ότι πρώτα πρέπει να ελέγξουν και μετά να φάνε. Είναι περίεργο και μπορεί να μας γυρίσει μπούμερανκ» λέει ο κ. Φωτόπουλος, τονίζοντας πως μπορεί να υπάρχει ακόμα και δόλος στις καταγγελίες. «Είδαμε τι έγινε με το My Coast, με αντίπαλα μαγαζιά, το ίδιο μπορεί να γίνει και τώρα. Δηλαδή ένας επιχειρηματίας να στέλνει φίλους του σε ανταγωνιστές και να κάνουν συνέχεια καταγγελίες» αναφέρει ο επιχειρηματίας.

Πάντως από το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης τονίζεται ότι θα γίνεται πάντα ο απαραίτητος έλεγχος από τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα πριν βεβαιωθούν παραβάσεις, ενώ υπογραμμίζουν ότι στόχος είναι να περιοριστούν όσοι καταπατούν εξόφθαλμα τον δημόσιο χώρο και αντί για 50 τ.μ. καταλαμβάνουν 500 τ.μ. και όχι να ασχολούνται με καταστήματα που μπορεί στιγμιαία να είχαν μία καρέκλα παραπάνω σε εξωτερικό χώρο.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 22.09.2024

This page might use cookies if your analytics vendor requires them.