Διευκρινίσεις στο ζήτημα του πρόσφατου Προεδρικού Διατάγματος 85/2022, που ρυθμίζει τα προσόντα όλων των κλάδων για προσλήψεις σε θέσεις διοικητικού -και όχι καλλιτεχνικού- χαρακτήρα στο Δημόσιο και προκαλεί αβεβαιότητες και κύμα αντιδράσεων από σύσσωμο τον πνευματικό και καλλιτεχνικό κόσμο, δίνει μέσω του Αθήνα 984, ο Υφυπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, αρμόδιος για θέματα Σύγχρονου Πολιτισμού, Νικόλας Γιατρομανωλάκης.
Ξεκαθαρίζοντας ένα εν πολλοίς αχαρτογράφητο έως τώρα τοπίο, αναφέρεται διεξοδικά στο ελληνικό παράδοξο. Χρόνιες στρεβλώσεις και αβλεψίες που έχουν να κάνουν με το ότι παρά τη σπουδαία και μακραίωνη παράδοσή μας στο θέατρο, τον χορό και τη μουσική, ουδέποτε είχαμε στην Ελλάδα σπουδές πανεπιστημιακού επιπέδου στις παραστατικές τέχνες. Με αποτέλεσμα, οι σπουδές στους συγκεκριμένους κλάδους να παραμένουν ασύνδετες με το υπόλοιπο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας.
Χωρίς βέβαια να παραγνωρίζεται η ύπαρξη πανεπιστημιακών τμημάτων Θεατρικών και Μουσικών Σπουδών, αλλά με διαφορετική κατεύθυνση. Όπως και η προσφορά υψηλού επιπέδου κρατικών σχολών, των Δραματικών Σχολών του Εθνικού Θεάτρου και του ΚΘΒΕ, του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης, της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης, της Σχολής Χορού της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, καθώς και η εξαιρετική διαδρομή ιστορικών ιδιωτικών σχολών πχ της Δραματικής Σχολής του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν και άλλων.
Γιατί χρειάζεται το ΠΔ
«Είναι παρεξήγηση ότι χρειάζεται Προεδρικό Διάταγμα για τη ρύθμιση του πλαισίου στις καλλιτεχνικές σπουδές. Στην πραγματικότητα το ΠΔ (85/2022) αφορά όλους τους κλάδους, όλα τα επαγγέλματα, όλες τις ειδικότητες, εφόσον πρόκειται να προσληφθούν στο δημόσιο μέσω ΑΣΕΠ. Επομένως, όταν κάποιος λέει να το καταργήσουμε είναι σαν να ζητά να μην υπάρχει πλαίσιο προσλήψεων στο δημόσιο. Να τάσσεται δηλαδή υπέρ της κατάργησης του νέου πλαισίου του υπουργείου Εσωτερικών που αφορά στις προσλήψεις στο Δημόσιο και όχι ειδικά στους καλλιτέχνες….
Εκεί έγκειται η παρεξήγηση» εξηγεί ο υφυπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού.
Και συμπληρώνει ότι «αυτό δεν έχει να κάνει με τα καλλιτεχνικά ζητήματα- που βεβαίως υφίστανται- ούτε και με την αμοιβή των καλλιτεχνών».
Παραδέχεται πως στο ΠΔ 85/2022 περιλαμβάνονται προδιαγραφές και για την συγκεκριμένη κατηγορία επαγγελματιών, αλλά υπογραμμίζει εμφατικά ότι «οι καλλιτέχνες- διαχρονικά και νομοθετικά- εξαιρούνται του ΑΣΕΠ…Γιατί ο τρόπος που προσλαμβάνονται στο δημόσιο ακολουθεί μια εντελώς διαφορετική διαδρομή».
Σύμφωνα με τον ίδιο, οποιαδήποτε αναφορά στο προεδρικό διάταγμα σε καλλιτεχνικούς κλάδους, απαντά στο ενδεχόμενο «πρόσληψης σε μη καλλιτεχνική θέση που θα προκηρυχθεί από το δημόσιο, για συγκεκριμένο καλλιτέχνη».
Ένα οξύμωρο όσο και περίπλοκο σχήμα, ενδεικτικό των εμπλοκών που δημιουργήθηκαν που επί της ουσίας αφορά περίπου 30 προσωποπαγείς θέσεις σε Δήμους.
Οι καλλιτέχνες εξαιρούνται διαχρονικά από τη διαδικασία προσλήψεων του ΑΣΕΠ
«Όλα τα Ωδεία στη χώρα είναι αδιαμάθμιτα, ακόμα και το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης» υπογραμμίζει ο κ Γιατρομανωλάκης και στηλιτεύει την αδυναμία της πολιτείας επί 40 χρόνια να βρει έναν τρόπο να αποτυπώσει την όλη κατάσταση με συνεκτική λύση που να βγάζει νόημα, προαναγγέλλοντας διέξοδο μέσω της πρωτοβουλίας που συζητείται αύριο Πέμπτη 2 Φεβρουαρίου στη Βουλή.
Για το αίτημα να χαρακτηριστούν (ΠΕ) τα πτυχία και όχι (ΔΕ)
Ακόμα ένα οξύμωρο που αναζητά λύση και συνδέεται με το άρθρο 16 του Συντάγματος, έχει να κάνει με τις ιδιωτικές σχολές τα πτυχία των οποίων ζητείται να πιστοποιούν παροχή εκπαίδευσης πανεπιστημιακού επιπέδου.
«Το αφήγημα των τελευταίων ημερών καταγγέλλει εξίσωση των τίτλων σπουδών από τις Δραματικές Σχολές με τα απολυτήρια Λυκείου. Με παρεπόμενο την μισθολογική, αλλά και αξιακή κατάταξη σε επίπεδο Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, την ώρα που διεκδικείται ένταξη στην Τεχνολογική πλευρά, τύπου ΤΕΙ τα οποία όμως έχουν καταργηθεί… Δεν υπάρχει δηλαδή σημείο αναφοράς στο οποίο να μπορεί να κουμπώσει κάποια ρύθμιση ισοτιμίας, με τη λογική της ταύτισης» επισημαίνει ο υφυπουργός.
Αυτό -κατά τον κ Γιατρομανωλάκη- είναι ενδεικτικό και της αδυναμίας ρύθμισης και επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Όταν δηλαδή «για τους αποφοίτους Δραματικών Σχολών έως το 2003 προβλέφθηκε ισοτιμία με τα τριετούς φοίτησης ΤΕΙ, σε περίπτωση που αιτηθούν ισοτιμία από ειδικό φορέα πιστοποίησης».
Κλείνοντας, ο Υφυπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, αρμόδιος για θέματα Σύγχρονου Πολιτισμού επανέλαβε ότι «το διάταγμα δεν αφορά μόνον όλους όσοι θέλουν να εργαστούν σε καλλιτεχνική ή εκπαιδευτική θέση, αλλά και όπου αλλού στο δημόσιο» ενώ παρέπεμψε σε νέα ρύθμιση που – όπως είπε – θα ψηφιστεί την Πέμπτη 2 Φεβρουαρίου στη Βουλή.
Στην ΕΡΤ
Ο υφυπουργός μίλησε για το θέμα και στην ΕΡΤ και την εκπομπή «Συνδέσεις» το πρωί της Τρίτης όπου μεταξύ άλλων, τόνισε ότι "για να μην υπάρχει καμία αμφιβολία και καμία σκιά ότι το Προεδρικό Διάταγμα υποτιμά κάποιον, λέμε ότι εξαιρείται όλο το καλλιτεχνικό κομμάτι. Επεκτείνουμε επίσης τον τρόπο πληρωμής των καλλιτεχνών σε φορείς όπως το Εθνικό Θέατρο σε όλους τους Δήμους. Για να μην υπάρχει κανένα περιθώριο παρανόησης επεκτείνουμε το μέτρο στους ΟΤΑ που μπορεί να διαθέτουν διάφορους τομείς πολιτισμού. Τέλος, για πρώτη φορά ο Πρωθυπουργός της χώρας λέει ότι σε ορίζοντα διετίας πάμε να στήσουμε ένα δομημένο σωστά σύστημα εκπαίδευσης στις παραστατικές τέχνες το οποίο θα φτάνει στο ανώτατο πανεπιστημιακό επίπεδο. Είναι μία ιστορική απόφαση".