Τον Απρίλιο θα αρχίσει να γράφεται ο επίλογος για το Μετρό Θεσσαλονίκης, όταν σύμφωνα με τον πρόεδρο της Αττικό Μετρό Α.Ε. Νίκο Ταχιάο «θα κινηθεί ο πρώτος συρμός από το Αμαξοστάσιο μέχρι τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό και όταν -την ίδια ώρα- θα έχει ξεκινήσει η επιστροφή των αρχαιοτήτων στον Σταθμό Βενιζέλου».
Όπως σημειώνει ο ίδιος σε ανάρτησή του στα social media, «Ο Σταθμός Αγίας Σοφίας είναι εξαιρετικά προχωρημένος. Οι όποιες εκκρεμότητες των οικοδομικών εργασιών οφείλονται στην αναταραχή της εφοδιαστικής αλυσίδας με δεδομένο πως λόγω της σημασίας του, παραγγέλθηκαν υλικά διαφορετικά από αυτά της τυπικής κατασκευής των υπολοίπων σταθμών. Εντός των ημερών όμως, ηλεκτροδοτούνται τα συστήματα έλξης που φιλοξενεί, πράγμα που σημαίνει ότι τα τρένα θα μπορούν πλέον να κινούνται από την μία άκρη της γραμμής στην άλλη μόλις εγκατασταθούν και τα τελευταία 130 περίπου μέτρα σιδηροδρομικών γραμμών που απομένουν στο ύψος της Βενιζέλου. Όλη η υπόλοιπη σιδηροδρομική επιδομή, της επέκτασης της Καλαμαριάς συμπεριλαμβανομένης, έχει κατασκευαστεί. Όσο για τις αρχαιολογικές εργασίες που απομένουν, αυτές αφορούν το σκάμμα έξω από τον σταθμό. Η συνύπαρξή του με την είσοδο του μετρό κάτω από ένα τεράστιο αλλά πολύ διακριτικό στέγαστρο, θα αποτελέσει ένα νέο -το κεντρικότερο, ίσως- τοπόσημο της Θεσσαλονίκης.
Όσο για τον Σταθμό Βενιζέλου, το βίντεο που ανεβάζω, μιλάει μόνο του. Μέσα σε πέντε μήνες, έγινε θαύμα. «Θαύμα» θα είναι και το τελικό αποτέλεσμα, ακόμη και για τους πιο δύσπιστους».
Στην ανάρτησή του αναφέρει χαρακτηριστικά:
Ξαφνικά, γέμισε το ελληνικό Web με φωτογραφίες αρχαιοτήτων που βρέθηκαν στο έργο του μετρό Θεσσαλονίκης. Τίποτε καινούργιο! Απλώς, κάποιος δημοσιογράφος «έσκαψε» στην ιστοσελίδα της Αττικό Μετρό και ανέσυρε όσες εικόνες από το παρελθόν του έργου, μας επέτρεψε το Υπουργείο Πολιτισμού να φιλοξενήσουμε σε αυτήν.Το κεφάλαιο «ανασκαφές» φτάνει στο τέλος του.
Ελάχιστες εκκρεμότητες απομένουν και μόνο στις εισόδους του Σταθμού Βενιζέλου, που κι αυτές είναι θέμα λίγων εβδομάδων να κλείσουν. Αυτό δεν σημαίνει ότι τελειώνουμε με τα αρχαία, θα κάνουμε ακόμα ένα βήμα μπροστά για να αξιοποιήσουμε τον πλούτο της πόλης ,που μας έχει αποκαλυφθεί. Είμαστε περήφανοι που βρήκαμε τον τρόπο να αναδείξουμε ένα μεγάλο μέρος από τα ευρήματα μέσα στους σταθμούς ή σε χώρους που διασφαλίστηκαν χάρις στο έργο.
Μουσείο Crossover, να το θυμάστε, ας πούμε. Έχουμε λοιπόν προχωρήσει σε επόμενο κεφάλαιο και απομένει μόνο ο επίλογος που αρχίζει να γράφεται τον Απρίλιο όταν ο πρώτος συρμός θα κινηθεί από το Αμαξοστάσιο μέχρι τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό και όταν -την ίδια ώρα- θα έχει ξεκινήσει η επιστροφή των αρχαιοτήτων στον Σταθμό Βενιζέλου.
Δεν θα επανέλθω στα εργοτάξια που συμμαζεύτηκαν και τους δρόμους που απελευθερώθηκαν, ούτε στους σταθμούς που μπαίνουν ένας -ένας στην διαδικασία του commissioning. Όσοι είχαν την ευκαιρία να επισκεφτούν στην διάρκεια του Open House τον Σταθμό Παπάφη, εάν μπορούσαν να μπουν σήμερα, θα έβλεπαν πως έχουν κλείσει και οι τελευταίες λεπτομέρειες: Ο εξαερισμός, τα μεγάφωνα και τα φώτα πάνω από τις πρωτοεμφανιζόμενες στην Ελλάδα platform screen doors δίνουν μία διαφορετική εικόνα από αυτήν που είδαν. Το ίδιο και οι οδεύσεις των ατόμων με αναπηρία που επανακατασκευάστηκαν με βάση τις τελευταίες προδιαγραφές. Θα μείνω στα δύο γνωστά «αγκάθια» του κέντρου της πόλης: Ο Σταθμός Αγίας Σοφίας είναι εξαιρετικά προχωρημένος.
Οι όποιες εκκρεμότητες των οικοδομικών εργασιών οφείλονται στην αναταραχή της εφοδιαστικής αλυσίδας με δεδομένο πως λόγω της σημασίας του, παραγγέλθηκαν υλικά διαφορετικά από αυτά της τυπικής κατασκευής των υπολοίπων σταθμών. Εντός των ημερών όμως, ηλεκτροδοτούνται τα συστήματα έλξης που φιλοξενεί, πράγμα που σημαίνει ότι τα τρένα θα μπορούν πλέον να κινούνται από την μία άκρη της γραμμής στην άλλη μόλις εγκατασταθούν και τα τελευταία 130 περίπου μέτρα σιδηροδρομικών γραμμών που απομένουν στο ύψος της Βενιζέλου. Όλη η υπόλοιπη σιδηροδρομική επιδομή, της επέκτασης της Καλαμαριάς συμπεριλαμβανομένης, έχει κατασκευαστεί. Όσο για τις αρχαιολογικές εργασίες που απομένουν, αυτές αφορούν το σκάμμα έξω από τον σταθμό. Η συνύπαρξή του με την είσοδο του μετρό κάτω από ένα τεράστιο αλλά πολύ διακριτικό στέγαστρο, θα αποτελέσει ένα νέο -το κεντρικότερο, ίσως- τοπόσημο της Θεσσαλονίκης. Όσο για τον Σταθμό Βενιζέλου, το βίντεο που ανεβάζω, μιλάει μόνο του. Μέσα σε πέντε μήνες, έγινε θαύμα. «Θαύμα» θα είναι και το τελικό αποτέλεσμα, ακόμη και για τους πιο δύσπιστους. Με λίγα λόγια, αλλάξαμε κεφάλαιο, αλλάζουμε εποχή. Η Θεσσαλονίκη έχει ήδη την ευκαιρία να ξεκινήσει την μεταμόρφωσή της. Στο χέρι της είναι να την αδράξει.
Κοντός ψαλμός, Αλληλούϊα!