ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Νέοι επιχειρηματίες, ανάχωμα στο brain drain

Δήμητρα Μακρή09 Οκτωβρίου 2019

Τρία νέα παιδιά. Τρεις διαφορετικές κουλτούρες. Ένας κοινός στόχος: Το επιχειρείν το νεανικό κυρίως αλλά και όχι μόνον αυτό. Μια κοινή προσπάθεια να ανοίξει ο καθένας αλλά και να βοηθήσει άλλους να ανοίξουν τα φτερά τους και να μείνουν στην Ελλάδα. Να αποκτήσουν τις γνώσεις, τις δεξιότητες και το θάρρος ώστε να θέσουν τις σωστές βάσεις και να δουν τα όνειρά τους να πραγματοποιούνται. Ο Κωνσταντίνος Κίντζιος, η Ελπίδα Κόκκοτα και η Ιωάννα Φωτοπούλου είναι τρεις νέοι άνθρωποι, τρεις πολίτες του κόσμου, που επέλεξαν να παραμείνουν στην Ελλάδα, να προσπαθήσουν να υλοποιήσουν την ιδέα ή τις ιδέες τους, να επιχειρήσουν και να βοηθήσουν και τους άλλους να επιχειρήσουν.

Κωνσταντίνος Κίντζιος, Διευθυντής Στρατηγικής Ανάπτυξης της Regeneration

Στο πλαίσιο του προγράμματος Regeneration στόχος είναι να συγκεντρωθούν στην «ομπρέλα» του όσο γίνεται περισσότερες εταιρείες, ώστε να αποκατασταθούν ουσιαστικά περισσότεροι νέοι, παραμένοντας στη χώρα. Μέσω του προγράμματος χαρίζουν ουσιαστικά χαμόγελα καθώς το Regeneration «δημοκρατικοποιεί τις συνθήκες εύρεσης εργασίας για τους νέους πτυχιούχους». Δηλαδή, δίνει ίσες ευκαιρίες μέσα από μία διαδικασία χαρτογράφησης πανελλαδικής των πτυχιούχων σε συνεργασία με πανεπιστήμια, γραφεία διασύνδεσης. 

Στη βάση του συλλέγουν αιτήσεις -περί των 30.000 ετησίως- ατόμων που έχουν από μηδενική έως τρία χρόνια προϋπηρεσίας, εκείνων δηλαδή στους οποίους εστιάζεται και το μεγαλύτερο πρόβλημα της Ελλάδας και ψάχνουν για την πρώτη τους δουλειά. Αυτά τα στοιχεία, νέοι, πτυχιούχοι και χωρίς δουλειά, δίνουν τη δυνατότητα στους υποψήφιους να περάσουν στο επόμενο στάδιο και να παίξουν ένα παιχνίδι. Κατεβάζουν την εφαρμογή και παίζουν το παιχνίδι στο κινητό ή το τάμπλετ ή τον υπολογιστή τους. Το παιχνίδι με τη χρήση της τεχνολογίας χαρτογραφεί από πίσω 12.000 σημεία του χαρακτήρα του νέου. Δηλαδή, ενώ ο υποψήφιος παίζει… κάποιος τον αξιολογεί σε ό,τι αφορά πόσο προσεκτικός, οργανωτικός, ομαδικός παίκτης είναι, τι ενσυναίσθηση έχει. Αν περάσουν από αυτό το στάδιο αξιολόγησης, οι υποψήφιοι πηγαίνουν στο δεύτερο, τις συνεντεύξεις με ανώτερα και ανώτατα στελέχη της αγοράς. 

Στις συνεντεύξεις «στόχος είναι η συμπεριφορική αριστεία -δηλαδή δεν ενδιαφέρει ο βαθμός πτυχίου, αλλά να έχει ο υποψήφιος πάθος, ήθος, ποιότητα, δηλαδή να θέλει να δουλέψει και να κουραστεί, να έχει ταπεινότητα» όπως εξήγησε ο Κωνσταντίνος στη «ΜτΚ». Κατόπιν, το Regeneration προκρίνει τα καλύτερα προφίλ, επενδύει σε αυτά εκατοντάδες ώρες εκπαίδευσης σε ήπιες δεξιότητες π.χ, πώς παρουσιάζει κάποιος τον εαυτό του, πώς κάνει αποτελεσματικές συναντήσεις ή και ψηφιακό μάρκετινγκ. Με το πέρας της διαδικασίας τούς συνοδεύουν και τους τοποθετούν σε μια εταιρεία, στην οποία εργάζονται ως κανονικοί εργαζόμενοι. Το ότι είναι ικανός η εταιρεία το γνωρίζει καθώς έχει παρακολουθήσει νόμιμα όλη τη διαδικασία του παιχνιδιού αλλά και την εκπαίδευση του νέου. Αξίζει εδώ να αναφερθεί πως τόσο οι υποψήφιοι όσο και οι εταιρείες γνωρίζουν τις διαδικασίες κι έχουν δώσει αμφότεροι τη συναίνεσή τους σε αυτές. Η δε Regeneration λειτουργεί ως μεσάζων. Γιατί χρειάζεται όλη αυτή η διαδικασία; «Για να γίνουν οι υποψήφιοι πιο ελκυστικοί. Διότι το πανεπιστήμιο δεν προλαβαίνει τις εξελίξεις στην ψηφιακή τεχνολογία και την αγορά εργασίας. Πρόκειται ουσιαστικά για μία ανάγκη διαρκούς επιμόρφωσης, που η ίδια η εξέλιξη προτάσσει και απαιτεί» συμπλήρωσε ο Κωνσταντίνος. Στην ουσία στο Regeneration δίνεται στον υποψήφιο με απλό τρόπο η κατάρτιση που απαιτεί η αγορά εργασίας. Τούτη τη στιγμή υπάρχουν τουλάχιστον 400 εταιρείες ανά την Ελλάδα που έχουν προσλάβει 1.100 πτυχιούχους επίσης πανελλαδικά.

Το Regeneration ξεκίνησε πριν από πέντε χρόνια μέσα στην κρίση και μέσα στη μεγάλη «διαρροή μυαλών» -περίπου 250.000 νέοι έχουν φύγει στο εξωτερικό- και στόχο έχει να βάλει ένα ανάχωμα στη διαφυγή. Έχει μη κερδοσκοπικό χαρακτήρα, αφού τόσο ο πτυχιούχος κάνει δωρεάν την εκπαίδευσή του όσο και η εταιρεία δεν πληρώνει κάτι στο στάδιο εκπαίδευσης. Ο κ. Κίντζιος ανέφερε πως το πρόγραμμα είναι στη ουσία «ένα κοινωνικό λειτούργημα, καθώς σκοπός του είναι η καταπολέμηση του brain drain, η αύξηση της νεανικής απασχόλησης και το γεφύρωμα του χάσματος ανάμεσα στο νέο πτυχιούχο και την αγορά εργασίας. Οι χρηματοδότες που βρίσκονται πίσω από το Regeneration είναι η Coca Cola Hellas, το ίδρυμα της Coca Cola στην Αμερική, The Hellenic Initiative -η μεγαλύτερη δράση της διασποράς στο εξωτερικό- και το Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος».

Αξίζει να αναφερθεί πως μέσα σε 48 ώρες από τη στιγμή που θα μπει μια εταιρεία στο σάιτ του Regeneration μπορεί να έχει αξιολογημένα από 5 έως 25 βιογραφικά. Αποτελέσματα; «Έχουμε ρυθμούς ανάπτυξης άνω του 150% ετησίως σε προσλήψεις. Πέρσι στη ΔΕΘ γιόρτασαν τις 550 προσλήψεις, φέτος τις 1.100. Δηλαδή ό,τι κατάφερε το πρόγραμμα σε τέσσερα χρόνια, πέτυχε να το διπλασιάσει σε ένα. Επίσης, πέρσι οι συνεργαζόμενες εταιρείες ήταν 200, ενώ φέτος 400. Η κάθε εταιρεία, για να προσλάβει έναν πτυχιούχο μέσω του Regeneration, θα πρέπει να δίνει: μίνιμουμ εξάμηνης εργασίας και μίνιμουμ 750 ευρώ μισθό. Επίσης υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο ανανέωσης του συμβολαίου. 

Ουσιαστικά στο Regeneration δημιουργούν καριέρες και μάλιστα σε όλα σχεδόν τα επαγγέλματα. Ακόμη υπάρχουν εργαζόμενοι που αμείβονται με 950 ευρώ και οι εταιρείες έχουν υπογράψει μία δέσμευση πως τουλάχιστον για το πρώτο εξάμηνο δεν θα στείλουν τον εργαζόμενο στο εξωτερικό. Κλείνοντας τη συνομιλία μας, ο κ. Κίντζιος αναφέρει πως οι νέοι δεν υπολείπονται σε κατάρτιση αλλά σε νοοτροπία. «Χρειάζεται να μάθουν πώς μπορούν να ξεκινήσουν από χαμηλά και για να προοδεύσουν υγιώς να προχωρήσουν αργά και σταθερά…».

Ελπίδα Κόκκοτα, ιδρύτρια της MeXOXO 

Επόμενος σταθμός στο νεανικό αλλά και το γυναικείο επιχειρείν… η MeXOXO. Μία μη κερδοσκοπική οργάνωση που αγκαλιάζει τη γυναίκα και της δίνει όλα τα εφόδια της επιτυχίας. Πίσω από τη MeXOXO βρίσκεται η Ελπίδα Κόκκοτα, η οποία θεωρεί πως «βάση της επιτυχίας είναι να αγαπάει κανείς τον εαυτό του» καθώς και η αυθεντικότητα. Εξ ου και το MeXOXO που σημαίνει «εγώ κι αγκαλιές και φιλιά» και θέλει να τονίσει πως αν δεν αγαπά κάποιος τον εαυτό του, δεν μπορεί να πετύχει. Η MeXOXO ιδρύθηκε το 2013 και έκτοτε βοηθά γυναίκες να ανοίξουν τα φτερά τους στην επιχειρηματικότητα. Προς το παρόν είναι δέκα οι χώρες στις οποίες δρα η οργάνωση. Στόχος όμως είναι τα επόμενα πέντε χρόνια να έχει παρουσία σε τουλάχιστον 30 χώρες της Ανατολικής και Νότιας Ευρώπης. 

Η οργάνωση προσεγγίζει με δύο τρόπους τη γυναικεία επιχειρηματικότητα. Αφενός με τα μέσα που προσφέρει η τεχνολογία -facebook κτλ.- και αφετέρου μέσω των συνεργειών στις οποίες έχει μεγάλη εκτίμηση και το αποδεικνύει. Αν θέλει κάποιος να μάθει για τη MeXOXO, δεν έχει παρά να επισκεφτεί τη σελίδα της για να πληροφορηθεί πού και πότε είναι προγραμματισμένο το επόμενο σεμινάριό τους. Σεμινάριο το οποίο έχει τη δική του δυναμική, καθώς πρόκειται για ένα… «εκπαιδευτικό πάρτι» καθώς είναι πολύ διαδραστικό. Στο δεύτερο στάδιο γίνεται online εκπαίδευση εκεί όπου επιχειρείται να γίνει μια περισσότερο οργανωμένη δουλειά πάνω στην κάθε ιδέα. Εκεί για έναν μήνα οι συνεργάτες της MeXOXO δουλεύουν την ιδέα, κάνουν το στρατηγικό πλάνο, την οικονομική ανάλυση για τα επόμενα τρία χρόνια, τη φέρνουν σε επαφή με τους κατάλληλους ανθρώπους.

Το τρίτο και τελευταίο στάδιο είναι εκεί που η οργάνωση βοηθά την κάθε μία φέρελπι επιχειρηματία να αποκτήσει τη χρηματοδότηση που χρειάζεται, να κάνει εξαγωγές, να κάνει επαγγελματικά ταξίδια, ώστε να αναπτύξει περισσότερο το δίκτυό της. Τι λείπει από τη γυναίκα; «Το σπρώξιμο… αυτό που θα την κάνει να νιώσει έτοιμη να βγει από τη ζώνη ασφάλειας στην οποία βρίσκεται και να διεκδικήσει κάτι περισσότερο για αυτήν» αναφέρει η κ. Κόκκοτα. 

Σε ό,τι αφορά τους χρηματοδότες της MeXOXO, είναι η Coca Cola Foundation καθώς και άλλοι μικρότεροι ή μεγαλύτεροι, ακόμη και προσωπικοί χορηγοί, που πίστεψαν στο όνειρό της. Μέχρι στιγμής υπάρχουν τουλάχιστον 4.000 γυναίκες. Στόχος να φτάσουν μέχρι και το 2020 τις 5.000 πετυχημένες προσπάθειες γυναικών στο επιχειρείν, σε μία προσπάθεια να αλλάξουν τόσο το δικό τους μέλλον όσο και των δικών τους.

Ιωάννα Φωτοπούλου, Ιδρύτρια της Pirate Scale.


Η Ιωάννα Φωτοπούλου είναι γέννημα θρέμμα Θεσσαλονικιά. Έχει ήδη ιδρύσει τρεις επιχειρήσεις. Μιλά για την τρίτη από αυτές, την Pirate Scale. Για τις πρώτες δύο η κ. Φωτοπούλου επισημαίνει πως εστίαζαν περισσότερο στα ιδανικά π.χ. ένα κράτος χωρίς φαινόμενα διαφθοράς, στόχοι που χρήζουν συνεργασίας για να επιτευχθούν.

Η τρίτη, η Pirate Scale, βοηθά κυρίως τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, τη ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας. Βοηθά τις επιχειρήσεις αυτές μέσα από συμβουλευτική, μέσα από business coaching και επιχειρηματικά πλάνα, ώστε να πετύχουν περισσότερες πωλήσεις με το μικρότερο δυνατό κόστος. Η ίδια η Ιωάννα Φωτοπούλου έχει καταφέρει να στήσει επιχειρηματικές καμπάνιες με μόλις 2 ευρώ! Η δε πρόσβαση στην εταιρεία είναι πολύ απλή. 

Ο κάθε ένας δεν έχει παρά να κάνει ένα κλικ στη σελίδα piratescale.com, ενώ μπορεί να βρει και την ίδια την Ιωάννα στο Instagram, για να ζητήσει τη συμβουλή της. Η ίδια έχει πετύχει πολλά κι εύλογα τη ρωτήσαμε πού βασίζει την ενέργεια και την επιτυχία της. Απάντησε με ένα παράδειγμα, λέγοντας πως ένας από τους πελάτες της εταιρείας της είναι τα Παγκόσμια Καλλιστεία, που έχουν έδρα την Καλιφόρνια. Σε αυτόν τον πελάτη, για να τον καταφέρει να συνεργαστεί μαζί του, έστειλε τουλάχιστον 50 - 60 ηλεκτρονικά γράμματα μέχρι να της πουν ότι δέχονται να συνεργαστούν μαζί της. Χρειάζεται δηλαδή επιμονή. Αντί να ζητήσει δουλειά -μιλάμε για το 2015 εν μέσω κρίσης και κάπιταλ κοντρόλ- σκέφτηκε να εντοπίσει αν υπήρχε κάποιο πρόβλημα στη διαδικτυακή καμπάνια των καλλιστείων κι εκεί τους πρότεινε μια καινούργια στρατηγική, μια άλλη πρόταση. 

Στα γράμματα έλεγε πως καλό θα ήταν η εταιρεία να διόρθωνε το πρόβλημα ακόμη κι όχι συνεργαζόμενη με την ίδια. Σημασία έχει πώς να διορθωθεί το λάθος. Πρόσφερε τη δουλειά της αφιλοκερδώς και κατακερμάτισε τη στρατηγική σε πολλά και διαφορετικά μηνύματα. Δηλαδή; Επιμονή και προσφορά αξίας. Ακόμη κι αν αυτό απαιτεί μεγαλύτερη προσπάθεια.

Η Ιωάννα πάντως εκτιμά πως οι έλληνες επιχειρηματίες αλλάζουν σιγά αλλά σταθερά νοοτροπία και πείθονται να εφαρμόσουν νέες προτάσεις. Όσο για το μέλλον, την αλλαγή της διάθεσης και στον επιχειρηματικό τομέα και γενικώς στην πορεία της Ελλάδα η Ιωάννα Φωτοπούλου χρησιμοποίησε το παράδειγμα του τάνκερ… Αυτό που ο καπετάνιος προσπαθεί να του αλλάξει ρότα. Στρίβει το τιμόνι για να γυρίσει πίσω. 

Το τάνκερ λόγω του όγκου του δεν θα αλλάξει αμέσως ρότα. Μισή ώρα όμως μετά θα έχει αρχίσει να παίρνει την πορεία που του έχει υποδείξει ο καπετάνιος. Άρα πρέπει να κάνουμε υπομονή και με τα σωστά βήματα να αναμένουμε και τα αντίστοιχα αποτελέσματα, αν ξέρουμε πως έχουμε τους σωστούς συνεργάτες. Υπομονή, γνώση -η εκπαίδευση δεν σταματά ποτέ και η PirateScale επενδύει κι αυτή στην κατάρτιση όλων όσων εργάζονται σε αυτήν- και εμπιστοσύνη στις δυνάμεις του καθένα που ασχολείται με το επιχειρείν.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 6 Οκτωβρίου 2019

This page might use cookies if your analytics vendor requires them.