Η σχολική και ακαδημαϊκή χρονιά ολοκληρώνεται σε λίγες ημέρες, με τους υποψηφίους των Πανελλαδικών εξετάσεων να μετρούν μόλις λίγες ώρες για να καθίσουν στα θρανία και να διαγωνιστούν για μια θέση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Πρόκειται για τη δεύτερη εκπαιδευτική χρονιά που πραγματοποιείται εν μέσω πανδημίας, γεγονός που αποτέλεσε μια «πολύπλευρη δοκιμασία» για όλη την εκπαιδευτική κοινότητα, όπως τονίζει η υπουργός Παιδείας. Η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως εστιάζει στην τηλεκπαίδευση και στο ρόλο που έπαιξε στο ψηφιακό άλμα της Παιδείας, αλλά και στους στόχους του υπουργείου, το οποίο έθεσε τις βάσεις, όπως τονίζει, για «ένα νέο σχολείο» και ένα «αναβαθμισμένο και πιο εξωστρεφές πανεπιστήμιο».
Η θέσπιση της ελάχιστης βάσης εισαγωγής, που μαζί με την υποβολή «παράλληλου μηχανογραφικού δελτίου» για εισαγωγή σε σχολές των ΙΕΚ, αποτέλεσαν τις δύο σημαντικές αλλαγές των φετινών Πανελλαδικών, στοχεύει σύμφωνα με την κ. Κεραμέως, «στη θωράκιση του κύρους των πανεπιστημιακών σπουδών». Οι υποψήφιοι των Πανελλαδικών εξετάσεων για πρώτη φορά φέτος θα ενημερωθούν με γραπτό μήνυμα στο κινητό τους τηλέφωνο για τη βαθμολογία τους και το τμήμα ή τη σχολή επιτυχίας τους, ενώ θα προσέλθουν αύριο στα εξεταστικά κέντρα έχοντας μαζί τους βεβαίωση αρνητικού αποτελέσματος του διαγνωστικού τεστ για τον COVID-19.
"Η σχολική και ακαδημαϊκή χρονιά που φτάνει στο τέλος της,
ήταν μία αντικειμενικά δύσκολη χρονιά, γεμάτη όμως εμπειρίες.
Έδωσε ένα μάθημα ζωής σε όλους μας, μάθημα προσαρμοστικότητας,
μάθημα αισιοδοξίας, μάθημα αλληλεγγύης, αλλάζοντας οριστικά
τον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε το μέλλον".
«Βήματα αναβάθμισης της Παιδείας, εν μέσω πανδημίας»
«Φτάνουμε στο τέλος μιας ιδιαίτερης σχολικής χρονιάς, δύσκολης και απαιτητικής εξαιτίας της πανδημίας, που ανέτρεψε τα δεδομένα μας και στον τομέα της Παιδείας. Μίας χρονιάς κατά την οποία, χάρη στις προσπάθειες όλων, και κυρίως των εκπαιδευτικών, στελεχών της εκπαίδευσης, μαθητών, σπουδαστών, φοιτητών, γονέων, αποδείχθηκε ότι μπορούμε να τα καταφέρουμε και να βγούμε πιο δυνατοί από αυτή την πολύπλευρη δοκιμασία, έχοντας πλέον προς αξιοποίηση νέα εργαλεία που θα ενισχύσουν την εκπαιδευτική διαδικασία.
Η τηλεκπαίδευση κράτησε ζωντανή την επαφή των μαθητών, σπουδαστών και φοιτητών με τη μαθησιακή διαδικασία -χωρίς όμως ποτέ να μπορεί να υποκαταστήσει τη δια ζώσης εκπαίδευση- και έδρασε καταλυτικά στο ψηφιακό άλμα που συντελέστηκε στον τομέα της Παιδείας. Αναβαθμίστηκαν τα σχολικά δίκτυα και οι ψηφιακές υποδομές των σχολείων, ενισχύθηκαν οι ψηφιακές δεξιότητες όλων των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας, επενδύσαμε στο ανθρώπινο δυναμικό μας με επιμορφώσεις. Πλέον, χτίζουμε στο κεκτημένο της τηλεκπαίδευσης, πάνω στην ψηφιακή κληρονομιά που αποκτήσαμε, με στόχο την περαιτέρω καλλιέργεια των γνώσεων και των δεξιοτήτων σε παιδαγωγικές και διδακτικές προσεγγίσεις, καθώς και την αξιοποίηση των σύγχρονων ψηφιακών μέσων για τον εμπλουτισμό της δια ζώσης εκπαίδευσης.
Τη χρονιά που μας πέρασε, ωστόσο, δεν αρκεστήκαμε στη διαχείριση της πανδημίας. Θέσαμε τις βάσεις για ένα νέο σχολείο, μία επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση σε στενότερη σύνδεση με τις πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας, ένα αναβαθμισμένο, πιο εξωστρεφές και ακόμη καλύτερο Πανεπιστήμιο. Προχωρήσαμε σε τομές όπως η καθολική εφαρμογή της προσχολικής εκπαίδευσης από την ηλικία των τεσσάρων ετών, η εισαγωγή δραστηριοτήτων στα Αγγλικά από το Νηπιαγωγείο και νέων θεματικών, μέσω των εργαστηρίων δεξιοτήτων, στο σχολείο (ρομποτική, σεβασμός στο περιβάλλον, οδική ασφάλεια, πρόληψη από εξαρτήσεις, εθελοντισμός κ.τ.λ.). Σχεδόν διπλασιάσαμε τα Πρότυπα και τα Πειραματικά σχολεία, θεσμοθετήσαμε την αξιολόγηση των σχολικών μονάδων, εκσυγχρονίζουμε 453 προγράμματα σπουδών και βιβλία, ενισχύουμε το δρόμο της Επαγγελματικής Κατάρτισης, δίνοντας διεξόδους στους νέους μας σε τομείς υψηλής ζήτησης στην κοινωνία και την αγορά εργασίας. Καταστήσαμε τα Πανεπιστήμιά μας πιο ελεύθερα και αυτόνομα, απελευθερώσαμε προγράμματα σπουδών και κονδύλια από γραφειοκρατικές διαδικασίες, θεσπίσαμε την ελάχιστη βάση εισαγωγής που στοχεύει στη θωράκιση του κύρους των πανεπιστημιακών σπουδών, προχωρήσαμε στην αξιολόγηση των Πανεπιστημίων μας και στη χρηματοδότησή τους βάσει αντικειμενικών και ποιοτικών κριτηρίων, τα στηρίζουμε στις ερευνητικές τους δραστηριότητες με νέα ενισχυμένα εργαλεία π.χ. μέσω τεχνοβλαστών, στη βελτίωση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος, σε διεθνείς συνεργασίες με σημαντικά πανεπιστήμια της Ευρώπης και του κόσμου.
Η σχολική και ακαδημαϊκή χρονιά που φτάνει στο τέλος της, ήταν μία αντικειμενικά δύσκολη χρονιά, γεμάτη όμως εμπειρίες. Έδωσε ένα μάθημα ζωής σε όλους μας, μάθημα προσαρμοστικότητας, μάθημα αισιοδοξίας, μάθημα αλληλεγγύης, αλλάζοντας οριστικά τον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε το μέλλον, το δικό μας, της χώρας μας αλλά κυρίως των παιδιών μας», τονίζει στη «ΜτΚ» η κ. Κεραμέως.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 13 Ιουνίου 2021