Ένας τουλάχιστον μήνας ταλαιπωρίας αναμένεται να δοκιμάσει τις αντοχές των θεσσαλονικέων λόγω FlyOver. Κατά τη διάρκεια αυτού του πρώτου μήνα εργασιών θα εφαρμοστούν μέτρα, θα διαπιστωθεί ποια από αυτά λειτουργούν και ποιες αλλαγές απαιτούνται ώστε να αντιμετωπιστεί το κυκλοφοριακό έμφραγμα που θα προκαλέσουν οι εργασίες κατασκευής του FlyOver.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «ΜτΚ» οι εργασίες αναμένεται να ξεκινήσουν στις 15 Νοεμβρίου, εάν δεν υπάρξει νέα καθυστέρηση, και οι αρμόδιες αρχές που έχουν σχεδιάσει τα μέτρα για την κυκλοφορία εκτιμούν ότι ο πρώτος μήνας των εργασιών και της ταυτόχρονης εφαρμογής των μέτρων θα είναι αρκετά δύσκολος.
Οι εργασίες θα διαρκέσουν τέσσερα χρόνια αλλά το συντονιστικό όργανο που έχει συσταθεί με συμμετοχή όλων των αρμόδιων φορέων και υπό τον συντονισμό του υφυπουργού Μακεδονίας-Θράκης Στάθη Κωνσταντινίδη, εκτιμά ότι τα μέτρα που αποφασίστηκαν θα συμβάλλουν στην αποσυμφόρηση του οδικού δικτύου στο πολεοδομικό συγκρότημα. Από την άλλη, εκπρόσωποι της Ένωσης Αστυνομικών Υπαλλήλων Θεσσαλονίκης υποστηρίζουν ότι δεν υπάρχει κανένα σχέδιο, προβλέπουν κυκλοφοριακό χάος και διαμαρτύρονται για τη μεταφορά 60 αστυνομικών από διάφορες υπηρεσίες στην Τροχαία «για να γίνουν τροχονόμοι».
Αποφάσεις και αντίβαρα
Ανάμεσα στα μέτρα που έχουν αποφασιστεί ως αντίβαρα για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού που θα προκληθεί από τις εργασίες στον περιφερειακό είναι η εκ νέου ρύθμιση των φωτεινών σηματοδοτών σε βασικούς οδικούς άξονες, η τήρηση ωραρίου φορτοεκφόρτωσης, η αλλαγή ωραρίου για την αποκομιδή απορριμμάτων αλλά και η απαγόρευση της στάσης και στάθμευσης σε μεγάλους κεντρικούς δρόμους της πόλης.
«Τα προβλήματα θα είναι λιγότερα εάν αστυνομεύονται οι δύο άξονες στο κέντρο, από την Εθνικής Αντιστάσεως έως την Δωδεκανήσου και από την Νέα Εγνατία έως τη Μοναστηρίου. Θα πρέπει να υπάρχει συνεχής επιτήρηση των λεωφορειολωρίδων ενώ τα κολωνάκια θα επιστρέψουν στα σημεία από όπου ξηλώθηκαν καθώς από τον ΟΑΣΘ μας ενημέρωσαν ότι, όπως έχει διαπιστωθεί, μπορούν να αυξήσουν την επιβατική ικανότητα των λεωφορείων κατά 30%», λέει στη «ΜτΚ» ο αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων Κεντρικής Μακεδονίας, Πάρις Μπίλλιας.
Ο κ. Μπίλλιας επισημαίνει ότι ο Νοέμβριος θα είναι όντως ένας δύσκολος μήνας για τη Θεσσαλονίκη και όλοι οι οδηγοί θα πρέπει να αλλάξουν συνήθειες. «Οι εργασίες στον περιφερειακό αναμένεται να αρχίσουν μέσα στον Νοέμβριο. Είναι αλήθεια πως ο πρώτος μήνας θα είναι δύσκολος ως μήνας προσαρμογής. Θα δούμε στην πράξη ποια μέτρα λειτουργούν, ποια θα πρέπει να αλλάξουν και ποια θα πρέπει να προστεθούν για τη μέγιστη δυνατή αποσυμφόρηση. Στόχος είναι να διευκολυνθεί η κυκλοφορία των λεωφορείων του ΟΑΣΘ ώστε όσο γίνεται περισσότερος κόσμος να αφήσει το αυτοκίνητο στο σπίτι. Επιπλέον, θα πρέπει να αλλάξουν οι συνήθειες των οδηγών για να γλιτώνουν και οι ίδιοι χρόνο. Για παράδειγμα, να αποφεύγουν να μετακινούνται τις ώρες αιχμής που είναι σίγουρο ότι θα συναντήσουν κίνηση. Αν ξεκινήσουν λίγο πιο νωρίς για τη δουλειά τους, σίγουρα θα έχουν καλύτερη διαδρομή», επισημαίνει ο αντιπεριφερειάρχης.
Αντιδράσεις για τις μετακινήσεις αστυνομικών
Το έργο της Τροχαίας με κυκλοφοριακές ρυθμίσεις σε ισχύ καθημερινά και σε όλο το πολεοδομικό συγκρότημα, φαντάζει πράγματι απαιτητικό. Γι’ αυτόν τον λόγο προαναγγέλθηκε η ενίσχυση της Διεύθυνσης Τροχαίας με 60 αστυνομικούς. Από την πλευρά τους οι αστυνομικοί από την πρώτη στιγμή εξέφρασαν προβληματισμό σχετικά με την υπηρεσιακή προέλευση των ατόμων που θα μετακινηθούν στην Τροχαία. Όταν έγινε γνωστό ότι οι 60 αστυνομικοί θα αποσπαστούν από όλες τις υπόλοιπες Διευθύνσεις, η Ένωση Αστυνομικών Υπαλλήλων Θεσσαλονίκης (ΕΑΥΘ) αντέδρασε και ζήτησε ακύρωση της διαταγής υποστηρίζοντας ότι θα προκαλέσει μεγαλύτερα προβλήματα από αυτά που προορίζεται να λύσει.
«Ακόμα και ο τρόπος που επιλέχθηκαν οι 60 αστυνομικοί είναι λάθος. Παίρνουν συναδέλφους που βρίσκονται έξω, στο πεδίο της δράσης για να τους μεταφέρουν στην Τροχαία με αποτέλεσμα να αποδυναμωθούν οι υπηρεσίες που προσφέρουν αίσθημα ασφάλειας στην πόλη. Όταν στην ομάδα ΔΙΑΣ αντί για 450 άτομα έχεις μόλις 200, ακόμα και δύο να αποσπαστούν είναι πλήγμα», δηλώνει στη «ΜτΚ» ο πρόεδρος της ΕΑΥΘ Θεόδωρος Τσαϊρίδης.
Το μέγιστο χρονικό διάστημα που μπορεί να αποσπαστεί ένας αστυνομικός σε άλλη υπηρεσία χωρίς τη θέλησή του είναι έξι μήνες, εξηγεί ο κ. Τσαϊρίδης και χαρακτηρίζει ανώφελες τις μετακινήσεις υπό αυτές τις συνθήκες. «Είναι ανώφελο μέτρο διότι αν κάποιος υπηρετεί στα ΜΑΤ και μετακινηθεί στην Τροχαία, θα χρειαστεί χρόνο μέχρι να μάθει τα βασικά. Μέχρι δε να προσαρμοστεί πλήρως θα πρέπει να φύγει και να έρθουν άλλοι να μάθουν ξανά από την αρχή. Καταλαβαίνετε ότι η μετακίνηση συναδέλφων είναι προσωρινή λύση, εδώ όμως απαιτούνται μόνιμες λύσεις καθώς οι εργασίες θα διαρκέσουν τέσσερα χρόνια», τονίζει.
«Δεν υπάρχει σχέδιο»
«Θα γίνει ‘πόλεμος’ στους δρόμους με τις εργασίες στον περιφερειακό. Δεν υπάρχουν δικλείδες ασφαλείας. Πρέπει να υπάρχει συντονισμός και δράση από όλους καθώς το πρόβλημα αφορά όλους τους δήμους -και δεν έχουν όλοι δημοτική αστυνομία για να ενισχύουν την επιτήρηση των μέτρων», αναφέρει ο αν. γενικός γραμματέας της ΕΑΥΘ Χρήστος Συμεωνίδης.
Ο πρόεδρος της Ένωσης ισχυρίζεται πως «δεν υπάρχει σχέδιο» αντιμετώπισης, πέρα από τη μετακίνηση των αστυνομικών. «Μας θυμίζει ό,τι ακριβώς έγινε με τα πανεπιστήμια, που έπρεπε να βάλουν οι πρυτανικές αρχές κάμερες και τουρνικέ και μετά να μπουν οι αστυνομικοί αλλά αντιθέτως μπήκαν οι αστυνομικοί και δεν έγινε τίποτα άλλο. Έτσι και τώρα, παίρνουν τους αστυνομικούς και το κράτος δεν έχει προχωρήσει σε τίποτα άλλο. Δεν ξέρουμε πώς θα αποσυμφορηθούν οι δρόμοι. Όσους αστυνομικούς και να βάλουν, εάν στην Τσιμισκή που μπορεί να εξυπηρετεί 2.000 οχήματα έρθουν 4.000, κανείς δεν μπορεί να κάνει κάτι. Μαγικό ραβδάκι δεν υπάρχει», λέει ο κ. Τσαϊρίδης.
Υπενθυμίζεται ότι ο πρώην διευθυντής Τροχαίας Θεσσαλονίκης Θωμάς Γέρμανος είχε προτείνει στους αρμόδιους φορείς την εφαρμογή δακτυλίου. Η πρόταση δεν έγινε αποδεκτή αλλά ακούστηκε από άλλα στόματα και τώρα στις συσκέψεις του συντονιστικού οργάνου για τη λήψη μέτρων. Ωστόσο, η συγκεκριμένη πρόταση φαίνεται πως και πάλι δεν βρίσκει αποδοχή.
«Εκτός από την αστυνόμευση πρέπει να σχεδιαστούν μέτρα από συγκοινωνιολόγους, να υπάρξουν μονοδρομήσεις, αλλαγές κατεύθυνσης και νέες ρυθμίσεις», καταλήγει ο Χρήστος Συμεωνίδης.
Τι θα γίνει με τη διακομιδή ασθενών
Σύνηθες φαινόμενο όταν βρέχει, έστω για λίγο, είναι η κίνηση, το φρακάρισμα δρόμων, διπλά και τριπλά ατυχήματα στον περιφερειακό. Με τη μία λωρίδα στον περιφερειακό κλειστή και ανάλογες συνθήκες, μπορεί να φανταστεί κανείς πώς θα εξελιχθεί η κατάσταση -όχι μόνο στον περιφερειακό αλλά σε ολόκληρο το οδικό δίκτυο της πόλης.
Έντονη ανησυχία εκφράζεται για τις περιπτώσεις που θα χρειαστεί να περάσει ένα ασθενοφόρο από τις μπλοκαρισμένες λωρίδες του περιφερειακού για διακομιδή ασθενών στα νοσοκομεία «Παπαγεωργίου» και «Παπανικολάου». «Αν γίνει ατύχημα στην αρχή του περιφερειακού και κλείσει ο δρόμος από τα οχήματα, αναρωτιόμαστε πώς θα περάσει ένα ασθενοφόρο από τον περιφερειακό», σημειώνει χαρακτηριστικά ο Θόδωρος Τσαϊρίδης.
«Στον περιφερειακό δεν γίνονται πολλά τροχαία ατυχήματα», λέει ο αντιπεριφερειάρχης Υποδομών Πάρις Μπίλλιας, «θα μειωθούν οι ταχύτητες εκ των πραγμάτων καθώς θα υπάρχουν μόνο δύο λωρίδες κυκλοφορίας. Το πρόβλημα θα είναι τα αυτοκίνητα που χαλούν στον δρόμο και ακινητοποιούνται». Όσο για την μέριμνα σχετικά με τις εφημερίες των νοσοκομείων και τη διακομιδή ασθενών ο κ. Μπίλλιας αναφέρει πως «έχουμε εκπονήσει σχέδιο για την προσέγγιση των ασθενοφόρων στο ‘Παπαγεωργίου’, το στρατιωτικό νοσοκομείο 424 και το ‘Παπανικολάου’. Επίσης μελετάμε την αλλαγή των συνεφημεριών. Για παράδειγμα να μην εφημερεύει ταυτόχρονα το ‘ΑΧΕΠΑ’ με το ‘Γεννηματάς’ αλλά να εφημερεύει το ‘Γεννηματάς’ μαζί με το ‘Παπανικολάου’ ώστε να υπάρχει νοσοκομείο για διακομιδές και στο κέντρο της πόλης. Όλα αυτά, βέβαια, είναι ακόμη υπό εξέταση».
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 22.10.2023