Οι δυο υποψήφιοι πρυτάνεις απαντούν στις ίδιες ερωτήσεις και παίρνουν θέση για σημαντικά ζητήματα που αφορούν το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, λίγο πριν από τις κάλπες της 11ης Ιουνίου, στις οποίες θα αναδειχθεί ο νέος πρύτανης και οι τέσσερις αντιπρυτάνεις.
Θεόδωρος Λαόπουλος
Καθηγητής Τμήματος Φυσικής, Σχολή Θετικών Επιστημών ΑΠΘ, αναπληρωτής πρύτανη Έρευνας και Συντονισμού ΑΠΘ
1. Ανομία, παραβατικότητα και ναρκωτικά αποτελούν τις μεγαλύτερες πληγές του ΑΠΘ. Παρά τις προσπάθειες αντιμετώπισης της κατάστασης, το πρόβλημα παραμένει. Τι θα κάνετε εάν εκλεγείτε πρύτανης, πώς θα αντιμετωπίσετε αυτά τα προβλήματα;
Πράγματι τα προβλήματα αυτά υπάρχουν καθημερινά στο ΑΠΘ και συμβαίνουν εν γνώσει της ελληνικής κοινωνίας και των αρμόδιων θεσμικών οργάνων της ελληνικής πολιτείας. Η συντριπτική πλειονότητα καθηγητών, φοιτητών και εργαζομένων έχει κατηγορηματικά εκφράσει την αντίδρασή της, γιατί γνωρίζει καλά πώς λειτουργεί σωστά ένα σύγχρονο δημόσιο πανεπιστήμιο. Αυτήν τη γνώση και την ομόθυμη βούληση θα προσπαθήσω να εκφράσω ως πρύτανης προς την κοινωνία και την πολιτεία, γιατί η αντιμετώπιση ειδικά αυτών των θεμάτων απαιτεί οπωσδήποτε συνεργασία και σοβαρό σχεδιασμό με τους θεσμικά αρμόδιους φορείς της: Δήμο, μητροπολιτικούς οργανισμούς, δικαστικές και αστυνομικές αρχές, κ.ά. Το πανεπιστήμιο χρειάζεται την προστασία της ελληνικής πολιτείας και της κοινωνίας.
2. Στη χώρα μας έχει δημιουργηθεί ένα νέο ακαδημαϊκό περιβάλλον με την ενσωμάτωση των ΤΕΙ στα ΑΕΙ, τη δημιουργία νέων τμημάτων και την ίδρυση ενός νέου πανεπιστημίου στη Μακεδονία, του Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδος, που «εκτοπίζει» το ΑΠΘ από τη θέση του μεγαλύτερου πανεπιστημίου της χώρας. Ποιος πιστεύετε ότι είναι ο ρόλος που πρέπει να διαδραματίσει το ΑΠΘ στη νέα εποχή που ανοίγεται και ποιες είναι οι προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπίσει;
Το ΑΠΘ είναι ένα μεγάλο και ποιοτικό πανεπιστήμιο, και πρέπει να συνεχίσει να εστιάζει το ενδιαφέρον του στην ποιότητα σπουδών, έρευνας και καλλιτεχνικής εργασίας. Τα αποτελέσματα της ποιοτικής δημιουργίας που συντελείται καθημερινά στο ΑΠΘ μπορούν να είναι πολλαπλά χρήσιμα για την οικονομική, τεχνολογική, και πολιτιστική ανάπτυξη της πόλης και της χώρας. Η δραστηριότητα αυτή των μελών του ΑΠΘ το αναδεικνύουν σε αναγνωρίσιμο πανεπιστήμιο σε όλη την Ευρώπη και σημείο αναφοράς για τις πανεπιστημιακές κοινότητες των χωρών της περιοχής. Η πρόκληση που έχουμε μπροστά μας είναι να αντιμετωπίσουμε τους κινδύνους για την ποιότητα της δουλειάς μας από την ελλιπή στήριξη που μας επιβάλλεται: ασύμμετρα μεγάλος αριθμός μεταγραφών από άλλα ΑΕΙ, σημαντική υποστελέχωση και υποχρηματοδότηση.
3. Την επόμενη ημέρα της εκλογής του, ο πρύτανης του ΑΠΘ θα κληθεί να διοικήσει με αντιπρυτάνεις που εκλέχθηκαν με το νέο σύστημα (ξεχωριστό ψηφοδέλτιο), γεγονός που απαιτεί συνεργασίες. Πόσο εύκολο ή δύσκολο θα είναι το τοπίο που θα δημιουργηθεί και ποια είναι η δική σας στρατηγική για την ομαλή μετάβαση στο νέο σχήμα διοίκησης;
Το ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο υπόκειται στους νόμους της ελληνικής πολιτείας που αποφάσισε και το νέο τρόπο εκλογής της διοίκησης με ξεχωριστή εκλογή τού κάθε μέλους του πρυτανικού συμβουλίου (μονοσταυρία). Δεν κρύβω την αγωνία μου για πιθανά προβλήματα λόγω του νέου τρόπου εκλογής. Θα κάνω το καλύτερο δυνατό και ελπίζω ότι θα βρεθεί τρόπος για την αποτελεσματική συνεργασία των αντιπρυτάνεων μεταξύ τους και με τον πρύτανη. Είμαι αισιόδοξος γιατί έχω εμπιστοσύνη στο αποτέλεσμα των συλλογικών διαδικασιών επιλογής διοίκησης. Η δημοκρατία όμως πρέπει πάντα να έχει και θεσμικές λύσεις: Η Σύγκλητος είναι ιεραρχικά πάνω από το πρυτανικό συμβούλιο και τα μέλη της Συγκλήτου θα πρέπει να έχουν έναν πλέον ενεργό ρόλο, που θα διασφαλίσει την ομαλή λειτουργία του πανεπιστημίου.
4. Γιατί να ψηφίσουν εσάς ως νέο πρύτανη οι καθηγητές και οι διοικητικοί υπάλληλοι του ΑΠΘ. Ποιο είναι το προσωπικό σας όραμα για το ΑΠΘ;
Θεωρώ ότι βασικά κριτήρια για τις εκλογές επιλογής διοίκησης θα πρέπει να είναι η ικανότητα, η γνώση, η αποτελεσματικότητα και η αντικειμενικότητα. Η σχέση διοίκησης και μελών του αυτοδιοίκητου πανεπιστημίου πρέπει να είναι σχέση εμπιστοσύνης, ευθύνης και λογοδοσίας. Προτείνω την ενίσχυση της ενεργού συμμετοχής των πανεπιστημιακών όλων των κατηγοριών και μέσω των θεσμικών συλλογικών οργάνων, αλλά κυρίως μέσω των επιτροπών που χρειάζεται να έχουν ενεργό συμβουλευτικό ρόλο και σε θέματα ανάπτυξης, σε θέματα διαδικασιών αλλά και εποπτείας. Η άποψή μου είναι ότι η ανάπτυξη του ΑΠΘ σε όλα τα επίπεδα μπορεί να έρθει με την ενίσχυση της ενεργού συμμετοχής των μελών του και της παρουσίασης της δημιουργικής δουλειάς τους.
Νίκος Παπαϊωάννου
Καθηγητής Παθολογικής Ανατομικής, Κτηνιατρικής σχολής Α.Π.Θ., πρόεδρος Τμήματος Κτηνιατρικής ΑΠΘ, αναπληρωτής κοσμήτορας Σχολής Επιστημών Υγείας ΑΠΘ
1. Ανομία, παραβατικότητα και ναρκωτικά αποτελούν τις μεγαλύτερες πληγές του ΑΠΘ. Παρά τις προσπάθειες αντιμετώπισης της κατάστασης, το πρόβλημα παραμένει. Τι θα κάνετε εάν εκλεγείτε πρύτανης, πώς θα αντιμετωπίσετε αυτά τα προβλήματα;
Δεν είναι ανεκτό, σε καιρούς στέρησης ακόμη και των προς το ζην πολλών συμπολιτών μας, εμείς να συνεχίσουμε να ανεχόμαστε τη λεηλασία της δημόσιας περιουσίας και την αδυναμία της φυσικής προστασίας στο campus, που συντηρούν ένα κλίμα διάχυτης υποβάθμισης τριγύρω μας, η οποία επιτρέπει στην εγκληματικότητα να ανθεί στο χώρο μας. Δεν πάει άλλο. Τέλος σε ιδεοληψίες και αγκυλώσεις του παρελθόντος. Το πανεπιστήμιο του σήμερα δεν μπορεί να σχετίζεται με τέτοια εκφυλιστικά φαινόμενα. Η ανοχή μας πρέπει να είναι μηδενική. Όλοι γνωρίζουμε ότι σήμερα μιλάμε για άσυλο ανομίας. Επομένως, επιβάλλεται η κατάργηση του ασύλου της ανομίας και η αντιμετώπισή της μέσα στο πανεπιστήμιο, σύμφωνα με τους νόμους που ισχύουν σε όλη την επικράτεια. Η οργανωμένη πολιτεία είναι η μόνη που έχει τη δυνατότητα και την ικανότητα να επιβάλλει την τάξη σε οποιοδήποτε δημόσιο χώρο, με τα εντεταλμένα όργανα που διαθέτει. Προσωπικά δεσμεύομαι πως, ως πρύτανης του ΑΠΘ, η καθημερινότητα με την ανομία και την παραβατικότητα θα είναι η πρώτη μου προτεραιότητα και θα την αλλάξω με όποιο κόστος.
2. Στη χώρα μας έχει δημιουργηθεί ένα νέο ακαδημαϊκό περιβάλλον με την ενσωμάτωση των ΤΕΙ στα ΑΕΙ, τη δημιουργία νέων τμημάτων και την ίδρυση ενός νέου πανεπιστημίου στη Μακεδονία, του Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδος, που «εκτοπίζει» το ΑΠΘ από τη θέση του μεγαλύτερου πανεπιστημίου της χώρας. Ποιος πιστεύετε ότι είναι ο ρόλος που πρέπει να διαδραματίσει το ΑΠΘ στη νέα εποχή που ανοίγεται και ποιες είναι οι προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπίσει;
Η ουσία σήμερα είναι ότι ο νέος ακαδημαϊκός χάρτης, όπως εμφανίζεται, αποτελεί οπισθοδρόμηση. Η δημιουργία νέων τμημάτων χωρίς μελέτη σκοπιμότητας, χωρίς καμία επαγγελματική προοπτική για τους φοιτητές τους, χωρίς αξιολόγηση των προγραμμάτων σπουδών τους, δεν συνάδει με οποιασδήποτε μορφής ακαδημαϊκή δεοντολογία. Κατά τη γνώμη μου και με βάση αποφάσεις του ΣτΕ εγείρονται σοβαρές αμφιβολίες για τη συνταγματικότητα αυτού του νόμου. Επιπρόσθετα, εγείρεται ένα μεγάλο θέμα με τον αριθμό των φοιτητών που θα μετεγγραφούν. Το ΑΠΘ καλείται να διαδραματίσει πρωτεύοντα ρόλο στη διαμόρφωση πολιτικών για την ανώτατη εκπαίδευση, συμπαρασύροντας στρατηγικά τα υπόλοιπα ΑΕΙ σε μία προσπάθεια αναδιάταξης του ακαδημαϊκού χάρτη ή τουλάχιστον βελτίωσης της υπάρχουσας διαμορφωμένης κατάστασης. Το Αριστοτέλειο μπορεί και πρέπει να ασκήσει ηγετικό ρόλο σε όλο το φάσμα της πνευματικής, κοινωνικής και οικονομικής ζωής του τόπου.
3. Την επόμενη ημέρα της εκλογής του, ο πρύτανης του ΑΠΘ θα κληθεί να διοικήσει με αντιπρυτάνεις που εκλέχθηκαν με το νέο σύστημα (ξεχωριστό ψηφοδέλτιο), γεγονός που απαιτεί συνεργασίες. Πόσο εύκολο ή δύσκολο θα είναι το τοπίο που θα δημιουργηθεί και ποια είναι η δική σας στρατηγική για την ομαλή μετάβαση στο νέο σχήμα διοίκησης;
Προφανώς και διαφωνώ με το συγκεκριμένο σύστημα. Οι αντιπρυτάνεις κατέρχονται μόνοι τους στις εκλογές, ανεξάρτητα από τους υποψηφίους πρυτάνεις. Αυτό, γνωρίζουμε όλοι για ποιο λόγο έγινε. Πιστεύω πως οι συνάδελφοι που θα εκλεγούν στις θέσεις των αντιπρυτάνεων στο ΑΠΘ θα έχουν την ωριμότητα να στοιχηθούν πίσω από μια ενιαία πρυτανική γραμμή πλεύσης, για να οδηγήσουμε το καράβι του πανεπιστημίου μας στην έξοδο από την κρίση, στην οποία βυθιζόμαστε ολοένα και περισσότερο. Αυτό είναι το όνειρό μου. Όποιος και να εκλεγεί, ωστόσο, προσωπικά, με την εμπειρία που διαθέτω, έχω εμπιστοσύνη στις ικανότητές μου να συνθέτω και να απελευθερώνω τις δημιουργικές δυνάμεις που έχει μέσα του ο καθένας που δουλεύει γύρω μου.
4. Γιατί να ψηφίσουν εσάς ως νέο πρύτανη οι καθηγητές και οι διοικητικοί υπάλληλοι του ΑΠΘ. Ποιο είναι το προσωπικό σας όραμα για το ΑΠΘ;
Αποφάσισα να εκτεθώ στην κρίση των συναδέλφων:
- Για ένα πανεπιστήμιο ασφαλές, φιλικό στους εργαζόμενους και στους φοιτητές, καλαίσθητο και λειτουργικό.
- Για ένα πανεπιστήμιο που θα πρέπει να μπει στα 100 καλύτερα του κόσμου, ΟΧΙ για ένα πανεπιστήμιο που θα μηρυκάζει την αυταρέσκειά του, τονίζοντας απλώς ότι είναι το μεγαλύτερο πανεπιστήμιο της χώρας.
- Για πρυτανικές αρχές με καθαρό σχέδιο και αποφασιστικότητα, που δεν θα περιορίζονται στη λεκτική καταδίκη κάθε βιαιότητας, που δεν θα αναλίσκονται στην έκδοση δελτίων τύπου με δακρύβρεχτες καταγγελίες προς την αστυνομία και τις αρχές, που δεν θα ανέχονται τους μπαχαλάκηδες, τους no-borders και τους σιωπηρούς υποστηρικτές τους εντός της πανεπιστημιακής κοινότητας.
Καλώ όλους με αισιοδοξία, να ξαναπάρουμε το μέλλον του πανεπιστημίου στα χέρια μας. Να κάνουμε το Αριστοτέλειο πρότυπο ακαδημαϊκότητας και δημιουργικότητας.
ΤΙ ΖΗΤΟΥΝ ΟΙ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΝΕΟ ΠΡΥΤΑΝΗ
Μεγαλύτερη ασφάλεια και βελτίωση των υποδομών του πανεπιστημίου είναι τα βασικότερα προβλήματα των φοιτητών του ΑΠΘ, τα οποία ζητούν να επιλύσει ο νέος πρύτανης που θα προκύψει από τις πρυτανικές εκλογές. Ρεπορτάζ της «ΜτΚ» καταγράφει τις απαντήσεις των φοιτητών.
Ελευθερία Αργυρίου
Πρόεδρος συλλόγου φοιτητών Χημικών Μηχανικών ΑΠΘ
«Αυτό που θέλω από το νέο πρύτανη είναι να τεθεί στο τραπέζι το θέμα του ασύλου, γιατί με το να μην επιτρέπεται η πρόσβαση της αστυνομίας, χωρίς φυσικά να παρεμποδίζει ή να περιορίζει τους φοιτητές, το πρόβλημα της παραβατικότητας, της ανομίας και των ναρκωτικών παραμένει, με αποτέλεσμα πολλές φορές να κινδυνεύουν ανθρώπινες ζωές μέσα στην πανεπιστημιούπολη».
Παναγιώτης
Φοιτητής Δημοσιογραφίας
Ευαγγελία
Φοιτήτρια Νομικής
«Καλύτερη φύλαξη των χώρων του πανεπιστημίου, να αναζητηθεί αποτελεσματικότερος τρόπος προστασίας των χώρων του ΑΠΘ ακόμα και τα Σαββατοκύριακα, που κάποιοι φοιτητές χρειάζεται να παρευρεθούν στο πανεπιστήμιο, με μεγάλο κίνδυνο πολλές φορές. Επιπλέον, πιο αυστηρή αξιολόγηση των καθηγητών καθώς και βελτίωση των υποδομών, ιδιαίτερα σε κάποιες σχολές που έχουν σημαντικά προβλήματα».
Φοιτητής του ΑΠΘ
«Μεγαλύτερη ασφάλεια και καθαριότητα μέσα στα κτίρια του πανεπιστημίου».
Φοιτήτρια του ΑΠΘ
«Ουσιαστικότερη αντιμετώπιση των προβλημάτων που δημιουργούνται στην ασφάλεια του πανεπιστημίου».
Φοιτητές του ΑΠΘ
«Μεγαλύτερη ασφάλεια, περισσότερο πράσινο και χώρους αναψυχής στο ΑΠΘ. Παράλληλα, ένα σημαντικό ζητούμενο είναι το πανεπιστήμιο να αναλάβει έναν ρόλο, που να βοηθάει τους φοιτητές στην εύρεση εργασίας».
Δημήτρης, Θανάσης, Χρήστος
Φοιτητές του ΑΠΘ
«Μεγαλύτερη ασφάλεια στους χώρους του πανεπιστημίου και αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση του προβλήματος της διακίνησης των ναρκωτικών».
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 9 Ιουνίου 2019