Σε πρόγραμμα του Ταμείου Ανάκαμψης θα ενταχθούν οι δήμοι της Ελλάδος με πληθυσμό άνω των 100.000 κατοίκων προκειμένου να λάβουν χρηματοδότηση για την αναβάθμιση των ψηφιακών υποδομών και υπηρεσιών, με τον δήμο Θεσσαλονίκης να βρίσκεται σε αυτή την κατηγορία.
Σε αυτούς τους δήμους, καθώς και στον δήμο Τρικκαίων ο οποίος αν και μικρότερος εντάσσεται σε αυτή την κατηγορία λόγω των πρωτοποριακών ψηφιακών υπηρεσιών που παρέχει, θα δοθούν μία λίστα από επιλογές, η οποία θα λέγεται marketplace, για αναβαθμίσεις ψηφιακών υπηρεσιών και υποδομών, εξηγεί μιλώντας στο makthes.gr ο Γιώργος Καλαϊτσίδης, ειδικός σύμβουλος του δημάρχου Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνου Ζέρβα, λίγες ώρες μετά τη σειρά συναντήσεων του δημάρχου με υπουργούς στην Αθήνα.
Από αυτές τις επιλογές, ο κάθε δήμος θα επιλέξει εκείνες που καλύπτουν τις ανάγκες του. Ο δήμος Θεσσαλονίκης έχει 110 περιφερειακά κτίρια, πέρα από το κεντρικό δημαρχείο με αποτέλεσμα ακόμα και μία επιστασία καθαριότητας να χρειάζεται έναν υπολογιστή και σύνδεση στο διαδίκτυο, καθώς επίσης και υποστήριξη. «Οι ανάγκες είναι πάγιες και διαρκώς αυξανόμενες» για την υποστήριξη του δικτύου υπηρεσιών του δήμου, τονίζει ο κ. Καλαϊτσίδης.
Μάλιστα στις προϋπάρχουσες ανάγκες, προστίθενται και αυτές που «γέννησε» η τηλεργασία, η οποία εφαρμόζεται εξαιτίας της πανδημίας, παρατηρεί ο ίδιος, υπενθυμίζοντας ότι 500 εργαζόμενοι του δήμου εργάζονται εξ' αποστάσεως.
«Σαν δήμος Θεσσαλονίκης και πριν το χακάρισμα» του καλοκαιριού, «έχουμε ένα πολύ μεγάλο πρόγραμμα αναβάθμισης των υποδομών του δήμου 5,2 εκατομμυρίων ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και για το οποίο βάλαμε επιπλέον δύο εκατομμύρια ευρώ, γιατί ο εξοπλισμός, οι υπολογιστές κτλ, είναι παλιός», συνεχίζει ο ειδικός σύμβουλος του δημάρχου.
Από το νέο πρόγραμμα του Ταμείου Ανάκαμψης, ο δήμος Θεσσαλονίκης θα εστιάσει κυρίως στη διασύνδεση κτιρίων, στις γρήγορες συνδέσεις και στις υπηρεσίες προς τους δημότες, ώστε να είναι διαθέσιμες σε όλα τα κτίρια και να διεκπεραιώνονται γρήγορα, τονίζει ο κ. Καλαϊτσίδης.
«Πάντα κοιτάμε τις υποδομές γιατί με 4.500 υπαλλήλους και 350.000 κατοίκους οι ανάγκες μας είναι τελείως διαφορετικές» σε σχέση με άλλους μικρότερους δήμους, αναφέρει ακολούθως.
Στον δήμο Θεσσαλονίκης υπάρχουν δυστυχώς «βαριές» υποδομές hardware και ταυτόχρονα με τα χρόνια μειώνεται το προσωπικό, λόγω συνταξιοδοτήσεων και του μνημονιακού όρου για μία πρόσληψη κάθε πέντε αποχωρήσεις. Για αυτό ο δήμος προσπαθεί να αξιοποιήσει και λύσεις cloud για την αποκέντρωση υπηρεσιών, ώστε να «τρέχουν» από την κυβέρνηση και να αποσυμφορηθούν τα συστήματα του δήμου, λέει ο κ. Καλαϊτσίδης.
Ο δήμος έχει, ήδη, αγοράσει 600 καινούργιους υπολογιστές και το επόμενο διάστημα θα αγοράσει ακόμη 500, ενώ στο εγγύς μέλλον θα αντικατασταθούν και οι 1.100 υπολογιστές που χρησιμοποιούν Windows XP, τα οποία δεν υποστηρίζονται πλέον και αποτελούν «πρόσφορο έδαφος» για κυβερνοεπίθεση, υπογραμμίζει ο ίδιος.
Παράλληλα, οι servers του δήμου θα αναβαθμιστούν μέσω του προγράμματος της ΕΤΕπ, ενώ θα εγκατασταθούν συστήματα ασφαλείας (σ.σ. cybersecurity) αλλά και θα τοποθετηθούν γεννήτριες και UPS (σ.σ. μηχανήματα διατήρησης της τάσης του ρεύματος).
Όπως τονίζει ο κ. Καλαϊτσίδης, από την ημέρα που η διοίκηση του Κ. Ζέρβα ανέλαβε τη διακυβέρνηση του δήμου, δεκάδες πιστοποιητικά και υπηρεσίες έχουν ψηφιοποιηθεί τα τελευταία δύο χρόνια και θα ακολουθήσουν και άλλες.
"Smart City" με τη συνδρομή του «Α. Τρίτση»
Μέχρι το τέλος της χρονιάς θα εξεταστούν και αναμένεται να ενταχθούν στο κυβερνητικό πρόγραμμα για την αυτοδιοίκηση, «Αντώνης Τρίτσης», οι προτάσεις έργων του δήμου Θεσσαλονίκης, ύψους 7,8 εκατ. ευρώ, τα οποία αφορούν κυρίως έργα «έξυπνων πόλεων» (σ.σ. Smart Cities).
Ειδικότερα πρόκειται για υπηρεσίες προς τους πολίτες στον δημόσιο χώρο, όπως η ελεγχόμενη στάθμευση σε ράμπες φορτοεκφόρτωσης και θέσεις ΑμεΑ, έξυπνο αστικό εξοπλισμό ο οποίος θα δίνει στοιχεία για περιβαλλοντικούς παράγοντες στον δήμο, καθώς επίσης και η εγκατάσταση δικτύου Wifi, το οποίο εκτιμάται ότι θα είναι το ταχύτερο στην Ευρώπη, αν όχι και παγκοσμίως, περιγράφει ο κ. Καλαϊτσίδης.
Γενικότερα, τα «έξυπνα» συστήματα θα εξυπηρετούν και θα παράγουν big data τα οποία θα αξιοποιούν τόσο ο δήμος όσο και οι αρμόδιοι φορείς, ώστε να βελτιώνονται οι παρεχόμενες υπηρεσίες, συμπληρώνει ο ειδικός σύμβουλος.
«Καταλαβαίναμε από την πρώτη στιγμή τις αδυναμίες που έχει ο εξοπλισμός. Δεν προχωράμε σε λύσεις "κονσέρβες"», αλλά «βάλαμε πρώτο πρόταγμα τον ψηφιακό μετασχηματισμό από όταν αναλάβαμε το 2019. Οποιοδήποτε χρηματοδοτικό εργαλείο, το αξιοποιούμε», διαβεβαιώνει ο ίδιος.
Επιτακτική ανάγκη η ενίσχυση της δημοτικής αστυνομίας
Η ενίσχυση της δημοτικής αστυνομίας με έσοδα του δήμου, τα οποία προέρχονται από την ίδια την υπηρεσία, η οποία είναι ανταποδοτική, τέθηκε από τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης κατά τη συνάντησή του με τον αναπληρωτή υπουργό Εσωτερικών, Στέλιο Πέτσα και τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη, Τάκη Θεοδωρικάκο.
Σήμερα στη δημοτική αστυνομία Θεσσαλονίκης υπάρχουν 368 οργανικές θέσεις, εκ των οποίων μόνο οι 81 είναι καλυμμένες. «Το ζήτημα είναι ότι η δημοτική αστυνομία Θεσσαλονίκης επιτελεί έργο με μητροπολιτικό χαρακτήρα γιατί όλα τα καταστήματα υγειονομικούς ενδιαφέροντος είναι στο κέντρο, ο κόσμος κατεβαίνει στο κέντρο, οι εκδηλώσεις είναι στο κέντρο, άρα αυτή η αστυνομία είναι για 1,5 εκατ. πληθυσμό» παρατηρεί ο κ. Καλαϊτσίδης.
Στο ερώτημα πόσες προσλήψεις ζήτησε ο δήμαρχος, ο ειδικός σύμβουλος του κ. Ζέρβα απαντά «τους περισσότερους που μπορούμε», διότι το κέντρο της πόλης «έχει ανάγκη από δημοτική αστυνομία και για την ευταξία και την ασφάλεια».