"Παρών" στον δημόσιο διάλογο και στην διάθεση της Δικαιοσύνης, δήλωσε ο τέως υπουργός Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, ο οποίος - κατά την διαδικασία της απάντησης των ερωτήσεων των βουλευτών όλων των κομμάτων που ακολούθησε την τοποθέτησή του στην επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας για το έγκλημα στα Τέμπη- δεν δίστασε να ισχυριστεί ότι υπήρχαν δικλείδες ασφαλείας και πρωτόκολλα, τα οποία το βράδυ του δυστυχήματος στα Τέμπη, καταρρίφθηκαν.
Όπως είπε χαρακτηριστικά: Δεδομένου ότι στον συγκεκριμένο σταθμό υπήρχε τοπικό σύστημα ηλεκτρονικής παρακολούθησης, δηλαδή τηλεδιοίκησης, ο σταθμάρχης είχε την δυνατότητα και την υποχρέωση, βάσει του Κανονισμού, να χαράξει την διαδρομή ηλεκτρονικά και επέλεξε να το κάνει χειροκίνητα. Έκανε την χάραξη χειροκίνητα και την έκανε λάθος. Έβαλε το τρένο να παραβιάσει τον κόκκινο σηματοδότη και το έθεσε σε ανάποδη πορεία. Έπρεπε να ακολουθήσει τις προβλεπόμενες διαδικασίες, συνομιλώντας με τους μηχανοδηγούς και να επιβεβαιώσει την εντολή που έδωσε, κάτι που επίσης δεν έκανε. Ο σταθμάρχης - κι εδώ αποδεικνύεται ότι υπήρχε σύστημα τηλεδιοίκησης - έβλεπε επί 12 λεπτά την πορεία του τρένου και δεν κατάφερε να σταματήσει το μοιραίο. Το χειρότερο δε από όλα - και αυτό δείχνει τις παθογένειες του Δημοσίου, οι οποίες δεν είναι σημερινές και δεν περιορίζονται στον ΟΣΕ - είναι ότι εκεί έπρεπε να υπάρχουν άλλοι δύο μέχρι τις 11:00 το βράδυ, οι οποίοι και δεν ήταν. Αυτό δείχνει ότι καταρρίφθηκαν τα πρωτόκολλα ασφαλείας.
"Έκανα μια ειλικρινή προσπάθεια να κρατήσω χαμηλά τους τόνους παρά τις απίστευτες προκλήσεις, γιατί θεωρώ ότι δεν βοηθάει να μπούμε σε αντιπαράθεση. Το τι έγινε και το τι δεν έγινε στην σύμβαση 717 είναι ξεκάθαρο. Τώρα, ας περιμένουμε την Δικαιοσύνη. Γιατί όλοι τώρα μπορούν να κάνουν τους παντογνώστες και να κουνάνε το δάχτυλο. Εγώ παραιτήθηκα αναλαμβάνοντας την πολιτική ευθύνη. Μπορεί να υπάρχουν και διοικητικές και διαχειριστικές ευθύνες. Δεν θα το κρίνουμε εμείς εδώ. Θα το κρίνει η Δικαιοσύνη. Και είμαι στην διάθεση της Δικαιοσύνης να καταθέσω την άποψή μου. Αυτή είναι η πραγματικότητα και τα γεγονότα, όπως πιστεύω ότι έγιναν, και τα καταθέτω με απόλυτη ειλικρίνεια. Είμαι και θα είμαι πάντα παρών στον δημόσιο διάλογο" ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Καραμανλής.
Ο κ. Καραμανλής απάντησε στα ερωτήματα που δέχθηκε από τους βουλευτές όλων των πτερύγων της Βουλής, όπως και διέψευσε και τον τον ισχυρισμό του πρώην υπουργού Μεταφορών, Χρήστου Σπίρτζη ότι έγιναν έργα 1 δισ. επί της προηγούμενης κυβέρνησης στον σιδηρόδρομο. "Ουδέποτε έγιναν έργα 1 δισ. επί ΣΥΡΙΖΑ, αλλά δεν έχει αυτό τώρα σημασία. Θυμίζω ότι, ενώ ο κ. Σπίρτζης λέει τώρα ότι οι κατακερματισμένες εργολαβίες φταίνε για τις καθυστερήσεις του έργου, όταν η σημερινή κυβέρνηση πήγε να τις ενοποιήσει, βγήκε απέναντι, και ως αντιπολίτευση καταψήφισε. Εγώ ανέλαβα ξεκάθαρα την πολιτική ευθύνη και είπα και τον λόγο για τον οποίο παραιτήθηκα. Λυπάμαι αλλά αυτό δεν έχει γίνει πολλές φορές στην πολιτική ζωή του τόπου τα τελευταία χρόνια".
Ειδικότερα ο τέως υπουργός Μεταφορών απάντησε στα ερωτήματα των βουλευτών και ανέφερε:
- Σε τι αφορά η δήλωση "Δεν παίζουμε με την ασφάλεια των τρένων" στη Βουλή
"Παίζει και ξαναπαίζει μια αποκομμένη δήλωση, η οποία μιλάει για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων" είπε ο κ. Καραμανλής, διευκρινίζοντας ότι η αναφορά του αυτή αφορούσε ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξανδρου Μεϊκόπουλου για το τρενάκι του Πηλίου. Σε αυτή ο βουλευτής ζητούσε να αναλάβει ο δήμος το τρενάκι, διότι έτσι θα είναι πιο ασφαλές. Εκεί, όπως εξήγησε ο κ. Καραμανλής, είπε ότι το συγκεκριμένο τοπικό δρομολόγιο είναι ασφαλές και ότι κατά την άποψή του το να παρακάμπτουμε τις διαδικασίες και την Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων είναι απαράδεκτο, ενώ κάτι τέτοιο δεν έχει συμβεί ποτέ στην Ευρώπη. "Επομένως ωραία η μονταζιέρα που έγινε από την αντιπολίτευση, αλλά καλύτερη η αλήθεια" ανάφερε χαρακτηριστικά και κατέθεσε στα πρακτικά το απόσπασμα από την τοποθέτησή του στη Βουλή "για να μιλάμε με στοιχεία", όπως τόνισε.
- Ο κ. Ντογιάκος αποχώρησε από το υπουργείο όταν ο πατέρας του ανέλαβε την υπόθεση των Τεμπών
Ο κ. Καραμανλής, για το θέμα της συνεργασίας του υιού του εισαγγελέα του Αρείου Πάγου στο υπουργείο Μεταφορών, εξήγησε ότι τον γνώριζε από παλιά ως δικηγόρο και είχε εκτιμήσει τις ικανότητές του. Όταν πήγε να εργαστεί ως μετακλητός στο υπουργείο, ο πατέρας του δεν ήταν εισαγγελέας του Αρείου Πάγου και όταν ο πατέρας του ανέλαβε την υπόθεση των Τεμπών, ο ίδιος έπαψε να είναι συνεργάτης στο υπουργείο. Ωστόσο εξέφρασε τον προβληματισμό του για το γεγονός, ότι ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης επιτίθεται στον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου. Απευθυνόμενος προς τον ΣΥΡΙΖΑ, είπε πως πριν ενάμισυ μήνα "όταν θεωρούσατε ότι η στάση της Δικαιοσύνης ήταν αυτή που σας βόλευε λέγατε 'υπάρχουν δικαστές εν Αθήναις', τώρα ζητάτε την παραίτηση του εισαγγελέα του Αρείου Πάγου για την υπόθεση του γιου του".
- Οι συνδικαλιστές έθεταν μισθολογικά αιτήματα, όχι θέματα ασφάλειας
Απαντώντας στο ερώτημα για το κατά πόσο ο ίδιος είχε επαφή με τους συνδικαλιστές του ΟΣΕ και αν ήταν σε γνώση του το εξώδικό τους, το οποίο είχε επιδοθεί στον ΟΣΕ και κοινοποιήθηκε στο υπουργείο Μεταφορών, ο κ. Καραμανλής ανέφερε ότι τους είχε δει πολλές φορές και μάλιστα σε αυτές τις συναντήσεις τα θέματα τα οποία έθεταν ήταν αποκλειστικά μισθολογικά και συλλογικών συμβάσεων εργασίας, "δεν τους απασχολούσαν τα θέματα της ασφάλειας, ούτε η προώθηση της υλοποίησης των σχετικών έργων". "Ως υπουργός κατέβαλλα κάθε προσπάθεια να επιλυθούν, και μάλιστα εμείς υπογράψαμε τις ΣΣΕ με την έγκριση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, πάντα όμως σεβόμενος την ανεξαρτησία της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), η οποία είναι σαφές ότι έχει ως αντικείμενο την ασφάλεια στις σιδηροδρομικές μεταφορές" είπε.
- Αν κάποιος πρέπει να προειδοποιήσει για την ασφάλεια είναι η ΡΑΣ
Σχετικώς με τις αρμοδιότητες και την στάση που τηρεί η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, ο κ. Καραμανλής είπε ότι από την εθνική και την κοινοτική νομοθεσία επιβάλλεται η πλήρης διάκριση των αρμοδιοτήτων της ΡΑΣ και των αρμοδιοτήτων του υπουργείου. Η ΡΑΣ, δεν είναι απλώς ο ρυθμιστής της αγοράς των σιδηροδρομικών μεταφορών, είναι κυρίως και πάνω από όλα η ανεξάρτητη εθνική αρχή ασφάλειας. Οι αρμοδιότητές της, είναι να διασφαλίζει την συνολική διατήρηση της σιδηροδρομικής ασφάλειας, την συνεχή βελτίωσή της καθώς και την τεχνική και επιστημονική πρόοδο, δίνοντας προτεραιότητα στην πρόληψη των ατυχημάτων. "Αν λοιπόν θα έπρεπε κάποιος να είχε ειδοποιήσει το υπουργείο ότι υπάρχουν ζητήματα ασφάλειας στις σιδηροδρομικές μεταφορές, αυτός είναι η ΡΑΣ", είπε.
- Η μετάταξη και η εκπαίδευση του σταθμάρχη έγιναν σύμφωνα με την διαδικασία της ΡΑΣ
Απαντώντας στα όσα ακούγονται ότι ο σταθμάρχης προσλήφθηκε με "ρουσφέτι", ο κ. Καραμανλής είπε ότι με βάση την νομοθεσία δεν υπάρχει θέμα με την μετάταξή του, ενώ η εκπαίδευσή του έγινε με βάση τα προβλεπόμενα από την ΡΑΣ. Καταφέρθηκε εναντίον του ΣΥΡΙΖΑ, λέγοντας πως δημιουργεί λανθασμένες εντυπώσεις για να αποκομίσει κομματικά οφέλη. Εξήγησε ότι όπως ο νόμος υποχρεώνει, πριν γίνουν προσλήψεις άνοιξαν 18 θέσεις μέσω της κινητικότητας κι εμφανίστηκαν μόλις δύο άτομα. "Δεν υπήρχε θέμα με την μετάταξη, αφού ο νόμος για την κινητικότητα, όπως και ο Κανονισμός του ΟΣΕ, δεν προβλέπει ηλικιακό περιορισμό. Αυτό ισχύει μόνον για τις νέες προσλήψεις. Επίσης, εκπαιδεύτηκε κανονικά επί έξι μήνες για 800 ώρες και έδωσε εξετάσεις μέσω της διαδικασίας που προβλέπει η ΡΑΣ και η οποία υφίστατο και επί της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ. Τί ρουσφέτι ήταν λοιπόν αυτό;" ανέφερε.
Παρόλα αυτά, ο κ. Καραμανλής, σημείωσε ότι σήμερα η ΡΑΣ με όψιμο τρόπο, κατόπιν εορτής και μετά το δυστύχημα, έρχεται για το θέμα της εκπαίδευσης του σταθμάρχη και λέει ότι η εκπαίδευση ήταν προβληματική. "Αυτό έχει μια αντίφαση. Διότι δεν μπορεί από την μία να εγκρίνεις την διαδικασία της εκπαίδευσης και να έρχεσαι μετά το ατύχημα, ενώ εσύ είσαι υπεύθυνος σε πολύ μεγάλο βαθμό για την διαδικασία της εκπαίδευσης και να λες ότι έγινε λάθος. Τα συμπεράσματα είναι ξεκάθαρα" παρατήρησε.
- Οι αποζημιώσεις δόθηκαν λόγω καθυστερήσεων του έργου
Αναφορικώς με το θέμα των αποζημιώσεων του ανάδοχου του έργου, λόγω των καθυστερήσεων για την περίοδο που είχε σταματήσει το έργο, ο κ. Καραμανλής ενημέρωσε ότι: Τον Μάρτιο του 2020, ο ανάδοχος ζήτησε 26 εκ. ευρώ για τις καθυστερήσεις την περίοδο που είχε σταματήσει το έργο και μετά την εισήγηση του τεχνικού συμβουλίου του ΟΣΕ συμφωνήθηκε να πάρει 2,5 εκ. ευρώ. Τον Απρίλιο του 2020, ζήτησαν επιπλέον 7 εκ. ευρώ και τελικά αποφασίστηκε το ποσό των 564.000 ευρώ. Δηλαδή τα χρήματα τα οποία δεν έχουν πληρωθεί γιατί δεν έχει ολοκληρωθεί το έργο, είναι 3 εκ. από τα 33 εκ. ευρώ.
Σχετικώς με την προειδοποιητική επιστολή που είχε αποστείλει με την παραίτησή του, o πρόεδρος του RDMS, ο κ. Καραμανλής απάντησε ότι δεν θέτει θέματα ασφαλείας για την τότε κατάσταση στην σύμβαση 717 αλλά για το μέλλον, εφόσον οι εργασίες ολοκληρωθούν. Σημείωσε ότι τα κεντρικά επιχειρήματα του συγκεκριμένου ανθρώπου καταρρίπτονται από την Εθνική Αρχή Διαφάνειας κι ενώ ο ίδιος σε άλλη εργολαβία είχε λάβει αποφάσεις εκ διαμέτρου αντίθετες. "Εμείς όταν παραλάβαμε την παραίτηση, βάλαμε πραγματογνώμονα το ΤΕΕ και κάναμε ακριβώς ό,τι μας υπέδειξε η Εθνική Αρχή Διαφάνειας, επομένως ούτε εκεί στοιχειοθετείται κατηγορία" ανέφερε χαρακτηριστικά.
Τέλος, σχετικώς με το πόρισμα της Αρχής Διαφάνειας, ενημέρωσε ότι έχει υπάρξει πράξη αρχειοθέτησης εκ μέρους της εισαγγελίας Εφετών Αθηνών, του τμήματος Οικονομικών Εγκλημάτων. Το πόσισμα της Αρχής, κυρίως αναφέρεται εκεί που σταματάει το έργο το 2016 και ξαναρχίζει το 2019. Επίσης είπε ότι τέθηκαν επίσης σε πειθαρχική διαδικασία 18 άτομα, τα οποία απαλλάχθηκαν.