Της Βαλάντου Γιαννακούδη
Τον δικό του αγώνα για τη διεκδίκηση καλύτερων συνθηκών μετακίνησης στα άτομα με αναπηρία έχει ξεκινήσει εδώ και καιρό ο γνωστός για την δράση του σε αντίστοιχα ζητήματα, Δημήτρης Αντωνίου.
Η πιο πρόσφατη ενέργειά του η οποία κέρδισε την προσοχή της κοινής γνώμης, είναι το διαδικτυακό ψήφισμα το οποίο ξεκίνησε εδώ και λίγο καιρό και αφορά στην πρόσβαση ΑμεΑ σε όλα τα επιβατικά πλοία φέρι μπότ.
Είναι χαρακτηριστικό ότι μέχρι στιγμής περίπου 5.000 χρήστες του διαδικτύου έβαλαν την υπογραφή τους στο κείμενο δηλώνοντας τη στήριξή τους στα αιτήματα του Δημήτρη.
Ο ίδιος χαρακτηρίζει αυτή του την προσπάθεια ως αγώνα ζωτικής σημασίας και εξηγεί… διερωτώμενος: «Αν δεν διεκδικήσουμε κάτι τόσο αυτονόητο και ανθρώπινο τότε τι άλλο μένει;».
Την απάντηση στο ερώτημα δίνει ο ίδιος: «Μπροστά στο οικονομικό κέρδος δεν δέχομαι να μου φέρονται έτσι. Ούτε να με κουβαλάνε θέλω, ούτε να με αφήνου στο γκαράζ. Ποτέ ξανά. Ούτε εμένα ούτε κανέναν άλλον» σημειώνει.
Αφορμή για αυτή του τη δράση υπήρξε ο αποκλεισμός του ένα χρόνο πριν στο γκαράζ ενός πλοίου που ταξίδευε προς τη Θάσο. Όπως εξηγεί ο ίδιος στο makthes.gr, αναφορικά με εκείνη την εμπειρία του «ο μόνος τρόπος για να ανέβω στο κατάστρωμα ήταν να με σηκώσει το πλήρωμα στα χέρια, πράγμα που αρνήθηκα εξηγώντας πως δεν γίνεται, διότι το καρότσι είναι βαρύ, στις σκάλες δεν χωράμε όλοι και είναι επικίνδυνο. Επομένως η μόνη λύση ήταν να παραμείνω στο γκαράζ».
Ναι μεν πρόκειται για μια σύντομη διαδρομή περίπου μισής ώρας παρόλα αυτά όπως μας περιγράφει «είχε ζέστη, δυσοσμία και δεν έβλεπα τίποτα, ενώ υπήρχε και φασαρία από τη μηχανή. Ένιωσα αρκετά περίεργα και παράλληλα με όλα αυτά κάποια αυτοκίνητα γύρω μας, που ήταν ζεστές οι μηχανές τους, έκαναν θόρυβο και ξεκίνησα να κάνω δυσάρεστες σκέψεις αναλογιζόμενος τι θα συμβεί σε περίπτωση που πάρει φωτιά κάποιο όχημα».
Το makthes.gr ζήτησε για το θέμα και την άποψη της εταιρείας που έχει στην ιδιοκτησία της το καράβι στο οποίο συνέβη το περιστατικό.
Ο γενικός διευθυντής της Ανώνυμης Ναυτιλιακής Εταιρείας Θάσου (ΑΝΕΘ) Γιάννης Τσούπρας, εστίασε στην προθυμία του πλοιάρχου να εξυπηρετήσει τον Δημήτρη Αντωνίου.
Ανέφερε χαρακτηριστικά πως παρά το γεγονός ότι απαγορεύεται η παραμονή ανθρώπων μέσα σε αυτοκίνητο στο γκαράζ του πλοίου έκανε μία εξαίρεση στην συγκεκριμένη περίπτωση, ενώ φρόντισε να επιλέξει χώρο που διευκόλυνε όσο γινόταν το ταξίδι του.
« Η μεταφορά ατόμων με αναπηρίες γίνονται όπως ακριβώς προβλέπουν οι κανονισμοί», μας είπε ο κ. Τσούπρας διευκρινίζοντας ότι οι κανόνες που ισχύουν διαφοροποιούνται ανάλογα με την κατηγορία των πλόων, το είδος του βαποριού και τη διάρκεια του ταξιδιού.
Κινήσεις μετά το ταξίδι στη Θάσο
Όπως εξομολογείται στο makthes.gr, ο Δημήτρης Αντωνίου χτύπησε ακόμη και πόρτες βουλευτών προκειμένου να βρεθεί λύση στο πρόβλημα που αντιμετώπισε ο ίδιος και φυσικά αντιμετωπίζουν όλα τα ΑμεΑ που επιχειρούν να ταξιδέψουν με καράβι.
Το ζήτημα έφτασε στη Βουλή και τον Οκτώβριο του 2018, εκδόθηκε σχετική εγκύκλιος με τίτλο «Μετακινήσεις των ΑμεΑ με τα επιβατηγά πλοία», η οποία προέβλεπε ότι στα πλοία που κάνουν διαδρομές μικρότερες από 30 ναυτικά μίλια η μεταφορά των ατόμων με αναπηρίες πλέον γίνεται με… πλαστικό καρεκλάκι.
Η «λύση» αυτή δεν λύνει το πρόβλημα καθώς όπως λέει ο Δ. Αντωνίου δεν παρέχει επαρκή στήριξη και ασφάλεια και για αυτό προτείνει να χρησιμοποιείται αναβατόρι ή μικρό ηλεκτρικό ασανσέρ.
Μικρά αλλά σταθερά βήματα στις μετακινήσεις των ΑμεΑ
Στα βήματα που γίνονται προς την κατεύθυνση της βελτίωσης των συνθηκών στις μετακινήσεις των ΑμεΑ με καράβι θα πρέπει να συμπεριληφθούν τα εκπαιδευτικά σεμινάρια για τα πληρώματα σε όλα τα πλοία της ακτοπλοΐας που πρόκειται να οργανωθούν, σύμφωνα με τον Γ. Τσούπρα, από το υπουργείο Ναυτιλίας
Από την πλευρά του ο Δημήτρης Αντωνίου… επιλέγει την αισιοδοξία και υποστηρίζει ότι όταν υπάρχει κινητοποίηση μπορεί να προκύψουν σημαντικές αλλαγές.
Ως παράδειγμα αναφέρει την βελτίωση στην πρόσβαση ΑμεΑ στα θέατρα Σοφούλη και Αλέξανδρος και προσθέτει ότι όπως διαπίστωσε σε πρόσφατο ταξίδι στην Αθήνα με τρένο, οι συνθήκες έχουν βελτιωθεί καθώς οι υπάλληλοι έχουν τρόπο που εξασφαλίζει την πρόσβαση ΑμεΑ.
Ωστόσο όπως λέει παρά τα μικρά βήματα που γίνονται η κατάσταση παραμένει ιδιαιτέρως δύσκολη και απαιτείται χρόνος για να επέλθουν ριζικές αλλαγές.
«Οι ανισότητες και οι αδικίες γύρω από τις αναπηρίες είναι πάρα πολλές, απλά ορισμένες είναι τόσο κραυγαλέες που απαιτούν άμεσες αλλαγές» αναφέρει χαρακτηριστικά για τη μετακίνηση με πλοία.
Όσον αφορά τη μετακίνηση μέσα στην πόλη με τα αστικά λεωφορεία σημειώνει με νόημα πως «εκεί αρτιμελείς πολίτες δυσκολεύονται, πόσο μάλλον άτομα με αναπηρίες που καλούνται να χρησιμοποιήσουν απότομες ράμπες».
Ο ΟΑΣΘ βέβαια, προσθέτει, έχει και λεωφορεία αποκλειστικά για άτομα με αναπηρία όμως πρόκειται για μία χρονοβόρα διαδικασία.
Όπως εξομολογείται στο makthes.gr το ψήφισμα στο διαδίκτυο είναι ένα από τα βήματα στο μακρύ δρόμο που έχει ακόμη να διανύσει προκειμένου κάποια στιγμή το ζήτημα να λυθεί. Το επόμενο είναι η συγκέντρωση διαμαρτυρίας που σκοπεύει να διοργανώσει στη Θεσσαλονίκη τον επόμενο μήνα.
Δείτε το ψήφισμα και την διαδικτυακή ψηφοφορία εδώ