Ίδια και απαράλλακτη φαίνεται να είναι η ταλαιπωρία για τους επιβάτες του ΟΑΣΘ, καθώς όπως λένε δεν έχει αλλάξει τίποτα τα τελευταία χρόνια στα καθημερινά δρομολόγια. Το μοναδικό μέσο μαζικής μεταφοράς για τη Θεσσαλονίκη συνεχίζει να αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα αγκάθια για τους πολίτες της. Παρά τις όποιες προσπάθειες έγιναν για βελτίωση των συνθηκών μεταφοράς στα λεωφορεία του ΟΑΣΘ, οι επιβάτες συνεχίζουν να μιλούν για ένα «βασανιστήριο» που παραμένει αναγκαίο κακό στη ζωής τους.
«Ποιος είπε ότι άλλαξε κάτι;»
«Ποιος είπε ότι άλλαξε κάτι στον ΟΑΣΘ», ήταν η απάντηση της 29χρονης Σέβης όταν ρωτήθηκε αν υπήρχαν αλλαγές βελτίωσης. Η ίδια είναι βρεφονηπιοκόμος και χρησιμοποιεί καθημερινά τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ για να πηγαίνει στη δουλειά της. «Παίρνω καθημερινά τα λεωφορεία της γραμμής 1, 21 και 32. Το 21 είναι ένα μαρτύριο, μπορεί να το περιμένεις και 45 λεπτά για να έρθει. Συνήθως μάλιστα έχει και άσχημη μυρωδιά στο εσωτερικό. Είναι βρώμικα τα λεωφορεία δυστυχώς…» σχολιάζει η 29χρονη.
Όσο για την συχνότητα των δρομολογίων αναφέρει ότι «τα αναγραφόμενα δρομολόγια δεν τα τηρούν ποτέ, πάντα παραλείπουν ένα ή δυο δρομολόγια. Η ταχύτητα των λεωφορείων διαφέρει αναλόγως με τον οδηγό, υπάρχουν και αυτοί που πάνε με το γκάζι πατημένο».
Στάση Αριστοτέλους
Στην στάση της Αριστοτέλους με Μητροπόλεως, συναντήσαμε την 21χρονη Γαρυφαλλιά. Η νεαρή εργαζόμενη, χρησιμοποιεί τα λεωφορεία των γραμμών 57, 25, 2Κ και 3Κ. «Πηγαινοέρχομαι καθημερινά με λεωφορεία λόγω δουλειάς. Συνεχίζουν να έχουν όλα πολύ κόσμο, είμαστε παστωμένοι πολλές φορές. Επίσης δεν ανάβουν πάντα κλιματιστικά, ενώ και τα παράθυρα δεν ανοίγουν σε όλα τα λεωφορεία» επισημαίνει η 21χρονη. «Τα περισσότερα λεωφορεία είναι σαράβαλα, λίγα είναι τα καινούρια» τονίζει η νεαρή.
Στην ίδια στάση, περίμενε λεωφορείο και μία γυναίκα 50 ετών που επίσης χρησιμοποιεί καθημερινά λεωφορεία. «Όταν έχει πολύ κόσμο δεν μπαίνω καν μέσα στα λεωφορεία. Δεν υποφέρεται η κατάσταση, συνήθως είναι αποπνικτικά τις πρωινές και μεσημεριανές ώρες» αναφέρει.
«Μία Οδύσσεια…»
Ο Κυριάκος περίμενε λεωφορείο στην στάση Κολόμβου, το ζεστό μεσημέρι της περασμένης Πέμπτης. Μιλώντας για τις καθημερινές μετακινήσεις του με λεωφορεία, μία λέξη του ήρθε αυθορμήτως… οδύσσεια.
«Η καθημερινότητα μου με το λεωφορείο είναι μία οδύσσεια. Μένω στη Σταυρούπολη Θεσσαλονίκης και η δουλειά μου είναι στην Καλαμαριά. Αναγκαστικά επειδή δεν οδηγώ, πηγαίνω με λεωφορείο στη δουλειά μου. Και μάλιστα χρησιμοποιώ δύο λεωφορεία για να φτάσω και όλο αυτό μου κοστίζει δύο ώρες από τη ζωή μου. Δουλεύω στις 9 το πρωί και ξεκινάω από το σπίτι στις 7. Με τις ώρες πρέπει να περιμένω στις στάσεις για να έρθουν, καθώς καθυστερούν, και όταν μπαίνω μέσα είμαστε ο ένας πάνω στον άλλο» περιγράφει ο 33χρονος.
«Είναι δραματική η κατάσταση» λέει για όσες φορές τυχαίνει να είναι όρθιος στην διαδρομή «κρατιέμαι από όπου μπορώ γιατί και οι δρόμοι είναι χάλια και οι οδηγοί κάποιες φορές φρενάρουν απότομα. Δεν αντέχεται αυτό το πράγμα».
Επιστροφή με… τα πόδια
Η 36χρονη Νατάσα μένει στην περιοχή της Χαριλάου και παίρνει κάθε μέρα λεωφορείο για να κατέβει στο κέντρο για την δουλειά της. «Παίρνω το 11, αν δεήσει να περάσει, το 58 επίσης αν τύχει και περάσει και το 10. Το 11 είναι αυτό που περνάει σπανιότερα, περιμένω 20-25 λεπτά κάθε φορά για να έρθει στην στάση» αναφέρει.
Το πρωί κατεβαίνει στο κέντρο περίπου στις 9.30 π.μ. και όπως λέει τότε η κατάσταση είναι υποφερτή εντός του λεωφορείου. Ωστόσο, στην επιστροφή οι συνθήκες είναι τόσο δραματικές που προτιμάει κάποιες φορές να γυρίσει με τα πόδια. «Γύρω στις 5.30 το απόγευμα γυρίζω προς το σπίτι μου. Τότε είναι που γίνεται χάος! Είμαστε ο ένας πάνω στον άλλον. Αναγκάζομαι να γυρίσω με τα πόδια όταν έρχονται τρία λεωφορεία και είναι και τα τρία γεμάτα» λέει η Νατάσα.
«Χωρίς κλιματισμό στον καύσωνα»
Την Πέμπτη, μία από τις πιο ζεστές ημέρες του φετινού καλοκαιριού, η Ισμήνη πήρε το λεωφορείο της γραμμής 14 στις 9.20 το πρωί και όπως καταγγέλλει στη «ΜτΚ» δεν υπήρχε κλιματισμός. «Μέσα ήταν γεμάτο από κόσμο και δεν είχε κλιματισμό! Μάλιστα ήταν από αυτά τα δήθεν καινούρια που έφεραν που τα παράθυρά τους ανοίγουν μόνο ανάκληση. Υποφέραμε μέχρι να φτάσουμε στον προορισμό μας» αναφέρει η επιβάτισσα. «Στο γυρισμό της ίδιας ημέρας, σε λεωφορείο της γραμμής 10, τα κουδούνια για στάση ήταν χαλασμένα και υπήρχε χειρόγραφο χαρτί με οδηγίες… Τριτοκοσμικές συνθήκες». (δείτε φωτ.).
Καθημερινά χρησιμοποιεί λεωφορεία για να μετακινηθεί από την Τούμπα στον Βαρδάρη, για λόγους δουλειάς. «Δεν έχει αλλάξει τίποτα προς το καλύτερον. Είναι αποπνικτικές οι συνθήκες μεταφοράς όταν έχει πού κόσμο. Περιμένουμε για ώρα στις στάσεις και τελικά παίρνουμε άλλο λεωφορείο και στο τέλος περπατάμε για να πάμε στην δουλειά μας» επισημαίνει η Ισμήνη.
«Λεωφορεία υπάρχουν, χρειαζόμαστε οδηγούς»
Λεωφορεία υπάρχουν αλλά δεν μπορούν να βγουν στους δρόμους μόνα τους, λέει ο πρόεδρος εργαζομένων του ΟΑΣΘ Γιάννης Δήμκας, τονίζοντας στη «ΜτΚ» την έλλειψη προσωπικού ως βασικό παράγοντα για την ταλαιπωρία των επιβατών.
«Λείπουν 400 οδηγοί από τον ΟΑΣΘ! Πρέπει να γίνουν άμεσα προσλήψεις για οδηγούς και υπαλλήλους για την τεχνική υπηρεσία, ώστε να έχουμε περισσότερα δρομολόγια. Αυτή την στιγμή έχουμε 830 οδηγούς, ενώ θα έπρεπε να έχουμε 1.250. Καθημερινά βγαίνουν 250 λεωφορεία στην πόλη, ενώ θα έπρεπε να κυκλοφορούν 380, ειδικά τους χειμερινούς μήνες» δηλώνει ο κ. Δήμκας, επιβεβαιώνοντας και από την πλευρά του την ταλαιπωρία των επιβατών. «Ταλαιπωρούνται οι επιβάτες στα λεωφορεία! Οι μόνες παρεμβάσεις ήταν να πάρουν λεωφορεία με leasing και αυτά που δώρισε ο δήμος Θεσσαλονίκης. Αλλά χρειαζόμαστε οδηγούς, αυτά δεν μπορούν να πάνε μόνα τους» σημειώνει.
Δεν είναι λίγες οι φορές που για τα χίλια μύρια του ΟΑΣΘ, οι επιβάτες ξεσπούν στους οδηγούς των λεωφορείων. «Έχουν δικαιολογημένα νεύρα οι επιβάτες. Ειδικά το απόγευμα που επιστρέφουν στα σπίτια τους οι εργαζόμενοι, υπάρχει μεγάλη δυσανασχέτηση και ξεσπούν σε εμάς. Τώρα, με τον καύσωνα υπάρχει μεγαλύτερη γκρίνια» δηλώνει στη «ΜτΚ» ο οδηγός του ΟΑΣΘ Θεόδωρος Μενεξόπουλος. «Κλιματισμός λειτουργεί σε όλα τα λεωφορεία» ξεκαθαρίζει ο κ. Μενεξόπουλος και συμπληρώνει ότι «αν δεν λειτουργεί είμαστε υποχρεωμένοι να γυρίσουμε τα οχήματα».
Ο στόλος είναι γερασμένος αλλά σύμφωνα με τους οδηγούς και τα νέα λεωφορεία που προστέθηκαν σε αυτόν αντιμετωπίζουν προβλήματα. «Ακόμα και τα νέα λεωφορεία που ήρθαν, είναι φτιαγμένα για πόλεις με διαφορετικές καιρικές συνθήκες και άλλες προδιαγραφές, γι’ αυτό μπορεί να παρουσιάζουν προβλήματα» προσθέτει ο κ. Μενεξόπουλος.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 16.07.2023