Με το βλέμμα στραμμένο στην επόμενη ημέρα του Οργανισμού και στο μετασχηματισμό του σε έναν σύγχρονο και καινοτόμο φορέα συγκοινωνιών, οι επικεφαλής του ΟΑΣΘ εργάζονται πυρετωδώς. Στόχος τους αφενός να αποκαταστήσουν τη χαμένη φήμη του και αφετέρου εντός σύντομου χρονικού διαστήματος να προσφέρουν στους επιβάτες υπηρεσίες υψηλού επιπέδου. Όπως λένε χαρακτηριστικά, στον 6ο όροφο του κτιρίου του Οργανισμού, επί της οδού Αλ. Παπαναστασίου, εκεί όπου βρίσκεται το γραφείο του προέδρου του Γιώργου Σκόδρα και των στενών του συνεργατών, «το κοντέρ μηδένισε και πλέον επιταχύνουμε».
Το προεδρείο του δ.σ. του ΟΑΣΘ έχοντας λάβει σοβαρά υπόψη τα αποτελέσματα πρόσφατης έρευνας που δείχνει τη δυσαρέσκεια του κόσμου τόσο για τον Οργανισμό όσο και για τις παρεχόμενες υπηρεσίες, σύμφωνα με πληροφορίες έχει καταρτίσει έναν προγραμματισμό, βάσει του οποίου θα βελτιωθούν οι χρόνοι, θα εκλείψουν οι εικόνες με τις γεμάτες κόσμο στάσεις και τα «σαρδελοποιημένα» λεωφορεία, ενώ παράλληλα ο ΟΑΣΘ θα μετατραπεί σε σύγχρονο, βιώσιμο και ψηφιακό οργανισμό. Ήδη το Ελεγκτικό Συνέδριο, σύμφωνα με πληροφορίες, άναψε το «πράσινο φως» για να προχωρήσει η εκχώρηση των επιπλέον 25 λεωφορειακών γραμμών του ΟΑΣΘ στα ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης, Σερρών, Χαλκιδικής και Κιλκίς. Με την υπογραφή της σχετικής σύμβασης, το προσεχές διάστημα τα πρώτα οχήματα που αγόρασαν τα ΚΤΕΛ θα βγουν στους δρόμους και θα ξεκινήσουν τα δρομολόγια εκτός πολεοδομικού συγκροτήματος. Υπολογίζεται πως σύντομα 60 - 70 οχήματα του ΟΑΣΘ, που σήμερα εξυπηρετούν την υπεραστική ζώνη, θα προστεθούν στο στόλο των λιγότερων από 300 λεωφορείων, που πραγματοποιούν τα δρομολόγια εντός πολεοδομικού συγκροτήματος. Την ίδια ώρα, οι γραμμές της υπεραστικής ζώνης θα καλύπτονται 100% από τα οχήματα των ΚΤΕΛ. Με αυτόν τον τρόπο, σύμφωνα με τη διοίκηση του Οργανισμού, εκτιμάται πως το ποσοστό εκτέλεσης του προγραμματισμένου μεταφορικού έργου θα ανέβει από το 50% που είναι σήμερα στο 70% - 80%. Την ίδια ώρα, σύμφωνα με πληροφορίες, η διοίκηση του ΟΑΣΘ ολοκλήρωσε τη συγγραφή του τεύχους δημοπράτησης για την εκμίσθωση 150 οχημάτων (με δυνατότητα επέκτασης της μίσθωσης μέχρι και το τριπλάσιο του αρχικού αριθμού) από το εξωτερικό (Αυστρία, Ιταλία κ.α.), τα οποία εκτιμάται ότι θα βγουν στους δρόμους της Θεσσαλονίκης σταδιακά μέχρι και τις αρχές καλοκαιριού.
Η σημερινή εικόνα
Σήμερα η εικόνα του ΟΑΣΘ είναι απογοητευτική. Σύμφωνα με μελέτη του ΟΑΣΘ, το 2019 τα λεωφορεία πραγματοποίησαν συνολικά 28.500.999 οχηματοχιλιόμετρα, την ώρα που το 2008 ο αντίστοιχος αριθμός ήταν 44.457.207 οχηματοχιλιόμετρα. Το 2019 ο ΟΑΣΘ εκτέλεσε περίπου το 60% του ετήσιου μεταφορικού έργου. Ο στόλος του Οργανισμού είναι απαρχαιωμένος, ενώ 89 οχήματα θα αποσυρθούν βάσει νόμου εντός 2020 καθώς συμπληρώνουν τον επιτρεπτό χρόνο ζωής των 23 ετών. Σε ό,τι αφορά τα οικονομικά στοιχεία και εκεί, σύμφωνα με τη διοίκηση του Οργανισμού, η κατάσταση είναι τραγική, με τα ταμεία να είναι άδεια και τις οφειλές προς το δημόσιο και τους προμηθευτές να ανέρχονται σε δεκάδες εκατομμύρια. Σημειώνεται πως στον Οργανισμό εργάζονται 2.127 υπάλληλοι.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΟΑΣΘ Γιώργο Σκόδρα, το στοίχημα της διοίκησης είναι μέσω στοχευμένου και μελετημένου business plan να επανέλθει σε υψηλά επίπεδα ο βαθμός ικανοποίησης για τις παρεχόμενες υπηρεσίες μεταξύ των πολιτών. Είναι χαρακτηριστικό πως σε έρευνα του περασμένου Οκτωβρίου σε δείγμα 1.204 ατόμων το 69% δήλωνε πως δεν είναι «καθόλου ικανοποιημένο» ή είναι «λίγο ικανοποιημένο», ενώ μόλις το 9% δήλωνε πως είναι «αρκετά» ή «πολύ» ικανοποιημένο. Την ίδια ώρα, επτά στους δέκα πολίτες (70%) διαπίστωναν επιδείνωση της κατάστασης των αστικών συγκοινωνιών στην περιφερειακή ενότητα Θεσσαλονίκης, ενώ ποσοστό μόλις 6% ανέφερε βελτίωση κατά την τελευταία πενταετία.
Εικόνες από το αύριο
Λαμβάνοντας υπόψη λοιπόν όλα τα παραπάνω, αν κάποιος ισχυριζόταν πως ο ΟΑΣΘ θα διαθέτει «έξυπνη» κάρτα, την οποία οι επιβάτες θα μπορούν να προμηθευτούν από το διαδίκτυο, ο έλεγχος των εισιτηρίων θα γίνεται από ελεγκτές που θα «σκανάρουν» το εισιτήριο με το κινητό τους και πως ο Οργανισμός σχεδιάζει να μεταβεί στην ηλεκτροκίνηση παράγοντας μάλιστα με τη βοήθεια φωτοβολταϊκών ηλεκτρική ενέργεια, θα λέγαμε πως αναφέρεται σε κάποιο σενάριο επιστημονικής φαντασίας. Κι όμως αυτά κι άλλα πολλά περιλαμβάνει ο οδικός χάρτης για την ανασυγκρότηση του ΟΑΣΘ. «Ο ΟΑΣΘ με το άρθρο 41 του ν. 4640/2019, που ψηφίστηκε από τη Βουλή των Ελλήνων, διασφάλισε έναν καθαρό ορίζοντα τριών ετών, διάστημα ικανό για να αναταχθούν οι αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης. Ο ΟΑΣΘ πλέον ετοιμάζεται για να περάσει σε νέα εποχή με στόχο την εξυπηρέτηση των πολιτών. Στόχος μας να γίνει ο ΟΑΣΘ σύγχρονος, βιώσιμος και ψηφιακός» σχολιάζει στη «ΜτΚ» ο πρόεδρός του Γιώργος Σκόδρας.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «ΜτΚ», εντός της ερχόμενης εβδομάδας θα ανατεθεί η εκπόνηση αναλογιστικής μελέτης, ενώ στις αρχές Μαρτίου θα ολοκληρωθούν οι διαδικασίες για τη δημοπράτηση της προμήθειας, εγκατάστασης και θέσης σε λειτουργία συστήματος εισροών - εκροών για τον έλεγχο των καυσίμων. Τα καύσιμα είναι μετά τη μισθοδοσία η μεγαλύτερη δαπάνη του Οργανισμού και το σύστημα αναμένεται να ελέγχει τις ποσότητες των καυσίμων που παραλαμβάνει ο Οργανισμός αλλά και εκείνες που καταναλώνει, κάτι το οποίο δεν γίνεται σήμερα. Την ίδια ώρα, σταδιακά θα επιστρέψουν στα αστικά οι ελεγκτές για την πάταξη της εισιτηριοδιαφυγής. Παράλληλα, με την επιστροφή των ελεγκτών θα ξεκινήσουν επιμορφωτικά σεμινάρια για την ηλεκτρονική διαχείριση των ελέγχων, για τον οποίο υπάρχει διαθέσιμος εξοπλισμός. Επίσης, σχεδιάζεται Υπηρεσία Εσωτερικού Ελέγχου, που δεν υπάρχει σήμερα.
Μεταξύ άλλων, ο Οργανισμός εντός του προσεχούς διαστήματος θα ξεκινήσει να εφαρμόζει πιλοτικά την «έξυπνη κάρτα» απεριορίστων διαδρομών, την οποία οι επιβάτες θα μπορούν να προμηθευτούν ακόμα και από το ίντερνετ. Στους στόχους του ΟΑΣΘ είναι και η αντικατάσταση του στόλου με ηλεκτροκίνητα οχήματα αλλά και η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας με φωτοβολταϊκά.
* Δημοσιεύτηκε στη "ΜτΚ" στις 09.02.2020