Θα ήταν για γέλια, εάν η κατάσταση δεν ήταν ιδιαιτέρως σοβαρή και δεν αφορούσε τη ζωή και την καθημερινότητα εκατοντάδων χιλιάδων πολιτών αλλά και την οικονομική ζωή της Θεσσαλονίκης ολόκληρης. Ο ΟΑΣΘ, ο γνωστός μας κρατικοποιημένος Οργανισμός που οδεύει προς τα τελευταία του, κάνει μεγαλόπνοα σχέδια και ιδρύει νέα διεύθυνση!
Πρόκειται για τη «Διεύθυνση Ανάπτυξης» και είναι υπεύθυνη «για την εκπόνηση μελετών και την υποβολή προτάσεων για την καλύτερη εκμετάλλευση της περιουσίας του Οργανισμού και την αξιοποίηση προγραμμάτων για την ποιοτική αναβάθμιση των παρεχομένων υπηρεσιών του Οργανισμού».
Ακούγεται σαν αστείο, αλλά τα παραπάνω περιέχονται σε απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη, που δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ 971/21 Μαρτίου 2019 (τεύχος δεύτερο). Η διεύθυνση συστάθηκε ενώ ο Οργανισμός βρίσκεται σε εκκαθάριση και εκκρεμεί η ίδρυση του νέου οργανισμού, του ΟΣΥΘ.
Η διεύθυνση διαθέτει τέσσερις οργανικές θέσεις και λέγεται ότι η διευθυντική είναι από καιρό δοσμένη. Μάλιστα, η «ΜτΚ» είχε ήδη γράψει από τις 24 Φεβρουαρίου ότι το όνομα του γενικού εμπορικού διευθυντή της ΕΛΒΟ Δημήτρη Καδερτζή κυκλοφορούσε ως του επικρατέστερου για τη νέα διεύθυνση. Μένει να δούμε εάν οι φήμες θα δικαιωθούν.
Επίσης, περιμένουμε με αγωνία τις εισηγήσεις της Διεύθυνσης Ανάπτυξης για την καλύτερη εκμετάλλευση της περιουσίας του Οργανισμού και τον τρόπο αξιοποίησης των προγραμμάτων για την ποιοτική αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών του Οργανισμού, το επίπεδο των οποίων έχει φτάσει στον πάτο.
Λάδια, φωτιές, φθαρμένα ελαστικά
Ενδεικτικά της κακής κατάστασης του Οργανισμού είναι τα παρακάτω περιστατικά που πληροφορηθήκαμε ότι συνέβησαν μέσα στο Μάρτιο.
1. Την 1η Μαρτίου, το Κέντρο Ρύθμισης Κυκλοφορίας του ΟΑΣΘ ενημερώθηκε ότι εκδηλώθηκε μικρής έκτασης φωτιά σε λεωφορείο. Συγκεκριμένα, στις 10.30 ενημερώθηκε το ΚΕ.Ρ.ΚΥ. από τον οδηγό του λεωφορείου 745 ότι την ώρα που κινούνταν στη Λεωφόρο Γεωργικής Σχολής στο ύψος της στάσης «ΒΙΑΜΥΛ» εκδηλώθηκε φωτιά μικρής έκτασης στο προστατευτικό πλαστικό που χωρίζει τον κινητήρα του λεωφορείου από τον χώρο επιβατών. Τη φωτιά έσβησε ο οδηγός χρησιμοποιώντας τον πυροσβεστήρα του λεωφορείου.
2. Στις 12 Μαρτίου, το ΚΕ.Ρ.ΚΥ. ενημερώθηκε στις 14.55 από τον οδηγό του λεωφορείου 773 της γραμμής 2Κ ότι σκίστηκε το παντελόνι επιβάτιδας κατά το άνοιγμα των θυρών του λεωφορείου, στη στάση «Αγία Σοφία» στην Εγνατία.
3. Στις 26 Μαρτίου, το ΚΕ.Ρ.ΚΥ. ενημερώθηκε στις 21.30 ότι επιβάτιδα ανέφερε ότι κατά την αναμονή της στο λεωφορείο 427 της γραμμής 87 στον Α.Σ. ΙΚΕΑ, το κεφάλι της χτύπησε στύλος λεωφορείου που έφυγε από τη θέση του.
4. Στις 10.15 της 27ης Μαρτίου, επιβάτης ανέφερε ότι στο λεωφορείο 916 που εκτελούσε το δρομολόγιο της γραμμής 12 προς ΚΤΕΛ «πάνω από την πίσω πόρτα στάζουν λάδια στις μπάρες, διαχωριστικά, πάτωμα… Όποιος ακουμπάει ή κρατιέται από τις μπάρες, λερώνεται. Λέρωσα παντελόνι και μπουφάν και χάλασα τη μέρα μου.»
5. Στις 28 Μαρτίου, στις 11 το πρωί, περιπολικό της Τροχαίας σταμάτησε το λεωφορείο 501 που εκτελούσε το δρομολόγιο 37 στην Τριανδρία, κοντά στη στάση «Νησάκι». Κατόπιν ελέγχου, η Τροχαία βρήκε ότι τα τρία ελαστικά της αριστερής πλευράς ήταν φθαρμένα. Φυσικό ήταν να επιδώσει πρόστιμο στον οδηγό και να αφαιρέσει την άδεια κυκλοφορίας του οχήματος.
Τα μεταχειρισμένα λεωφορεία από την Ιταλία
Για πόσο ακόμη ο ΟΑΣΘ θα παρέχει αυτές τις «υπηρεσίες» στους Θεσσαλονικείς; Είναι άγνωστο, καθώς αγνοείται η τύχη του ΑΣΥΘ, του Οργανισμού που θα αντικαταστήσει τον ΟΑΣΘ. Επίσης, είναι άγνωστο με ποια διαδικασία θα μπορέσει ο ΟΑΣΘ να προμηθευτεί τα μεταχειρισμένα λεωφορεία για τα οποία μετέβησαν στην Ιταλία στελέχη του πριν από λίγες ημέρες.
Όπως έχει γράψει η «ΜτΚ» αποκλειστικά, για πρώτη φορά στην ιστορία του ο ΟΑΣΘ προσανατολίζεται στην αγορά μεταχειρισμένων οχημάτων. Σύμφωνα με πληροφορίες από τον Οργανισμό, πρόκειται για λεωφορεία με έτος κυκλοφορίας το 2006, τα οποία αντιπροσωπεύονται από εταιρία με έδρα την Πάδοβα της Ιταλίας. Είναι άγνωστο εάν και με ποια διαδικασία θα μπορέσει, οργανισμός υπό εκκαθάριση, να προμηθευτεί νέα περιουσιακά στοιχεία.
Ο κόσμος καίγεται και ο Οργανισμός απαντά στη… Σπυράκη
Έχει ενδιαφέρον, πάντως, ο τρόπος που αντιλαμβάνονται τον ΟΑΣΘ μέλη της διοίκησής του. Κάπως σαν το προσωπικό τους βιλαέτι.
Έτσι, στην αρχική σελίδα του site του πολύπαθου Οργανισμού, αντί να ασχοληθούν με την εξυπηρέτηση των πολιτών που τον πληρώνουν με τους φόρους τους και περιμένουν με τις ώρες στις στάσεις, οι ιθύνοντες του Οργανισμού προχωρούν σε προσωπικές επιθέσεις και ξεκαθαρίσματα λογαριασμών. Από τις 21 Μαρτίου, έχουν αναρτήσει μια απάντηση προς την εκπρόσωπο Τύπου της Νέας Δημοκρατίας και ευρωβουλευτίνα Μαρία Σπυράκη.
Η κυρία Σπυράκη είχε, με αφορμή τις προσλήψεις (κατά παράκαμψη ουσιαστικά του ΑΣΕΠ) που είχε αναγγείλει ο Οργανισμός, καταθέσει ερώτηση στην Κομισιόν σχετικά με τη νομιμότητα μιας τέτοιας πράξης για Οργανισμό υπό εκκαθάριση.
Η απάντηση των ιθυνόντων του ΟΑΣΘ είναι μνημειώδης. Αντί να απαντήσουν, κάνουν λόγο για «fake news γνωστών κύκλων καλοθελητών που συστηματικά επιχειρούν να ναρκοθετήσουν την εξυγίανση του ΟΑΣΘ». Ακολούθως, παραθέτουν μια λίστα βουλευτών της ΝΔ και τον αριθμό των ατόμων που έκαστος εξ’ αυτών είχε αποστείλει προς τις παλιές διοικήσεις του ΟΑΣΘ για πρόσληψη. Στην ανακοίνωση θεωρούν σκόπιμο να αφήσουν υπονοούμενα για την ευρωβουλευτίνα, γράφοντας: «Η κ. Σπυράκη φαίνεται ότι έχει κοντή μνήμη. Βέβαια δεν είναι και… παλιά στον χώρο της ΝΔ. Πάντως, εάν ενδιαφέρεται, υπάρχουν στοιχεία για στελέχη και άλλων πολιτικών χώρων στους οποίους η ίδια υπήρξε στο παρελθόν».
Δεν θα αναφερόμασταν στην ανακοίνωση εάν αυτή δεν υπήρχε αναρτημένη στη σελίδα που προορίζεται για την ενημέρωση του επιβατικού κοινού, το οποίο ο ΟΑΣΘ δεν σέβεται.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 7 Απριλίου 2019