ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Οι 10 παρεμβάσεις του δήμου Θεσσαλονίκης που αλλάζουν το σχέδιο ανάπλασης της ΔΕΘ - Τι ειπώθηκε στην ειδική συνεδρίαση

Δημήτρης Λαζόπουλος13 Νοεμβρίου 2024

Συζήτηση για το θέμα της ανάπλασης της Διεθνούς Εκθέσεως Θεσσαλονίκης λαμβάνει χώρα σήμερα, Τετάρτη απόγευμα, στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου Θεσσαλονίκης (δείτε ΕΔΩ), όπου ο δήμος παρουσίασε τις προτάσεις που έχει καταθέσει για τη βελτίωση του σχεδιασμού της ανάπλασης και επί του οποίου τοποθετούνται τόσο οι εκπρόσωποι της ΔΕΘ-Helexpo και των επιμελητηρίων της πόλης όσο και συλλογικότητες κατοίκων και δήμαρχοι όμορων περιοχών.

Σύμφωνα με όσα παρουσίασε από το βήμα του Δ.Σ. ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Στέλιος Αγγελούδης, το σχέδιο αναθεώρησης του πλάνου ανάπλασης της ΔΕΘ που έχει συντάξει ο δήμος βασίζεται στους εξής 10 άξονες:

  1. Μείωση της κάλυψης κατά 4-6 στρέμματα για εξοικονόμηση χώρων πρασίνου
  2. Δημιουργία Ενιαίου Πάρκου 90- 100 στρεμμάτων στο χώρο της ΔΕΘ & Νέου Πάρκου 12-14 στρεμμάτων στην Αγία Φωτεινή
  3. Φύτευση έως 4.000 δέντρων στο πάρκο
  4. Απουσία περίφραξης στους χώρους της ΔΕΘ για ελεύθερη πρόσβαση στους πολίτες
  5. Δημιουργία 1.500- 2.000 θέσεων στάθμευσης
  6. Διοργάνωση μουσικών εκδηλώσεων κυρίως εντός του Παλαί ντε Σπορ
  7. Διασφάλιση δημόσιου χαρακτήρα της ΔΕΘ
  8. Η ΔΕΘ-HELEXPO θα είναι υπεύθυνη για τη συντήρηση του Πάρκου
  9. Τμηματική παραχώρηση των εκτάσεων του Γ' Σ.Σ. για χώρο πρασίνου
  10. Ταυτόχρονη κατασκευή κτιριακών εγκαταστάσεων, πάρκου και χώρων στάθμευσης

Ειδικά σε ό,τι αφορά την έκταση του πρασίνου, στις προτάσεις του δήμου αναφέρεται ότι σήμερα η κάλυψη κτιρίων ανέρχεται σε 67.000 τ.μ., με το σχέδιο ανάπλασης μειώνεται στα 59.000 τ.μ. (μείωση κατά 12% σε σχέση με την υπάρχουσα κατάσταση), ενώ με την πρόταση του δήμου η κάλυψη κτιρίων πέφτει στα 53.800 τ.μ. (μείωση κατά 20% σε σχέση με την υπάρχουσα κατάσταση).

Επιπλέον, με τις προτάσεις του δήμου προβλέπεται η δημιουργία ενιαίου πάρκου 90-100 στρεμμάτων στο χώρο της ΔΕΘ και ενός νέου πάρκου 12-14 στρεμμάτων στην Αγία Φωτεινή. Ειδικότερα, η προμελέτη για το έργο ανάπλασης προβλέπει 900 και πλέον συνολικά δέντρα σε μία έκταση φύτευσης 31.700 τ.μ.. Με την πρόταση του δήμου τα δέντρα θα είναι πάνω από 3.350.

Οι «κόκκινες γραμμές» του Στ. Αγγελούδη στο σχέδιο ανάπλασης και το αίτημα για προγραμματική σύμβαση

Εξάλλου, ο Στέλιος Αγγελούδης σημείωσε ότι από τη διοίκησή του μπήκαν «κόκκινες γραμμές» αναφορικά με το project της ανάπλασης και ο δήμος διεκδίκησε περισσότερο πράσινο, περισσότερα δέντρα και περισσότερες θέσεις στάθμευσης σε σχέση με το αρχικό σχέδιο.

«Είπαμε ότι θέλουμε ένα μητροπολιτικό πάρκο 100 στρεμμάτων, με χιλιάδες φυτεύσεις δέντρων. Αυτό το ενιαίο πάρκο θέλουμε να ξεκινάει από την Αλ. Σβώλου και να καταλήγει στην Γ' Σεπτεμβρίου», δήλωσε χαρακτηριστικά. 

Ο κ. Αγγελούδης πρόσθεσε πως στις διεκδικήσεις του δήμου είναι και εκτάσεις από το Γ' Σώμα Στρατού και πιο συγκεκριμένα τα 13 στρέμματα του πάρκου της Αγίας Φωτεινής. Και αυτοί οι χώροι, σε συνδυασμό με το πάρκο του Ξαρχάκου, που είναι άλλα 80 - 100 στρέμματα και το οποίο θα ενισχυθεί με επιπλέον δέντρα, θα δημιουργήσουν ένα ενιαίο χώρο πρασίνου στην «καρδιά» της πόλης.

Όσον αφορά την αύξηση των θέσεων στάθμευσης από την πλευρά της ΔΕΘ, σε σχέση με το αρχικό πλάνο, ο κ. Αγγελούδης είπε πως θα διευκολύνουν τα πλάνα της δημοτικής αρχής να προχωρήσει και σε πεζοδρομήσεις του ιστορικού κέντρου.

«Όπως αντιλαμβάνεστε η τελευταία πρόταση που αποφάσισε το Δ.Σ. της ΔΕΘ - Helexpo δεν έχει καμία σχέση με την προηγούμενη. Υπάρχει η πρόταση της δημοτικής αρχής που λέει δημιουργία μητροπολιτικού πάρκου με διπλασιασμό του χώρου πρασίνου και με όλες τις υπόλοιπες προϋποθέσεις. Αυτή είναι η προσέγγιση μας και όλα να γίνουν με την μικρότερη δυνατή όχληση», είπε ο κ. Αγγελούδης ζητώντας από τη διοίκηση της ΔΕΘ - Ηelexpo την υπογραφή προγραμματικής σύμβασης, με την οποία θα διασφαλίζεται η υλοποίηση των προτάσεων του δήμου.

Ο Πάρις Μπίλλιας, αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας τόνισε κατά την ομιλία του πως ήρθε η ώρα να κάνουμε ένα βήμα μπροστά. «Δεν μπορεί η πόλη να συζητάει αέναα. Οι συνθήκες που επικρατούν σήμερα δεν είναι οι ίδιες πριν από κάποια χρόνια και δεν θα είναι ίδιες μετά από 20 χρόνια». Όπως είπε οι ατέρμονες συζητήσεις του παρελθόντος έχουν οδηγήσει σήμερα στο αποτέλεσμα να μην έχουμε ούτε αστικό πράσινο ούτε μία ΔΕΘ που να μπορεί να ανταγωνίζεται τις αντίστοιχες άλλων χωρών.

Η ΔΕΘ είναι οικονομικός πυλώνας και πρέπει να ενισχυθεί και να γίνει ανταγωνιστική. Οι σημερινές εγκαταστάσεις δεν ανταποκρίνονται στις διεθνείς προδιαγραφές και οι καινούργιες θα αποτελέσουν πόλο έλξης και τουριστών. Στην καρδιά της πόλης θα έχουμε ένα μητροπολιτικό πάρκο 100 στρεμμάτων που θα συντηρείται από τον πάροχο της ΔΕΘ, ανέφερε ακολούθως ο κ. Μπίλλιας και χαιρέτισε την πρόταση του δήμου και να προχωρήσει άμεσα η ανάπλαση.

Τ. Τζήκας: Το 2011 η μελέτη έδειξε ΔΕΘ στη Σίνδο

Ο Τάσος Τζήκας, πρόεδρος ΔΕΘ-Helexpo, σημείωσε ότι η διοίκηση της ΔΕΘ-Helexpo έκανε αλλαγές στο σχέδιο με τη σημερινή διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης. «Η Θεσσαλονίκη τη δεκαετία του 2000 και του 2010 υποχώρησε για πολλούς λόγους. Το 2011 όταν ανέλαβα να είμαι στη ΔΕΘ είχα άποψη. Ήμουν πελάτης της Helexpo. Το σχέδιο αυτών των υποδομών είναι άθλιο. Είναι παραγκούπολη. Έπρεπε αυτές οι υποδομές να είχαν αλλάξει τρεις δεκαετίες πριν», παρατήρησε ο κ. Τζήκας. 

«Είπαμε τότε ότι για να αποφασίσουμε πού θα πάει το εκθεσιακό κέντρο, πρέπει να κάνουμε μελέτη. Βάλαμε στη μελέτη τη Σίνδο γιατί έπρεπε η Θεσσαλονίκη να πάει να διεκδικήσει την EXPO σε 250.000 στρέμματα. Έπρεπε να γίνουν και υποδομές», όπως ο προαστιακός και το μετρό προς δυτικά, υπενθύμισε ο ίδιος και πρόσθεσε ότι δεύτερη πρόταση τότε ήταν να παραμείνει η ΔΕΘ στο κέντρο της πόλης. Ταυτόχρονα, είχε προταθεί ο χώρος στο κέντρο να αποδοθεί τουλάχιστον κατά 50% στους πολίτες, ώστε να βοηθάει την οικονομία της πόλης και να κάνει ανταγωνιστική την έκθεση. «Η Θεσσαλονίκη μπορεί να γίνει εκθεσιακό και τεχνολογικό hub στη νοτιοανατολική Ευρώπη. Η μελέτη έδειξε το κέντρο της πόλης» συνέχισε ο πρόεδρος του φορέα και παρέπεμψε στα λόγια μελετητών οι οποίοι όπως είπε είχαν χαρακτηρίζει «καταστροφή» να χάσει η Θεσσαλονίκη το πλεονέκτημα της αλληλεπίδρασης της ΔΕΘ με την πόλη. 

Κατά την άποψή του, η απόφαση για την ανάπλαση είναι η μόνη μελετημένη σε τρεις βασικούς άξονες:

  1. Ποιοτική πόλη για πολίτες, 
  2. Ανταγωνιστική για τη ΔΕΘ και 
  3. Υποβοηθητική για την οικονομία και την απασχόληση. 


Επίσης, υπογράμμισε ότι ο αρχιτεκτονικός διαγωνισμός δίνει 113 ανοιχτά στρέμματα στην πόλη, το πιο βιοκλιματικό συνεδριακό κέντρο, επιχειρηματικό κέντρο και ξενοδοχείο. Ήδη 120 εκατομμύρια ευρώ έχουν «κλειδώσει» από το κράτος και το υπόλοιπο ποσό θα πάει στον ιδιώτη που θα διαχειρίζεται το επιχειρηματικό κέντρο, το ξενοδοχείο και ένα ενοίκιο από τη ΔΕΘ.

Να σημειωθεί ότι ο κ. Τζήκας διαμήνυσε ότι οι προτάσεις του δήμου εγκρίνονται από τη διοίκηση της ΔΕΘ-Helexpo.

Κ. Ποζρικίδης: «Μιλάμε για παραχώρηση χρήσης σε ιδιώτη και όχι πώληση»

Επόμενος στο βήμα ανέβηκε ο Κυριάκος Ποζρικίδης, διευθύνων σύμβουλος ΔΕΘ-Helexpo. «Η κάλυψη των κτιρίων έχει πάει στα 53.800 τ.μ. δηλαδή έχουμε 20% περισσότερο ελεύθερο χώρο σε σχέση με την υπάρχουσα κατάσταση. Είμαστε κοντά στα 6 στρέμματα που εξοικονομούνται για χώρους πρασίνου», είπε αναφερόμενος στις βελτιωτικές αλλαγές που έχουν γίνει στο σχέδιο ανάπλασης. Όπως δήλωσε ο κ. Ποζρικίδης, πάνω από το 60% είναι ελεύθερος και προσβάσιμος χώρος που προβλέπει και άξονα ένωσης με το Γ΄ Σώμα Στρατού σε περίπτωση που το τελευταίο μετατραπεί σε πάρκο. Παράλληλα, σήμερα η ΔΕΘ έχει μόλις 188 δέντρα και 7 στρέμματα φύτευση. Στην προμελέτη είχαμε 1.000 δέντρα σε 31.000 τ.μ. και με την αναθεώρηση φτάνουν τα 4.000 δέντρα συν 350 δέντρα στην Αγία Φωτεινή σε 48.000 τ.μ. έκτασης φύτευσης, συμπλήρωσε ο ίδιος.

Διαβεβαίωσε ότι όλοι οι χώροι θα είναι ελεύθερα προσβάσιμοι χωρίς περίφραξη, αλλά τόνισε ότι θα υπάρχουν οι πύλες του εκθεσιακού κέντρου και οριοθέτηση του Παλαί ντε Σπορ από την επάνω πλευρά του. Για τους χώρους στάθμευσης ανέφερε ότι θα γίνουν 1.660 υπόγειες θέσεις στάθμευσης σε τέσσερα σημεία, κάτω από το επιχειρηματικό κέντρο και τα τρία περίπτερα.

Μοναδικός μέτοχος θα είναι το δημόσιο και η πλήρης κυριότητα της έκτασης θα ανήκει στη ΔΕΘ-Helexpo, οπότε «μιλάμε για παραχώρηση χρήσης σε ιδιώτη και όχι πώληση», υποστήριξε ο κ. Ποζρικίδης. 

Για το οικονομικό αποτύπωμα της ΔΕΘ είπε ότι σήμερα προσφέρει δευτερογενώς 70-80 εκατ. και 400 εκατ. όταν θα λειτουργεί η ΔΕΘ. Επίσης, θα δημιουργηθούν 1.000 θέσεις εργασίας στη φάση κατασκευής και 1.500 ετησίως από την έναρξη λειτουργίας. Από αυτές το 70% θα είναι μερικής απασχόλησης και το 30% πλήρους, δήλωσε ο κ. Ποζρικίδης.


Το έργο ανάπλασης θα κοστίσει συνολικά 300 εκατ. ευρώ. Τα 240 εκατ. είναι κατασκευαστικά και τα υπόλοιπα απρόβλεπτα και μελέτες. Τα 120 είναι εξασφαλισμένα από το κράτος, ενώ στα 180 εκατ. υπολογίζεται η συμμετοχή του ιδιώτη, περιέγραψε ο ίδιος. Ο ιδιώτης θα πάρει τα δικαιώματα χρήσης του ξενοδοχείου και του επιχειρηματικού κέντρου για 30 ή 40 χρόνια, ενώ ένα ποσό από τα 300 εκατ. ευρώ θα καλυφθεί με δάνειο που θα λάβει η δημόσια ΔΕΘ-Helexpo από τράπεζες που έχουν ήδη εμφανιστεί θετικές, εξήγησε ο κ. Ποζρικίδης.

Εφόσον το χρονοδιάγραμμα κυλήσει ομαλά, τότε μετά τη ΔΕΘ τον Σεπτέμβριο του 2026, θα ξεκινήσουν τα έργα ανάπλασης που θα εκτελούνται τμηματικά, ώστε να μην ανασταλεί η λειτουργία της ΔΕΘ-Helexpo.

Ο Γιάννης Μασούτης, πρόεδρος του Εμπορικού Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης δήλωσε ότι «είμαστε τυχεροί που έχουμε μια τέτοια διοίκηση στη ΔΕΘ-Helexpo και τους εμπιστεύομαι πάρα πολύ. Χαίρομαι που έχει βρεθεί η χρηματοδότηση. Είμαι δίπλα σας, σας στηρίζω». 

Εξέφρασε, δε, την εκτίμηση ότι το θέμα της μετεγκατάστασης της ΔΕΘ έχει συζητηθεί και πλέον έχει εξαντληθεί. «Αν θέλουν δήμαρχοι άλλων περιοχών να δημιουργήσουμε άλλες δράσεις είμαι διατεθειμένος να βρούμε και άλλα 5-10 καλά για να τα ενισχύσουμε», συμπλήρωσε ο ίδιος.


Από την άλλη πλευρά, όσων θέλουν ο χώρος της ΔΕΘ να μετατραπεί σε πάρκο και η έκθεση να μεταφερθεί σε άλλον δήμο μακριά από τον αστικό ιστό, τοποθετήθηκε ο Γιάννης Μαγκριώτης, μέλος της Κίνησης Πολιτών για Μητροπολιτικό Πάρκο στη ΔΕΘ. «Στη μελέτη του 2013 έλεγαν ότι θα κοστίσει 124 εκατ. ευρώ όλο το έργο. Και όλα τα λεφτά θα τα έβαζαν οι επιχειρηματίες. Το 2022 τα έκαναν 200 εκατ. ευρώ λέγοντας ότι αυξήθηκαν τα κόστη των υλικών και ότι τα κτίρια είναι βιοκλιματικά. Τι θα φτιάχναμε εκεί; καταφύγια αντιπυρηνικά; Το 2023 έγιναν 300 εκατ. Όλα αυτά στηρίζονται στη ρήτρα εμπιστευτικότητας που υπάρχει για όλα τα έργα Σύμπραξης Δημοσίου Ιδιωτικού Τομέα», κατήγγειλε ο κ. Μαγκριώτης. 

«Κατακερματισμένες και διάσπαρτες νησίδες πρασίνου, σποραδικές συστάδες δέντρων, δεν συνιστούν πάρκο»

Σύμφωνα με τον ίδιο, «οι ζώνες πράσινου δεν ξεπερνούν τα 60 στρέμματα με τους ακάλυπτους χώρους», κάτι το οποίο η πλευρά που εκπροσωπεί το είχε επισημάνει πριν από 10 χρόνια. «Μας είπαν ψεύτες. Το ΤΑΙΠΕΔ πριν από λίγους μήνες παρουσίασε το project και μίλησε για 60 στρέμματα πράσινο. Έλεγαν ότι έγινε λάθος και ότι ξεχάσαμε να το αλλάξουμε αυτό. Και ρωτώ: Γιατί θέλουν μανιωδώς το ΣΔΙΤ; Τώρα λεφτά υπάρχουν», διερωτήθηκε ο κ. Μαγκριώτης και παρέπεμψε στο πρόγραμμα ανάπλασης του Φαληρικού Όρμου στην Αθήνα.

Στο ίδιο μήκος κύματος εξέπεμψε και ο Νίκος Παπαμίχος, καθηγητής Αρχιτεκτονικής. «Πού είναι το ενιαίο πάρκο των 100 στρεμμάτων; Είναι δημόσιος ο χώρος που παραμένει στον φορέα; Έχουμε μόνο δενδροστοιχίες και δύο πάρκα συνολικής έκτασης 30 στρεμμάτων», παρατήρησε ο καθηγητής. Εξήγησε, δε, ότι προβλέπεται 60 στρέμματα δομημένη έκταση και 120 στρέμματα αδόμητη. Κατά τη δική του εκτίμηση στα 120 στρέμματα μπορούν να φυτευτούν μετά βίας 1.511 δέντρα. 

«Πάρκο ενιαίο και δημόσιο δεν μπορεί να υπάρξει διότι στην έκταση των 120 στρεμμάτων, που θα είναι αδόμητα, θα υπάρχουν πεζόδρομοι. Απομένουν κατακερματισμένες και διάσπαρτες νησίδες πρασίνου, σποραδικές συστάδες δέντρων. Αυτά δεν συνιστούν πάρκο ούτε δημόσιο χώρο», διαμήνυσε ο ίδιος.


Εργαζόμενοι ΔΕΘ: «Η ΔΕΘ δεν είναι ακίνητο για μετακόμιση»

Υπέρ του σχεδίου ανάπλασης τάχθηκε ο Παναγιώτης Χατζηιωάννου, πρόεδρος του Συλλόγου Εργαζομένων ΔΕΘ Helexpo. «Είμαστε εδώ σήμερα για να υπερασπιστούμε αυτό που για κάποιους είναι ένα οικόπεδο. Για μας είναι οι ζωές μας και η ζωή της πόλης. Το παρόν και το μέλλον μας, αλλά και το παρόν και το μέλλον της πόλης μας».

Μάλιστα, ο κ. Χατζηιωάννου αρνήθηκε να επανέλθει η συζήτηση για μεταφορά της ΔΕΘ εκτός δήμου Θεσσαλονίκης. Υπενθύμισε ότι λόγω της ΔΕΘ στο κέντρο υπάρχουν χιλιάδες άμεσοι και έμμεσοι εργαζόμενοι, καθώς επίσης και χιλιάδες επιχειρήσεις που εξαρτούν τη βιωσιμότητά τους από τη λειτουργία της ΔΕΘ στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. «Η ΔΕΘ δεν είναι παιχνίδι ούτε ακίνητο για μετακόμιση», είπε χαρακτηριστικά ο ίδιος.

Σ. Δανιηλίδης: «Όλη η πόλη θα πασχίζει να απαλλαγεί από αυτόν τον χώρο και δεν θα μπορεί»

Ο Σίμος Δανιηλίδης, δήμαρχος Νεάπολης Συκεών, αναφέρθηκε στο πόρισμα που είχαν καταρτίσει ανεξάρτητες επιτροπές κατά το παρελθόν και οι οποίες είχαν κρίνει τις κατάλληλες τοποθεσίες. Τότε προκρίθηκε η Σίνδος με αποφάσεις των κυβερνήσεων Καραμανλή, Παπανδρέου, Σαμαρά αλλά και Σημίτη παλιότερα, είπε ο κ. Δανιηλίδης. 


Κατά την άποψή του, «πρώτοι οι επαγγελματίες θα μετανιώσουν αυτή τη δραστηριότητα με τα επιχειρηματικά κέντρα», εφόσον υλοποιηθεί το σχέδιο ανάπλασης και «όλη η πόλη θα πασχίζει να απαλλαγεί από αυτόν τον χώρο και δεν θα μπορεί για τον επόμενο αιώνα». 

Σε αυτό το πλαίσιο, «πρέπει να σκεφτόμαστε τη ζωή των παιδιών μας και των παιδιών των παιδιών μας. Έχουμε πάνω από 1.000 θανάτους ετησίως από τα καρκινογόνα αιωρούμενα μικροσωματίδια. Αυτή η πόλη έχει ανάγκη ζωής και απομειώνεται συνεχώς με τέτοιου είδους θέσεις», διαμήνυσε ο δήμαρχος Νεάπολης Συκεών. 

Έπειτα, αναφέρθηκε στο έγγραφο που είχαν υπογράψει το 2021 δήμοι και φορείς της Θεσσαλονίκης με το οποίο ζητούσαν να μεταφερθεί η ΔΕΘ εκτός της Θεσσαλονίκης. Εξετάστηκαν περιοχές στη Θέρμη, στο αεροδρόμιο, στον Λαγκαδά και η επιτροπή η οποία στελεχωνόταν με ανεξάρτητους επιστήμονες από το εξωτερικό έδειξαν τη Σίνδο ως τον πιο ενδεδειγμένο χώρο, κατέληξε ο κ. Δανιηλίδης. 

Στο βήμα ανέβηκε και η δήμαρχος Καλαμαριάς, Χρύσα Αράπογλου. «Αυτή η πόλη δεν μπορεί να συνεχίσει να λειτουργεί αποσπασματικά» τόνισε χαρακτηριστικά, αναφερόμενη στην απουσία συγκροτημένου στρατηγικού σχεδίου που θα ρυθμίζει κάθε πτυχή με ορίζοντα το μέλλον μιας σύγχρονης μητρόπολης.

Και συνέχισε: «Ο μύθος ότι στη Θεσσαλονίκη ‘δεν μπορείτε να αποφασίσετε τι θέλετε’ με ενοχλεί βαθιά ως Θεσσαλονικιά. Στη Θεσσαλονίκη δεν αποφασίζουμε τι θέλουμε γιατί δεν υπάρχει σχέδιο Θεσσαλονίκης». Όπως είπε η ίδια,  «δεν ευαισθητοποιήθηκε ποτέ η ίδια η πόλη για το γεγονός ότι δεν έχει σχέδιο. Δεν αποφασίζουμε για το ποια Θεσσαλονίκη θέλουμε στο μέλλον και ποια είναι η ανάπτυξη της πόλης που θέλουμε».

Αμφιβολίες για την ανάγκη συμμετοχής ιδιωτών στη ΔΕΘ και αίτημα για δημοψήφισμα

Ο δήμαρχος ΘέρμηςΘεόδωρος Παπαδόπουλος, διατύπωσε ορισμένα ερωτήματα-αμφιβολίες σχετικά με το χρηματοοικονομικό σκέλος του σχεδίου ανάπλασης. «Οι εκθέσεις γίνονται σε χώρους κοντά στα αεροδρόμια. Έχουμε πάθει πολλά και μυαλό δε βάζουμε. Δείτε τι πάθαμε με την υποθαλάσσια. Δίνουμε 100 εκατομμύρια ευρώ χωρίς να έχει γίνει τίποτα. Εφόσον το ελληνικό δημόσιο βάλει 200 εκατομμύρια ευρώ στη ΔΕΘ, είναι τόσο απαραίτητο να βάλουμε μέσα κάποιους (σ.σ. ιδιώτες) για να εξασφαλίσουμε το αναπτυξιακό σκέλος;», διερωτήθηκε ο δήμαρχος.

Δημοψήφισμα για τη μεταγκατάσταση της ΔΕΘ ζήτησε η επικεφαλής της αντιπολιτευόμενης δημοτικής παράταξης «Πόλη Ανάποδα», Μαρία Κέκη.

Μιλώντας για το σχέδιο ανάπλασης, η κα Κέκη ανέφερε ανάμεσα σε άλλα τα εξής:

1. Δεν πρόκειται για επιτόπου ανάπλαση, πρόκειται για ένα σχέδιο real estate. Πρόκειται για οικοπεδοποίηση, εκποίηση κι εμπορική εκμετάλλευση του χώρου της ΔΕΘ. Μιλάμε φυσικά για το ξενοδοχείο, το εμπορικό κέντρο, τα υπόγεια πάρκινγκ και τις άλλες χρήσεις που θα δοθούν δωρεάν στον ιδιώτη επενδυτή, μέσα σε μια δημόσια έκταση, για την οποία δεν θα έχει δώσει ούτε ένα ευρώ.

2. Στον προϋπολογισμό η διοίκηση δεν υπολογίζει το οικόπεδο της ΔΕΘ, το οποίο προσφέρεται δωρεάν στον επενδυτή. 160 στρέμματα στο κέντρο της πόλης έχουν μια τεράστια αξία, πιθανά μεγαλύτερη από όλο τον προϋπολογισμό μαζί. Αυτή η αξία εξαφανίζεται από τους ισολογισμούς που παρακολουθήσαμε σήμερα.

3. Η κρατική συμμετοχή των 200 εκατομμυρίων, άμεση κι έμμεση, δεν επαρκεί για να φτιαχτεί η νέα ΔΕΘ εκτός πόλης, και το Μητροπολιτικό Πάρκο στη θέση της; Με ποιο δικαίωμα η διοίκηση της ΔΕΘ κι η κυβέρνηση χαρίζει ένα τέτοιο κομμάτι της πόλης μας σε ιδιώτες;

4. Αναφερόμενη στην ανάγκη για ελεύθερους χώρους, είπε πως όλοι την παραδέχονται στα λόγια, άλλα όταν έρθει η ώρα για αποφάσεις, έχουν πάντα μια άλλη προτεραιότητα.

5. Ειδικά ο χώρος της ΔΕΘ είναι απολύτως αυτονόητο ότι πρέπει να μείνει ανοικτός, ως ένας αναγκαίος πράσινος διάδρομος μεταξύ της παραλίας και του περιαστικού δάσους, για να επιτρέπει την κυκλοφορία του αέρα. Για να μπορεί η πόλη μας να αναπνέει. Μια τέτοια επιλογή, θα σώσει κυριολεκτικά χιλιάδες ζωές τα επόμενα χρόνια.

6. Για το κυκλοφοριακό σημείωσε πως ακόμα κι αν μας περισσεύει ο χώρος για πάρκο, είναι απολύτως δεδομένο ότι το κέντρο της πόλης δεν αντέχει πια την κίνηση που συνεπάγεται κάθε μεγάλη εκθεσιακή διοργάνωση.

7. Τέλος, στην εποχή της κλιματικής κρίσης, κάθε σύγχρονη πόλη προσπαθεί να ανοίξει τα ρέματά της, να απελευθερώσει το έδαφος, να μειώσει τις δομημένες και καλυμμένες επιφάνειες. Εμείς, αντίθετα, προγραμματίζουμε να χτίσουμε 4 τσιμεντένια μεγαθήρια, μέσα στον τελευταίο ελεύθερο χώρο και πάνω στην κοίτη ενός από τα θαμμένα ρέματα της πόλης, δημιουργώντας έναν τσιμεντέντιο φράχτη στον πιο σημαντικό αξόνα αερισμού της πόλης. Αντί να προσαρμόζουμε την πόλη στις αναπόφευκτες επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης, εμείς εντείνουμε τις αιτίες της, με τόνους τσιμέντου και καυσαερίου.

Το νομοθετικό πλαίσιο, και συγκεκριμένα τα Άρθρα 133-151 του Νόμου 4555/2018 προβλέπουν σαφώς τη δυνατότητα τοπικών δημοψηφισμάτων για κρίσιμα τοπικά ζητήματα, με απόφαση των 2/3 του Δημοτικού Συμβουλίου ή με αίτηση των ίδιων των δημοτών και συγκεκριμένα του 10% του εκλογικού σώματος. Είναι ευκαιρία λοιπόν για το Δήμο μας να πρωτοπορήσει σε αυτό το πεδίο, διεξάγοντας το πρώτο τοπικό δημοψήφισμα», είπε, μεταξύ άλλων, η κα Κέκη.

Τρεμόπουλος: Τα 120 στρέμματα να χαρακτηριστούν χώρος πρασίνου

"Εμπνεόμασταν από τον σχεδιασμό του Εμπράρ" ο οποίος προέβλεπε την ένωση του περιαστικού δάσους Σέιχ Σου με την παραλία μέσα από την έκθεση και το Γ Σώμα Στρατού δήλωσε από την πλευρά του ο δημοτικός σύμβουλος και μέλος της κίνησης "Σύμπραξη: Όλη η ΔΕΘ ένα πάρκο", Μιχάλης Τρεμόπουλος. Υπενθύμισε, δε, ότι το 2006 ο τότε Οργανισμός Ρυθμιστικού Θεσσαλονίκης και το ΑΠΘ είχαν επισημάνει την ανάγκη υλοποίησης αυτού του σχεδιασμού. Ωστόσο, συμπλήρωσε ο κ. Τρεμόπουλος, αυτό που έχει αλλάξει σήμερα είναι οι απόψεις ορισμένων, που ταυτίζονται πλέον με εκείνη του ΤΑΙΠΕΔ. Πρόκειται για τα απόνερα των μνημονίων και των πολιτικών τους εκτίμησε ο ίδιος.

Πέρα από αυτά, ο κ. Τρεμόπουλος προειδοποίησε ότι κάτω από τη ΔΕΘ υπάρχουν αρχαία και συγκεκριμένα ρωμαϊκά νεκροταφεία, τμήμα των οποίων είναι επισκέψιμο κάτω από τη γέφυρα της 3ης Σεπτεμβρίου. Παρομοίως, κάτω από το Βελλίδειο συνεδριακό κέντρο υπάρχουν αρχαία από τη Θεσσαλονίκη της νεολιθικής εποχής, συμπλήρωσε ο ίδιος.

Με αυτά τα δεδομένα, ο κ. Τρεμόπουλος κάλεσε τη διοίκηση της ΔΕΘ Helexpo να αποδείξει στην πράξη ότι επιθυμεί ενιαίο πάρκο σε 120 στρέμματα, δηλώνοντας την έκταση ως χώρο πρασίνου που σημαίνει ότι η διαχείρισή του θα ανήκει στον δήμο Θεσσαλονίκης.

Σε άλλο σημείο της συνεδρίασης τοποθετήθηκαν και πολίτες από άλλες κινήσεις που υποστηρίζουν τη μεταφορά της ΔΕΘ εκτός πόλης και τη δημιουργία ενός μεγάλου πάρκου στη θέση της. «Τι θα γίνει σε περίπτωση υπερχείλισης; Κάτω από τη ΔΕΘ υπάρχουν εγκιβωτισμένοι χείμαρροι», παρατήρησε μία εξ' αυτών. Ζήτησε, δε, ο σχεδιασμός να εστιάζει πρώτα στην υγεία των ανθρώπων και συμπλήρωσε πως «δεν θέλουμε αυτή την τερατώδη ανάπτυξη», αλλά ένα μοντέλο όπως αυτά που εφαρμόζονται σε άλλες πόλεις χωρών της Ευρώπης. 

Κλείνοντας, παρέπεμψε σε παλιότερη έρευνα του τμήματος Χωροταξίας του ΑΠΘ η οποία είχε καταγράψει ότι το 70% των πολιτών της Θεσσαλονίκης επιθυμεί τη μετατροπή όλης της ΔΕΘ σε πάρκο.

Στη συνεδρίαση τοποθετήθηκαν επίσης ο πρόεδρος της ΠΕΔ-ΚΜ και δήμαρχος Πυλαίας - Χορτιάτη, Ιγνάτιος Καϊτεζίδης, ο ανεξάρτητος βουλευτής Θεσσαλονίκης, Μιχάλης Χουρδάκης, ο Σίμος Διαμαντίδης, πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος, οι επικεφαλής των δημοτικών παρατάξεων κ.ά.

Δείτε ολόκληρη την πρόταση του δήμου ΕΔΩ

This page might use cookies if your analytics vendor requires them.