Η «Μακεδονία της Κυριακής» και το makthes.gr ενόψει του Fast Forward Forum το οποίο διοργανώνει σήμερα Δευτέρα 29 Ιανουαρίου, με θέμα «Η νέα ταυτότητα της Θεσσαλονίκης και της Κεντρικής Μακεδονίας. Στρατηγική, Ορόσημα, Προκλήσεις» (από τις 10.30 το πρωί, στην αίθουσα Μωρίς Σαλτιέλ του Μεγάρου Μουσικής), πραγματοποίησε έρευνα κοινής γνώμης πάνω στα ζητήματα τα οποία θα απασχολήσουν την αυριανή διοργάνωση.
Ειδικότερα, η έρευνα εστίασε στα θέματα της Οικονομίας, της Επιχειρηματικότητας και των Επενδύσεων, σε ζητήματα Υποδομών, Μεταφορών και Αστικής Κινητικότητας, στην Υγεία και την Κοινωνική Συνοχή καθώς και στην Αστική και Περιφερειακή Διακυβέρνηση. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε στο διάστημα 17 έως 25 Ιανουαρίου, σε δείγμα 830 ατόμων, ηλικίας άνω των 17 ετών, με κατανομή ποσοστώσεων σε κάθε δήμο της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης.
Τα συμπεράσματα της έρευνας παρουσιάζει ο Πασχάλης Αλέξανδρος Τεμεκενίδης, διευθυντής Ερευνών της Palmos Analysis η οποία διεξήγαγε την έρευνα.
Οικονομία - Επιχειρηματικότητα - Επενδύσεις
Οι υποδομές υγείας/νοσοκομεία (57%) και οι συγκοινωνιακές υποδομές/Μέσα Μαζικής Μεταφοράς (54%) είναι οι δύο τομείς στους οποίους πρέπει να δοθεί προτεραιότητα σύμφωνα με τους ερωτηθέντες. Ακολουθούν σε μεγάλη απόσταση η παιδεία και οι σχολικές υποδομές (29%), η απασχόληση και η δημιουργία θέσεων εργασίας (19%), η στήριξη των ευάλωτων ομάδων και η ενίσχυση των κοινωνικών υποδομών (11%), οι υποδομές προστασίας από την κλιματική κρίση όπως τα αντιπλημμυρικά και τα αντιπυρικά έργα (10%) και η ενίσχυση της επιχειρηματικότητας (10%).
Η ανάπλαση της αγοράς «Μοδιάνο» είναι η πλέον αναγνωρίσιμη ιδιωτική επένδυση στην Θεσσαλονίκη, καθώς αναφέρουν ότι την γνωρίζουν το 88% των ερωτηθέντων. Υψηλή αναγνωρισιμότητα καταγράφεται και για την επέκταση και ανάπλαση του αεροδρομίου «Μακεδονία» (74%), καθώς και για την επέκταση και τον εκσυγχρονισμό του λιμένα Θεσσαλονίκης (70%). Λιγότεροι από τους μισούς, ωστόσο, αναφέρουν ότι γνωρίζουν τη δημιουργία Κέντρου Ψηφιακής Καινοτομίας από την Pfizer στη Θεσσαλονίκη (46%), όπως και την ανάπλαση του συγκροτήματος ΦΙΞ (46%), ενώ το 67% περίπου αναφέρουν ότι οι παραπάνω επενδύσεις θα επηρεάσουν θετικά τους ίδιους και τις οικογένειές τους, ενώ μόλις 1 στους 4 (27%) θεωρούν ότι οι επενδύσεις αυτές δεν θα έχουν κάποια επίδραση στη ζωή τους.
Ο Τουρισμός και οι σχετιζόμενες με αυτόν υπηρεσίες όπως τα καταλύματα και η εστίαση, είναι ο τομέας που η πλειοψηφία των ερωτηθέντων θεωρούν ότι θα αναπτυχθεί περισσότερο στο μέλλον στην Θεσσαλονίκη (49%). Ακολουθούν σε μεγάλη απόσταση οι μεταφορές/συγκοινωνίες/logistics με 15% και ο κλάδος των κατασκευών και των ακινήτων (14%), ενώ μονοψήφια ποσοστά αναφορών καταγράφονται για τις ψηφιακές υπηρεσίες (9%), την μεταποίηση (4%) και το λιανικό εμπόριο (3%).
1 στους 3 Θεσσαλονικείς (36%) θεωρούν ότι η περιοχή δεν θα αναπτυχθεί ιδιαίτερα στο μέλλον, ενώ αντίστοιχο ποσοστό (37%) θεωρούν ότι η περιοχή θα αναπτυχθεί με ρυθμό παρόμοιο με αυτόν της υπόλοιπης χώρας και το 24% αναμένουν ανάπτυξη με εντονότερο ρυθμό σε σχέση με την υπόλοιπη χώρα.
Υποδομές - Μεταφορές - Αστική Κινητικότητα
Δεν αποτελεί έκπληξη ότι η ολοκλήρωση και επέκταση του Μετρό θεωρείται το πιο σημαντικό έργο για τη Θεσσαλονίκη για 3 στους 4 ερωτηθέντες (72%). Ακολουθεί με 51% των απαντήσεων η κατασκευή του νέου Παιδιατρικού Νοσοκομείου, ενώ η κατασκευή της νέας υπερυψωμένης λεωφόρου στην εσωτερική περιφερειακή οδό (γνωστή ως FlyOver) επιλέγεται μεταξύ των δύο πιο σημαντικών έργων για την περιοχή από περίπου 1 στους 4 ερωτηθέντες (23%).
Διψήφια ποσοστά επιλογής καταγράφονται και για την αξιοποίηση/ανάπτυξη του παραλιακού μετώπου του Θερμαϊκού (18%), ενώ η δημιουργία μητροπολιτικού Πάρκου στους χώρους του Γ’ Σώματος Στρατού και της ΔΕΘ επιλέγεται από το 9%. Η ανάπλαση του χώρου της ΔΕΘ με την κατασκευή νέου εκθεσιακού κέντρου επιλέγεται μεταξύ των δύο πιο σημαντικών έργων για την πόλη μόλις από το 7% των ερωτηθέντων, όσο συγκεντρώνει και η αναβάθμιση της ΒΙΠΕ Καλοχωρίου. Τέλος, το 6% επιλέγουν μεταξύ των δύο πιο σημαντικών έργων για τη Θεσσαλονίκη την κατασκευή Κέντρου Καινοτομίας και Τεχνολογίας στην περιοχή της Περαίας.
Το 63% των ερωτηθέντων συμφωνούν με τη δημιουργία νέων υποδομών με την μέθοδο της συγχρηματοδότησης από ιδιώτες επενδυτές με ταυτόχρονη παραχώρηση σε αυτούς της εκμετάλλευσης των έργων, έναντι του 34% που διαφωνεί.
Το 51% των κατοίκων της ΠΕ Θεσσαλονίκης δηλώνουν ότι έχουν επηρεαστεί αρνητικά και μάλιστα σε πολύ μεγάλο βαθμό στις μετακινήσεις τους από τις εργασίες κατασκευής του FlyOver, ενώ το 21% δηλώνουν ότι έχουν επηρεαστεί σε αρκετά μεγάλο βαθμό και το 12% σε μικρό βαθμό. Μόλις το 13% αναφέρουν ότι οι εργασίες κατασκευής του έργου δεν έχουν επηρεάσει αρνητικά τις μετακινήσεις τους.
Επιπλέον, μόλις το 30% υποστηρίζουν την κατασκευή του έργου παρά τις δυσκολίες που προκύπτουν στις μετακινήσεις στη Θεσσαλονίκη από τις εργασίες κατασκευής του, ενώ το 42% θεωρεί ότι το έργο, είναι μεν χρήσιμο αλλά δεν αξίζει τις δυσκολίες που προκύπτουν από τις εργασίες κατασκευής του. Μάλιστα, περίπου 1 στους 5 (22%) θεωρούν ότι το έργο δεν θα εξυπηρετήσει και δεν πρέπει να προχωρήσει η κατασκευή του.
Υγεία - Κοινωνική Συνοχή
Θετικά αποτιμούν τον ρόλο της Εκκλησίας στην υποστήριξη των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων και τη διατήρηση της κοινωνικής συνοχής το 56% των ερωτηθέντων, έναντι 33% που τον αποτιμούν αρνητικά. Θετική είναι η αποτίμηση και για τον ρόλο των Δήμων (52% θετικά – 37% αρνητικά).
Πιο μοιρασμένη εμφανίζεται η κοινή γνώμη της Θεσσαλονίκης σχετικά με την αποτίμηση του ρόλου των επιχειρήσεων (44% θετικά – 36% αρνητικά) και της Περιφέρειας (41% θετικά – 38% αρνητικά), ενώ εδώ καταγράφεται και ένα ποσοστό της τάξης του 20% που δεν μπορούν να αποτιμήσουν τον ρόλο των επιχειρήσεων και της Περιφέρειας, ενδεχομένως επειδή δεν έχουν γνώση και αντίληψη ενεργειών και δράσεων των φορέων αυτών που σχετίζονται με την προστασία των ευάλωτων ομάδων και τη διατήρηση της κοινωνικής συνοχής.
Μήνυμα προς τις Διοικήσεις των Δήμων της Π.Ε. Θεσσαλονίκης προκειμένου να εντείνουν τις προσπάθειές τους και να αναπτύξουν περαιτέρω τις κοινωνικές τους υπηρεσίες αποτελεί ότι το 52% αναφέρουν ότι είναι «Λίγο» (35%) ή «Καθόλου» (17%) ικανοποιημένοι από αυτές, έναντι 37% που αναφέρουν ότι είναι «Αρκετά» (29%) ή «Πολύ» (8%) ικανοποιημένοι.
Η αξιολόγηση του συστήματος υγείας από τους ερωτηθέντες παρουσιάζει δύο διαφορετικές πλευρές: η ικανοποίηση από ιατρούς και νοσηλευτές βρίσκεται σε υψηλό επίπεδο (68% και 73% αντίστοιχα), ενώ σε πολύ χαμηλό επίπεδο βρίσκεται η ικανοποίηση σε σχέση με τις νοσοκομειακές υποδομές (18%), την οργάνωση και τις υπηρεσίες (24%) και τους χρόνους αναμονής (23%).
Αστική & Περιφερειακή Διακυβέρνηση
Μεγάλη σημασία αποδίδουν στον ρόλο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης οι ερωτηθέντες σε σχέση με την ζωή και την καθημερινότητά τους. Πιο συγκεκριμένα. Περίπου 3 στους 4 θεωρούν «Πολύ» (39%) ή «Αρκετά» (35%) σημαντικό τον ρόλο των Δήμων, έναντι 25% που θεωρούν ότι ο ρόλος τους είναι «Λίγο» ή «Καθόλου» σημαντικός. Σε σχέση με τον ρόλο της Περιφέρειας, 2 στους 3 περίπου (66%) θεωρούν ότι είναι «Πολύ» (30%) ή «Αρκετά» (36%) σημαντικός, έναντι 31% που θεωρούν ότι ο ρόλος της Περιφέρειας για την ζωή και την καθημερινότητά τους είναι «Λίγο» ή «Καθόλου» σημαντικός.
Διχασμένη εμφανίζεται η κοινή γνώμη στη Θεσσαλονίκη σε σχέση με την δημιουργία Μητροπολιτικού Δήμου για το Πολεοδομικό Συγκρότημα της πόλης: το 41% αναφέρουν ότι συμφωνούν με μια τέτοια εξέλιξη έναντι 48% που διαφωνούν.
Καθολική είναι η πεποίθηση μεταξύ των κατοίκων της Θεσσαλονίκης ότι το παραλιακό της μέτωπο αποτελεί παράγοντα οικονομικής ανάπτυξης και δημιουργίας θέσεων εργασίας, καθώς το 90% συμφωνούν με την διατύπωση αυτή. Παράλληλα, το 91% συμφωνούν ότι το παραλιακό μέτωπο της πόλης πρέπει να συνδυάζει πληθώρα δραστηριοτήτων όπως αναψυχή, αθλητισμό, τουρισμό, εστίαση και εμπόριο. Μόλις το 23% θεωρούν ότι στο παραλιακό μέτωπο δεν πρέπει να υπάρχει καμιά επιχειρηματική ή εμπορική δραστηριότητα, ωστόσο το 56% θεωρούν ότι πρέπει να έχει αποκλειστικά δημόσιο χαρακτήρα έναντι 40% που διαφωνούν.
*Δημοσιεύθηκε στη «ΜτΚ» στις 28.01.2024