Σε πλήρη κινητικότητα έχει τεθεί η διοίκηση Ζέρβα στον δήμο Θεσσαλονίκης, καθώς μετά την ορκωμοσία της νέας κυβέρνησης καταρτίζονται φάκελοι που θα κατευθυνθούν προς κάθε υπουργείο και θα περιλαμβάνουν διεκδικήσεις για κάθε ανοιχτό ζήτημα και αίτημα της Θεσσαλονίκης.
Ήδη ο Κωνσταντίνος Ζέρβας έχει επικοινωνήσει με τους νέους υπουργούς του κυβερνητικού σχήματος που κατάγονται από τη Θεσσαλονίκη. Ενδεικτικά παραδείγματα ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών και μέχρι πρότινος πρόεδρος της Ελληνικό Μετρό, Νίκος Ταχιάος και η υφυπουργός Τουρισμού, Έλενα Ράπτη. Με τον πρώτο ο κ. Ζέρβας είχε τακτική επικοινωνία στο πλαίσιο υλοποίησης του Μετρό Θεσσαλονίκης και στο σχέδιο απομάκρυνσης των λαμαρινών από το ιστορικό κέντρο της πόλης. Με τη δεύτερη, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης θέλει να έχει ανοιχτό δίαυλο επικοινωνίας καθώς αποδίδει ξεχωριστή σημασία στον ρόλο του τουρισμού στην ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης.
Ανώτερη πηγή από τη διοίκηση του δήμου τονίζει στη «ΜτΚ» ότι στις συναντήσεις που προετοιμάζει ο δήμαρχος με τους υπουργούς θα εστιάσει στα μεγάλα και όχι στα μικρά έργα, τα οποία ούτως ή άλλως ο δήμος έχει τη δυνατότητα να τα «τρέξει» και να τα εξασφαλίσει, όπως είναι για παράδειγμα οι αναπλάσεις των γειτονιών.
Κυκλοφοριακό, μεγάλα έργα, παραχωρήσεις ακινήτων, τουρισμός, ψηφιοποίηση και κλιματική αλλαγή είναι οι θεματικές στις οποίες ο δήμος Θεσσαλονίκης θα ρίξει το βάρος των διεκδικήσεών του προς την κεντρική κυβέρνηση.
Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι ο κ. Ζέρβας θα θέσει επί τάπητος θέματα που ταλανίζουν επί δεκαετίες την πόλη και ξεπερνούν τις αρμοδιότητες του δήμου αλλά και συνολικά της αυτοδιοίκησης. Η εντός χρονοδιαγράμματος ολοκλήρωση του Μετρό και του FlyOver, του οποίου οι πρόδρομες εργασίες έχουν ξεκινήσει, η ουσιαστική ενίσχυση του ΟΑΣΘ σε προσωπικό και οχήματα είναι τα θέματα που η διοίκηση Ζέρβα θέλει να «προλάβει» ώστε να μην αποτελούν τροχοπέδη για τους πολίτες και την επόμενη τετραετία. Πηγές της «ΜτΚ» από τον δήμο διαμηνύουν ότι σε ό,τι αφορά τις διεκδικήσεις στο συγκοινωνιακό αυτές θα έχουν ως γνώμονα το εγκεκριμένο από το υπουργείο Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας που έχει παρουσιάσει ο δήμος.
Κυκλοφοριακό
Συγκεκριμένα για το κυκλοφοριακό ο δήμος απαιτεί ειδικό σχέδιο διαχείρισης της κυκλοφορίας για όσα χρόνια διαρκέσουν τα έργα κατασκευής του FlyOver, ώστε να μειωθούν στο ελάχιστο οι καθυστερήσεις στις μετακινήσεις των πολιτών.
Στο πεδίο του ΟΑΣΘ ο δήμος γνωρίζει ότι ο οργανισμός χρειάζεται άμεσα προσλήψεις οδηγών και αγορές νέων σύγχρονων λεωφορείων. Σήμερα, το 20% του συγκοινωνιακού έργου εκτελείται από τα 49 μεταχειρισμένα λεωφορεία που αγόρασε ο δήμος από τη Λειψία υπερβαίνοντας τις αρμοδιότητές του. «Πρέπει οι Θεσσαλονικείς να έχουν το επίπεδο εξυπηρέτησης που τους αρμόζει» και ταυτόχρονα με τα παραπάνω η ενίσχυση της τροχαίας με προσωπικό είναι απαραίτητη προϋπόθεση άμβλυνσης του κυκλοφοριακού, ξεκαθαρίζουν οι ίδιες πηγές.
Τα μεγάλα projects
Πέρα από αυτά ο δήμος Θεσσαλονίκης θα διεκδικήσει από τα συναρμόδια υπουργεία να δοθούν λύσεις σε έργα τα οποία έχει εξαγγείλει τόσο η σημερινή διοίκηση όσο όμως και προηγούμενες, όπως είναι η ανέγερση του μουσείου Ολοκαυτώματος, το νέο γήπεδο της Τούμπας, οι αναπλάσεις της ΔΕΘ και της πλατείας Διοικητηρίου και η αξιοποίηση της ΥΦΑΝΕΤ. «Πρέπει να τρέξουν αυτά τα έργα που δεν είναι δικά μας» ξεκαθαρίζουν ανώτερες πηγές από το δημαρχιακό μέγαρο.
Στο ερώτημα γιατί κάποια έργα δεν έχουν υλοποιηθεί μέχρι σήμερα παρότι βρέθηκε εγκαίρως χρηματοδότηση και ταυτόχρονα υπήρχε επαφή και συνεργασία με την κυβέρνηση, οι πηγές απαντούν πως «δεν μπορείς να πιέζεις για πολλά ταυτόχρονα. Πήραμε κάποια (σ.σ. την κυβερνητική τετραετία που τελείωσε) και θα πιέσουμε για άλλα».
Ένα έργο το οποίο έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση εδώ και χρόνια είναι η ανάπλαση των Στάβλων Παπάφη και το πιο χαρακτηριστικό είναι η ανάπλαση της πλατείας Ελευθερίας η οποία διακόπηκε, αρχικά λόγω πτώχευσης του εργολάβου και στη συνέχεια λόγω της βούλησης του δήμου να αλλάξει τη μελέτη προκειμένου να κατασκευάσει υπόγειο πάρκινγκ κάτω από την επιφάνεια της πλατείας.
Τούτων δοθέντων η διοίκηση Ζέρβα θεωρεί δεδομένη τη συνεργασία της με την Ισραηλίτικη Κοινότητα Θεσσαλονίκης και την προσωπική ενασχόληση του πρωθυπουργού με το έργο, ώστε να μπει σε τροχιά υλοποίησης μόλις το επόμενο διάστημα δημοσιοποιηθεί και η πολυαναμενόμενη μελέτη την οποία είχε παραγγείλει ο δήμος. Για τους Στάβλους Παπάφη σε περίπου 10 ημέρες θα βγει στον αέρα ο διαγωνισμός για την εύρεση του εργολάβου λένε οι ίδιες πηγές και επιμένουν πως τηρούνται τα χρονοδιαγράμματα.
Επίσης, ένα από τα μεγάλα στοιχήματα του επόμενου διαστήματος είναι η προκήρυξη αρχιτεκτονικού διαγωνισμού για την ανάπλαση του οικοπέδου της πρώην «Εταιρείας Τροχιοδρόμων και Ηλεκτροφωτισμού» στο Ντεπώ. Πάρκα και δημόσιες χρήσεις, είναι μερικές από τις πιθανές μελλοντικές χρήσεις που θα ξεκαθαρίσουν με τον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό.
Τα αναξιοποίητα ακίνητα
Επόμενο μεγάλο στοίχημα για τη διοίκηση Ζέρβα είναι να εξασφαλίσει οικόπεδα τα οποία θα μετατρέψει σε πάρκα, χώρους στάθμευσης και χώρους πρασίνου. «Υπάρχουν πάρα πολλά οικόπεδα στα όρια του δήμου που ανήκουν σε διάφορα υπουργεία και σε οργανισμούς όπως ο ΕΦΚΑ» και ο δήμος επιδιώκει να λάβει την άδεια χρήσης έχοντας ήδη στείλει σχετικές επιστολές, τονίζει αρμόδια πηγή από τον δήμο. Μόνο στην Τούμπα υπάρχουν 5-6 ακίνητα για τα οποία ο δήμος θα ζητήσει την παραχώρηση χρήσης. Παρόμοια κίνηση θα γίνει και για σειρά ακινήτων επί της Νέας Παραλίας τα οποία ανήκουν εδώ και χρόνια στην ΕΤΑΔ διαταράσσοντας έτσι τον ενιαίο χαρακτήρα του παραλιακού μετώπου.
Συνέργειες στον τουρισμό
Πολύ ψηλά στην ατζέντα του Κ. Ζέρβα είναι τα θέματα του τουρισμού που αποτελεί βασικό πυλώνα της οικονομίας της πόλης, συμπληρώνουν αρμόδιες πηγές. Η βούληση του δημάρχου είναι να δημιουργηθούν από την πολιτεία οι προϋποθέσεις ενίσχυσης των συνεργειών μεταξύ κλάδων που εμπλέκονται αμέσως ή εμμέσως στον τουρισμό και βέβαια στην προβολή της Θεσσαλονίκης στο εξωτερικό. Άλλωστε, ο δήμος έχει αρχίσει εδώ και χρόνια να προωθεί τις συνέργειες πετυχαίνοντας έτσι διακρίσεις, όπως η ένταξη της πόλης στο δίκτυο δημιουργικών πόλεων της UNESCO με επίκεντρο τη Γαστρονομία.
Ηλεκτρονική διακυβέρνηση
Στο πεδίο της ψηφιοποίησης των υπηρεσιών ο δήμος έχει ψηφιοποιήσει ήδη το 93% των «δημοφιλών» υπηρεσιών, όπως είναι το δημοτολόγιο, ωστόσο με την πρόσφατη υπογραφή μνημονίου συνεργασίας με τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων επιδιώκει την τελειοποίηση του συστήματος με τη μεταφορά όλων των υπηρεσιών στο κυβερνητικό «νέφος» (cloud) που θα συνεπάγεται μεγαλύτερη κυβερνοασφάλεια. «Θέλουμε το νέο πληροφοριακό σύστημα να δίνει τη δυνατότητα στον δημότη να βλέπει όλη την εικόνα του με δύο κλικ και να στήνει ο ίδιος τη δική του ρύθμιση ακριβώς στα πρότυπα της ΑΑΔΑΕ», εξηγεί αρμόδια πηγή στη «ΜτΚ» και προσθέτει ότι η διοίκηση θα πιέσει και για αυτό το θέμα την κεντρική κυβέρνηση.
Κλιματική αλλαγή
Καθώς η Θεσσαλονίκη αποτελεί μέρος του ευρωπαϊκού εγχειρήματος για τη μετατροπή 100 πόλεων σε κλιματικά ουδέτερες μέχρι το 2023, ο δήμος θα διεκδικήσει τη συνδρομή της κυβέρνησης με πόρους, χρηματοδοτικά εργαλεία και, ίσως, με νομοθετήματα που θα δίνουν προτεραιότητα σε αυτές τις πόλεις, λένε αξιωματούχοι του δήμου με γνώση του θέματος.
Πηγές της «ΜτΚ» από το δημαρχιακό μέγαρο Θεσσαλονίκης επισημαίνουν ότι ο Κ. Ζέρβας θα επιδιώξει να συναντηθεί με καθεμία και καθέναν από τις/τους υπουργούς προκειμένου να συζητήσουν το περιεχόμενο του φακέλου που τους αντιστοιχεί, ώστε «όλοι μαζί να δουλέψουν για να βρεθεί η Θεσσαλονίκη στην πρώτη γραμμή της ανάπτυξης».
*Διαβάστηκε στη "ΜτΚ" στις 02.07.2023