Η πρωτοβουλία «ΔΕΘ-Μητροπολιτικό Πάρκο-Πανεπιστημιακοί για μια βιώσιμη Θεσσαλονίκη», πραγματοποίησε την πρώτη δημόσια διαδικτυακή συζήτηση με θέμα: «Το μέλλον της ΔΕΘ-Το μέλλον της Πόλης», κατά τη διάρκεια της οποία επισημάνθηκε, μεταξύ άλλων, η άποψη πως «η πόλη έχει ανάγκη ανοικτού και απροσχημάτιστου διαλόγου για το μείζον θέμα του μέλλοντος της ΔΕΘ και της βιώσιμης ανάπτυξης της Θεσσαλονίκης, αφού πολλοί και σημαντικοί φορείς της πόλης έχουν διαφορετικές απόψεις».
Στη συζήτηση κλήθηκαν να διατυπώσουν τις απόψεις τους ο υφυπουργός Μακεδονίας-Θράκης Σταύρος Καλαφάτης, ο πρώην αναπληρωτής υπουργός Σωκράτης Φάμελλος, ο πρώην υπουργός Γιάννης Μαγκριώτης, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Κωσταντίνος Ζέρβας, ο δήμαρχος Αμπελοκήπων-Μενεμένης Λάζαρος Κυρίζογλου, ο δήμαρχος Νεάπολης-Συκεών Σίμος Δανιηλίδης, ο δήμαρχος Δέλτα Γιάννης Ιωαννίδης, ο δήμαρχος Κορδελιού-Ευόσμου Κλεάνθης Μανδαλιανός, ο δήμαρχος Παύλου Μελά Δημήτριος Δεμουρτζίδης και ο πρόεδρος της ΔΕΘ HELEXPO ΑΕ Αναστάσιος Τζήκας.
Ωστόσο, όπως αναφέρει η πρωτοβουλία στη σχετική ανακοίνωση, «οι κύριοι Καλαφάτης, Φάμελλος, Ζέρβας, Μανδαλιανός και Δεμουρτζίδης δεν συμμετείχαν για λόγους που ο καθένας εξέφρασε». Αντιθέτως, στη συζήτηση πήραν επίσης τον λόγο ο Μητροπολίτης Νεαπόλεως -Σταυρουπόλεως κ. Βαρνάβας, ο βουλευτής Β' Θεσσαλονίκης του Κινήματος Αλλαγής Γιώργος Αρβανιτίδης, ο πρόεδρος του ΕΒΕΘ Γιάννης Μασούτης, ο Α' Αντιπρόεδρος του ΕΒΕΘ Μανώλης Βλαχογιάννης, ο Αντιπρόεδρος του ΤΕΕ (Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας) Μιχάλης Παπαστεργίου, όπως και μέλη της Πανεπιστημιακής κοινότητας.
«Από τη συζήτηση που διήρκεσε περίπου τέσσερις ώρες, καταδείχτηκαν σημαντικές αλήθειες, όπως:
1. Η πόλη έχει ανάγκη ανοικτού και απροσχημάτιστου διαλόγου για το μείζον θέμα του μέλλοντος της ΔΕΘ και της βιώσιμης ανάπτυξης της Θεσσαλονίκης, αφού πολλοί και σημαντικοί φορείς της πόλης έχουν διαφορετικές απόψεις.
2. Το οικόπεδο της ΔΕΘ έχει παραχωρηθεί στο Υπερταμείο ως εγγύηση αποπληρωμής του δημοσίου χρέους, και η όποια αξιοποίησή του, τουλάχιστον μέχρι τώρα, υπακούει αντικειμενικά στους όρους λειτουργίας του Υπερταμείου.
3. Η επένδυση που προωθείται, σε αντίθεση με ότι έλεγαν μέχρι τώρα οι αρμόδιοι φορείς, δεν έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, ούτε έχουν καταλήξει στη μορφή χρηματοδότησης.
4. Το κόστος κατασκευής των εκθεσιακών εγκαταστάσεων στη Σίνδο είναι χαμηλότερο από το κόστος κατασκευής στον σημερινό χώρο της ΔΕΘ, ενώ στη Σίνδο δεν προβλέπεται η κατασκευή ξενοδοχείου, εμπορικού κέντρου, κέντρου δημοσίων υπηρεσιών και μεγάλα υπόγεια υψηλού κόστους πάρκινγκ.
5. Στον δημόσιο χώρο της Σίνδου 1000 στρεμμάτων δεν υπάρχουν αρχαία ή άλλα προβλήματα, που συνήθως μπλοκάρουν τα έργα.
6. Η ανάπτυξη της ΔΕΘ στη νέα εποχή πρέπει να συμβαδίζει με την ισόρροπη και βιώσιμη ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης σε όλη την έκτασή της, όταν μάλιστα η χώρα μας έχει παραπεμφθεί πρόσφατα από την Κομισιόν στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για τη μόλυνση του περιβάλλοντος της Θεσσαλονίκης, ειδικά από αιωρούμενα σωματίδια επικίνδυνα για την υγεία. Η πόλη μας έχει τη μικρότερη αναλογία πράσινου ανά κάτοικο στην Ευρώπη, φυσικά και στην Ελλάδα.
7. Η πρόσβαση στον εκθεσιακό χώρο της Σίνδου, σήμερα είναι πιο εύκολη από το αεροδρόμιο, τους νέους οδικούς άξονες και κόμβους και τον προαστιακό σιδηρόδρομο. Μάλιστα οι πρόσθετες υποδομές είναι περιορισμένου κόστους και άμεσης υλοποίησης. Η ανάπτυξη του Μητροπολιτικού Πάρκου στον χώρο της ΔΕΘ, όπως προσδιορίζουν όλες οι αποφάσεις μέχρι τώρα των φορέων που έχουν την ευθύνη της χωροθέτησης των δραστηριοτήτων στην Θεσσαλονίκη, αξιοποιούμενο για τη διοργάνωση ελαφρών εκθέσεων, αθλητικών, καλλιτεχνικών και ψυχαγωγικών δραστηριοτήτων, και η παράλληλη ανάπτυξη εκθεσιακών χώρων στη Σίνδο, για τη διοργάνωση των μεγάλων εκθέσεων, όπως η Agrotika, είναι ένας εφικτός και ρεαλιστικός στόχος, που μπορεί να χρηματοδοτηθεί από τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης», σημειώνεται στην ανακοίνωση.
Παράλληλα, η πρωτοβουλία δηλώνει ότι θα συνεχίσει τις πρωτοβουλίες διαλόγου με τους παραγωγικούς, αυτοδιοικητικούς και επιστημονικούς φορείς της Θεσσαλονίκης. Μάλιστα, στις επόμενες ημέρες θα πραγματοποιηθεί ημερίδα που θα επικεντρώσει στα σχετικά αρχιτεκτονικά, πολεοδομικά και συγκοινωνιακά ερωτήματα, και ακολούθως ανάλογες εκδηλώσεις για τα ζητήματα υγείας, περιβάλλοντος και τα οικονομικής φύσεως σχετιζόμενα ερωτήματα.
Τέλος τον Μάιο προγραμματίζεται διεθνές, επιστημονικό συνέδριο όπου θα αναπτυχθούν συνδυαστικά όλα τα παραπάνω ζητήματα.
Παρακολουθήστε όσα ειπώθηκαν στην εκδήλωση: