«Στο αμαξοστάσιο του Μετρό» είπα χθες το πρωί στον ταξιτζή που με πήρε για να πάω στα εγκαίνια Μετρό. Για το ρεπορτάζ. Το ρολόι έδειχνε 10 και τέταρτο και ήθελα να φτάσω νωρίς για να αποφύγω ενδεχόμενα κυκλοφοριακά προβλήματα λόγω της πορείας που είχαν προγραμματισμένη οι φίλαθλοι του Άρη, αλλά και για να φύγω μετά από τα εγκαίνια με το συρμό προς το κέντρο της Θεσσαλονίκης. Έτσι η πρώτη μείωση στη χρήση του αυτοκινήτου ήταν για μένα ορατή πριν ακόμα ξεκινήσει το έργο.
Στην πύλη του αμαξοστάσιου ο έλεγχος ακόμα δεν είχε ξεκινήσει, όμως μπαίνοντας στο μεγάλο κτίριο του Μετρό ήταν εμφανής η έντονη πρωινή κινητικότητα. Στο γκισέ τα κορίτσια περίμεναν τους καλεσμένους για να σκανάρουν τις προσκλήσεις τους, στις πολυθρόνες οι πρώτοι φωτογράφοι είχαν ήδη εμφανιστεί, ενώ οι εργαζόμενοι με το σήμα «Μ» στο πέτο που είχαν την ευθύνη για την είσοδο κυκλοφορούσαν δεξιά και αριστερά.
Πήρα τη διαπίστευσή μου, σκαναρίστηκα στην είσοδο και ξεκίνησα το δρόμο προς τη μεγάλη αίθουσα. Και ήταν όντως μεγάλη. Στο πίσω μέρος της ξεχώριζε μια τεράστια ηλεκτρονική οθόνη που μάς διαβεβαίωνε ότι το «μετρό είναι εδώ», ενώ περίπου 500 καρέκλες ήταν τοποθετημένες και έτοιμες να υποδεχτούν τους καλεσμένους της εκδήλωσης. Η ταξιθεσία ήταν δεδομένη. Οι δύο πρώτες σειρές είχαν καρτελάκια με ονόματα, έτσι ώστε να μη φτάσουμε στη γνωστή στην Ελλάδα «μάχη της καρέκλας». Ευτυχώς χτες κάτι τέτοιο δεν υπήρξε…
Κατά τις 11 η αίθουσα άρχισε να γεμίζει. Από τους πρώτους που ήρθαν ο στενός συνεργάτης του πρωθυπουργού Θανάσης Νέζης που δεν έκρυβε την ικανοποίησή του για το έργο. Αρκετά μέλη της κυβέρνησης, όπως Άκης Σκέρτσος, η Όλγα Κεφαλογιάννη, ο Άδωνις Γεωργιάδης, ο Βασίλης Οικονόμου, ο Νίκος Παπαθανάσης, ο Δημήτρης Βαρτζόπουλος, ο Γιώργος Μυλωνάκης, αλλά και σχεδόν όλοι οι βουλευτές Θεσσαλονίκης. Και του ΣΥΡΙΖΑ συμπεριλαμβανομένου, καθώς στο έξω αριστερά μέρος της πρώτης σειράς κάθισαν η Κατερίνα Νοτοπούλου, ο Χρήστος Γιαννούλης και η Ράνια Θρασκιά. Λίγο παραδίπλα και σε διακριτό σημείο της πρώτης σειράς ο άνθρωπος από τον οποίον ξεκίνησαν όλα για το μετρό Θεσσαλονίκης Σωτήρης Κούβελας.
Στην πρώτη σειρά και στη μέση οι… πολύ επίσημοι. Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Στέλιος Αγγελούδης, ο νέος Επίτροπος της Ελλάδας στην ΕΕ Απόστολος Τζιτζικώστας, η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, η Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, η σύζυγός του Μαρέβα Μητσοτάκη-Γκραμπόφσκι και ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος. Λίγο παραδίπλα οι «τεχνητοί» πρωταγωνιστές του έργου Νίκος Κουρέτας, Αλέξανδρος Εξάρχου της Ιntrakat και Κάρλο Μπιάνκο της Thema. Οι υπουργοί Mεταφορών της Γερμανίας, της Σλοβακίας και της Kύπρου, καθώς επίσης και εκπρόσωποι του διπλωματικού σώματος ξένων χωρών που ήρθαν για να δουν την εκκίνηση του μετρό.
Στις πιο πίσω σειρές πολλοί άνθρωποι της πόλης και των οργανισμών της. Ο Κώστας Ταγγίρης το ΟΑΣΘ, ο Νίκος Ευθυμιάδης του ΤhessΙNTEC, ο Σταύρος Ανδρεάδης του Sani Resort, o Γιώργος Μυλωνάς της Alumil, ο Στέφανος Τζηρίτης της Isomat αλλά και πολλοί δήμαρχοι και αυτοδιοικητικοί.
Τα πηγαδάκια έδιναν και έπαιρναν. Θέμα τους; Από τη μάχη διαδοχής στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, ένα θέμα που συζητήθηκε σε πολλαπλά επίπεδα (παρoύσα στην εκδήλωση και στη δεύτερη σειρά η Νανά Αηδονά) και την τεράστια σημασία του έργου για την πόλη, μέχρι την αρνητική κριτική του ΣΥΡΙΖΑ για του μετρό, αλλά και τις λεπτομέρειες της εκδήλωσης.
Ξεχωρίσαμε μια σύντομη και κατ’ ιδίαν κουβέντα που είχαν στα παρασκήνια της εκδήλωσης ο Θανάσης Νέζης με τον Άδωνι Γεωργιάδη, τα χαμόγελα που δημιούργησε σε πολλούς εκ των διοργανωτών το άκουσμα της είδησης ότι η εκδήλωση θα ξεκινήσει με τον αγιασμό, τα σχόλια που έπεσαν όταν εμφανίστηκε ο Χρήστος Σπίρτζης και όλοι έψαχναν να βρουν πού θα καθίσει (τελικά πήρε θέση πίσω από τον Νίκο Ταχιάο και τον Αλέξανδρο Εξάρχου), αλλά και τα πειράγματα του Άδωνι προς τον Τζιτζικώστα ότι το μέτρο είναι το τελευταίο έργο της θητείας του στην Περιφέρεια και το πρώτο του ως αρμόδιος Επίτροπος Μεταφορών στην ΕΕ. Από κοντά και τα σχόλια από τον απερχόμενο περιφερειάρχη για το σημαντικό ρόλο που είχε η Λίνα Μενδώνη στην πορεία του μετρό.
Καθυστερήσεις δεν υπήρξαν. Ο μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Φιλόθεος εμφανίστηκε γύρω στις 11 και μισή με ένα μοδάτο κασκόλ, ενώ γύρω στις 12 κάτω από τις αυστηρές οδηγίες της παρουσιάστριας της εκδήλωσης δημοσιογράφου του TV 100 Κικής Τσιλιγγερίδου οι καλεσμένοι πήραν τις θέσεις τους. Απουσίες; Ο Νίκος Ανδρουλάκης, ο Σωκράτης Φάμελλος, ο Κώστας Καραμανλής, ο Κώστας Καραμανλής των Σερρών (και πρώην υπουργός Υποδομών), ο Αντώνης Σαμαράς (ο στενός του συνεργάτης Δημήτρης Σταμάτης εθεάθη στη γαλαρία της εκδήλωσης). Πάντως, τον πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ εκπροσώπησαν στην εκδήλωση ο βουλευτής Δράμας και υπέυθυνος Υποδομών και Μεταφορών Αναστάσιος Νικολαΐδης και ο αρμόδιος τομεάρχης Δημήτρης Σαρηγιάννης.
Η εκκίνηση της εκδήλωσης ήταν στην ώρα της με τον αγιασμό να ξεκινά στις 12 και 7. Όσο για τις ομιλίες κρατάμε τις προσωπικές ιστορίες των ανθρώπων του μετρό που παρουσιάστηκαν στο βίντεο και έβαλαν τη δική τους πινελιά στην κατασκευή του Μετρό.
Την αναφορά του Στέλιου Αγγελούδη προς τον πρωθυπουργό ότι «θα επιμείνουμε ώστε να υλοποιηθεί ο σχεδιασμούς που υπάρχει για την πόλη», το τηλεφώνημα που διηγήθηκε ο Αλέξανδρος Εξάρχου ότι έλαβε από τον Κυριάκο Μητσοτάκη όπου του ζήτησε το μετρό να είναι έτοιμο του 2025, το κλείσιμο της ομιλίας του Carlo Bianco της Thema («Thank you and welcome on board»), τη με νόημα φράση του Τζιτζικώστα προς τον Κυριάκο Μητσοτάκη ότι «πέραν της σημασίας του έργου η παράδοσή του αποκαθιστά η σχέση εμπιστοσύνης των πολιτών της Θεσσαλονίκης με το κράτος».
Επίσης τις επευφημίες των εργαζομένων προς τον Νίκο Ταχιάο που έκανε μια πολιτική, αλλά και προσωπική ομιλία, μιλώντας για «παθογένειες και τοξικότητες, αλλά και την πραγματικότητα του έργου που είναι μπροστά μας», την αναφορά του στον Γιάννη Μπουτάρη («Δεν είναι ανάγκη να συμφωνήσουμε όλοι σε όλα. Γιατί έχουμε και μετρό και Αρχαία, άρα και πολλούς δρόμους για να φτάσουμε στο στόχο»), αλλά και την προτροπή του «στο μέλλον να αφήνουμε την πολιτική μακριά από τα έργα για να μην υπάρχει η πολιτική εργαλειοποίησή τους». Ακόμη την εκτίμηση της Λίνας Μενδώνη ότι με το μετρό «αποδείχτηκε ότι ο σεβασμός του παρελθόντος εξασφαλίζει το μέλλον».
Οι δύο πιο χαρούμενοι άνθρωποι χτες ήταν οι τελευταίοι ομιλητές. Ο Χρήστος Σταϊκούρας έκανε λόγο για μια ημέρα που τονώνει την αυτοπεποίθηση της πόλης. Και ο πρωθυπουργός που τα είπε όλα, λέγοντας ότι «το μετρό μιλά από μόνο του».
Οι ομιλίες στη 1 και 20 είχαν ολοκληρωθεί και οι επίσημοι αποχώρησαν με κατεύθυνση το Κέντρο Ελέγχου. Εκεί στις 1.25 σύμφωνα με το δικό μας ρολόι ο Κυριάκος Μητσοτάκης -αφού έκανε το σχόλιο ότι το κουμπί της εκκίνησης είναι μπλε- το πάτησε δίνοντας την εκκίνηση για το έργο.
Η πρώτη διαδρομή ήταν για τους επισήμους. Ο συρμός ξεκίνησε από το αμαξοστάσιο και στη συνέχεια κατά τη διαδρομή άρχισε να γεμίζει. Το πιο αισιόδοξο μήνυμα της χτεσινής ημέρας ήταν ότι -παρά τα προβλήματα της κακοκαιρίας και παρά τους κουβάδες που είναι σίγουρο ότι θα αντιμετωπισθούν στη συνέχεια- ο κόσμος κατέβηκε στις αποβάθρες, μπήκε στα βαγόνια και ταξίδεψε με το μετρό. Δείχνοντας ότι το αγκάλιασε από την πρώτη ημέρα. Το ότι χθες στις αποβάθρες του Μετρό είχαμε φωτογραφίες ενός γάμου που προέκυψε επειδή ο γαμπρός είχε δηλώσει προς τη νύφη ότι θα την παντρευτεί τη μέρα που η Θεσσαλονίκη θα αποκτήσει μετρό είναι ενδεικτικό για την προσμονή που είχε ο κόσμος για τη χθεσινή ημέρα.