Σχεδόν καθημερινά η ανθρωπότητα τιμά ένα γεγονός, ή ένα αγαθό, ή μία κοινωνική ομάδα, με τις καθιερωμένες Παγκόσμιες Ημέρες.
Άλλες φέρουν τη «σφραγίδα» του ΟΗΕ, άλλες όχι, ωστόσο σε καθημερινή βάση υπάρχει ένας λόγος για τον οποίο οι άνθρωποι θυμούνται ένα γεγονός, μαθαίνουν για κάτι που αγνοούν, ή γιορτάζουν.
Μέχρι σήμερα, οι Παγκόσμιες Ημέρες παρουσιάζονταν σε διάφορες ιστοσελίδες παρέχοντας πληροφορίες για το περιεχόμενο, τους λόγους που καθιερώθηκαν και το χρονικό, κυρίως με τη χρήση κειμένου, ενίοτε και με συνοδευτικό οπτικοακουστικό υλικό, εφόσον υπήρχε διαθέσιμο σε κάποιο αρχείο.
Εδώ και μερικούς μήνες όμως, μία ομάδα νέων, εν Ελλάδι, δημιουργών αποφάσισε κατά τη διάρκεια της καραντίνας να υλοποιήσει μία ιδέα που είχε «γεννηθεί» εδώ και αρκετά χρόνια, ωστόσο την «έτρωγε» ο φόρτος της καθημερινότητας: το World Day.
Η «γέννηση» της ιδέας
«Είχα ένα ημερολόγιο με τις Παγκόσμιες Ημέρες που το έβλεπα πάντα. Είχαμε κάνει και κάποια αυτοτελή πρότζεκτ, όπως στη Γιορτή της Μητέρας, αλλά ολοκληρωμένα με στόχο να δημιουργηθεί ένα πολύ όμορφο ημερολόγιο, ένα αλμανάκ, σε βάθος διετίας», δεν είχε συμβεί μέχρι τώρα, εξομολογείται στο makthes.gr ο Μιχάλης Μπασιάκος, βιντεογράφος, αρχηγός και συνιδρυτής του World Day. Βέβαια, «δεν προλαβαίνουμε μέσα σε έναν χρόνο να ολοκληρώσουμε σωστά την κάθε παγκόσμια ημέρα», με αποτέλεσμα κατά τον πρώτο τρέχοντα χρόνο του εγχειρήματος, η ομάδα να επιλέγει τις Παγκόσμιες Ημέρες με τις οποίες ασχολείται.
«Ξεκινήσαμε με κάποιες σημαντικές παγκόσμιες ημέρες που ήταν μπροστά μας» και μέχρι τώρα έχουν οπτικοποιηθεί οι Παγκόσμιες Ημέρες κατά της παιδικής εργασίας, των προσφύγων καθώς επίσης τιμήθηκε και το Pride, ενημερώνει ο ίδιος και προαναγγέλλει τη δημοσίευση βίντεο για τις Παγκόσμιες Ημέρες για τους εξαφανισμένους ενήλικες, το trafficking στις 30 Ιουλίου, καθώς επίσης και των κουνουπιών.
Ο σκοπός της ομάδας
Στόχος της προσπάθειας του World Day είναι «να περάσουμε το μήνυμα για το τι συμβαίνει. Από εκεί και μετά ο καθένας μπορεί να ερμηνεύσει όπως θέλει, ιδιαίτερα όταν το βίντεο είναι αλληγορικό», συνοψίζει ο κ. Μπασιάκος και προσθέτει πως από τα δημοσιοποιημένα βίντεο, έχουν ήδη ευαισθητοποιηθεί πολίτες. Παράλληλα, «για κάποιες ημέρες οι οποίες δεν είναι τόσο διαδεδομένες», συνεχίζει ο ίδιος, στόχος είναι «να τις μάθει ο κόσμος. Για παράδειγμα το trafficking. Όλοι θεωρούν ότι είναι το θέμα της πορνείας. Το θέμα ότι μπορεί κάποιος να κρατάει παράνομα έναν εργάτη στα χωράφια, το εμπόριο οργάνων, ακόμα το τι γίνεται σε αφρικανικές χώρες με το ποδόσφαιρο, το πώς εκμεταλλεύονται την πείνα των ανθρώπων και το γεγονός ότι δεν έχουν νερό», είναι θέματα που αγνοεί ο κόσμος, εξηγεί ο κ. Μπασιάκος. Συνεπώς, «το να μάθει ο κόσμος ότι αυτό συμβαίνει γύρω μας, ότι μπορεί να γίνει ένα τηλεφώνημα που μπορεί να σώσει έναν, και αυτός αν ενημερώσει να σώσει άλλους 50 ανθρώπους», είναι μείζονος σημασίας κατά την άποψη του κ. Μπασιάκου.
Στον αντίποδα «υπάρχουν και Παγκόσμιες Ημέρες οι οποίες είναι ευχάριστες», όπως εκείνη για το παγωτό στις 3 Απριλίου, σημειώνει ο συνιδρυτής της World Day, συμπληρώνοντας ότι θα ασχοληθούν «ακόμη και με ημέρες που δεν είναι αναγνωρισμένες από τον ΟΗΕ, αλλά έχουν ενδιαφέρον. Όπως η Παγκόσμια Ημέρα καπέλου».
Το καλό αποτέλεσμα χρειάζεται χρόνο
Σε ό,τι αφορά τη διαδικασία της υλοποίησης ενός βίντεο «μπορεί να μας πάρει δύο εβδομάδες να σκεφτούμε και να καταλήξουμε σε μία ιδέα» για το σενάριο του βίντεο και το ύφος μίας επιπρόσθετης φωτογράφισης «και σε δύο ημέρες να υλοποιήσουμε τα γυρίσματα», περιγράφει ο κ. Μπασιάκος. Πρακτικά στα βίντεο συμμετέχουν, αφιλοκερδώς, ηθοποιοί και τα ίδια τα μέλη της ομάδας, ενώ τα γυρίσματα γίνονται τόσο σε εξωτερικούς χώρους, όσο και σε στούντιο με τη χρήση της τεχνολογίας, αναλόγως των αναγκών και του σεναρίου, διευκρινίζει ο ίδιος.
Το όλο εγχείρημα, «έχει ξεκινήσει με πάρα πολύ αγάπη από εμάς για την Τέχνη. Προς το παρόν κάθε δημιουργία γίνεται δωρεάν, καθώς εξυπηρετεί έναν σημαντικό σκοπό», ωστόσο στο μέλλον δεν αποκλείεται να υλοποιηθούν έργα έναντι αμοιβής, παραδέχεται ο κ. Μπασιάκος.
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι υπάρχουν οργανώσεις οι οποίες έχουν, ήδη, εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους στη World Day, για τη δημιουργία βίντεο αναφορικά με μελλοντικές Παγκόσμιες Ημέρες.
Η ευαισθητοποίηση και το νέο ενδιαφέρον
Διαμέσου των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και συνεντεύξεων σε ΜΜΕ, η δράση της ομάδας έχει γίνει γνωστή, με αποτέλεσμα να προσελκύει το ενδιαφέρον οργανώσεων οι οποίες εκφράζουν θετική άποψη «για την ποιότητα και το στοχευμένο μήνυμα» των βίντεο, θεωρεί ο συνιδρυτής της World Day. «Το Pride έχει πάρα πολύ κόσμο που ευαισθητοποιήθηκε και τα share που γίνανε» στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, είναι αναρίθμητα, λέει ενδεικτικά ο κ. Μπασιάκος.
Ερωτηθείς πώς μπορεί ένας οργανισμός που ενδιαφέρεται να οπτικοποιήσει στα social media μία Παγκόσμια Ημέρα, να απευθυνθεί στη World Day, ο κ. Μπασιάκος παραπέμπει στην ιστοσελίδα της ομάδας, worldday.gr, η οποία αναμένεται να λειτουργήσει αύριο, Σάββατο 11 Ιουλίου, στη σελίδα της ομάδας στο Facebook, facebook.com/World-Day και στο e-mail allworlddays@gmail.com.
Για την ιστορία, την ομάδα του World Day απαρτίζουν οι άνθρωποι της εταιρείας Film Society, Μιχάλης Μπασιάκος, Βασιλική Καλανταρίδου, Πηνελόπη Καραματσούκη, Θεοδώρα Κυζιρίδου, Εύα Τζιώτη, Γιώργος Τσικλαούρι, Χρήστος Κωνσταντινίδης, Σωτήρης Ανδρεάδης, με στόχο «να παραμείνουμε δημιουργικοί καθ’ όλη τη διάρκεια της πανδημίας και αυτής της τρέλας που έχει ακυρώσει τα πάντα στο δικό μας κομμάτι. Έτσι θα συνεχίσουμε και όπου πάει», καταλήγει ο Μ. Μπασιάκος.
Ακολουθούν τα βίντεο που έχει δημοσιοποιήσει η World Day στη σελίδα της στο Facebook, όπως επίσης και φωτογραφίες από συνοδευτικά έργα:
Το βίντεο της Παγκόσμιας Ημέρας κατά της Παιδικής Εργασίας:
Το βίντεο για την Παγκόσμια Ημέρα Προσφύγων:
Το βίντεο για το Pride:
Φωτογραφίες από τα αντίστοιχα πρότζεκτ: