«Με αισιοδοξία ατενίζει το επόμενο διάστημα η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης», όπως τόνισε ο πρόεδρος του ΕΤΟΣ Στάθης Γεωργιάδης. Όλο αυτό είναι αποτέλεσμα διαφόρων πραγμάτων, όπως τόνισε.
Το πρώτο ότι η ΚΟΘ απέκτησε με τη βοήθεια του ΥΠΠΟΑ έναν μόνιμο χώρο δοκιμών στην αίθουσα Σαλτιέλ του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης. Το δεύτερο η συνεργασία με το νέο αρχιμουσικό Leo Macfall «από τον οποίο η ορχήστρα προσβλέπει σε πολλαπλά οφέλη», όπως τόνισε ο πρόεδρος.
Το πρόγραμμα της ορχήστρας διαρθρώνεται σε τρεις άξονες: τα προγράμματα και οι παραγωγές της ίδιας της ορχήστρας σε συνεργασία και συμπαραγωγή με το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, οι συναυλίες κάτω από τη σκέπη του προγράμματος που έχει ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης σε χώρες του εξωτερικού για τη διάδοση του ελληνικού πολιτισμού, το πρόγραμμα Μουσικής Βαλκανικής Συνεργασίας με τη Φιλαρμονική Ορχήστρα της Σόφιας και μια συνεργασία που είναι στα σκαριά με το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, όπου και παρουσιάστηκε το πρόγραμμα της περιόδου.
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής της ΚΟΘ Σίμος Παπάνας μίλησε για την επιδίωξη της ΚΟΘ να συνεργάζεται με φορείς του ΥΠΠΟ, επίσης αναφέρθηκε στη συνεργασία της ΚΟΘ με το ΜΜΘ και το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης για το φεστιβάλ Odessa Classics της Οδησσού, μέρος του οποίου θα φιλοξενηθεί και φέτος στην πόλη λόγω του πολέμου στην Ουκρανία. «Όταν δύο ή περισσότεροι φορείς ενώνουμε τις δυνάμεις μας για να προσφέρουμε στο κοινό της πόλης, το αποτέλεσμα είναι πάντα ξεχωριστό», τόνισε ο Σίμος Παπάνας.
Τα βασικά σημεία στα οποία στοχεύει το πρόγραμμα, όπως τα εξέθεσε ο καλλιτεχνικός διευθυντής, είναι:
1. Το πρόγραμμα της Βαλκανικής Γέφυρας Πολιτισμού σε συνεργασία με τη Φιλαρμονική Ορχήστρα Σόφιας που «αποσκοπεί στην υπεραξία που προκύπτει από τη γνωριμία και την αλληλοβοήθεια των φορέων», όπως είπε. «Στόχευσή μας είναι να πούμε για την ιστορία των δύο χωρών που πέρασαν πολλές δοκιμασίες στη σχέση τους και σήμερα απολαμβάνουν φιλία και συνεργασία, όχι μόνο στο διακρατικό επίπεδο αλλά και στο ανθρώπινο και στο επίπεδο του πολιτισμού.
Στην ευαίσθητη περιοχή των Βαλκανίων η ιστορία της Ελλάδας με τη Βουλγαρία που έχει αυτό το αίσιο τέλος είναι ένα παράδειγμα προς μίμηση. Χρειάζεται να επενδύσουμε σε αυτή τη βάση δείχνοντας τον δρόμο της συνεργασίας στα υπόλοιπα Βαλκάνια καλώντας καλλιτέχνες για αρχή, να γίνει γνωριμία με φορείς».
Στο πλαίσιο αυτό, όπως υπογράμμισε ο κ. Παπάνας πραγματοποιήθηκαν πολύ σπουδαίες παραγωγές, ενώ κάποιες προγραμματίζονται. Μια από αυτές είναι και η σύμπραξη της ΚΟΘ με τη Φιλαρμονική της Σόφιας στην τελετή λήξης των 58ων Δημητρίων στις 22 Οκτωβρίου.
Σε αυτό το πλαίσιο συνεργασίας σημαντική θα είναι και η παρουσία της ορχήστρας στο Σόφια.
2. Σημαντικές για την ορχήστρα είναι και οι ηχογραφήσεις αφού σε αυτόν τον χώρο η ΚΟΘ είναι και η πρώτη μεγάλη ελληνική ορχήστρα που είχε τακτική και συνεχή παρουσία στη διεθνή δισκογραφία.
«Θέλουμε να διατηρήσουμε και να ενισχύσουμε αυτή την πορεία», τόνισε ο κ. Παπάνας ενώ σημείωσε ότι ήδη ανακοινώθηκε το άλμπουμ που έγινε με την προηγούμενη καλλιτεχνική διευθύντρια του οργανισμού Ζωή Τσόκανου, το οποίο «απέσπασε σπουδαίες κριτικές».
Επίσης, στις 16 Νοεμβρίου η ΚΟΘ ηχογραφεί για την κορυφαία και πιο ιστορική δισκογραφική εταιρεία Deutsche Gramophone. Ακριβώς την προηγούμενη στις 15 Νοεμβρίου θα προηγηθεί η συναυλία για το Φεστιβάλ Odessa Classics με σολίστες όπως ο Ντάνιελ Χόουπ, αλλά και τη συμμετοχή της γνωστής ελληνίδας ερμηνεύτριας Μαρίνας Σάττι.
3. Σε σχέση με τις υπόλοιπες συναυλίες η λογική του προγραμματισμού φέτος ή από εδώ και στο εξής είναι αυτός να εκτυλίσσεται σε θεματικές ενότητες και κύκλους.
Το στάνταρ ρεπερτόριο περιλαμβάνει αριστουργήματα. «Μας ενδιαφέρει να έχουν πηγές έμπνευσης, καλλιτεχνικό ή κοινωνικό υπόβαθρο, δρόμους σύνδεσης, ενώ οι συναυλίες να έχουν μια συνοχή είτε είναι θεματική είτε ιστορική. Θέλουμε να μπορούμε να ταξιδέψουμε τον ακροατή μας στον χρόνο ή τον τόπο, να τον παροτρύνουμε να βρεθεί δίπλα στα έργα που γνωρίζει και αγαπάει.
Έτσι, οι δυο θεματικοί κύκλοι είναι: α) «Από τις άκρες της γης» που αφορά το να γνωρίσει το κοινό μουσικές που πιθανώς δεν ξέρει και θα το ταξιδέψουν σε άλλους κόσμους.
«Η μουσική είναι πάντα πηγή εξωτισμού που βοηθά το μυαλό και την ψυχή των ανθρώπων να ταξιδέψει εκεί που δεν θα μπορούσε το σώμα τους να φτάσει.
Αυτό περιλαμβάνει ένα αφιέρωμα στην Αρκτική, β) «Όνειρα» που είναι ένας πολύ συναισθηματικά φορτισμένος κύκλος αφού είναι αφιερωμένος στους δύο νέους μουσικούς της ΚΟΘ που χάθηκαν πρόσφατα από τη ζωή, Βίκτωρα Δάβαρη και Γιούρα Κανδυλίδη.
«Πρόκειται για γεγονότα που μας συγκλόνισαν και μας σόκαραν.
Επρόκειτο για δύο ανθρώπους γεμάτους φως και γέλιο. Δεν τους ταίριαζε ένας θρηνητικός κύκλος. Επιθυμούσαμε κάτι σχετικά με το άυλο, με το όνειρο αυτό που είναι κοντά στην ψυχή μας για να τους κρατάμε πάντα κοντά μας και να θυμόμαστε το φως και το γέλιο τους», ανέφερε ο Σίμος Παπάνας.
Στις δραστηριότητες της ΚΟΘ εντάσσεται ακόμη η συμπαραγωγή με το ΜΜΘ για τον κύκλο Μαρία Κάλλας που φέρνει στη Θεσσαλονίκη έναν ζωντανό θρύλο του λυρικού τραγουδιού, τη μέτζο σοπράνο Ελίνα Γκαράντζα (με ανοιχτή την πρόσβαση σε όλες τις κοινωνικές ομάδες και έναν σημαντικό αριθμό εισιτηρίων σε προσβάσιμες τιμές) κ.α.
Ο νέος αρχιμουσικός της ορχήστρας Leo Macfall που διευθύνει τη συναυλία η οποία είναι αφιερωμένη στους δύο εκλιπόντες μουσικούς δήλωσε την ικανοποίησή του που βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη, μια πόλη που του έδωσε τη δυνατότητα να μάθει άγνωστούς σε εκείνον συνθέτες όπως ο Καλομοίρης και ο Κωνσταντινίδης.
«Είναι ωραία αυτά τα πρωτόγνωρα για εμένα που μου δίνουν τη δυνατότητα να εξερευνήσω ένα καινούριο ρεπερτόριο υψηλής ποιότητας. Η Θεσσαλονίκη έχει πολλά ‘κοσμήματα’ και η ΚΟΘ είναι ένας από αυτούς τους θησαυρούς», επεσήμανε.
Αναλυτικά όλο το πρόγραμμα της ΚΟΘ μπορείτε να βρείτε εδώ: https://www.tsso.gr/?lang=el-GR&page=5