Από τις 10 Δεκεμβρίου επανασυνδέεται σιδηροδρομικά η Ελλάδα, η οποία κυριολεκτικώς έχει κοπεί στη μέση, μετά τις καταστροφικές πλημμύρες που προκάλεσε στη Θεσσαλία ο Ντάνιελ, δηλαδή τρεις μήνες μετά το μανιασμένο ξέσπασμα της κακοκαιρίας, στις 4- 5 Σεπτεμβρίου.
Όπως είπε στο makthes.gr ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, Παναγιώτης Τερεζάκης, έχουν οριστικοποιηθεί οι ημερομηνίες επανέναρξης της κυκλοφορίας των τραίνων, στο τμήμα Λάρισα – Δομοκός, που είχε υποστεί και τις μεγάλες καταστροφές από τα πλημμυρικά φαινόμενα. Έτσι, στις 10 Δεκεμβρίου, ξεκινούν τα εμπορευματικά τραίνα στον βασικό σιδηροδρομικό άξονα της χώρας Αθήνα ( ΟΛΠ/Νέο Ικόνιο)- Θεσσαλονίκη – Ειδομένη ή Θεσσαλονίκη – Προμαχώνα και, στις 15 Δεκεμβρίου ξεκινούν τα επιβατικά δρομολόγια.
Οι συρμοί θα κυκλοφορούν με ηλεκτροκίνηση, με μέγιστη ταχύτητα τα 80 χλμ/ώρα και σε μία από τις δύο γραμμές που διαθέτει ο άξονας. Στην παρούσα φάση εξελίσσονται οι εργασίες για την προσωρινή αποκατάσταση της γραμμής καθόδου στο τμήμα Λάρισα – Δομοκός, ώστε να μπορέσει να ξαναρχίσει η κίνηση στο σιδηροδρομικό ΠΑΘΕ.
Τα έργα προσωρινής αποκατάστασης
Τα έργα αποκατάστασης της επιδομής, έχουν αναλάβει τέσσερις τεχνικές εταιρείες. Ξεκινώντας από την βορειότερη πλευρά του τμήματος που πλήγηκε, η «ΤΕΣ ΑΕ», η «Σιδηροδρομικά Έργα ΑΤΕ», η «Ξανθάκης ΑΤΕ», και η «Ρήγας Τεχνική Α.Ε.». Την αποκατάσταση της ηλεκτροκίνησης έχει αναλάβει και εκτελεί η Alstom.
Σημειώνεται ότι πριν την επανέναρξη της κυκλοφορίας, η Alstom θα επαναφέρει σε λειτουργία σύστημα, που θα επιτρέπει στα κέντρα Λάρισας και Λιανοκλαδίου, να επιτηρούν συνεχώς τις θέσεις των συρμών, ενώ και με την λήψη πρόσθετων μέτρων ο ΟΣΕ θα διασφαλίζει την ασφαλή κίνηση των τρένων, όπως έχει δηλώσει ο κ. Τερεζάκης, παρότι στους ενδιάμεσους σταθμούς αυτών των δύο κέντρων, δεν θα έχει αποκατασταθεί η σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση.
Ο αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε την επανέναρξη των δρομολογίων, μέσα στον Νοέμβριο, αλλά με ντιζελοκίνητες μηχανές, όμως μετά από απαίτηση της Hellenic Train, όπως έχει πληροφορηθεί το makthes.gr, η κυκλοφορία των συρμών θα γίνεται με ηλεκτροκίνηση.
Η Cosco πιέζει για τα εμπορευματικά δρομολόγια
Οι πιέσεις ειδικά για την επανεκκίνηση των εμπορευματικών δρομολογίων είναι μεγάλες, κυρίως από την Cosco, καθώς το «πάγωμα» του σιδηροδρόμου, έχει εγκλωβίσει χιλιάδες containers στο Λιμάνι του Πειραιά. Για να αποφευχθούν προβλήματα στη διακίνηση διεθνών φορτίων με κατεύθυνση τις αγορές της Ευρώπης, οι ναυτιλιακές προωθούν τα containers στο Κόπερ της Σλοβενίας και σε ιταλικά λιμάνια, κάτι όμως που επιβαρύνει το μεταφορικό κόστος.
Σημειώνεται ότι για την πλήρη αποκατάσταση του σιδηροδρόμου στη Θεσσαλία, θα διατεθούν 187 εκατ. ευρώ από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και τα έργα θα αφορούν τα 50 χλμ. διπλής γραμμής στο τμήμα Δομοκός – Λάρισα, 80 χλμ. στον άξονα Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα και 50 χλμ. στο Λάρισα – Βόλος.