Χαμηλή επίδοση στον ψηφιακό ανασχηματισμό και την ηλεκτρονική διακυβέρνηση σημειώνουν, προς το παρόν, οι περισσότεροι δήμοι της χώρας, καθώς μόλις 14 ΟΤΑ από το σύνολο των 325 που αξιολογήθηκαν κατάφεραν να συγκεντρώσουν βαθμολογία από 6 έως 7 με άριστα το 10. Με βάση τις προδιαγραφές που θέτει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σήμερα περί τους 150 με 160 δήμους που διαθέτουν αρκετό προσωπικό θέλουν να αναβαθμίσουν τις υπηρεσίες τους, ωστόσο χρειάζονται άμεσα βοήθεια και υποστήριξη. Την ίδια ώρα δεκάδες μικροί, ορεινοί και νησιωτικοί δήμοι, χτυπούν κόκκινο, λόγω των ελλείψεων προσωπικού, αφού δεν διαθέτουν υποδομές, ενώ δεν μπορούν να απορροφήσουν ευρωπαϊκά κονδυλίων, την ίδια στιγμή που έχουν σωρεία άλλων προβλημάτων να επιλύσουν.
Τα στοιχεία που προκύπτουν από τη συνεργασία του Πανεπιστημίου Αιγαίου με την Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ), παρουσίασε σήμερα ο πρόεδρος της Επιτροπής Οργάνωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης της ΚΕΔΕ, Ι. Τσιάμης, μιλώντας σε ημερίδα που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη, για την αναδιοργάνωση και διοικητική μεταρρύθμιση της τοπικής αυτοδιοίκησης Α και Β Βαθμού.
Το έργο με την ονομασία “Πρόγραμμα Οργάνωσης και Λειτουργικού Εκσυγχρονισμού των 325 δήμων και των 13 περιφερειών”, προϋπολογισμού 30,5 εκ. ευρώ έχει εγκριθεί, έχει ενταχθεί στο επιχειρησιακό πρόγραμμα “Μεταρρύθμιση του δημόσιου τομέα” 2014 -2020 και έχει χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2023.
Μιλώντας από το βήμα της ημερίδας ο πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Τοπικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης (ΕΤΑΑ), Δημήτρης Καλογερόπουλος υπογράμμισε ότι οι δήμοι και οι περιφέρειες δεν γνωρίζουν ποιες είναι οι αποφάσεις εκείνες με τις οποίες μπορούν να λειτουργήσουν καλύτερα, ενώ σημείωσε ότι υπάρχουν αποφάσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου, οι οποίες είναι άγνωστες στους περισσότερους.
Η γνώση είναι δύναμη
Την ανάγκη να λειτουργήσει η αυτοδιοίκηση μέσα στο υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο υπογράμμισε, κατά τη διάρκεια των χαιρετισμών στην ημερίδα, ο πρόεδρος της ΠΕΔ-ΚΜ Λάζαρος Κυρίζογλου, σημειώνοντας ότι η διάχυση της ενημέρωσης και της πληροφόρησης πρέπει να υπάρχει και η εκπαίδευση των στελεχών και των αιρετών για να μπορούμε όλοι να συνεννοηθούμε μεταξύ μας. «Η γνώση είναι δύναμη και λύνει προβλήματα” είπε, ενώ αναφέρθηκε και στον επίμαχο νόμο του “Κλεισθένη” λέγοντας πως πρόκειται για ένα “νόμο σούπερ μάρκετ που τα έχει όλα, αλλά δεν συνιστά διοικητική μεταρρύθμιση».
Από την πλευρά του ο αντιπεριφερειάρχης Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος Κώστα Γιουτίκας, γνωστοποίησε πως σήμερα 9 στις 10 διοικητικές πράξεις στην περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, δεν απαιτούν πλέον τη λεγόμενη «πολιτική υπογραφή» ενώ επεκτείνεται η χρήση της ψηφιακής υπογραφής και ολοκληρώνεται η ηλεκτρονική διακίνηση εγγράφων σ’ όλη την ΠΚΜ.
Επιπλέον ανέφερε ότι έχει ολοκληρωθεί ο ψηφιακός χάρτης των μεταποιητικών επιχειρήσεων στο νομό Θεσσαλονίκης, ολοκληρώνεται η διαδικασία συλλογής και διάθεσης Ανοιχτών Δεδομένων, εξοικονομούνται πόροι ύψους 400.000 ευρώ από την υιοθέτηση ανοιχτού λογισμικού στο 45% των Ηλεκτρονικών Υπολογιστών της Περιφέρειας, ενώ προχωράει άμεσα η ένταξη στο ΕΣΠΑ παρεμβάσεων ύψους 5,5 εκατ. ευρώ, για την ανάπτυξη και αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών από δημόσιους φορείς.
«Βελτιώνω την πόλη μου» στο δήμο Θεσσαλονίκης
Δύο καλές πρακτικές που εφαρμόζονται στο δήμο Θεσσαλονίκης παρουσίασε ο προϊστάμενος της διεύθυνσης προγραμματισμού του δήμου Σταύρος Αλεξανδράτος, λέγοντας πως η εφαρμογή “Βελτιώνω την πόλη μου” για την υποβολή αιτημάτων από τους πολίτες δέχτηκε 37.000 αιτήματα που έχουν σχέση, για παράδειγμα, με εγκαταλελειμμένα οχήματα, κάδους που δεν ανοίγουν, παρκαρισμένα αυτοκίνητα σε διάβαση ή ράμπες για ΑΜΕΑ κτλπ.