Αντίστροφα για την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων μετρούν οι μαθητές που πήραν μέρος στις Πανελλήνιες εξετάσεις. Το υπουργείο ετοιμάζεται για τη νέα σχολική χρονιά που θα υποδεχθεί τους μαθητές με αλλαγές στο ωρολόγιο πρόγραμμα, ενώ την ίδια ώρα έντονες είναι οι αντιδράσεις για την κατάργηση των Καλλιτεχνικών μαθημάτων στο Λύκειο, με το θέμα να συζητείται στη Βουλή.
Μια ιδιαίτερη σχολική χρονιά ολοκληρώθηκε με το τέλος και των Πανελλαδικών εξετάσεων, με τα αποτελέσματα να αναμένονται μέσα στις επόμενες εβδομάδες. Όπως δήλωσε η υπουργός Παιδείας «περιμένουμε αποτελέσματα γύρω στις 10 Ιουλίου. Θα εξαρτηθεί από μία σειρά από παράγοντες, αλλά μέχρι τα μέσα Ιουλίου αναμένονται τα αποτελέσματα των πανελληνίων εξετάσεων στα βασικά μαθήματα».
Νέα σχολική χρονιά με αλλαγές
Την ίδια ώρα, οι προετοιμασίες για την επόμενη χρονιά αρχίζουν καθώς στις 7 Σεπτεμβρίου θα ανοίξουν οι σχολικές μονάδες της χώρας, έχοντας υιοθετήσει στο νέο σχολικό πρόγραμμα αλλαγές που περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας και που αποτελεί πλέον νόμο του κράτους. Σε 217 σχολικές μονάδες της χώρα θα γίνει η πιλοτική εισαγωγή των «Εργαστηρίων Δεξιοτήτων» στο ωρολόγιο πρόγραμμα των νηπιαγωγείων, των δημοτικών και των γυμνασίων, στοχεύοντας στην ενίσχυση της καλλιέργειας ήπιων δεξιοτήτων. Οι τέσσερις θεματικοί κύκλοι που περιλαμβάνουν τα εργαστήρια είναι: Πρώτον, ο κύκλος «Ευ Ζην – ζω καλύτερα».
Δεύτερον, το «Περιβάλλον – φροντίζω το περιβάλλον". Τρίτον, η "Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη – ενδιαφέρομαι και ενεργώ» και τέταρτον, η «Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία – δημιουργώ και καινοτομώ». Οι τέσσερις κύκλοι στοχεύουν στην καλλιέργεια δεξιοτήτων που σχετίζονται αντίστοιχα με: δεξιότητες μάθησης, δεξιότητες ζωής, δεξιότητες της τεχνολογίας και της επιστήμης, και δεξιότητες του νου.
Παράλληλα, τη νέα σχολική χρονιά θα εφαρμοστεί σε 58 Νηπιαγωγεία της χώρας η πιλοτική εισαγωγή δραστηριοτήτων στην αγγλική γλώσσα. Το θέμα αυτό αποτέλεσε και ένα από τα επίμαχα σημεία του νομοσχεδίου για την Παιδεία και είχε προκαλέσει ποικίλες αντιδράσεις από εκπαιδευτικούς που διατύπωναν την αντίθεσή τους στην εισαγωγή των αγγλικών στο νηπιαγωγείο, με τους αναπληρωτές νηπιαγωγούς να τονίζουν πως μεγάλο ποσοστό των νηπίων εμφανίζουν μαθησιακές δυσκολίες και επιπλέον οι απόφοιτοι της αγγλικής φιλολογίας που θα επιφορτιστούν με την εκμάθηση των μικρών παιδιών της ξένης γλώσσας δεν έχουν λάβει τα γνωστικά εφόδια για να μπουν σε αυτές τις τάξεις. Η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως μετά τη δημοσίευση του νόμου προχώρησε στην έκδοση υπουργικών αποφάσεων για την «Αναβάθμιση των Σχολείων», τόνισε για ακόμα μια φορά πως τα αγγλικά στο νηπιαγωγείο «στοχεύουν στον εμπλουτισμό του προγράμματος του Νηπιαγωγείου, τόσο μεθοδολογικά όσο και θεματικά, για τη διεύρυνση της γλωσσικής αντίληψης των νηπίων, καθώς και τη διαμόρφωσή τους ως ενεργών πολιτών της παγκόσμιας κοινότητας».
Εγγραφές με προβλήματα
Προβλήματα παρουσιάστηκαν στις αιτήσεις εγγραφής των μαθητών του Λυκείου στην πλατφόρμα του υπουργείου Παιδείας, με τους γονείς να ενημερώνονται από τους διευθυντές των σχολείων πως απαιτείται η υποβολή νέας αίτησης για εγγραφή των παιδιών τους στις σχολικές μονάδες. Το πρόβλημα αυτό σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας οφείλεται σε τεχνικούς λόγους, με το σχολείο να ενημερώνει τους γονείς που υπέβαλαν αιτήσεις τις τρεις τελευταίες ημέρες του Ιουνίου ότι θα πρέπει να πραγματοποιήσουν εκ νέου τη διαδικασία εγγραφής. Τον κίνδυνο εμφάνισης μειωμένου αριθμού δυναμικού από τον πραγματικό επισήμανε με ανακοίνωση της η τομεάρχης Παιδείας του Κινήματος Αλλαγής, Χαρά Κεφαλίδου, κάνοντας λόγο για "λάθη στα θέματα των Πανελληνίων, λάθη στα θέματα των εξετάσεων στα Πρότυπα και τώρα εγγραφές μαθητών που χάθηκαν. Προχειρότητα, βιασύνη, ανυπαρξία διοίκησης και ανετοιμότητα για να μπορέσει το Υπουργείο να αντιμετωπίσει τα στοιχειώδη" όπως ανέφερε. Μετά την απώλεια των αιτήσεων των εκπαιδευτικών, το αίτημα των γονέων είναι η δυνατότητα εγγραφής και την πρώτη εβδομάδα του Σεπτεμβρίου, προκειμένου να δοθεί ο απαιτούμενος χρόνος ενημέρωσής τους.
Αντιδράσεις για τα Καλλιτεχνικά
Στη Βουλή συζητήθηκε το θέμα των Καλλιτεχνικών στα σχολεία, έπειτα από επίκαιρες ερωτήσεις των Βουλευτών του ΚΚΕ Γιάννη Δελή και του ΜέΡΑ 25 Κλέωνα Γρηγοριάδη. Οι αντιδράσεις για την κατάργηση των μαθημάτων των Καλλιτεχνικών και της Μουσικής από το Λύκειο και η διδασκαλία του μόνο στο Γυμνάσιο, έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, με την ΟΛΜΕ να κάνει λόγο για αυξημένο κίνδυνο η απόφαση αυτή να οδηγήσει σε διαθεσιμότητα τους καθηγητές των καλλιτεχνικών κλάδων. Το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση απέστειλε επιστολή προς την υπουργό Παιδείας καταθέτοντάς τον έντονο προβληματισμό του για την απόφαση της κατάργησης των καλλιτεχνικών μαθημάτων στο λύκειο, επικαλούμενο τα πολλαπλά οφέλη που αποδεδειγμένα έχει για τα παιδιά όλων των ηλικιών η καλλιτεχνική παιδεία και ζητά την επανεξέταση της απόφασης. Παράλληλα, ζητά να ληφθεί μέριμνα για την ισότιμη και συστηματική παρουσία όλων των τεχνών σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, όπως επισημαίνουν στην επιστολή τους, "οι τέχνες στην εκπαίδευση δεν είναι πολυτέλεια, δεν είναι ουτοπία, αλλά δικαίωμα και αναγκαιότητα, για ένα σχολείο της γνώσης, της χαράς και της δημιουργίας".
Τεχνητή νοημοσύνη στα ΑΕΙ
Η ενσωμάτωση των ψηφιακών δεξιοτήτων και της τεχνητής νοημοσύνης στα προγράμματα σπουδών όλων των βαθμίδων αποτελεί προτεραιότητα του υπουργείου Παιδείας. Όπως δήλωσε ο υφυπουργός Παιδείας, Βασίλης Διγαλάκης η διαδικασία ανάπτυξης των ψηφιακών δεξιοτήτων είναι μια διαδικασία συνεχής, που αρχίζει από την μικρή ηλικία και συνεχίζει ανάλογα με την εκπαιδευτική βαθμίδα μέσα από την "ενίσχυση της διδασκαλίας των μαθηματικών και της φυσικής και η εκμάθηση βασικών στατιστικών εννοιών, η οποία θα συνδυάζει την παραδοσιακή μέθοδο διδασκαλίας με δραστηριότητες. Μιλώντας στην ψηφιακή συζήτηση που διοργάνωσε το Ελληνο-Αμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο, επισήμανε πως η διαδικασία αυτή θα μπορούσε να βοηθήσει τους μαθητές να αντεπεξέλθουν στις σύγχρονες απαιτήσεις και προκλήσεις της ψηφιακής εποχής.
Ο ίδιος αναφέρθηκε στην τεχνητή νοημοσύνη και στην αναγκαιότητα να προωθηθεί στα ελληνικά πανεπιστήμια. Όπως τόνισε «η αλματώδης εξέλιξη και ο ανταγωνισμός που παρατηρείται στο επιστημονικό πεδίο της τεχνητής νοημοσύνης επιβάλλει τη δημιουργία προγραμμάτων σπουδών σε εξειδικευμένες σπουδές στην Τεχνητή Νοημοσύνη και τη Μηχανική μάθηση, όχι μόνο σε μεταπτυχιακό επίπεδο, αλλά και σε προπτυχιακό». Παράλληλα, όπως είπε, «είναι ζωτικής σημασίας να προωθήσουμε την ανάπτυξη και τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης, να ενισχύσουμε την αριστεία σ’ αυτόν τον τομέα και να ενδυναμώσουμε τη συνεργασία στην έρευνα και την καινοτομία μεταξύ βιομηχανίας και πανεπιστημιακής κοινότητας».
* Δημοσιεύτηκε στη "ΜτΚ" στις 05.07.2020.