“Παρατηρητήριο” που θα παρακολουθεί και θα αξιολογεί τις δράσεις των δήμων, σε πανελλαδικό επίπεδο, για τη βιώσιμη κινητικότητα και την μείωση της εξάρτησης των πόλεων από το αυτοκίνητο και τις ρυπογόνες μεταφορές, πρόκειται να δημιουργήσει άμεσα η Κεντρική Ένωση Δήμων Κεντρικής Ελλάδος (ΚΕΔΕ).
Η πρωτοποριακή αυτή δράση αποτελεί μια από τις βασικές προτάσεις που κατέθεσαν δήμαρχοι από ολόκληρη την Ευρώπη, στο πλαίσιο διαδικτυακού σεμιναρίου για την κλιματική αλλαγή, με την Ελλάδα να εκπροσωπεί ο δήμαρχος Κατερίνης, Κώστας Κουκοδήμος, πρόεδρος της Επιτροπής Χωροταξίας της ΚΕΔΕ.
Το Παρατηρητήριο θα παρακολουθεί το έργο των δήμων και τις επιδόσεις τους ως προς την ταχύτητα και την αποτελεσματικότητα των υλοποιήσεων, ενώ θα κληθεί να καταγράφει τον βαθμό αποδοχής και τις ενστάσεις των τοπικών κοινωνιών.
Ακόμη, θα προδιαγράψει τα ενδεχόμενα επόμενα βήματα προς τη μονιμοποίηση των παρεμβάσεων, θα συντάξει τεύχος Απολογισμού της εμπειρίας των δήμων και Οδηγιών σχεδιασμού μονιμότερης εκδοχής των έργων και θα εγκαταστήσει διαδικασίες συνεργασίας μεταξύ των Δήμων, και ανταλλαγής εμπειριών και καλών και κακών πρακτικών.
Ο κορονοϊός… γέννησε άλλες ανάγκες
Μιλώντας στο makthes.gr ο δήμαρχος Κατερίνης εξήγησε ότι πρόκειται για μια ακόμη πρωτοβουλία που… γεννήθηκε με αφορμή την πανδημία του κορονοϊού, η οποία διαμόρφωσε νέα δεδομένα, επιβάλλοντας την τήρηση της “κοινωνικής απόστασης”. Παράλληλα, όπως είπε, ανέδειξε ότι οι ελληνικές πόλεις αντιμετωπίζουν ένα σοβαρό πρόβλημα έλλειψης δημόσιου χώρου, περιλαμβανομένων και των δρόμων που είναι πάρα πολύ στενοί. «Αυτό σημαίνει ότι οι πεζοί αναγκάζονται να περπατούν στο οδόστρωμα, διότι τα στενά πεζοδρόμια είναι γεμάτα εμπόδια, ακόμη και σταθμευμένα αυτοκίνητα, λόγω έλλειψης πάρκιγκ, ενώ ο τρόπος οδήγησης είναι πιά πολύ επιθετικός με αποτέλεσμα να έχουν εκτοπιστεί και τα ποδήλατα» σημείωσε ο ίδιος.
Σύμφωνα με το κ. Κουκοδήμο για τη δημιουργία του “Εργαστηρίου” θα συσταθεί επιτροπή αποτελούμενη από επιστήμονες με επικεφαλής το Θάνο Βλαστό, καθηγητής του ΕΜΠ, συγκοινωνιολόγο – πολεοδόμο, ένας επιστήμονας με την πλέον ενεργή συμμετοχή στο σχεδιασμό του ποδηλατόδρομου της οδού Πανεπιστημίου στην Αθήνα.
Η επιτροπή αυτή, θα συσταθεί το επόμενο διάστημα για να καταγράψει τις ανάγκες των δήμων και θα καταρτίσει σχέδια για το πώς οι πόλεις μπορούν να γίνουν πιο φιλικές για τους πολίτες.
Οι δήμαρχοι κινητοποιούν τους πολίτες
Αναφερόμενος στο Σύμφωνο Δημάρχων, ο κ. Κουκοδήμος τόνισε ότι από το 2008, περισσότερες από 10.000 πόλεις σε ολόκληρη την Ευρώπη έχουν δεσμευτεί για το Σύμφωνο, καθώς, όπως είπε, είναι ένα κίνημα που όχι μόνο υποστηρίζει τη φιλοδοξία της Ε.Ε για τη μείωση των εκπομπών και τη δράση για το κλίμα, αλλά προωθεί πρωτοβουλίες στην κατεύθυνση αυτή. «Οι δήμαρχοι πλέον κινητοποιούν τους πολίτες τους, επενδύοντας σε νέες τεχνολογίες και υποδομές. Απέναντι στην κλιματική απορρύθμιση είναι αναγκαία μια μεγάλη κινητοποίηση, οργάνωση και συντονισμός σε όλα τα επίπεδα: της κάθε πόλης και του κάθε χωριού» υπογράμμισε ο ίδιος.
Στο πλαίσιο αυτό, ανέφερε ο πρόεδρος της επιτροπής Χωροταξίας, η Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας, δίνοντας μεγάλο βάρος στα παραπάνω, αποφάσισε να δημιουργήσει Εργαστήριο παρακολούθησης και αξιολόγησης των δράσεων των Δήμων προς την κατεύθυνση της βιώσιμης κινητικότητας, που στοχεύει στην υποστήριξη της συνεργασίας των Δήμων και στη μείωση της εξάρτησής τους από το αυτοκίνητο και τις ρυπογόνες μεταφορές.
Εξάλλου, σημείωσε ότι η πολιτεία, με νόμο που ψηφίστηκε τον Μάιο του 2020, έδωσε το δικαίωμα στους Δήμους, στο πλαίσιο των έκτακτων μέτρων, να αποφασίζουν και να υλοποιούν χωρίς την έγκριση υπερκείμενων κυβερνητικών φορέων, παρεμβάσεις όπως:
*Δημιουργία λωρίδων πεζών στο οδόστρωμα
*Δημιουργία λωρίδων ποδηλάτων
*Πεζοδρομήσεις
*Μείωση του ορίου ταχύτητας στα 30χλμ/ώρα σε δρόμους ή περιοχές κατοικίας
«Η ΚΕΔΕ παροτρύνει τους ελληνικούς Δήμους να εκμεταλλευτούν αυτόν τον έκτακτο νόμο εξασφαλίζοντας παράλληλα συνθήκες συνεργασίας και συντονισμού μεταξύ των Δήμων» σχολίασε ο κ. Κουκοδήμος.
Υπενθυμίζεται ότι το Σύμφωνο των Δημάρχων είναι η κυριότερη ευρωπαϊκή κίνηση στην οποία συμμετέχουν τοπικές και περιφερειακές αρχές σε ό,τι αφορά την κλιματική αλλαγή και τους τρόπους προστασίας του περιβάλλοντος