Σε εξέλιξη είναι πειρατεία στο ελληνόκτητο δεξαμενόπλοιο ST NIKOLAS στα ανοιχτά του Ομάν.
Σύμφωνα με το υπουργείο Ναυτιλίας μεταξύ των μελών του πληρώματος είναι και ένας Έλληνας που είναι ναυτολογημένος ως δόκιμος πλοίαρχος.
Σύμφωνα με τη βρετανική εταιρεία ναυτικής ασφαλείας Ambrey το δεξαμενόπλοιο με σημαία Νήσων Μάρσαλ κατευθυνόταν προς το Μπαντάρ-ε-Τζασκ στο Ιράν όταν ανοιχτά του Ομάν επιβιβάστηκαν 4-5 ένοπλοι.
Σύμφωνα με το Associated Press, που επικαλείται τις βρετανικές ένοπλες δυνάμεις και ιδιωτική εταιρεία πληροφοριών, στο πλοίο επιβιβάστηκαν «μη εξουσιοδοτημένα» άτομα με στρατιωτικές στολές νωρίς το πρωί της Πέμπτης.
Το περιστατικό αυτό έρχεται σε μια περίοδο που η ναυσιπλοΐα στη Μέση Ανατολή αντιμετωπίζει πολλά προβλήματα, κυρίως λόγω και των επιθέσεων των ανταρτών Χούθι της Υεμένης.
Το πλοίο αυτό, κάποτε γνωστό ως Suez Rajan, είχε εμπλακεί σε μια χρόνια διαμάχη ανάμεσα στις ΗΠΑ και το Ιράν, που τελικά κατέληξε με την κατάσχεση από το υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ να κατασχέσει 1 εκατομμύριο βαρέλια ιρανικού αργού πετρελαίου που μεταφέρονταν με το δεξαμενόπλοιο αυτό.
Σύμφωνα με τον βρετανικό στρατό, έλαβε μια αναφορά από τον υπεύθυνο ασφαλείας του πλοίου ότι άκουγε «άγνωστες φωνές μέσω τηλεφώνου» μαζί με τον καπετάνιο του πλοίου και πως οι περαιτέρω προσπάθειες επικοινωνίας με το πλοίο απέτυχαν. Επίσης, η ιδιωτική εταιρεία πληροφοριών Ambrey είπε ότι «έξι στρατιωτικοί» επιβιβάστηκαν στο πλοίο, το οποίο αναγνώρισε ως το πετρελαιοφόρο St. Nikolas. Είπε επίσης ότι οι άνδρες είχαν καλύψει τις κάμερες παρακολούθησης καθώς επιβιβάζονταν.
Το St. Nikolas συνδέεται με την ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία Empire Navigation, που έχει έδρα στη Αθήνα, στη Λεωφ. Βουλιαγμένης, και η οποία δεν έχει κάνει, σύμφωνα με το πρακτορείο Associated Press, καμία δήλωση για το θέμα.
Τι είχε συμβεί στο παρελθόν
Τον Φεβρουάριο του 2022, ο όμιλος United Against Nuclear Iran είπε ότι υποπτευόταν ότι το δεξαμενόπλοιο Suez Rajan μετέφερε πετρέλαιο από το νησί Khargh του Ιράν, τον κύριο τερματικό σταθμό διανομής πετρελαίου στον Περσικό Κόλπο.
Για μήνες, το πλοίο ήταν καθηλωμένο στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας στα ανοιχτά της βορειοανατολικής ακτής της Σιγκαπούρης πριν αποπλεύσει ξαφνικά για την ακτή του Τέξας χωρίς εξήγηση. Το πλοίο εκφόρτωσε το φορτίο του σε άλλο δεξαμενόπλοιο τον Αύγουστο, το οποίο απελευθέρωσε το πετρέλαιο του στο Χιούστον, έπειτα από εντολή του αμερικανικού υπουργείου Δικαιοσύνης.
Τον περασμένο Σεπτέμβριο, η Empire Navigation δήλωσε «ένοχη» για λαθρεμπόριο ιρανικού αργού πετρελαίου και συμφώνησε να πληρώσει πρόστιμο 2,4 εκατομμυρίων δολαρίων για υπόθεση που αφορούσε το συγκεκριμένο δεξαμενόπλοιο.
Τι λέει η Empire Navigation
Σύμφωνα με την Empire Navigation, με την οποία επικοινώνησε το ΑΠΕ-ΜΠΕ, η επαφή με το δεξαμενόπλοιο St. Nikolas χάθηκε περίπου στις 06:30 ώρα Αθήνας καθώς έπλεε στα ανοιχτά των ακτών του Ομάν, κοντά στο Sohar. Το σκάφος είναι επανδρωμένο με συνολικά 19 μέλη πλήρωμα, 18 υπηκόοι Φιλιππίνων και ένας Έλληνας.
Το πλοίο είχε φορτώσει τις προηγούμενες ημέρες στη Μπάσρα (Basrah) του Ιράκ φορτίο περίπου 145.000 τόνων αργού πετρελαίου με προορισμό την Aliaga (Τουρκία), μέσω της διώρυγας του Σουέζ.
Ο ναυλωτής του πλοίου είναι η Tupras.
Όπως αναφέρθηκε από την διαχειρίστρια εταιρεία έχει ήδη ενεργοποιηθεί σχέδιο έκτακτης ανάγκης ενώ καταβάλλεται κάθε δυνατή προσπάθεια για την αποκατάσταση της επικοινωνίας με το πλοίο St.Nikolas.