ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ

PeopleCert: Μία ελληνική «παγκόσμια» εταιρία ανοίγει τα χαρτιά της

MakThes Team08 Απριλίου 2023

"Πολλές φορές όταν τα παιδιά μου σε μικρή ηλικία με ρωτούσαν, "μπαμπά, ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας στη ζωή μας;" τα παρότρυνα να καλλιεργήσουν τέσσερα χαρακτηριστικά, τα οποία πιστεύω ακόμα : την υπομονή, επιμονή, ηρεμία και αυτοπεποίθηση".

Με αυτές τις αρχές ως οδηγό της ζωής του και με ένα σύνολο αξιών, που διέπουν όλες τις λειτουργίες της εταιρίας που δημιούργησε, όπως η ποιότητα, η καινοτομία, το πάθος και η ακεραιότητα, ο Βύρων Νικολαΐδης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Peoplecert, αποκαλύπτει, με συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, πώς κατόρθωσε να κάνει την εταιρία της οποίας ηγείται τον πρώτο ελληνικό "μονόκερο" (κεφαλαιοποίηση άνω του ενός δισ. δολ.) της νεοφυούς -πλην ώριμης- επιχειρηματικότητας. Πλέον η PeopleCert βαδίζει για να σπάσει το φράγμα των 3 δισ. δολ., με στόχο να γίνει το πρώτο ελληνικό decacorn (10 δισ. δολ)!

Με την ελπίδα, τα βήματα που ακολούθησε να αποτελέσουν θετικό παράδειγμα και για νέους επιχειρηματίες, ο Βύρων Νικολαΐδης μιλά για το πώς έκανε όντως την κρίση, ευκαιρία και κατόρθωσε να δώσει στην εταιρία του παγκόσμια εμβέλεια, την ώρα που η Ελλάδα υφίστατο τα δεινά της οικονομικής κρίσης. Με οδηγό την εξωστρέφεια η Peoplecert, η οποία έχει ως αντικείμενο τη διενέργεια εξετάσεων και την πιστοποιήση γνώσης επαγγελματικών και γλωσσικών δεξιοτήτων, κάνει σήμερα μόνον το 2% του τζίρου της στην Ελλάδα και εκτείνει τη δραστηριότητά της σε ολόκληρη την υφήλιο. Μέχρι το τέλος του 2022, η ελληνική εταιρεία, με περίπου 1.100 εργαζόμενους, είχε πιστοποιήσει πάνω από 7 εκατομμύρια επαγγελματίες παγκοσμίως σε 200 χώρες. Συνεργάζεται με 1.500 διεθνείς οργανισμούς και πανεπιστήμια για την πιστοποίηση γλωσσών, 2.500 οργανισμούς επαγγελματικής εκπαίδευσης, 800 κυβερνητικές υπηρεσίες σε όλον τον κόσμο, ενώ πάνω από 50.000 εταιρείες (μεταξύ τους το 82% εταιρειών της λίστας Fortune 500) έχουν πιστοποιήσει τα στελέχη τους μέσω της PeopleCert. Πλέον, αποτελεί μία από τις 3-4 κορυφαίες εταιρείες παγκοσμίως στον τομέα της επαγγελματικής και γλωσσικής πιστοποίησης.

Ως απότοκο της διεθνούς εμπειρίας που έχει αποκομίσει μέσω της παρουσίας της εταιρίας του σε ολόκληρη την υφήλιο, ο κ. Νικολαΐδης διαθέτει απτό μέτρο σύγκρισης και είναι σε θέση να εντοπίσει "τα καλά και τα κακά" στοιχεία που διαθέτει η χώρα μας, ως επενδυτικός προορισμός. Σύμφωνα με τον ίδιο, αν και "τα τελευταία χρόνια, όλοι το βλέπουμε, έχει βελτιωθεί το επενδυτικό κλίμα", ωστόσο, όπως προσθέτει, "...σαν χώρα έχουμε πάρα πολλές παθογένειες, οι οποίες δεν εξαλείφονται εύκολα".

Ολόκληρη η συνέντευξη που παραχώρησε ο κ.Β. Νικολαΐδης στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και τον Ν. Δρόσο, ακολουθεί:

Ερ. Με ανάπτυξη της τάξης του 36%-40% την τελευταία δεκαετία και κεφαλαιοποίηση της τάξης των 3 δισ. δολ. , εντός εικοσαετίας από την ίδρυσή της, η Peoplecert αποτελεί μία ιστορία επιτυχίας, Ποια είναι τα μυστικά της;

Απ. Δύο πράγματα θα έλεγα. Καταρχάς, η αποτίμηση των τριών δισ.δεν είναι αποτίμηση την οποία κάνουμε εμείς.

Το market value μιας εταιρίας γίνεται από οικους αξιολόγησης με μεθόδους που είναι αποδεκτές σε διεθνές επίπεδο και βασίζονται κατά κύριο λόγο σε συγκεκριμένα οικονομικά στοιχεία.

Πολλές φορές τα παιδιά μου με ρωτούσαν, όταν ήταν μικρά, "μπαμπά ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας στην ζωή μας;" και εγώ τους έλεγα τέσσερα πράγματα τα οποία τα πιστεύω ακόμα: Είναι η υπομονή, επιμονή, ηρεμία και αυτοπεποίθηση, πρέπει να έχουμε στη ζωή μας ως άνθρωποι. Ατομικά.

Σε ό,τι αφορά στην Peoplecert, πιστεύω ότι το μυστικό της επιτυχίας είναι οι εταιρικές μας αξίες, τα core values, τα οποία είναι ο οδηγός μας, είναι η πυξίδα μας, και τις ακολουθούμε χωρίς να αποκλίνουμε καθόλου, τα τελευταία 20 χρόνια. Είναι η ποιότητα, η καινοτομία, το πάθος και η ακεραιότητα.

Η ποιότητα είναι η πρώτη μας αξία, που σημαίνει, ποιότητα παντού. Ό,τι κάνουμε πρέπει να είναι κορυφαίας ποιότητας. Τα προϊόντα μας, η τεχνολογία μας, η εξυπηρέτηση πελατών μας, η προσέγγισή μας στα πράγματα, οι άνθρωποι που προσλαμβάνουμε, το πώς μιλάμε, το πώς ντυνόμαστε, τα γραφεία μας. Όλα αυτά πρέπει να είναι κορυφαίας ποιότητας γιατί εάν δεν έχεις κορυφαία ποιότητα, δεν μπορείς να κατακτήσεις τον κόσμο.

Η δεύτερη αξία μας είναι η καινοτομία. Εάν μπορούμε να καινοτομούμε, και δεν συγχέουμε την καινοτομία με την τεχνολογία -καινοτομία είναι το μυαλό - να σκέπτεσαι συνεχώς πώς μπορείς να κάνεις με καλύτερο τρόπο τα πράγματα. Η τεχνολογία είναι κατ' εμάς απλώς ένας διευκολυντής σε αυτήν την κατεύθυνση.

Το τρίτο, εμείς οι Έλληνες το καταλαβαίνουμε. Πάθος. Άμα δεν έχεις φωτιά μέσα σου, άμα δεν έχεις πάθος δεν πας μπροστά. Να το θέλεις πολύ για να το κάνεις. Γιατί εμείς λειτουργούμε έτσι μονίμως. Όταν ανεβαίνεις με 36%-38% το χρόνο είναι πρωταθλητισμός. Άμα κάνεις πρωταθλητισμό πρέπει να έχεις πάθος, διότι απαιτούνται πολλές θυσίες. Κάνεις θυσία στην προσωπική σου ζωή... Είσαι προσηλωμένος στους στόχους σου. Στη λογική αυτή επιλέγουμε ανθρώπους που πρέπει να έχουν φωτιά μέσα τους. Δηλαδή ο υποψήφιος που θα έρθει και θα μου κάνει μία χειραψία η οποία θα είναι λίγο "ψόφια", όπως λέμε, δεν έχει το πάθος το οποίο εμείς θέλουμε..

Το τέταρτο, που είναι και η πιο δύσκολη αξία, είναι η ακεραιότητα. Πώς εννοούμε εμείς την ακεραιότητα; Εννοούμε να κάνουμε το σωστό. Αυτό που πρέπει, όταν οι άλλοι δεν μας βλέπουν. Γιατί όταν οι άλλοι μας βλέπουν, όλοι κάνουμε το σωστό, γιατί φοβόμαστε την κριτική και τις επιπτώσιες. Το να έχεις σταθερές, να μην λες ψέματα για παράδειγμα, ούτε στο προσωπικό, ούτε στους προμηθευτές, ούτε στους πελάτες. Δεν σημαίνει ότι πρέπει να λες τα πάντα. Αν είσαι αξιόπιστος, σε εμπιστεύονται. Όλα αυτά είναι παράμετροι της ακεραιότητας.

Ερ. Μέσα σε αυτά τα 20 χρόνια, αλλά ιδίως από το 2012 και μετά βλέπουμε μία ραγδαία βελτίωση αποτελεσμάτων. Πού οφείλεται;

Απ. Η Peoplecert από το 2000 που δραστηροποιείται στο χώρο της πιστοποίησης, ξεκίνησε με το ECDL. Μέχρι το 2018, τα πράγματα πήγαιναν εξαιρετικά, "μέλι γάλα" που λέμε. Αναπτυσσόμασταν περίπου 30% το χρόνο και είχαμε 30% κερδοφορία. Αλλά ήμασταν Ελλάδα και σε κάποιες άλλες χώρες. Πρωτευόντως Ελλάδα. Δηλαδή η Ελλάδα έφερνε την κερδοφορία μας. Είχαμε (σ.σ. παρουσία) και την Κίνα, είχαμε την Τουρκία, είχαμε και την Πορτογαλία, Β. Μακεδονία, Αλβανία. Και μετά ήρθε η καταστροφή.

Ερ. Η κρίση.

Απ. Η κρίση στην Ελλάδα, που για εμάς ήταν καταστροφή, γιατί σε 2-3 χρόνια μέσα χάσαμε το 92% του τζίρου μας. Χωρίς να το πάρει ο ανταγωνισμός. Αυτό μας ώθησε να αλλάξουμε το επιχειρησιακό μας μοντέλο. Το Business model. Όπου πήραμε πιστοποιητικά τα οποία ήταν μόνον για παγκόσμια χρήση πια, όχι ανά χώρα, και όλο το operation (σ.σ. η λειτουργία ) ήρθε στην Ελλάδα, με αποτέλεσμα να δουλεύαμε 24/7/365. Και μετά από 2-3 χρόνια πολύ μεγάλης δυσκολίας, αρχίσαμε σιγά, σιγά να γινόμαστε παγκόσμιο μαγαζί. Διότι πλέον δουλεύαμε παγκόσμια. Δηλαδή, όταν κάναμε, θυμάμαι, το 2007 - 2008 15-16 εκ. ευρώ στην Ελλάδα, με 60.000 υποψηφίους και 80.000 το 2008 για πληροφορική και λέγαμε «και του χρόνου πού θα φτάσουμε»; Η Ελλάδα είναι 10 εκατομμύρια άνθρωποι. Σήμερα δεν απευθυνόμαστε σε 10 εκ. ανθρώπους. Σήμερα απευθυνόμαστε σε 8 δισ. ανθρώπους και όχι με ένα πιστοποιητικό αλλά με πολλά πιστοποιητικά.

Ερ. Με μία λέξη λοιπόν, εξωστρέφεια.

Απ. Ναι και παγκόσμια. Δηλαδή, όχι Βαλκάνια, όχι Ευρώπη, όχι Αμερική, όχι μόνον Δυτικός Κόσμος, αλλά πραγματικά παγκόσμια.

Ερ. Αυτό απαιτεί και άλλα επίπεδα οργάνωσης…

Απ. Ναι αλλά ας σταθώ λιγάκι στο προηγούμενο διότι είναι καλό για τους νέους να το λέμε αυτό το πράγμα. Η Ευρώπη άμα το δει κανείς σε επίπεδο κόσμου, είναι ένα μικρό κομμάτι του κόσμου. Οκτώ δισ. είναι ο κόσμος, και μόλις 450 εκ. είναι από πλευράς πληθυσμού η ΕΕ. Έφτιαξε κάποιος, εσωτερικά δικό μας, ως διαφημιστής, το φεγγάρι και λέει «δεν έχουμε πιστοποιήσει κανέναν εδώ. Και από κάτω λέει «Ακόμη…». Άρα όταν λέμε εξωστρέφεια - και το λέω σε όλους στην Ελλάδα - πρέπει να βλέπουμε τον κόσμο. Παντού. Πραγματικά παντού. Έτσι μεγαλώνεις.

Ερ. Υπό το φως όλων αυτών, της παγκόσμιας διάστασης της δραστηριότητάς σας, έχετε, ευλόγως, ένα άμεσο μέτρο σύγκρισης. Η Ελλάδα αποτελεί, εντέλει, πρόσφορο τόπο επιχειρηματικής δραστηριότητας και επενδύσεων;

Απ. Η ερώτηση αυτή μπορεί να έχει πολλαπλές απαντήσεις, ανάλογα πώς το βλέπει κανείς. Ας ξεκινήσουμε από τα θετικά. Τα τελευταία χρόνια, όλοι το βλέπουμε, έχει βελτιωθεί το επενδυτικό κλίμα, δεν είναι πια (σ.σ. η Ελλάδα) το «μαύρο πρόβατο», οπότε το να κάνεις επενδύσεις στην Ελλάδα είναι κάτι το οποίο είναι στην ατζέντα. Εάν τώρα γίνει και αυτή η πολυπόθητη επενδυτική βαθμίδα, που εγώ πιστεύω ότι είναι σημαντική και πρέπει να γίνει για τις επενδύσεις και για το Χρηματιστήριο κλπ. - θα δώσει περαιτέρω ώθηση αλλά δεν πιστεύω ότι θα δώσει τόσο μεγάλη όσο λέγεται. Θα δώσει όμως.

Από την άλλη πλευρά, σαν χώρα έχουμε πάρα πολλές παθογένειες, οι οποίες δεν εξαλείφονται εύκολα. Σε αρκετές περιπτώσεις έχουμε ανθρώπους οι οποίοι έχουν δαιμονοποιήσει τους επιχειρηματίες. Έχουν δώσει και οι επιχειρηματίες λαβή για αρνητικά σχόλια τα οποία βλέπουμε και διαβάζουμε. Έχουμε έναν δημόσιο τομέα ο οποίος δεν λειτουργεί σωστά. Υπάρχει ένα πολύ υψηλό ποσοστό και δη για ανεπτυγμένες χώρες, διαφθοράς στην Ελλάδα και η διαφθορά είναι και στον δημόσιο και στον ιδιωτικό τομέα. Αυτά, οπωσδήποτε, επιδρούν αρνητικά. Οι καθυστερήσεις στις άδειες -αν και τώρα έγιναν αρκετά πράγματα με το e-government - είναι ανασταλτικός παράγοντας για έναν επενδυτή. Στα θετικά είναι ότι είμαστε μία μικρή χώρα, άρα μικρή χώρα, σημαίνει λίγοι άνθρωποι, άρα «μαζεύεται» πιο εύκολα. Έχουμε προσωπικό το οποίο μιλά ξένες γλώσσες, έχουμε καλές υποδομές, καλό κλίμα, καλές τηλεπικοινωνίες. Άρα όλοι αυτοί οι οποίοι έρχονται και φτιάχνουν μία βάση στην Ελλάδα, επωφελούνται. Σε αυτό είμαστε εξαιρετικά καλοί.

Εκεί είναι σημαντικό να υπάρξει μία καλή και ισορροπημένη εργατική νομοθεσία. Σήμερα πιστεύω ότι είναι ισορροπημένη η εργατική νομοθεσία στην Ελλάδα. Μεταξύ εργοδοτών και εργαζομένων, εκτιμώ ότι υπάρχει μία καλή ισορροπία η οποία πρέπει να διατηρηθεί και να μην χαλάσει.

Ερ. Η Peoplecert είναι μία - θα έλεγε κανείς - ώριμη νεοφυής επιχείρηση, μετά από 20 χρόνια. Παρέχει η χώρα μας γόνιμο έδαφος ειδικά για την νεοφυή επιχειρηματικότητα; Τα υπέρ και τα κατά συνολικά για την επιχειρηματικότητα, μόλις μας τα παραθέσατε. Ειδικά για την νεοφυή;

Ποτέ στη ζωή μου δεν πίστεψα στις επιδοτήσεις και τη συμβολή του κράτους. Αν μία δουλειά για να γίνει, πρέπει να βασίζεται στην επιδότηση, δεν είναι καλή δουλειά. Το να υπάρχει μία επιδότηση στην πορεία για να βοηθήσει την ανάπτυξη, είναι κάτι διαφορετικό. Τώρα εάν θέλει κάποιος να γίνει επιχειρηματίας και εδώ οι Έλληνες έχουμε την επιχειρηματικότητα στο DNA μας, είμαστε σαν τους Ισραηλινούς, θα τα καταφέρει. Άμα τό'χεις, θα το κάνεις μία χαρά. Και το έχουμε στο DNA μας και έχουμε επίσης και κορυφαία πανεπιστημιακά ιδρύματα. Για παράδειγμα το Οικονομικό Πανεπιστήμιο πρωτοστατεί τα τελευταία 20 χρόνια στο πεδίο επιχειρηματικότητας.

Καθηγητές όπως ο Γ. Δουκίδης, η Κατερίνα Πραματάρη, ο Διομ. Σπινέλλης, κάνουν εξαιρετική δουλειά σε ένα πανεπιστήμιο που κατέχει εξέχουσα θέση τόσο με τον εκπαιδευτικό του ρόλο ως δεξαμενή ταλέντου, όσο και ως φορέας έρευνας και τεχνολογίας.

Ερ. Η παράμετρος της πρωτοβουλίας, επειδή αναφερθήκατε και στο Ισραήλ, και της ενθάρρυνσης της πρωτοβουλίας, είναι ιδιαίτερα σημαντική στην επιχειρηματικότητα. Εδώ βρίσκετε ότι υστερούμε και σε τί, από παραδείσους της νεοφυούς επιχειρηματικότητας, όπως το Ισραήλ;

Απ. Στο Ισραήλ είναι πολύ πιο εξελιγμένα τα πράγματα στον τομέα της τεχνολογίας, αλλά πιστεύω ότι το έχουμε στο DNA μας. Αυτό κατ' εμέ, είναι το 80%. Ας πάρουμε παράδειγμα τους Έλληνες μετανάστες. Όλοι όσοι πήγαν στην Αμερική έχουν κάνει δική τους δουλειά. Εστιατόρια, επιχειρήσεις. Μετανάστευαν με στόχο να γίνουν κάποτε επιχειρηματίες. Η νεοφυής επιχειρηματικότητα δεν έχει καμία διαφορά από αυτό που κάναμε. Στην Ελλάδα άμα δούμε το 90% του κόσμου, απασχολείται σε εταιρίες με λιγότερο από 10 άτομα. Τεράστιο ποσοστό. Εάν απασχολείς σε επιχείρηση λιγότερο από 10 άτομα, σημαίνει ότι υπάρχει ένας επιχειρηματίας εκεί πέρα. Άρα το έχουμε μέσα μας. Απλώς πρέπει να γίνει τώρα το επόμενο βήμα, πρέπει να μεταφραστεί σε εξωστρέφεια. Δηλαδή την επιχειρηματικότητά μας να μην την εξαντλήσουμε στο πώς θα ανοίξω ένα καφέ στην γειτονιά, ένα εστιατόριο ή ένα τουριστικό κατάλυμα ή ακόμη και ένα ξενοδοχείο, αλλά πώς μπορώ να δημιουργήσω μία επιχείρηση, η οποία να μην περιορίζεται στα ελληνικά σύνορα. Να απευθύνεται σε όλο τον κόσμο. Να είναι παγκόσμια.

Ερ. Να αλλάξουμε λίγο τη ροή της κουβέντας μας, ενόψει των επικείμενων εκλογικών αναμετρήσεων, μίας ή και περισσοτέρων, η παράμετρος της πολιτικής σταθερότητας στην Ελλάδα σας προβληματίζει;

Απ. Από πλευράς Peoplecert, όχι. Γιατί η Ελλάδα είναι περίπου 2% του τζίρου μας, εκεί είναι βέβαια η επιχειρηματική μας βάση, το operational centre όπως λέμε, όμως δεν θα επηρεάσει τα δεδομένα τα δικά μας. Ως Έλληνας όμως οπωσδήποτε το να υπάρχει πολιτική σταθερότητα στη χώρα είναι καλό για το σύνολο. Για τις υπόλοιπες επιχειρήσεις και για τον κόσμο. Εκεί με προβληματίζει, ναι. Θα ήθελα η χώρα να έχει πολιτική σταθερότητα, όπως όλοι μας. Να έχουμε ένα καλύτερο τοπίο για τα παιδιά μας.

This page might use cookies if your analytics vendor requires them.