Έφυγε από τη ζωή το πρωί του Μεγάλου Σαββάτου 15 Απριλίου 2023 σε ηλικία 86 ετών ο Ομότιμος Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ. Ιωάννης Καραβιδόπουλος.
Ο Ιωάννης Καραβιδόπουλος γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1937. Ολοκλήρωσε τις σπουδές στη Θεολογία και τη Φιλοσοφία στο Α.Π.Θ. και κατόπιν μετεκπαιδεύτηκε στο Στρασβούργο της Γαλλίας και το Γκέτινγκεν της Γερμανίας. Είναι καθηγητής του τμήματος Θεολογίας από το 1975 και διδάσκει Ερμηνεία της Καινής Διαθήκης.
Εργάστηκε για την ανάδειξη της αξίας του Βυζαντινού ή Εκκλησιαστικού κειμένου της Καινής Διαθήκης και προώθησε δυναμικά την κριτική έκδοσή του. Ήταν μέλος της πενταμελούς εκδοτικής επιτροπής της 27ης (1993) κριτικής έκδοσης της Ελληνικής Καινής Διαθήκης των Nestle-Aland της Γερμανικής Βιβλικής Εταιρίας, μαζί με τους Μπάρμπαρα και Κουρτ Άλαντ, Κάρλο Μαρτίνι και Μπρους Μέτζγκερ, αλλά και στην εκδοτική επιτροπή της The Greek New Testament των Ενωμένων Βιβλικών Εταιριών. Επίσης, συμμετείχε στην επιμέλεια της σύγχρονης μετάφρασης της Αγίας Γραφής σε δημοτική γλώσσα, της Μετάφρασης από τα Πρωτότυπα Κείμενα. Επίσης, πρωτοποριακή υπήρξε η συμβολή του στη μελέτη των αποκρύφων συγγραμμάτων της Καινής Διαθήκης.
Το εμπεριστατωμένο έργο του Εισαγωγή στην Καινή Διαθήκη αποτελεί ενημερωμένη με τα σύγχρονα δεδομένα συνεισφορά στην σχετική επιστήμη. Έγραψε δύο ερμηνευτικά έργα βιβλίων της Καινής Διαθήκης και συμμετείχε σε συλλογικά έργα όπως οι Μελέτες Ερμηνείας και Θεολογίας της Καινής Διαθήκης (1990) και οι Βιβλικές Μελέτες (τόμ. Α’ 1995, τόμ. Β’ 2000 και τόμ. Γ’ 2004). Υπήρξε ο εμπνευστής και ταυτόχρονα εκδότης, μαζί με τον καθηγητή Βασίλη Στογιάννο, δυο θεμελιακών σειρών όσον αφορά τις καινοδιαθηκικές σπουδές στην Ελλάδα, την Ερμηνεία της Καινής Διαθήκης και τη Βιβλική Βιβλιοθήκη (Bibliotheca Biblica), στις οποίες περιλαμβάνονται σύγχρονες πρωτότυπες μελέτες και υπομνήματα. Με το έργο του συνεισέφερε σημαντικά στη διαμόρφωση και στην ευρύτερη αποδοχή της ανανεωτικής στροφής προς την Ορθόδοξη Βιβλική θεολογία, στην οποία πρωτοστάτησε ο καθηγητής Αγουρίδης.
Εργογραφία
Οι σημαντικότερες μονογραφίες του είναι:
Εικών Θεού και “κατ’ εικόνα” Θεού παρά τω αποστόλω Παύλω. Αι χριστολογικαί βάσεις της παύλειου ανθρωπολογίας, 1964.
Η αμαρτία κατά τον Απόστολον Παύλον, 1968.
Το σωτήριον πάθος, 1974.
Το Πάθος του Χριστού κατά τις διηγήσεις των Συνοπτικών Ευαγγελίων, 1974
Αποστόλου Παύλου επιστολές προς Εφεσίους, Φιλιππησίους, Κολοσσαείς, Φιλήμονα (στη σειρά Ερμηνεία Καινής Διαθήκης), 1981.
Εισαγωγή στην Καινή Διαθήκη (στη σειρά Βιβλική Βιβλιοθήκη), 1983, 1998, 2007.
Το κατά Μάρκον Ευαγγέλιο (στη σειρά Ερμηνεία Καινής Διαθήκης), 1988.
Απόκρυφα Χριστιανικά Κείμενα, τόμ. Α’, Απόκρυφα Ευαγγέλια, 1999.
Απόκρυφα Χριστιανικά Κείμενα, τόμ. Β’, Aπόκρυφες Πράξεις, Επιστολές, Αποκαλύψεις, 2004.
Το γνωστικόν κατά Θωμάν Ευαγγέλιον, 1967.
Το ύστατο χαίρε
Την Τρίτη της Διακαινησίμου 18 Απριλίου, στον Ιερό Ναό Αγίου Ελευθερίου Ντεπώ Θεσσαλονίκης, τελέστηκε η νεκρώσιμη ακολουθία του Καθηγητή Ιωάννη Καραβιδόπουλου, Ομότιμου Καθηγητή της Καινής Διαθήκης στη Θεολογική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
Με την ευλογία του Παναγιωτάτου Μητροπολίτου Θεσσαλονίκης κ. Ανθίμου, τη νεκρώσιμη ακολουθία τέλεσαν οι Σεβασμιώτατοι Μητροπολίτες και Καθηγητές Αρκαλοχωρίου, Καστελλίου και Βιάννου κ. Ανδρέας, ο οποίος εκπροσώπησε και το Οικουμενικό Πατριαρχείο, και Κίτρους, Κατερίνης και Πλαταμώνος κ. Γεώργιος καθώς και ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Αμορίου κ. Νικηφόρος, Ηγούμενος της Ιεράς Μονής Βλατάδων. Επίσης, έλαβαν μέρος και πολλοί ιερείς.
Συμπροσευχήθηκαν οι Σεβασμιώτατοι Μητροπολίτες Βρυούλων κ. Παντελεήμων και Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων, καθώς και άλλοι κληρικοί.
Πυκνό εκκλησίασμα συγγενών, συναδέλφων φίλων και μαθητών του εκλιπόντος συμμετείχε στην Αναστάσιμη Ακολουθία, κατά την οποία έψαλλε χορός καλλιφώνων ιεροψαλτών.
Εκ μέρους των παρισταμένων ομίλησαν ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Αρκαλοχωρίου, Καστελλίου και Βιάννου κ. Ανδρέας, μεταφέροντας τις ευχές του Παναγιωτάτου Οικουμενικού Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου, ο Ομότιμος Καθηγητής της Παλαιάς Διαθήκης Μιλτιάδης Κωνσταντίνου και ο Πρωτοπρεσβύτερος και Καθηγητής της Καινής Διαθήκης π. Ιωάννης Σκιαδαρέσης.
Καθόλη τη διάρκεια της Νεκρώσιμης Ακολουθίας ήταν διάχυτη η αναστάσιμη ατμόσφαιρα, καθώς ο εκλιπών δεν αναδείχθηκε μόνον κορυφαίος επιστήμονας και διδάσκαλος της Καινής Διαθήκης, αλλά και γνήσιος εκφραστής του μηνύματος της Αναστάσεως, το οποίο βιωματικώς μαρτυρούσε με τη χριστιανική ζωή του, όπως τονίστηκε από τους ομιλητές.
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κίτρους, Κατερίνης και Πλαταμώνος κ. Γεώργιος, ο οποίος υπήρξε μαθητής και συνεργάτης του εκλιπόντος, αποχαιρέτησε τον μακαριστό καθηγητή με την ακόλουθη νεκρολογία, η οποία δημοσιεύθηκε στον έντυπο και ηλεκτρονικό Τύπο:
ΜΝΗΜΗ ΚΑΘΗΓΗΤΗ ΙΩΑΝΝΗ ΚΑΡΑΒΙΔΟΠΟΥΛΟΥ
Το λειτουργικό «Προσάββατον» του ιερού υμνογράφου (ακροστιχίδα κανόνα όρθρου Μ. Σαββάτου), συγκεκριμένα το Μέγα Σάβατο 15 Απριλίου 2023 επέστρεψε στο σπίτι του Ουράνιου Πατέρα μας ο Καθηγητής Ιωάννης Καραβιδόπουλος.
Ένας ακόμη σεβαστός δάσκαλός μας έφυγε από τον μάταιο αυτόν κόσμο, πλήρης ημερών, ασθενής στο σώμα, δυνατός στο πνεύμα κατά τη βιβλική διατύπωση: «Λήψεσθε δύναμιν ἐπελθόντος τοῦ Ἁγίου Πνεύματος ἐφ’ ὑμᾶς, καί ἔσεσθέ μοι μάρτυρες» (Πράξεις Αποστόλων 1,8).
Η Θεολογική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, η επιστήμη της Καινής Διαθήκης και γενικότερα η Βιβλική Θεολογία κατέστησαν πτωχότερες, καθώς στερήθηκαν έναν κορυφαίο εργάτη του Ευαγγελίου.
Διότι ο Καθηγητής Ιωάννης Καραβιδόπουλος ανήκει στην κατηγορία των εργατών του Ευαγγελίου, κατά κυριολεξία και όχι κατ’ εφημισμό.
Η ενασχόλησή του με την Καινή Διαθήκη δεν ήταν μόνον επιστημονική εργασία, στην οποία μεθοδικά και ακοπίαστα επιδόθηκε. Κατέστη ο μοναδικός Έλληνας Καινοδιαθηκολόγος το όνομα του οποίου κοσμεί την κριτική έκδοση του κειμένου της Καινής Διαθήκης Novum Testamentum Graece, στο εσώφυλλο του οποίου διακρίνουμε το όνομά του ως Johannes Karavidopoulos, μεταξύ των συντελεστών της έκδοσης.
Πρωτεργάτης της σειράς «Βιβλική Βιβλιοθήκη», η οποία εγκαινιάστηκε με το μνημειώδες βιβλίο του «Εισαγωγή στην Καινή Διαθήκη», το οποίο ευτύχησα να διδαχθώ ως πρωτοετής φοιτητής στη Θεολογική Σχολή.
Είναι από τα λίγα βιβλία, μετρημένα στα δάκτυλα του ενός χεριού, που προσωπικά χρησιμοποίησα πολλαπλώς και μετά τις εξετάσεις του μαθήματος, καθώς αποτέλεσε για μένα πολύτιμο εργαλείο κηρυκτικής και ποιμαντικής διακονίας.
Ασφαλώς, υπάρχουν άλλοι, καταλληλότεροι από εμένα, για να καταγράψουν και να αξιολογήσουν την ογκώδη εργογραφία και γενικότερα το επιστημονικό και διδακτικό έργο του μακαριστού Καθηγητή μας.
Εκείνο όμως που γνωρίζω πολύ καλά και βιωματικά είναι ότι για τον Καθηγητή Ιωάννη Καραβιδόπουλο η Καινή Διαθήκη δεν ήταν απλώς το γνωστικό αντικείμενο της επιστήμης του.
Ο ίδιος μας δίδαξε ότι ο λόγος του Θεού είναι «ὠφέλιμος πρός διδασκαλίαν, πρός ἔλεγχον, πρός ἐπανόρθωσιν, πρός παιδείαν τήν ἐν δικαιοσύνη ἵνα ἄρτιος ᾖ ὁ τοῦ Θεοῦ ἄνθρωπος πρός πᾶν ἔργον ἀγαθόν ἐξηρτισμένος» (Β΄ Επιστολή προς Τιμόθεο 3,16-17).
Ιδιαίτερα εκτίμησα την προσωπικότητά του κατά την 28ετή συνεργασία μας στη διοργάνωση των εκδηλώσεων «Παύλεια» της Ιεράς Μητροπόλεως Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας.
Η παρουσία του πάντοτε δυναμική και καθοριστική, ταυτόχρονα δε σεμνή και διακριτική. Όχι μόνον δεν διεκδίκησε αποκλειστικότητα, αλλά και όταν του προτάθηκε να αναλάβει ως ο Επιστημονικός Σύμβουλος του Επιστημονικού Συνεδρίου, ευγενικά το αρνήθηκε.
Αντ’ αυτού, πρότεινε να συγκροτηθεί τριμελής Επιστημονική Επιτροπή αποτελούμενη από τον ίδιο και τους Καθηγητές Ιωάννη Γαλάνη και Χρήστο Οικονόμου.
Πάντοτε παραχωρούσε τη θέση τους σε άλλους επιστήμονες, ιδιαίτερα νέους, καθώς διατηρούσε την πεποίθηση της διαρκούς ανανεώσεως του θεσμού των «Παυλείων» με την εισδοχή νέων φερέλπιδων επιστημόνων, πολλοί από τους οποίους ήδη κατέχουν πλέον πανεπιστημιακές θέσεις.
Ευχαριστούμε τον Αναστάντα Κύριο, διότι μας αξίωσε όχι μόνο να γνωρίσουμε ως δάσκαλο τον Καθηγητή Ιωάννη Καραβιδόπουλο, αλλά και να συνεργαστούμε μαζί του επί σειρά ετών, ωφελημένοι πάντοτε από τη συναναστροφή μαζί του.
Γι’ αυτό και πιστεύουμε ότι στο πρόσωπό του ισχύει απόλυτα ο βιβλικός λόγος: «Τίς σοφός καί ἐπιστήμων ἐν ὑμῖν; Δειξάτω ἐκ τῆς καλῆς ἀναστροφῆς τά ἔργα αὐτοῦ ἐν πραΰτητι σοφίας» (Επιστολή Ιακώβου 3,13).
Θεωρούμε, τέλος, ότι δεν είναι τυχαία και η χρονική συγκυρία κατά την οποία ο Κύριος της ζωής και του θανάτου τον κάλεσε κοντά Του.
«Σαββατίζων» κλήθηκε από τον Αναστάντα Κύριο να σαββατίσει (αναπαυθεί) κατά την σάρκα, και «ἀνακτώμενος» (δ΄ ωδή κανόνα Μ. Σαββάτου) προγεύεται της κοινής Αναστάσεως, κατά την οποία «ἐκ γάρ θανάτου πρός ζωήν καί ἐκ γῆς πρός οὐρανόν Χριστός ἡμᾶς διεβίβασεν» (Ειρμός α΄ ωδής κανόνα Πάσχα).
Πηγές: orthodoxianewsagency, romfea