Έντονο προβληματισμό προκαλούν οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου καθώς εντείνουν την ανησυχία αφενός για τις τιμές της ενέργειας και αφετέρου για την επάρκεια των καυσίμων ενόψει το δύσκολου χειμώνα.
Την επόμενη εβδομάδα αναμένονται νέες αυξήσεις στην αμόλυβδη και το πετρέλαιο κίνησης ενώ όπως είναι φυσικό διάχυτη είναι η ανησυχία για την τιμή στην οποία θα ξεκινήσει η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης στις 15 Οκτωβρίου.
Στα ύψη η αμόλυβδη
Σύμφωνα με την ΕΡΤ η μέση τιμή της αμόλυβδης πανελλαδικά βρίσκεται ήδη πάνω από τα 2 ευρώ το λίτρο, με αύξηση σχεδόν 10% το τελευταίο δίμηνο καθώς την 1η Σεπτεμβρίου ήταν στο 1,99, την 1η Αυγούστου στο 1,95 και την 1η Ιουλίου στο 1,86 ευρώ το λίτρο.
Αυτό σημαίνει ότι κάποιος που κάνει περίπου 700 χιλιόμετρα το μήνα, θα πρέπει να δώσει περίπου 10 ευρώ περισσότερα σε σχέση με τον Ιούλιο για την ίδια απόσταση.
Στο Ηράκλειο έχει ξεπεράσει τα 2 ευρώ και πιο ψηλά στην περιφέρεια.
Μιλώντας στην ΕΡΤ, ο γενικός γραμματέας της Ένωσης Βενζινοπολών, Απόστολος Καλατζόπουλος, τόνισε πως η τιμή της βενζίνης θα συνεχίσει να αυξάνεται. Όπως εξήγησε, δεν φαίνεται να μπαίνει «φρένο» στο ράλι ανατιμήσεων στα καύσιμα. «Το μόνο που μπορεί να σταματήσει αυτό το πράγμα, είναι η επέμβαση του κράτους. Στη φορολογία», είπε χαρακτηριστικά.
«Για το πετρέλαιο θέρμανσης δεν μπορούμε να έχουμε ασφαλή εκτίμηση, αλλά έτσι όπως πάει η κατάσταση θα βγει πάνω από 1,50 ευρώ. Πέρσι κλείσαμε κοντά στο 1,30 ευρώ. Δεν ξέρουμε πού θα πάει, γιατί έχουμε περίπου έναν μήνα μέχρι να αρχίσει η διάθεση», τόνισε στη συνέχεια. Σύμφωνα με τον ίδιο, πέρσι υπήρχαν επιδοτήσεις στην αντλία από το κράτος, κάτι που δεν φαίνεται να είναι στα πλάνα για τη φετινή περίοδο.
«Όλοι ρωτάνε, πέρα από τη βενζίνη που βάζουμε, έχουν ανησυχία. Φυσικά και ρωτάει ο κόσμος για το πετρέλαιο θέρμανσης», σχολίασε ακόμα ο κ. Καλατζόπουλος.
Ράλι στο πετρέλαιο διεθνώς
Διεθνώς, το πετρέλαιο έχει αυξηθεί πάνω από 10% μέσα σε έναν μήνα. Υπεύθυνη για το νέο ράλι είναι η μειωμένη παραγωγή πετρελαίου κατά 1,3 εκατ. βαρέλια ημερησίως από τις χώρες του ΟΠΕΚ, οι εκτιμήσεις για σημαντικές ελλείψεις έως 3,3 εκατ. βαρέλια ημερησίως.
Επίσης, ευθύνεται και η αυξημένη οικονομική δραστηριότητα στην Κίνα που σημαίνει και αυξημένες ενεργειακές ανάγκες και η νέα υποχώρηση του ευρώ έναντι του δολαρίου που καθιστά ακριβότερες τις εισαγωγές μαύρου χρυσού. Τέλος, παράγοντας ανησυχίας είναι και η βιβλική καταστροφή στη Λιβύη καθώς αποτελεί βασικό προμηθευτή της Ευρώπης και παράγει περί τα 1 εκατ. βαρέλια ημερησίως.